Alternatieve opdrachten: verschil tussen versies
k (Opdrachten IOP en Peer-assessment verplaatst naar alternatieve opdrachten) |
|||
(11 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | <br /> | ||
+ | |||
''Let op: deze pagina is onder constructie'' | ''Let op: deze pagina is onder constructie'' | ||
− | + | <ul class="nav nav-tabs"> | |
+ | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab21|1e Huisartsstage</btn></li> | ||
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab22|Klinische stage</btn></li> | ||
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab23|CZ-stage</btn></li> | ||
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab24|GGZ-stage</btn></li> | ||
+ | </ul> | ||
+ | <div class="tab-content"> | ||
+ | <div id="tab21" class="tab-pane fade in active"> | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdrachten 1e Trimester|1e Trimester]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdrachten 2e Trimester|2e Trimester]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdrachten 3e Trimester|3e Trimester]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdrachten 4e Trimester|4e Trimester]] | ||
+ | </div> | ||
+ | <div id="tab22" class="tab-pane fade"> | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - IOP Klinische stage|Opdracht IOP Klinisch]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - Peerassessment Klinische stage|Opdracht Peerassessment Klinisch]] | ||
+ | </div> | ||
+ | <div id="tab23" class="tab-pane fade"> | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - IOP CZ-stage|Opdracht IOP CZ]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - Peerassessment CZ-stage|Opdracht Peerassessment CZ]] | ||
+ | </div> | ||
+ | <div id="tab24" class="tab-pane fade"> | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - IOP GGZ-stage|Opdracht IOP GGZ]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - Peerassessment GGZ-stage|Opdracht Peerassessment GGZ]] | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | {{witregel}}<br /> | ||
== 1e Huisartsstage == | == 1e Huisartsstage == | ||
=== Opdrachten 1e Trimester === | === Opdrachten 1e Trimester === | ||
− | + | ==== Workshop Vaardighedentraining ==== | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering. | Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering. | ||
{| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%" | {| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%" | ||
Regel 71: | Regel 67: | ||
*Bespreek met je collega’s de opzet van de workshop en vraag wat ze ervan geleerd hebben. | *Bespreek met je collega’s de opzet van de workshop en vraag wat ze ervan geleerd hebben. | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
Regel 79: | Regel 73: | ||
=== Opdrachten 2e Trimester === | === Opdrachten 2e Trimester === | ||
<ul class="nav nav-tabs"> | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class=""># | + | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab211|Afwijken van de standaard</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class=""># | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab222|Vaardighedentoetsing</btn></li> |
− | |||
</ul> | </ul> | ||
<div class="tab-content"> | <div class="tab-content"> | ||
− | <div id=" | + | <div id="tab211" class="tab-pane fade in active"> |
Bij elke NHG-Standaard staat vermeld, dat de huisarts goede redenen kan hebben om af te wijken van de standaard. Met deze opdracht vergelijk je jouw redenen om af te wijken van een NHG-Standaard over een veel voorkomende aandoening met de redenen, die je hao en collega-aios hiervoor aangeven | Bij elke NHG-Standaard staat vermeld, dat de huisarts goede redenen kan hebben om af te wijken van de standaard. Met deze opdracht vergelijk je jouw redenen om af te wijken van een NHG-Standaard over een veel voorkomende aandoening met de redenen, die je hao en collega-aios hiervoor aangeven | ||
Regel 115: | Regel 108: | ||
|} | |} | ||
</div> | </div> | ||
− | <div id=" | + | <div id="tab222" class="tab-pane fade"> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Vaardigheden worden in de praktijk geleerd. In deze opdracht verbeter je gericht een voor het onderzoek of de behandeling van een veel voorkomende aandoening belangrijke vaardigheid. | Vaardigheden worden in de praktijk geleerd. In deze opdracht verbeter je gericht een voor het onderzoek of de behandeling van een veel voorkomende aandoening belangrijke vaardigheid. | ||
Regel 181: | Regel 144: | ||
=== Opdrachten 3e Trimester === | === Opdrachten 3e Trimester === | ||
<ul class="nav nav-tabs"> | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab31| | + | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab31|Praktijkorganisatie</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab32| | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab32|Actualiseren standaard</btn></li> |
</ul> | </ul> | ||
<div class="tab-content"> | <div class="tab-content"> | ||
Regel 252: | Regel 215: | ||
=== Opdrachten 4e Trimester === | === Opdrachten 4e Trimester === | ||
<ul class="nav nav-tabs"> | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab41| | + | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab41|Videotoetsing</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab42| | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab42|Medisch handelen bij vage klachten</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab43| | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab43|Wat wil de patient eigenlijk</btn></li> |
</ul> | </ul> | ||
<div class="tab-content"> | <div class="tab-content"> | ||
Regel 263: | Regel 226: | ||
!Doel | !Doel | ||
| | | | ||
− | *Reflectie op je eigen handelen bij het omgaan met patiënten met | + | *Reflectie op je eigen handelen bij het omgaan met patiënten met ALK. |
|- | |- | ||
!Activiteit | !Activiteit | ||
Regel 351: | Regel 314: | ||
== Klinische stage == | == Klinische stage == | ||
− | === Opdracht - IOP === | + | === Opdracht - IOP Klinische stage === |
− | Het [[IOP]] (Individueel | + | Het [[IOP]] (Individueel OntwikkelPlan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken. |
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | ||
Regel 366: | Regel 329: | ||
| | | | ||
*[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_Klinische_stage_-_Self-assessment.docx Klinische stage - Self-assessment] | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_Klinische_stage_-_Self-assessment.docx Klinische stage - Self-assessment] | ||
− | *[ | + | *[[:Media:IOP_Klinische_stage_Aanvang_Assessment.pdf|Klinische stage - Aanvangstoets IOP]] |
− | *[ | + | *[[:Media:IOP_Klinische_stage_-_Aanvang_Assessment_Antwoordsleutel.pdf|Klinische stage - Aanvangstoets IOP - Antwoordsleutel]] |
|- | |- | ||
!Activiteit | !Activiteit | ||
Regel 385: | Regel 348: | ||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
− | === Opdracht - | + | === Opdracht - Peerassessment Klinische stage === |
− | + | Peerassessment is een middel om meer '''zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken'''. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is. | |
− | + | Peerassessment is ook een heel '''veilige toetsvorm'''. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het ontzettend gezellig en leuk zijn. | |
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. | Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. | ||
Regel 419: | Regel 382: | ||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
− | == | + | == CZ-stage == |
− | === Opdracht - IOP === | + | === Opdracht - IOP CZ-stage === |
− | Het [[IOP]] (Individueel | + | Het [[IOP]] (Individueel OntwikkelPlan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken. |
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | ||
Regel 457: | Regel 420: | ||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
− | === Opdracht - | + | === Opdracht - Peerassessment CZ-stage === |
− | + | Peerassessment is een middel om meer '''zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken'''. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is. | |
− | + | Peerassessment is ook een heel '''veilige toetsvorm'''. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het gezellig en leuk zijn. | |
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. | Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. | ||
Regel 493: | Regel 456: | ||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
− | == GGZ stage == | + | == GGZ-stage == |
− | === Opdracht - IOP === | + | === Opdracht - IOP GGZ-stage === |
− | Het [[IOP]] (Individueel | + | Het [[IOP]] (Individueel OntwikkelPlan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken. |
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | ||
Regel 539: | Regel 502: | ||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
− | === Opdracht - | + | === Opdracht - Peerassessment GGZ-stage === |
− | + | Peerassessment is een middel om meer '''zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken'''. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is. | |
− | + | Peerassessment is ook een heel '''veilige toetsvorm'''. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het ontzettend gezellig en leuk zijn. | |
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. | Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. |
Huidige versie van 29 mrt 2023 om 15:43
Let op: deze pagina is onder constructie
1e Huisartsstage
Opdrachten 1e Trimester
Workshop Vaardighedentraining
Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Opdrachten 2e Trimester
