Toetsprogramma HOVUmc: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> <li class="breadcrumb-item">Hoofdpagina</li> <li class="breadcrumb-item">Regelgeving</li> <li class="breadcrumb-...')
 
Regel 22: Regel 22:
  
 
|}
 
|}
''15/11/22: deze pagina is onder constructie. Zie ook [[Toetsprogramma HOVUmc OUD]]''
+
'''''15/11/22: deze pagina is onder constructie. Zie ook [[Toetsprogramma HOVUmc OUD]]'''''
 
==== Inhoud ====
 
==== Inhoud ====
 
# Inleiding
 
# Inleiding
Regel 28: Regel 28:
 
# Toetsen in het toetsprogramma
 
# Toetsen in het toetsprogramma
 
# Beoordelingscyclus
 
# Beoordelingscyclus
# Overzicht belangrijke leeractiviteiten
+
# [https://www.hovumc.nl/wiki/Toetsprogramma_HOVUmc#Overzicht_belangrijke_leeractiviteiten Overzicht belangrijke leeractiviteiten]
  
 
=== 1. Inleiding ===
 
=== 1. Inleiding ===

Versie van 15 nov 2022 om 12:59


Toetsprogramma

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Teamleiders onderwijs
Sanne Kateman, 1e jaar
Marjolijn Oussoren, 2e jaar
Hendrien Duijnhouwer, 3e jaar

Toetsprogramma onderdelen

15/11/22: deze pagina is onder constructie. Zie ook Toetsprogramma HOVUmc OUD

Inhoud

  1. Inleiding
  2. Het toetsprogramma gekaderd
  3. Toetsen in het toetsprogramma
  4. Beoordelingscyclus
  5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten

1. Inleiding

De Huisartsopleiding van Amsterdam UMC, locatie VUmc leidt artsen op tot vakbekwame, competente huisartsen. Daaruit vloeit voort dat de opleiding in staat moet zijn om het niveau van functioneren van de aios te toetsen. Toetsen is daarom één van onze speerpunten. De leidraad hiervoor is het Competentieprofiel van de huisarts. De aios maakt zich tijdens de opleiding de competenties eigen, mede aan de hand van de in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde genoemde opleidingsthema’s en kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s).

Toetsbeleid HOVUmc
De huisartsopleiding heeft gekozen voor een programmatisch toetsbeleid. Belangrijke beslissingen met betrekken tot de voortgang worden genomen op basis van informatie afkomstig van het geheel van toetsen, observaties en feedback. Programmatisch toetsen heeft als doel om enerzijds het leren van de aios te stimuleren en anderzijds de besluitvorming over de voortgang te optimaliseren. Toetsing vindt plaats op kennis en vaardigheid, en vooral op het feitelijk handelen van de aios in de praktijk.

Educatieve en selectieve toetsing zijn niet gescheiden, maar liggen in elkaars verlengde. Educatieve toetsing/beoordeling is ontwikkelingsgericht en biedt informatie over het functioneren en de ontwikkeling van de aios. Selectieve toetsing/beoordeling vindt plaats op vastgestelde momenten in de opleiding waarop opleider en docenten een advies geven over de beroepsgeschiktheid en -bekwaamheid van de aios. Op basis van dat advies neemt het hoofd van de opleiding een besluit over de voortgang van de opleiding.

Deze visie op toetsing in beschreven in het landelijk toetsplan. De toetsing in de huisartsopleiding is bindend vastgelegd in het landelijk opleidingsplan, hoofdstuk 5 Protocol Toetsing en Beoordeling: Toetsen & beoordelen - Huisartsopleiding Nederland.

Toetsprogramma HOVUmc
Het Toetsprogramma HOVUmc is de lokale uitwerking van het landelijk protocol en toetsplan en het landelijk opleidingsplan en is geldig voor aios die de opleiding gestart zijn na 1 januari 2017. Voor de aios die vóór 1 januari 2017 met de opleiding zijn gestart geldt het Protocol Toetsing en Beoordeling in de Huisartsopleiding 2011, het Landelijk Toetsplan 2011 en het Toetsprogramma 2013.

2. Het toetsprogramma gekaderd

Toetsing is het verzamelen, meten en wegen van informatie over het leren en de stand van de competentieontwikkeling van de aios, met als doel de ontwikkeling van de aios in beeld te brengen en zo nodig het leren bij te sturen. Toetsing en feedback zijn gericht op de competentieontwikkeling van de aios. Leidraad hierbij zijn de vragen: wat wordt er van je verwacht (‘feedup’), waar sta je nu (‘feedback’) en welke stappen moet je nog nemen om verder te komen (‘feedforward’).


3. Toetsen in het toetsprogramma

4. Beoordelingscyclus

5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten