Ziektescripts: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px;" ! colspan="2" |'''<h4>Leerlijn korte episode zorg</h4>''' |- |'''Auteur''' |Gebruiker:Yeun Ying W...')
 
k (Ziektescripts)
Regel 7: Regel 7:
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|[[1e Huisartsstage]]<br />
 
|[[1e Huisartsstage]]<br />
[[Klinische stage]]<br />
 
[[CZ stage]]<br />
 
[[GGZ stage]]<br />
 
 
[[2e Huisartsstage]]
 
[[2e Huisartsstage]]
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|KBA 1
 
|KBA 1
KBA 2
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]<br />
+
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]
 
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
 
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
[[Competentiegebied 3 - Samenwerken|3. Samenwerken]]<br />
 
 
[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
 
[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|5. Maatschappelijk handelen]]<br />
+
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]<br />
 
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
|Praktijkopdracht<br />
+
|Leergesprek<br />
Leergesprek<br />
 
TKD<br />
 
 
Zelfstudie
 
Zelfstudie
 
|-
 
|-
 
|'''Datum'''
 
|'''Datum'''
|??-???-2018
+
|12-04-2018
 
|}
 
|}
 +
 +
==== '''Relevantie''' ====
 +
Ziektescripts zijn één van de vele kwalitatieve denkprocessen van de huisarts om tot de werkhypothese te komen tijdens het spreekuur met een patiënt. Het is bekend dat de ervaren huisarts sneller tot een werkhypothese komt dan de jonge AIOS, mede door het aanspreken en aanscherpen van deze ziektescripts.
 +
 +
==== '''Doel''' ====
 +
Middels een aantal artikelen maak je kennis waaronder het begrip ziektescript. De artikelen geven een overzicht van de diverse diagnostische denkprocessen die je als AIOS kunt gebruiken om vanuit de klacht van de patiënt tot de juiste diagnose te komen.
 +
 +
==== '''Onderwijsactiviteit''' ====
 +
De artikelen zijn voor zelfstudie en als voorbereiding voor leergesprekken.
 +
 +
==== '''Gebruiksaanwijzing''' ====
 +
De opgegeven links geven toegang tot twee artikelen van dr. C.F. Stolper, et al. huisarts-onderzoeker en gasthoogleraar aan de Universiteit van Maastricht.  
 +
* Ga bij jezelf na welke diagnostische processen jij beheerst; hoe denk je deze processen verder te kunnen optimaliseren?
 +
* Bespreek daarna tijdens een leergesprek met je HAO welke beslisprocessen hij /zij veel gebruikt tijdens het spreekuur. Hoe komt hij/zij aan die denkprocessen?
 +
* Maakt de opleider bij de diagnostiek van kleine kwalen gebruik van dezelfde beslisprocessen als bij meer ingewikkelde klachten, zoals buikpijn of duizeligheid.  Ga daar samen eens dieper op in.
 +
 +
==== '''Literatuurbronnen''' ====
 +
* CF Stolper, e.a. ''[https://www.henw.org/archief/printartikel/id2139-hoe-verloopt-het-diagnostisch-denken-van-de-ervaren-huisarts.html Hoe verloopt het diagnostisch denken van de ervaren huisarts?]'' H&W 48(1) januari 2005. Dit artikel bespreekt de verschillende diagnostische beslisprocessen in de spreekkamer, zoals die hierboven onder ‘Relevantie’ worden genoemd. <nowiki>https://www.henw.org/archief/printartikel/id2139-hoe-verloopt-het-diagnostisch-denken-van-de-ervaren-huisarts.html</nowiki>
 +
* CF Stolper, e.a. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id12366-diagnostisch-denken-over-alledaagse-ziekten.html Diagnostisch denken over alledaagse ziekten]'' H&W 59(11) november 2016'''.''' Dit artikel is deels een samenvatting van het artikel uit 2005, maar geactualiseerd naar de huidige praktijk. Het artikel bespreekt ook hoe je pro-actief kunt omgaan met onzekerheden en mogelijke fouten tijdens het diagnostische proces.

Versie van 16 apr 2018 om 22:42

Leerlijn korte episode zorg

Auteur Yeun Ying Wong
Stage 1e Huisartsstage

2e Huisartsstage

KBA KBA 1
Competenties 1. Medisch handelen

2. Communicatie
4. Organiseren
6. Kennis en wetenschap

Leerplek Leergesprek

Zelfstudie

Datum 12-04-2018

Relevantie

Ziektescripts zijn één van de vele kwalitatieve denkprocessen van de huisarts om tot de werkhypothese te komen tijdens het spreekuur met een patiënt. Het is bekend dat de ervaren huisarts sneller tot een werkhypothese komt dan de jonge AIOS, mede door het aanspreken en aanscherpen van deze ziektescripts.

Doel

Middels een aantal artikelen maak je kennis waaronder het begrip ziektescript. De artikelen geven een overzicht van de diverse diagnostische denkprocessen die je als AIOS kunt gebruiken om vanuit de klacht van de patiënt tot de juiste diagnose te komen.

Onderwijsactiviteit

De artikelen zijn voor zelfstudie en als voorbereiding voor leergesprekken.

Gebruiksaanwijzing

De opgegeven links geven toegang tot twee artikelen van dr. C.F. Stolper, et al. huisarts-onderzoeker en gasthoogleraar aan de Universiteit van Maastricht.  

  • Ga bij jezelf na welke diagnostische processen jij beheerst; hoe denk je deze processen verder te kunnen optimaliseren?
  • Bespreek daarna tijdens een leergesprek met je HAO welke beslisprocessen hij /zij veel gebruikt tijdens het spreekuur. Hoe komt hij/zij aan die denkprocessen?
  • Maakt de opleider bij de diagnostiek van kleine kwalen gebruik van dezelfde beslisprocessen als bij meer ingewikkelde klachten, zoals buikpijn of duizeligheid.  Ga daar samen eens dieper op in.

Literatuurbronnen

  • CF Stolper, e.a. Hoe verloopt het diagnostisch denken van de ervaren huisarts? H&W 48(1) januari 2005. Dit artikel bespreekt de verschillende diagnostische beslisprocessen in de spreekkamer, zoals die hierboven onder ‘Relevantie’ worden genoemd. https://www.henw.org/archief/printartikel/id2139-hoe-verloopt-het-diagnostisch-denken-van-de-ervaren-huisarts.html
  • CF Stolper, e.a. Diagnostisch denken over alledaagse ziekten H&W 59(11) november 2016. Dit artikel is deels een samenvatting van het artikel uit 2005, maar geactualiseerd naar de huidige praktijk. Het artikel bespreekt ook hoe je pro-actief kunt omgaan met onzekerheden en mogelijke fouten tijdens het diagnostische proces.