Uitleg geven bij SOLK: Geen diagnose! Maar wél een verklaring' . . .: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} {{Auteur - Annemarie Semeijn}} |- |'''Stage'''...')
 
Regel 6: Regel 6:
 
|
 
|
 
{{Auteur - Dick Walstock}}
 
{{Auteur - Dick Walstock}}
{{Auteur - Annemarie Semeijn}}
+
 
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 50: Regel 50:
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
  
 
{{Footer - Leerlijn SOLK}}
 
{{Footer - Leerlijn SOLK}}

Versie van 12 jul 2019 om 11:24


Leerlijn SOLK
Auteur

Dick Walstock


Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult SOLK

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

Patiënten met recidiverende klachten, waarbij geen sluitende somatische diagnose gesteld kan worden (SOLK) willen toch graag weten wat er aan de hand is. Ze willen een diagnose, een verklaring. Dat geeft houvast. Daarom dringen ze vaak aan op nader onderzoek of een verwijzing, in de hoop dat er dan (eindelijk) iets gevonden wordt. Het doel van de patiënt is duidelijkheid, het middel dat de patiënt daarvoor kiest is onderzoek of verwijzing. Maar misschien kan de huisarts die duidelijkheid ook wel op een ándere manier verschaffen.

Doel

De AIOS durft de aanname dat er een ziekte moet zijn, een afwijking of een diagnose ter discussie te stellen en kan een alternatieve 'verklaring' geven.

Gebruiksaanwijzing

Kijk eerst de video waarin een voorbeeld wordt gegeven van een dergelijke situatie. Bekijk deze op de TKD, samen met de HAO of thuis als zelfstudie. Probeer daarna deze manier van werken eens bij een patiënt. Begin bij 'gemakkelijke ' patiënten. Al doende zul je merken dat je je eigen woorden gaat kiezen en op een manier uitkomt die bij jou past. Ter verdieping (facultatief) kan het NTvG-artkel (etc..) gelezen en besproken worden.

Onderwijsactiviteiten

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn SOLK

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit