Palliatieve fase - veelvoorkomende symptomen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 10: Regel 10:
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - Klinische stage}}
 
 
{{stage - CZ stage}}
 
{{stage - CZ stage}}
{{stage - GGZ stage}}
 
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}}
 
{{KBA 8.2 - Overgang-fasen}}
 
 
{{KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen}}
 
{{KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen}}
{{KBA 8.4 - Anticiperend beleid}}
 
{{KBA 8.5 - Samenwerking en regie}}
 
{{KBA 8.6 - Naasten}}
 
{{KBA 8.7 - Rouwbegeleiding}}
 
{{KBA 8.8 - Palliatieve sedatie}}
 
{{KBA 8.9 - Euthanasie}}
 
{{KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
Regel 64: Regel 44:
  
 
Maak onderstaande casus, bespreek na met je opleider of eventueel op de terugkomdag.
 
Maak onderstaande casus, bespreek na met je opleider of eventueel op de terugkomdag.
 
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Versie van 30 apr 2019 om 16:49


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest
Anneke Zwijnenburg

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

3. Medische diagnostiek en handelen

Competenties

Medisch handelen
Professionaliteit

Leerplek

Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Naast pijn zijn er nog andere symptomen die voorkomen in de palliatieve fase. Misselijkheid, dyspnoe, angst en delier komen relatief veel voor. Bij al deze klachten geldt dat een gestructureerde aanpak met het meewegen van de context, sociale en psychische factoren, zoals in bouwsteen 1 van deze KBA wordt besproken, van essentieel belang is.

Bij de symptomen en de onderliggende oorzaak zijn vaak verschillende behandelingen mogelijk. Soms kan een specialistische behandeling uitkomst bieden, in andere gevallen kan een behandeling in de thuissituatie de voorkeur zijn. Zowel medicamenteus als niet medicamenteus. Kennis hebben van de verschillende mogelijkheden alvorens het gesprek met de patiënt aan te gaan kan helpen om gezamenlijk een goed besluit te nemen. 

Doel

Inzicht hebben in het aanpakken veelvoorkomende symptomen in de palliatieve fase.

Oefenen met casuïstiek van veel voorkomende symptomen.

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen is te gebruiken voor zelfstudie. De casuïstiek zou ook gebruikt kunnen worden op de terugkomdag.

Onderwijsactiviteiten

Kijk rond op de site van pallialine ‘symptoomcontrole’  en noteer 3 symptomen waarvan je eigenlijk niet wist dat je die op de website kon vinden.

Maak onderstaande casus, bespreek na met je opleider of eventueel op de terugkomdag.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie