STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (alinea toegevoegd)
 
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Header - Leerlijn korte episode zorg}}
+
{{Header - Leerlijn spoedeisende zorg}}
  
 
{| class="infobox leerlijn-spoed"
 
{| class="infobox leerlijn-spoed"
Regel 25: Regel 25:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Als huisarts krijgen we zo nu en dan te maken met acuut zieke patiënten waarbij er snel gehandeld moet worden. In de derde maand van de opleiding krijgt de aios een STARtclass acute zorg van vier dagen aangeboden. Het vroege tijdstip van dit onderwijs in de opleiding is bedoeld om de aios zo snel mogelijk goed toegerust te laten zijn voor acute situaties.
+
Als huisarts krijgen we zo nu en dan te maken met acuut zieke patiënten waarbij er snel gehandeld moet worden. In de derde maand van de opleiding krijgt de aios een STARtclass acute zorg van vier dagen aangeboden. Het vroege tijdstip van dit onderwijs in de opleiding is bedoeld om de aios zo snel mogelijk goed toegerust te laten zijn voor acute situaties. Deze STARtclass bereidt aios voor op te leveren spoedzorg in de huisartsenpraktijk, zowel overdag als tijdens diensten in de avond, nacht en weekend op de HAP. Het is een intensieve, praktische cursus waarin aios leren hoe je patiënten met acute klachten en traumaslachtoffers opvangt en behandelt.
 +
 
 +
Daarbij wordt uitgegaan van de 'ABCDE-benadering'; het stap voor stap beoordelen van het toestandsbeeld van de patiënt. Deze werkwijze is de basis voor de beslissingen die men neemt en de handelingen die men uitvoert. Er wordt geoefend in kleine groepen onder leiding van ervaren klinische docenten en gewerkt met fantomen en simulatiepatiënten. Op de cursuslocatie, [https://www.scholamedica.nl/contact Schola Medica in Utrecht], zijn de omstandigheden realistisch nagebootst. Na afloop ontvangt elke aios een deelnamecertificaat en een certificaat van de in de cursus opgenomen BLS/AED training. Dat certificaat is nodig om op de HAP werkzaam te mogen zijn.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Deze bouwsteen is een verwijzing naar de STARtclass eerste jaar huisartsopleiding van Schola Medica. De STARtclass beoogt;
+
Deze bouwsteen is een verwijzing naar de [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1] van Schola Medica. Deze STARtclass beoogt;
* Het eigen maken van de ABCDE-systematiek.
+
* Dat de cursist het toestandsbeeld kan vaststellen van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE-methode.
* Zelfvertrouwen vergroten in acute situaties in de eerstelijn.
+
* Dat de cursist de noodzakelijke handelingen kan uitvoeren die bij een patiënt met een acuut ziektebeeld horen.
* Het toepassen van juiste en tijdige interventies.
+
* Dat de cursist bij het klinische redeneren de urgentie en het toestandsbeeld kan bepalen in plaats van alleen diagnose-gericht te denken.
* Concreet en in gelijke taal overleggen met andere ketenpartners.
+
* Dat de cursist op professionele wijze kan omgaan met emoties, angst en ongerustheid van de patiënt en oog heeft voor ieders veiligheid.
* Omdenken; van diagnose naar toestandsbeeld.  
+
* Dat de cursist op het juiste moment en de juiste wijze de ketenpartners of medisch specialist informeert en/of inschakelt .
 +
* Dat de cursist de eerste keuze (spoed)medicatie toedient in de correcte dosering en op adequate wijze, passend bij de pijnscore en het ziektebeeld.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Dit is een overzicht betreffende de voorbereiding voor STARtclass jaar 1
+
Dit is een overzicht betreffende de voorbereiding voor STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Deze bouwsteen kan helpen bij het voorbereiden van de STARtclass. 
+
Deze bouwsteen kan helpen bij het voorbereiden van de STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1
  
 
Benodigde voorkennis:
 
Benodigde voorkennis:
 
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_huisarts_en_spoedzorg.pdf NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg]
 
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_huisarts_en_spoedzorg.pdf NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg]
* [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=248 NHG triagewijzer]
+
* [https://richtlijnen.nhg.org/behandelrichtlijnen/geneesmiddelen-en-zuurstof-spoedeisende-situaties#volledige-tekst NHG behandelrichtlijn geneesmiddelen en zuurstof in spoedeisende situaties]
* Nederlandse Triage Standaard
+
* [https://de-nts.nl/ Nederlandse Triage Standaard]
Voorbereiding voor deelname aan STARtclass:
+
Voorbereidingstijd circa 10 uur. Lees hiervoor de bij het [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 programma] horende [https://www.scholamedica.nl/kennisbank eBooks] van Schola Medica. Om deze goed te kunnen lezen op elk device, raadt Schola Medica aan eerst de gratis [[:Bestand:Thorium Reader, handleiding.pdf|eReader Thorium]] te downloaden.
* Toegestuurde [https://www.scholamedica.nl/images/downloads/Reader_H1_nw.pdf reader] lezen. Dit neemt ongeveer 10 uur leestijd in beslag.
 
<br />
 
  
Zie ook [[STARtclass]] en het [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 programma] van Schola Medica.<br /> <br />
+
=== Resultaten ===
 +
Deze STARtclass wordt afgesloten met twee korte praktijkbeoordelingen (KPB's). Als deze onvoldoende worden beoordeeld, krijgt de aios een herkansing.
 +
<br /><br />
 +
Schola Medica meldt aan het instituut:
 +
* aanwezigheid aios;
 +
* welke aios na een 3<sup>e</sup> KPB nog beneden verwacht niveau zit/waar nog zorgen over zijn.
 +
Als een aios (een deel van) de STARtclass heeft gemist, beslist de teamleider of deze onderdelen ingehaald moeten worden.
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
Regel 55: Regel 62:
 
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_huisarts_en_spoedzorg.pdf NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg]
 
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-standpunt_huisarts_en_spoedzorg.pdf NHG standpunt Huisarts en Spoedzorg]
 
* [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=248 NHG triagewijzer]
 
* [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=248 NHG triagewijzer]
* Nederlandse Triage Standaard  
+
* [https://de-nts.nl/ Nederlandse Triage Standaard]
  
 
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}}

Huidige versie van 4 nov 2022 om 17:27


Leerlijn spoedeisende zorg
Auteur

Daphne Beemsterboer

Stage

1e Huisartsstage

KBA

1. Toestandsbeeld

Competenties

Medisch handelen

Leerplek

Zelfstudie

Relevantie

Als huisarts krijgen we zo nu en dan te maken met acuut zieke patiënten waarbij er snel gehandeld moet worden. In de derde maand van de opleiding krijgt de aios een STARtclass acute zorg van vier dagen aangeboden. Het vroege tijdstip van dit onderwijs in de opleiding is bedoeld om de aios zo snel mogelijk goed toegerust te laten zijn voor acute situaties. Deze STARtclass bereidt aios voor op te leveren spoedzorg in de huisartsenpraktijk, zowel overdag als tijdens diensten in de avond, nacht en weekend op de HAP. Het is een intensieve, praktische cursus waarin aios leren hoe je patiënten met acute klachten en traumaslachtoffers opvangt en behandelt.

Daarbij wordt uitgegaan van de 'ABCDE-benadering'; het stap voor stap beoordelen van het toestandsbeeld van de patiënt. Deze werkwijze is de basis voor de beslissingen die men neemt en de handelingen die men uitvoert. Er wordt geoefend in kleine groepen onder leiding van ervaren klinische docenten en gewerkt met fantomen en simulatiepatiënten. Op de cursuslocatie, Schola Medica in Utrecht, zijn de omstandigheden realistisch nagebootst. Na afloop ontvangt elke aios een deelnamecertificaat en een certificaat van de in de cursus opgenomen BLS/AED training. Dat certificaat is nodig om op de HAP werkzaam te mogen zijn.

Doel

Deze bouwsteen is een verwijzing naar de STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1 van Schola Medica. Deze STARtclass beoogt;

  • Dat de cursist het toestandsbeeld kan vaststellen van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE-methode.
  • Dat de cursist de noodzakelijke handelingen kan uitvoeren die bij een patiënt met een acuut ziektebeeld horen.
  • Dat de cursist bij het klinische redeneren de urgentie en het toestandsbeeld kan bepalen in plaats van alleen diagnose-gericht te denken.
  • Dat de cursist op professionele wijze kan omgaan met emoties, angst en ongerustheid van de patiënt en oog heeft voor ieders veiligheid.
  • Dat de cursist op het juiste moment en de juiste wijze de ketenpartners of medisch specialist informeert en/of inschakelt .
  • Dat de cursist de eerste keuze (spoed)medicatie toedient in de correcte dosering en op adequate wijze, passend bij de pijnscore en het ziektebeeld.

Gebruiksaanwijzing

Dit is een overzicht betreffende de voorbereiding voor STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1.

Onderwijsactiviteiten

Deze bouwsteen kan helpen bij het voorbereiden van de STARtclass Huisartsgeneeskunde jaar 1. 

Benodigde voorkennis:

Voorbereidingstijd circa 10 uur. Lees hiervoor de bij het programma horende eBooks van Schola Medica. Om deze goed te kunnen lezen op elk device, raadt Schola Medica aan eerst de gratis eReader Thorium te downloaden.

Resultaten

Deze STARtclass wordt afgesloten met twee korte praktijkbeoordelingen (KPB's). Als deze onvoldoende worden beoordeeld, krijgt de aios een herkansing.

Schola Medica meldt aan het instituut:

  • aanwezigheid aios;
  • welke aios na een 3e KPB nog beneden verwacht niveau zit/waar nog zorgen over zijn.

Als een aios (een deel van) de STARtclass heeft gemist, beslist de teamleider of deze onderdelen ingehaald moeten worden.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie