Ziektescripts: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(Een uitleg van het begrip script toegevoegd aan relevantie, en de relevantie wat explicieter gemaakt. Zo ook bij Doel. Wijziging voorgelegd aan auteur ter goedkeuring, antwoord volgt.)
Regel 26: Regel 26:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Ziektescripts zijn één van de vele kwalitatieve denkprocessen van de huisarts om tot de werkhypothese  te komen tijdens het spreekuur met een patiënt. Het is bekend dat ervaren huisartsen beschikken over meer diagnostische strategieën en  sneller tot een werkhypothese komen dan de jonge aios, mede door de mogelijkheid van het aanspreken van mentaal beschikbare ziektescripts, die door ervaring steeds meer worden aangescherpt.   
+
Ervaren huisartsen beschikken over meer diagnostische strategieën dan aios en jonge huisartsen, en ze komen sneller tot een werkhypothese. Een van de verklaringen hiervoor is dat zij over een groter aantal 'ziektescripts' beschikken, die door hun werkervaring zijn aangescherpt.   
 +
 
 +
Een ziektescript is het mentale proces waarbij kennis, ervaring en context samenkomen en leiden tot medische, vaak diagnostische, inzichten. Deze processen spelen een belangrijke rol in de spreekkamer; het is daarom van belang om inzicht te hebben in het ontstaan en (al dan niet bewuste) gebruik ervan. 
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Middels een aantal artikelen maak je kennis met verschillende diagnostische strategieën waaronder het aanspreken van mentaal beschikbare ziektescripts, die je als aios kunt gebruiken om vanuit de klacht van de patiënt via een klinisch-diagnostisch redeneerproces tot een bruikbare werkhypothese te komen. 
+
De aios maakt kennis met verschillende diagnostische strategieën die kunnen worden gebruikt om van de klacht van de patiënt tot een werkhypothese te komen - zoals het het inzetten van mentaal beschikbare ziektescripts.
  
 
=== Onderwijsactiviteit ===
 
=== Onderwijsactiviteit ===
De artikelen zijn voor zelfstudie en als voorbereiding voor leergesprekken.
+
De artikelen zijn te gebruiken voor zelfstudie en als voorbereiding voor leergesprekken met de hao.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
De opgegeven links geven toegang tot twee artikelen van dr. C.F. Stolper, et al. huisarts-onderzoeker en gasthoogleraar aan de Universiteit van Maastricht.  
+
De links geven toegang tot twee artikelen van dr. C.F. Stolper, huisarts-onderzoeker en gasthoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Onderstaande vragen kunnen worden gebruikt in het leergesprek.
 
* Ga bij jezelf na welke diagnostische processen jij beheerst; hoe denk je deze processen verder te kunnen optimaliseren?  
 
* Ga bij jezelf na welke diagnostische processen jij beheerst; hoe denk je deze processen verder te kunnen optimaliseren?  
  
* Bespreek daarna tijdens een leergesprek met je hao welke beslisprocessen hij /zij veel gebruikt tijdens het spreekuur. Hoe komt hij/zij aan die denkprocessen?  
+
* Bespreek met je hao welke beslisprocessen hij gebruikt tijdens het spreekuur. Hoe komt hij aan die denkprocessen?  
  
* Maakt je hao bij de diagnostiek van kleine kwalen gebruik van dezelfde beslisprocessen als bij meer ingewikkelde klachten, zoals buikpijn of duizeligheid.  Ga daar samen eens dieper op in.
+
* Maakt je hao bij de diagnostiek van kleine kwalen gebruik van dezelfde beslisprocessen als bij meer ingewikkelde klachten, zoals buikpijn of duizeligheid? Ga daar samen eens dieper op in.
  
 
=== Literatuurbronnen ===
 
=== Literatuurbronnen ===
 
* Henk de Vries, Patrick Bindels. ''Het diagnostisch proces in de spreekkamer''. Dit is hoofdstuk 2 in: Henriette van der Horst et al. ''Leerboek Huisartsgeneeskunde''. De Tijdstroom, Utrecht 2014.
 