Bij elke NHG-Standaard staat vermeld, dat de huisarts goede redenen kan hebben om af te wijken van de standaard. Met deze opdracht vergelijk je jouw redenen om af te wijken van een NHG-Standaard over een veel voorkomende aandoening met de redenen, die je hao en collega-aios hiervoor aangeven
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Vaardigheden worden in de praktijk geleerd. In deze opdracht verbeter je gericht een voor het onderzoek of de behandeling van een veel voorkomende aandoening belangrijke vaardigheid.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Opdrachten 3e Trimester
In Jaar 3 van de opleiding ga je een kwaliteitsproject uitvoeren, waarbij je gericht een aspect van de organisatie van de zorg in de opleidingspraktijk t.a.v. een veel voorkomende chronische aandoening gaat verbeteren. Middels deze opdracht oefen je alvast met het maken van een analyse van de kwaliteit van zorg bij een veel voorkomende chronische ziekte naar keuze in de huidige opleidingspraktijk.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Op het moment van verschijnen van een NHG-Standaard is de inhoud vaak al weer deels achterhaald door nieuwe ontwikkelingen, zoals de resultaten van recent onderzoek, nieuwe reviews etc. In deze opdracht plaats je jezelf in de positie van een huisarts, die zich bezig houdt met het actualiseren van een NHG-Standaard over een veel voorkomende chronische aandoening.
Deze opdracht is ook goed uit te voeren met een subgroepje; de taken ten aanzien van het uitzoeken van literatuur kunnen dan verdeeld worden.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Opdrachten 4e Trimester
Door het opnemen en zelf beoordelen van video opnames van consulten met patiënten, die met een lichamelijk onverklaarde klacht komen, krijg je meer zicht op wat je op dit terrein nog te leren hebt.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Bij 'vage' klachten is er per definitie sprake van een kleine kans op een relevante medische aandoening. Toch is het, los van de hulpvraag van de patiënt, vaak aangewezen om een inschatting te maken van deze kans en te besluiten welk onderzoek aan te raden is om deze kans voldoende verder te verkleinen.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Iets is een ‘vage klacht’ vanuit het perspectief van de dokter; voor de patiënt ligt dit vaak heel anders. Deze opdracht laat je focussen op de verschillen in visie en verwachtingen tussen dokter en patiënt.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Klinische stage
Opdracht - IOP Klinische stage
Het IOP (Individueel OntwikkelPlan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken.
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten.
Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken.
Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren.
Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het IOP.
Formulieren | |
---|---|
Activiteit |
|
Bronnen |
|
Opdracht - Peerassessment Klinische stage
Peerassessment is een middel om meer zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is.
Peerassessment is ook een heel veilige toetsvorm. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het ontzettend gezellig en leuk zijn.
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
CZ-stage
Opdracht - IOP CZ-stage
Het IOP (Individueel OntwikkelPlan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken.
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten.
Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken.
Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren.
Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het IOP.
Formulieren | |
---|---|
Bronnen |
|
Methode |
Opdracht - Peerassessment CZ-stage
Peerassessment is een middel om meer zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is.
Peerassessment is ook een heel veilige toetsvorm. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het gezellig en leuk zijn.
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
GGZ-stage
Opdracht - IOP GGZ-stage
Het IOP (Individueel OntwikkelPlan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken.
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten.
Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken.
Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren.
Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het IOP.
Formulieren | |
---|---|
Bronnen |
|
Methode |
|
Hoe verder? |
|
Opdracht - Peerassessment GGZ-stage
Peerassessment is een middel om meer zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is.
Peerassessment is ook een heel veilige toetsvorm. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het ontzettend gezellig en leuk zijn.
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|