Huisartsopleiding VUmc: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(40 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 4: Regel 4:
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
{| class="infobox regelgeving"
 
! <span class="infobox-titel">[[Regelgeving]]</span>
 
|-
 
|
 
'''Hoofd'''<br />
 
{{auteur - Nettie Blankenstein}}
 
|-
 
|
 
'''Adjunct hoofd'''<br />
 
{{auteur - Harry Schleypen}}
 
|-
 
|
 
'''Onderwijscoördinator'''<br />
 
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
 
|}
 
  
<big>'''Handleiding huisartsopleiding VUmc'''</big>
+
=== Huisartsopleiding Amsterdam UMC===
 
+
Per 1 september 2024 zijn de huisartsopleidingen AMC en VUmc gefuseerd en vormen zij samen '''Huisartsopleiding Amsterdam UMC.'''
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van onze opleiding tot huisarts, en is bedoeld voor aios (arts in opleiding tot specialist), docenten en opleiders. Voor de verantwoording en achtergronden verwijzen we naar het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] (LOP) 2016, het [[Competentieprofiel van de huisarts]] en het [[Protocol toetsing en beoordeling|Protocol toetsing en beoordeling]]. Binnen deze kaders zetten wij eigen accenten die zijn terug te vinden in ons [[opleidingsplan HOVUmc]].
+
Informatie over de opleiding vindt u op [https://www.amsterdamumc.nl/huisartsopleiding www.amsterdamumc.nl/huisartsopleiding]
 
 
In de huisartsopleiding staat het leren in de praktijk centraal. De aios werkt in de praktijk onder supervisie van de huisartsopleider.
 
 
 
Het wekelijkse instituutsonderwijs (op de 'terugkomdag') is ondersteunend voor het praktijkleren.
 
 
 
=== Opleidingsdoelen ===
 
De huisartsopleiding leidt basisartsen op tot competente huisartsen. Net als alle andere medische vervolgopleidingen onderscheiden we daarbij zeven [[Competentieprofiel van de huisarts|competentiegebieden]]:
 
* Medisch handelen 
 
* Communicatie 
 
* Samenwerken
 
* Organisatie
 
* Maatschappelijk handelen 
 
* Kennis en wetenschap 
 
* Professionaliteit 
 
Een competente huisarts is voldoende competent in de breedte van het vak. Het [[Landelijk opleidingsplan]] (LOP) beschrijft deze breedte in tien thema's: 
 
* Korte episode zorg 
 
* Spoedeisende zorg 
 
* Chronische zorg 
 
* Complexe ouderenzorg
 
* Zorg voor het kind
 
* Psychische klachten en aandoeningen
 
* SOLK 
 
* Palliatieve zorg 
 
* Preventie 
 
* Praktijkmanagement
 
Bij het afronden van de huisartsopleiding voldoet de aios aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft de aios een reëel beeld van zijn/haar beheersingsniveau van de tien thema’s van het LOP. Dat geeft verder richting aan het zelfsturend leren na de opleiding, in het kader van permanente professionele ontwikkeling. 
 
 
 
=== Fasering en stages ===
 
De opleiding is verdeeld in twee fases van elk anderhalf jaar:
 
* De [[1e Fase|eerste fase]] bestaat uit de [[1e Huisartsstage|eerste huisartsstage]] met aansluitend de [[klinische stage]]. Tijdens de eerste fase ligt de nadruk op o.a. spoedeisende zorg, veelvoorkomende klachten en basale consultvoeringsvaardigheden.
 
* De [[2e Fase|tweede fase]] bestaat uit de [[CZ stage|chronische zorg stage]], de [[GGZ stage|GGZ-stage]] en de [[2e Huisartsstage|tweede huisartsstage]]. Tijdens de tweede fase ligt de nadruk op meer complexe medische problematiek en consultvoering.
 
De aios volgt het instituutsonderwijs op de terugkomdagen gedurende de eerste fase in dezelfde werkgroep met dezelfde docenten. De werkgroepindeling verandert bij aanvang van de tweede fase; de samenstelling blijft daarna tot het einde van de opleiding ongewijzigd. 
 
 
 
{{Handleiding - Praktijkleren}}
 
==== Leren met praktijkopdrachten ====
 
Praktijkopdrachten vormen een brug tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Een praktijkopdracht geeft richting aan het leren in de praktijk. De opleiding kent een aantal verplichte praktijkopdrachten. Daarnaast zijn er vrijwillige praktijkopdrachten beschrijft in het Individueel ontwikkelingsplan ([[IOP]]). Zie de handleidingen van de eerste en tweede fase.
 
 
 
{{Handleiding - Instituutsonderwijs}}
 
==== Expertonderwijs ====
 
Expertonderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied. De hoeveelheid expertonderwijs verschilt per stage cq fase van opleiding. Tijdens de tweede huisartsstage kan de aios zelf onderwijs kiezen uit een gevarieerd aanbod. 
 
