Feedback deel 1 - Algemeen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(Relevantie)
Regel 29: Regel 29:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Bij het geven van feedback is het belangrijk om dat op een goede manier te doen, zodat de relatie goed blijft en die ander ervan kan leren.
+
In een huisartsenpraktijk wordt intensief samengewerkt. Hiervoor is het nodig om een cultuur te creëren waarbij feedback geven, ontvangen en vragen als vanzelfsprekend wordt beschouwd.  
Daarbij is het ontvangen van feedback ook een kunst. Deze module is het eerste deel van een serie over feedback geven, ontvangen en vragen.
 
  
Bij feedback geven is de eerste gedachte vaak over kritische feedback/negatieve feedback. Maar complimenten geven is ook een positieve vorm van feedback. Feedback geven, ontvangen en vragen gaat dus ook over dit positieve onderdeel.  
+
Effectief en goed feedback geven, ontvangen en vragen is een kunst die voor sommige als vanzelf gaat maar de meeste mensen moeten dit eerst leren.
 +
 
 +
Je kan ongemerkt feedback geven door terloopse reacties of non-verbale communicatie. Beter is om er echt voor te gaan zitten en er een afspraak voor te maken.
 +
 
 +
Bij het ervoor gaan zitten is het belangrijk dat beide partijen open staan voor feedback geven en ontvangen.  
 +
 
 +
Deze module is het eerste deel van een serie over feedback geven, ontvangen en vragen.  
 +
 
 +
Realiseer je dat feedback geven zowel positief als negatief kan zijn.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===

Versie van 14 aug 2019 om 11:12


Leerlijn professionaliteit
Auteur

Simone van den Hil
Annemarie Semeijn

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Competentie

7.2 Reflectie en actief leren


Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

In een huisartsenpraktijk wordt intensief samengewerkt. Hiervoor is het nodig om een cultuur te creëren waarbij feedback geven, ontvangen en vragen als vanzelfsprekend wordt beschouwd.

Effectief en goed feedback geven, ontvangen en vragen is een kunst die voor sommige als vanzelf gaat maar de meeste mensen moeten dit eerst leren.

Je kan ongemerkt feedback geven door terloopse reacties of non-verbale communicatie. Beter is om er echt voor te gaan zitten en er een afspraak voor te maken.

Bij het ervoor gaan zitten is het belangrijk dat beide partijen open staan voor feedback geven en ontvangen.

Deze module is het eerste deel van een serie over feedback geven, ontvangen en vragen.

Realiseer je dat feedback geven zowel positief als negatief kan zijn.

Doel

De AIOS maakt kennis met een aantal feedback regels en manieren om feedback te geven, te ontvangen en naar te vragen. De AIOS kan deze ook toepassen bij zichzelf en gebruiken voor het geven van feedback aan anderen.

Daarbij kan de AIOS zijn of haar eigen gebruiksaanwijzing schrijven. Als je weet hoe je het zelf prettig vindt, helpt dit enorm bij het ontvangen van feedback.

Gebruiksaanwijzing

Deze module kan je gebruiken voor tijdens de TKD (feedback geven en ontvangen), tijdens het bespreken van je IOP met je opleider (feedback vragen) en tijdens je stages met collega's (feedback geven, ontvangen en vragen).

Onderwijsactiviteiten

Bestand:Feedback geven en ontvangen.pdf Onderwerp voor op de TKD. 1. Lees het volgende document over feedback geven en ontvangen. En bespreek met je buurman en/of buurvrouw. Wat vind je van de regels? Welke pas je al toe? Wat is nieuw? Wat is je voornemen voor de aankomende periode? Bestand:Mijn gebruiksaanwijzing blauw Huisartsenopleiding.docx Onderwerp voor op de TKD of als zelfstudie. 1. Lees het document 'de gebruiksaanwijzing' door. En vul deze voor jezelf in.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit