Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 38: Regel 38:
 
|}
 
|}
 
=== Over de Pre-toets ===
 
=== Over de Pre-toets ===
De pre-toets vindt plaats in de eerste 6 maanden van de [[Tijdpad toetsing en beoordeling 1e Huisartsstage|1e Huisartsstage]]: ongeveer elke maand een nieuwe video.
+
De pre-toets vindt plaats in de eerste 6 maanden van de [[Tijdpad toetsing en beoordeling 1e Huisartsstage|1e Huisartsstage]]: ongeveer elke maand levert de aios een nieuw videoconsult in, waarop feedback wordt gegeven door de docent.
*De aios kiest elke maand een videoconsult uit ''(good practices)'' om voor te leggen aan de docenten en de hao (5 in totaal).
+
==== Doel voor aios ====
 +
Voor de aios is het belangrijkste doel van deze toets richting geven aan leeractiviteiten m.b.t. consultvoering. <br />
 +
De toets is educatief en een reflectiemoment; de aios denk actief na over welke leerpunten uit de feedback van docenten en opleiders van belang zijn. <br />
 +
De aios werkt aan de hand van de feedback één of twee leerpunt uit in het leerplan ([[IOP]]), o.a. ter voorbereiding op de selectieve [[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT) voor de 8<sup>e</sup> maand (proeve van bekwaamheid). Deze leerpunten bespreekt de aios met de docent en hao tijdens het voortgangsgesprek in de 4<sup>e</sup> maand.
 +
<br /><br />
 +
Het is leerzaam voor de aios de feedback m.b.t. de Pre-toetsvideo's ook te bespreken met de opleider, zodat deze de aios gericht kan ondersteunen in het ontwikkelen van vaardigheden.
 +
 
 +
==== Werkwijze Pre-toets ====
 +
*De aios kiest vanaf maand 2 of 3 elke maand een videoconsult ''(good practices)'' om voor te leggen aan de docenten (4 in totaal).
 
*De aios levert bij elk videoconsult een korte beschrijving van wat de docent gaat zien, alsmede een reflectie op de eigen consultvaardigheden: wat ging goed en wat kon beter?
 
*De aios levert bij elk videoconsult een korte beschrijving van wat de docent gaat zien, alsmede een reflectie op de eigen consultvaardigheden: wat ging goed en wat kon beter?
* De docent geeft binnen 3 weken in het [[Videoplatform]] feedback op de communicatievaardigheden (met [[MAAS 2.0]]) die op de terugkomdag behandeld zijn, op minimaal drie ingeleverde consulten én op de bijbehorende reflectie. Eén consult wordt bekeken en van feedback voorzien door aios onderling.
+
* De docent geeft binnen 2 weken (via het [[Videoplatform]]) feedback op de communicatievaardigheden (met [[MAAS 2.0]]) die op de terugkomdag behandeld zijn, op minimaal 3 ingeleverde consulten én op de bijbehorende reflectie. Eén consult wordt bekeken en van feedback voorzien door aios onderling. In totaal heeft de aios dan feedback op 4 videoconsulten.
* De hao bespreekt minimaal drie van de ingeleverde consulten tijdens leergesprekken met de aios aan de hand van de [[MAAS 2.0]].
+
* De aios bespreekt met de hao de van de docent ontvangen feedback en past het IOP (communicatievaardigheden) indien nodig daarop aan.
  
 
==== Nadruk in de feedback op de Pre-toets ligt op: ====
 
==== Nadruk in de feedback op de Pre-toets ligt op: ====
* Hulpvraag boven tafel krijgen
+
* opening
* LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
+
* hulpvragen
* Structureren (samenvatten en parafraseren)
+
* exploreren
* Fases aanbrengen in consult
+
* samenvatten
* Tonen van empathie
+
* structurering
* Eerste aanzet tot gevoelsreflecties
+
* empathie
* Eerste aanzet tot ‘shared decision making’
+
* besluitvorming
 
 
=== Doel van de Pre-toets ===
 
==== Doel voor aios ====
 
Het belangrijkste doel voor de aios van deze toets is dat de aios richting kan geven aan haar leeractiviteiten m.b.t. consultvoering.
 
 
 
De toets is educatief en derhalve onderdeel van het [[portfolio]] van de aios.
 
 
 
De aios dient aan de hand van de feedback één of twee leerpunten uit te werken in haar leerplan ([[IOP]]) o.a. ter voorbereiding op de selectieve toets [[BasisConsultvoeringsToets]] voor de 7de maand (proeve van bekwaamheid).
 
 
 
==== Doel voor de hao ====
 
Op een paralleldag in de periode van de pre-toets bekijken de opleiders enkele consulten van elkaars aios (uiteraard met toestemming van de aios) in subgroepjes. Door feedback te vragen en te krijgen op de beoordeling van de opleider van een consult, geeft dit de opleider zicht op zijn/haar “manier van doen” en competenties in deze. De opleiders geven aan dat hen dit veel oplevert.
 
 
 
=== Aandachtspunten beoordeling van de Pre-toets ===
 
De aandachtspunten zijn gecategoriseerd naar de indeling van de [[MAAS 2.0|Maas 2.0]]
 
 
 
De meest voorkomende observaties zijn <span class="label label-warning">oranje gemarkeerd</span>.
 
 
 
<ul class="nav nav-tabs">
 
  <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab1|SECTIE 1: <span class="label label-warning">Communicatie vaardigheden</span> per fase</btn></li>
 
  <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab2|SECTIE 2: Algemene communicatie per fase</btn></li>
 
</ul>
 
<div class="tab-content">
 
  <div id="tab1" class="tab-pane fade in active">
 
    <div class="card" style="width: 100%;">
 
      <ul class="list-group list-group-flush">
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''1. OPENING'''<br />
 
          <ul>
 
            <li>Agendering blijft achterwege</li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''2. HULPVRAGEN'''<br />
 
          <ul>
 
            <li><span class="label label-warning">Hulpvraag niet benoemd</span></li>
 
            <li><span class="label label-warning">Hulpvraag onvolledig benoemd (niet alle ICE-elementen)</span></li>
 
            <li>Hulpvraag te globaal  benoemd (‘u wilt weten wat het is’)</li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''4. LICHAMELIJK ONDERZOEK'''<br />
 
          <ul>
 
            <li>Onvoldoende duidelijke instructie gegeven</li>
 
            <li>Onderzoek of aan- en uitkleden te zien op video</li>
 
            <li>‘U mag...' ter inleiding van een uitkleedverzoek: kenmerkt een ongelijkwaardige verhouding</li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''5. BEVINDINGEN'''<br />
 
          <ul>
 
            <li><span class="label label-warning">Diagnose al genoemd tijdens onderzoek/tijdens aankleden</span></li>
 
            <li>Diagnose heel globaal benoemd</li>
 
            <li><span class="label label-warning">Diagnose en beleid door elkaar heen besproken</span></li>
 
            <li><span class="label label-warning">Niet geëxploreerd tijdens/na het bespreken van de diagnose</span></li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''6. (GEZAMENLIJKE) BESLUITVORMING'''<br />
 
          <ul>
 
            <li><span class="label label-warning">Beleid en diagnose direct na elkaar of door elkaar besproken</span></li>
 
            <li><span class="label label-warning">Teveel tegelijk verteld, de informatie niet stukje bij beetje verteld</span></li>
 
            <li><span class="label label-warning">Geen of onvoldoende interactie, niet geëxploreerd (is het duidelijk, is het acceptabel, is het geruststellend, is het uitvoerbaar etc.)</span></li>
 
            <li><span class="label label-warning">Patiënt keuzes gegeven terwijl de opties nog niet voldoende besproken zijn</span></li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''7. AFRONDING'''<br />
 
          <ul>
 
            <li>Evaluatie ontbreekt</li>
 
            <li>Evaluatie is te globaal: 'nog vragen?'</li>
 
            <li><span class="label label-warning">Evaluatie lijkt op ‘agendering’: 'had u verder nog vragen?'</span></li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
      </ul>
 
    </div>
 
  </div>
 
  <div id="tab2" class="tab-pane fade">
 
    <div class="card" style="width: 100%;">
 
      <ul class="list-group list-group-flush">
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''8. EXPLOREREN'''<br />
 
          <ul>
 
            <li>Niet geëxploreerd in de beleidsfase</li>
 
            <li><span class="label label-warning">Cues/hints niet opgepikt of geëxploreerd (is een zeer effectieve manier om de hulpvraag te verhelderen)</span></li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''9. EMOTIES'''<br />
 
          <ul>
 
            <li><span class="label label-warning">Doorvragen op gevoel/onrust beperkt tot angst voor een ernstige ziekte</span> (kanker, longontsteking etc.), niet over andere aspecten (zoals de gevolgen van een aandoening).</li>
 
            <li><span class="label label-warning">Geen gevoelsreflecties gegeven</span></li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''10. EMPATHIE'''<br />
 
          <ul>
 
            <li>Geen verbale empathie getoond (de combinatie van een empathische houding of mimiek enerzijds en verbale empathie anderzijds zorgt voor de juiste balans).</li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''11. INFORMATIE-OVERDRACHT'''<br />
 
          <ul>
 
            <li>Niet gevraagd wat de patiënt al weer over een aandoening</li>
 
            <li>Teveel informatie tegelijk gegeven</li>
 
            <li>Niet gecheckt of de informatie begrepen is</li>
 
            <li><span class="label label-warning">Niet gecheckt of het beleid aansluit bij de vraag en wensen van de patiënt</span></li>   
 
            <li><span class="label label-warning">Een standaard praatje over een aandoening afgedraaid zonder af te stemmen op de hulpvraag en context van de patiënt.</span></li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''12. SAMENVATTEN'''<br />
 
          <ul>
 
            <li><span class="label label-warning">Niet-functionele samenvattingen gegeven (zoals een eerdere samenvatting herhalen)</span></li>
 
            <li>Onvoldoende ‘kleine’ samenvattingen tussendoor gegeven</li>
 
            <li>Onduidelijk of het een ‘toetsende’ samenvatting is ('klopt het dat...?') of een structurerende samenvatting ('ik ga de zaken even op een rijtje zetten...')</li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''13. STRUCTUREREN'''<br />
 
          <ul>
 
            <li>Tijdens de intake al onderdelen van het beleid genoemd</li>
 
            <li><span class="label label-warning">Fasering niet aangegeven of gemarkeerd</span></li>
 
            <li>Teveel tijd besteed aan intake, te weinig tijd genomen voor beleid</li>
 
            <li>Te uitgebreide anamnese in relatie tot de (vaak simpele) klacht</li>
 
          </ul>
 
        </li>
 
      </ul>
 
    </div>
 
  </div>
 
  
 
<br>
 
<br>

Versie van 21 nov 2022 om 16:12


Consultvoeringstoetsen

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Coördinator consultvoeringstoetsen
Mariël Jacobs

Video-opnames:

Consultvoeringstoetsen:

Over de Pre-toets

De pre-toets vindt plaats in de eerste 6 maanden van de 1e Huisartsstage: ongeveer elke maand levert de aios een nieuw videoconsult in, waarop feedback wordt gegeven door de docent.

Doel voor aios

Voor de aios is het belangrijkste doel van deze toets richting geven aan leeractiviteiten m.b.t. consultvoering.
De toets is educatief en een reflectiemoment; de aios denk actief na over welke leerpunten uit de feedback van docenten en opleiders van belang zijn.
De aios werkt aan de hand van de feedback één of twee leerpunt uit in het leerplan (IOP), o.a. ter voorbereiding op de selectieve BasisConsultvoeringsToets (BCT) voor de 8e maand (proeve van bekwaamheid). Deze leerpunten bespreekt de aios met de docent en hao tijdens het voortgangsgesprek in de 4e maand.

Het is leerzaam voor de aios de feedback m.b.t. de Pre-toetsvideo's ook te bespreken met de opleider, zodat deze de aios gericht kan ondersteunen in het ontwikkelen van vaardigheden.

Werkwijze Pre-toets

  • De aios kiest vanaf maand 2 of 3 elke maand een videoconsult (good practices) om voor te leggen aan de docenten (4 in totaal).
  • De aios levert bij elk videoconsult een korte beschrijving van wat de docent gaat zien, alsmede een reflectie op de eigen consultvaardigheden: wat ging goed en wat kon beter?
  • De docent geeft binnen 2 weken (via het Videoplatform) feedback op de communicatievaardigheden (met MAAS 2.0) die op de terugkomdag behandeld zijn, op minimaal 3 ingeleverde consulten én op de bijbehorende reflectie. Eén consult wordt bekeken en van feedback voorzien door aios onderling. In totaal heeft de aios dan feedback op 4 videoconsulten.
  • De aios bespreekt met de hao de van de docent ontvangen feedback en past het IOP (communicatievaardigheden) indien nodig daarop aan.

Nadruk in de feedback op de Pre-toets ligt op:

  • opening
  • hulpvragen
  • exploreren
  • samenvatten
  • structurering
  • empathie
  • besluitvorming


Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding

1e Huisartsstage 2e Huisartsstage
in de 4e maand voor de 8e maand in de 4e maand 5 maanden voor einde opleiding
Pre-toets BasisConsultvoeringsToets Pre-toets Consultvoeringtoets
2e Huisartsstage