 
 
=== Voortgang en beoordeling ===
 
Elke vier maanden zijn er voortgangsgesprekken, zowel tussen aios en opleider als tussen aios en docent. De competentieontwikkeling van de aios in de afgelopen periode wordt besproken en er wordt vooruitgekeken naar welke leerdoelen centraal zullen staan in de volgende periode. De aios heeft hierin een actieve rol en maakt inzichtelijk aan opleider en docent hoe ver deze is ten opzichte van het competentieprofiel huisarts. De competentieboordelingslijst [[ComBeL]] dient hierbij als onderlegger en beoordelingsinstrument. De thema's van het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] (LOP) geven de context waartegen de competentieontwikkeling wordt bezien. Zo zal de competentie Communicatie tijdens de eerste huisartsstage beoordeeld worden in de context van een consult rond een veelvoorkomende klacht, of in de context van een spoedeisend consult. Dit zijn twee thema's die in de eerste fase aan bod komen. Tijdens de tweede huisartsstage zal Communicatie beoordeeld worden in de context van thema's uit de tweede opleidingsfase, zoals psychische klachten of palliatieve zorg.
 
 
 
Opleider en docent hebben een coachende rol bij de leeractiviteiten van de aios. Daarnaast hebben opleider en docent een beoordelende rol bij de competentieontwikkeling van de aios. Alles over voortgang en beoordeling staat uitgebreid beschreven op de Wiki-pagina [[Toetsing en beoordeling|Toetsing en Beoordeling]]. Op de pagina [[Verplichtingen aios]] staat een overzicht van alle verplichtingen per stage.
 
 
 
===== '''E-portfolio''' =====
 
Elke aios is verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn/haar eigen voortgang in het [[e-portfolio]] en op [[Canvas]]. Het portfolio bevat de voortgangsadviezen, voortgangsbeslissingen en een neerslag van de beoordelingen en prestaties van de aios die het bewijs vormen van het verworven niveau van de competenties. We beschouwen de aios als eigenaar van het portfolio. De aios nodigt beoordelaars uit om hun beoordelingen in te vullen.
 
 
 
<big>'''Overzicht verplichtingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Verplichtingen Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[Verplichtingen CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[Verplichtingen GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
 
|}
 
 
 
=== Individualisering opleiding ===
 
Binnen het beschreven curriculum heeft de aios veel te kiezen. Aios met relevante werkervaring voorafgaand aan de opleiding kunnen [[Vrijstellingsreglement|vrijstellingen]] voor stages aanvragen. Aios hebben, binnen wettelijke kaders, een rol in het kiezen van welk soort externe stage zij willen volgen. Dit alles wordt vastgelegd in het Individueel opleidingsschema (IOS). In de tweede fase is er een aanbod van expertonderwijs, waaruit gekozen kan worden, en zijn er [[Differentiaties|differentiatiemogelijkheden]] (zie onder). Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan. Zie  het [[Aanwezigheidsreglement]].
 
 
 
==== Differentiatieonderwijs ====
 
Naast het bestaande instituutsonderwijs kunnen aios tijdens de tweede huisartsstage gebruikmaken van een aanvullend, landelijk, verdiepend onderwijsaanbod: de [[Differentiaties|differentiaties]]. Hiermee kan de aios zich extra bekwamen in een specifiek onderdeel van de huisartsgeneeskunde.
 
 
 
=== Onderwijsinformatiesystemen ===
 
Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen. Zie voor een uitgebreide beschrijving [[ICT Systemen|de handleiding ICT.]]
 
* [[E-portfolio]]. Een online portfolio waarin de aios opneemt: alle ComBels en voortgangsadviezen, alsmede de reflectieverslagen na de voortgangsgesprekken, de verklaringen dienstdoen, supervisiebeoordelingen.
 
* [[Canvas]]. De interactieve digitale leeromgeving waarop de aios binnen zijn/haar groep kan communiceren over inhoudelijke en praktische zaken, zoals voortgang in het individueel ontwikkelingsplan, literatuur, presentaties. Ook het rooster is opgenomen in Canvas.
 
* [https://hovumc.nl/wiki HOVUmc-Wiki]. Deze open, online informatiebron bevat een groot aantal onderwijsbouwstenen, gerangschikt onder vijftien [[leerlijnen]]. Een bouwsteen bevat informatie over een bepaald onderwerp. De bouwstenen zijn bruikbaar bij het maken van onderwijs door aios en docenten, ter ondersteuning van het praktijkleren, voor zelfstudie en voor leergesprekken. Naast onderwijsinhoudelijke informatie bevat de Wiki alle handleidingen en regelgeving van de opleiding.
 
* [[Video opnames van consulten|Videoplatform]]. Dit is een beveiligde online omgeving waar aios video-opnames van consulten uploaden om later terug te kijken met de opleider, de docenten of de terugkomdaggroep. Ook vindt via dit platform de beoordeling voor de BasisConsultvoeringsToets en de consultvoeringstoets van de tweede huisartsstage plaats.
 
* [[Webmail]]. Iedere aios krijgt voor de duur van de opleiding een eigen VUmc-account.
 
 
 
{{witregel}}
 
 
 
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[1e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding 1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[2e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding 2e Huisartsstage</span>]]'''
 
|}
 

Huidige versie van 17 feb 2025 om 10:40


Huisartsopleiding Amsterdam UMC

Per 1 september 2024 zijn de huisartsopleidingen AMC en VUmc gefuseerd en vormen zij samen Huisartsopleiding Amsterdam UMC. Informatie over de opleiding vindt u op www.amsterdamumc.nl/huisartsopleiding