* Henk de Vries, Patrick Bindels. ''Het diagnostisch proces in de spreekkamer''. Dit is hoofdstuk 2 in: Henriette van der Horst et al. ''Leerboek Huisartsgeneeskunde''. De Tijdstroom, Utrecht 2014.
* CF Stolper, e.a. ''[https://www.henw.org/archief/printartikel/id2139-hoe-verloopt-het-diagnostisch-denken-van-de-ervaren-huisarts.html Hoe verloopt het diagnostisch denken van de ervaren huisarts?]'' H&W 48(1) januari 2005. Dit artikel bespreekt de verschillende diagnostische beslisprocessen in de spreekkamer, zoals die hierboven onder ‘Relevantie’ worden genoemd.  
+
* CF Stolper, e.a. ''[https://www.henw.org/archief/printartikel/id2139-hoe-verloopt-het-diagnostisch-denken-van-de-ervaren-huisarts.html Hoe verloopt het diagnostisch denken van de ervaren huisarts?]'' ''H&W 48(1) januari 2005''. Dit artikel bespreekt de verschillende diagnostische beslisprocessen in de spreekkamer, zoals die hierboven onder ‘Relevantie’ worden genoemd.  
* CF Stolper, e.a. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id12366-diagnostisch-denken-over-alledaagse-ziekten.html Diagnostisch denken over alledaagse ziekten]'' H&W 59(11) november 2016'''.''' Dit artikel is deels een samenvatting van het artikel uit 2005, maar geactualiseerd naar de huidige praktijk. Het artikel bespreekt ook hoe je pro-actief kunt omgaan met onzekerheden en mogelijke fouten tijdens het diagnostische proces.
+
* CF Stolper, e.a. ''[https://www.henw.org/archief/volledig/id12366-diagnostisch-denken-over-alledaagse-ziekten.html Diagnostisch denken over alledaagse ziekten]'' ''H&W 59(11) november 2016'''''.''' Dit artikel is deels een samenvatting van het artikel uit 2005, maar geactualiseerd naar de huidige praktijk. Het artikel bespreekt ook hoe je pro-actief kunt omgaan met onzekerheden en mogelijke fouten tijdens het diagnostische proces.
  
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}

Versie van 28 feb 2019 om 18:05


Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren

Competentie

Medisch handelen
Kennis en wetenschap

Toepassing

Leergesprek
Zelfstudie

Relevantie

Ervaren huisartsen beschikken over meer diagnostische strategieën dan aios en jonge huisartsen, en ze komen sneller tot een werkhypothese. Een van de verklaringen hiervoor is dat zij over een groter aantal 'ziektescripts' beschikken, die door hun werkervaring zijn aangescherpt. 

Een ziektescript is het mentale proces waarbij kennis, ervaring en context samenkomen en leiden tot medische, vaak diagnostische, inzichten. Deze processen spelen een belangrijke rol in de spreekkamer; het is daarom van belang om inzicht te hebben in het ontstaan en (al dan niet bewuste) gebruik ervan.

Doel

De aios maakt kennis met verschillende diagnostische strategieën die kunnen worden gebruikt om van de klacht van de patiënt tot een werkhypothese te komen - zoals het het inzetten van mentaal beschikbare ziektescripts.

Onderwijsactiviteit

De artikelen zijn te gebruiken voor zelfstudie en als voorbereiding voor leergesprekken met de hao.

Gebruiksaanwijzing

De links geven toegang tot twee artikelen van dr. C.F. Stolper, huisarts-onderzoeker en gasthoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Onderstaande vragen kunnen worden gebruikt in het leergesprek.

  • Ga bij jezelf na welke diagnostische processen jij beheerst; hoe denk je deze processen verder te kunnen optimaliseren?
  • Bespreek met je hao welke beslisprocessen hij gebruikt tijdens het spreekuur. Hoe komt hij aan die denkprocessen?
  • Maakt je hao bij de diagnostiek van kleine kwalen gebruik van dezelfde beslisprocessen als bij meer ingewikkelde klachten, zoals buikpijn of duizeligheid? Ga daar samen eens dieper op in.

Literatuurbronnen

  • Henk de Vries, Patrick Bindels. Het diagnostisch proces in de spreekkamer. Dit is hoofdstuk 2 in: Henriette van der Horst et al. Leerboek Huisartsgeneeskunde. De Tijdstroom, Utrecht 2014.
  • CF Stolper, e.a. Hoe verloopt het diagnostisch denken van de ervaren huisarts? H&W 48(1) januari 2005. Dit artikel bespreekt de verschillende diagnostische beslisprocessen in de spreekkamer, zoals die hierboven onder ‘Relevantie’ worden genoemd.
  • CF Stolper, e.a. Diagnostisch denken over alledaagse ziekten H&W 59(11) november 2016. Dit artikel is deels een samenvatting van het artikel uit 2005, maar geactualiseerd naar de huidige praktijk. Het artikel bespreekt ook hoe je pro-actief kunt omgaan met onzekerheden en mogelijke fouten tijdens het diagnostische proces.

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie