4e Trimester: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 29: Regel 29:
 
=== SOLK===
 
=== SOLK===
  
In het 4e trimester verschuift de aandacht qua thema naar de veelvoorkomende chronische aandoeningen: patiënten met Somatisch Onvoldoende verklaarde Klachten, SOLK. Zie hiervoor op de Wiki de [[leerlijn SOLK]] met de bijbehorende KBA's.
+
In het 4e trimester verschuift de aandacht qua thema naar patiënten met Somatisch Onvoldoende verklaarde Klachten, SOLK. Zie hiervoor op de Wiki de [[leerlijn SOLK]] met de bijbehorende KBA's.
  
De 9e-maands voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest, met bijbehorende voortgangsadviezen. De aios heeft een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar ook het thema SOLK met de bijbehorende KBA's bij.
+
De 9e-maands voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest, met bijbehorende voortgangsadviezen. De aios heeft en onderhoudt een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar nu ook het thema SOLK met de bijbehorende KBA's bij.
  
De supervisiebijeenkomsten zijn in volle gang. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter zijn dan voorheen.
+
De supervisiebijeenkomsten zijn in volle gang. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter zijn dan in het eerste half jaar en vraagt om een goede balans tussen het reflectie-onderwijs en het medisch inhoudelijk onderwijs.
  
 
=== Programmaonderdelen 4e trimester ===
 
=== Programmaonderdelen 4e trimester ===
 
Tijdens de terugkomdagen van het 4e trimester hebben onderstaande programmaonderdelen een vaste plaats:
 
Tijdens de terugkomdagen van het 4e trimester hebben onderstaande programmaonderdelen een vaste plaats:
  
'''Opdracht aiosonderwijs.''' Net als elk kwartaal presenteert elke aios een casus of thema, nu binnen het thema SOLK. De onderwijsbouwstenen op de Wiki kunnen daarbij behulpzaam zijn. Bijzonder is de grote hoeveelheid instructiefilmpjes op de Wiki.
+
'''Opdracht aios-onderwijs.''' Elke aios presenteert een casus of thema, nu binnen het thema SOLK. De onderwijsbouwstenen op de Wiki kunnen daarbij zeer behulpzaam zijn. Bijzonder voor dit thema is de grote hoeveelheid instructiefilmpjes op de Wiki.
  
 
Na inventarisatie maakt de groep concrete afspraken over welk onderwijs door wie wanneer wordt voorbereid en uitgevoerd.
 
Na inventarisatie maakt de groep concrete afspraken over welk onderwijs door wie wanneer wordt voorbereid en uitgevoerd.
Regel 44: Regel 44:
 
'''Opdracht PICO/CAT.''' (Zie ook [[3e Trimester|3e trimester]]) Als nog niet alle aios hun PICO/CAT hebben gepresenteerd loopt deze opdracht door in het 4e trimester. In het kader van de competentie [[Leerlijn kennis en wetenschap|Kennis en wetenschap]] maakt elke aios aan de hand van een vraag uit de praktijk een [[PICO|PICO/CAT]]. Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk te beantwoorden waarvoor de gebruikelijke naslagliteratuur geen direct antwoord heeft. De aios presenteert de resultaten aan de groep. Deze opdracht kan gecombineerd worden met de opdracht aiosonderwijs. Het is ook mogelijk deze opdracht als tweetal te doen.
 
'''Opdracht PICO/CAT.''' (Zie ook [[3e Trimester|3e trimester]]) Als nog niet alle aios hun PICO/CAT hebben gepresenteerd loopt deze opdracht door in het 4e trimester. In het kader van de competentie [[Leerlijn kennis en wetenschap|Kennis en wetenschap]] maakt elke aios aan de hand van een vraag uit de praktijk een [[PICO|PICO/CAT]]. Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk te beantwoorden waarvoor de gebruikelijke naslagliteratuur geen direct antwoord heeft. De aios presenteert de resultaten aan de groep. Deze opdracht kan gecombineerd worden met de opdracht aiosonderwijs. Het is ook mogelijk deze opdracht als tweetal te doen.
  
'''Opleidingsplan (IOP).''' De groep besteedt aandacht aan het [[IOP]]. Het 9e-maands voortgangsgesprek is een nieuw moment geweest voor bezinning op de voortgang en het vaststellen van nieuwe doelen. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent. Docent en opleider, op hun beurt, stimuleren de aios door geregeld naar de voortgang van de leerdoelen te vragen.
+
'''Individueel Opleidingsplan (IOP).''' De groep besteedt aandacht aan het [[IOP]]. Het 9e-maands voortgangsgesprek is een nieuw moment geweest voor bezinning op de voortgang en het vaststellen van nieuwe doelen. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent. Docent en opleider, op hun beurt, stimuleren de aios door geregeld naar de voortgang van de leerdoelen te vragen. De voortgangsgesprekken zijn een natuurlijk moment om bij het IOP stil te staan.  
  
 
===Bijeenkomsten===
 
===Bijeenkomsten===

Versie van 19 mrt 2020 om 12:01


1e Huisartsstage

Onderwijscoordinator
Chris Rietmeijer

Teamleider
Jeroen Woertman

Assistent Teamleider
Sylvia Vlak

1e Huisartsstage

SOLK

In het 4e trimester verschuift de aandacht qua thema naar patiënten met Somatisch Onvoldoende verklaarde Klachten, SOLK. Zie hiervoor op de Wiki de leerlijn SOLK met de bijbehorende KBA's.

De 9e-maands voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest, met bijbehorende voortgangsadviezen. De aios heeft en onderhoudt een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar nu ook het thema SOLK met de bijbehorende KBA's bij.

De supervisiebijeenkomsten zijn in volle gang. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter zijn dan in het eerste half jaar en vraagt om een goede balans tussen het reflectie-onderwijs en het medisch inhoudelijk onderwijs.

Programmaonderdelen 4e trimester

Tijdens de terugkomdagen van het 4e trimester hebben onderstaande programmaonderdelen een vaste plaats:

Opdracht aios-onderwijs. Elke aios presenteert een casus of thema, nu binnen het thema SOLK. De onderwijsbouwstenen op de Wiki kunnen daarbij zeer behulpzaam zijn. Bijzonder voor dit thema is de grote hoeveelheid instructiefilmpjes op de Wiki.

Na inventarisatie maakt de groep concrete afspraken over welk onderwijs door wie wanneer wordt voorbereid en uitgevoerd.

Opdracht PICO/CAT. (Zie ook 3e trimester) Als nog niet alle aios hun PICO/CAT hebben gepresenteerd loopt deze opdracht door in het 4e trimester. In het kader van de competentie Kennis en wetenschap maakt elke aios aan de hand van een vraag uit de praktijk een PICO/CAT. Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk te beantwoorden waarvoor de gebruikelijke naslagliteratuur geen direct antwoord heeft. De aios presenteert de resultaten aan de groep. Deze opdracht kan gecombineerd worden met de opdracht aiosonderwijs. Het is ook mogelijk deze opdracht als tweetal te doen.

Individueel Opleidingsplan (IOP). De groep besteedt aandacht aan het IOP. Het 9e-maands voortgangsgesprek is een nieuw moment geweest voor bezinning op de voortgang en het vaststellen van nieuwe doelen. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent. Docent en opleider, op hun beurt, stimuleren de aios door geregeld naar de voortgang van de leerdoelen te vragen. De voortgangsgesprekken zijn een natuurlijk moment om bij het IOP stil te staan.

Bijeenkomsten

Hieronder is een serie van drie onderwijsprogramma's over SOLK beschreven; de eerste bijeenkomst is goed bruikbaar voor een eerste verkenning van het thema en voor het kiezen welke onderwerpen de groep aan de orde wil hebben. Dit sluit goed aan bij de opdracht aiosonderwijs. Ook de andere twee programma's zijn goed bruikbaar.

Op de Wiki staat echter ook veel nieuw materiaal, waaronder veel instructiefilmpjes die zeer de moeite waard zijn. Dit materiaal is nog niet in onderstaande programma's opgenomen.

Bijeenkomst 1

  • Voorbereiding: lezen NHG-standaard SOLK
  • Doel: Aanzetten om met SOLK in de praktijk aan de slag te gaan
  • Aanpak: Zwaar leven van Brigitte Kaandorp
  • Wat is SOLK; verzamelen lijst met aios
    • Denk aan: hyperventilatie, buikpijn, rugpijn, hoofdpijn, fibromyalgie, CVM, IBS, maagklachten, Globus, slaapproblemen, duizeligheid, onverklaarbare pijn, verschillende vragenlijsten 4DKL, Beck angst en depressie, Distress lijst, PHQ lijst e.d.
    • Keuze maken welke onderwerpen aan de orde moeten komen op de terugkomdag. Wat bereiden de aios in groepjes van 2 of 3 voor? Bijvoorbeeld: fybromyalgie, slaapproblemen, hoofdpijn, moeheid, hyperventilatie, wat doet de SOLK-poli, gebruik vragenlijsten uit de SOLK-standaard: Planning maken.
    • Moeheid is een mooie klacht om in de groep een gesprek te hebben over ‘Wat is moe? Wie is weleens moe? En is het ‘normaal moe’ en wanneer niet?'.
  • Laten zien SOLK-video van Nettie Blankenstein.
  • Uitleg SCEGS en oefenen met SCEGS aan de hand van casus HAB, HAB speelt de rol van de patiënt met SOLK.

Bijeenkomst 2

  • Voorbereiding: lezen Silverman en van Staveren, leergesprek met de opleider voeren over SOLK (invulling gesprek openhouden).
  • Doel: attitude t.o.v. SOLK leren kennen. SCEGS kunnen toepassen.
  • Aanpak
    • Eerste presentatie door groepje aios
    • Uitwisselen van ervaringen n.a.v. leergesprek en eigen attitude bespreekbaar maken.
    • Wat voor gevoel roept SOLK bij je op?
    • Eigen casus inbrengen en oefenen met SCEGS (aansluitend bij thema-presentatie 2/3-tal aios). Aandachtspunten bij rollenspel zijn:
      • Laat de patiënt de klacht concretiseren, vraag naar details.
      • Laat alle elementen van de SCEGS-analyse aan bod komen.
      • Besteed aandacht aan alle klachten en bagatelliseer niet.
      • Hou je eigen interpretaties voor je.
      • Ga niet te snel info geven maar luister eerst goed naar de patiënt en vraag goed door.
    • Verklaringsmodel uitwisselen: hoe leg je hoofdpijn, rugpijn, moeheid, slaapproblemen, gewrichtsproblemen, hyperventilatie uit aan je patiënt. in subgroepjes verklaringen/uitleg aan patiënt laten bedenken en plenair bespreken.
    • Evt film laten zien van SOLK

Bijeenkomst 3

Per thema een onderwijsactiviteit waarbij steeds geoefend wordt met casuïstiek. En ook een van deze thema’s:

Verklaringsmodel maken: uitleggen vicieuze cirkels of neerwaartse spiralen aan de hand van een vissengraat, ster of cirkel. Aandachtspunten bij rollenspel:

  • Sluit aan bij de info van de patiënt uit de exploratieve fase.
  • Gebruik papier en pen om de cirkel, ster of vissengraat te tekenen.
  • Hou het simpel!

Effectief geruststellen: aandachtspunten bij rollenspel zijn:

  • Laat merken dat de bezorgdheid van de patiënt is overgekomen.
  • Geef de bezorgdheid liever versterkt dan afgezwakt weer.
  • Richt de geruststellende uitleg op punten waarover de patiënt ongerust is; onderbouw dus je geruststelling!
  • Benoem jouw ervaring met dit soort problemen (of van je vakgenoten).

Verwachtingenmanagement bij doorverwijzing naar specialist of bij aanvullend onderzoek. Aandachtspunten voor rollenspel:

  • Bespreek wat de hulpvraag is van de patiënt voor de specialist of aanvullende test.
  • Geef in eigen woorden terug waar de patiënt zich zorgen over maakt.
  • Sluit in je uitleg aan bij de belevingswereld van de patiënt.
  • Vertel wat het aanvullende onderzoek inhoudt of wat de specialist zal gaan doen.
  • Illustreer en visualiseer de info waar mogelijk.
  • Bespreek wat de verwachtingen van de patiënt en van jou als huisarts zijn (bijvoorbeeld: ‘hoeveel % kans denkt u dat de specialist of het aanvullende onderzoek de oorzaak van uw klachten vindt?’).

Samenvatten van bevindingen van LO, anamnese, SCEGS en evt. aanvullend onderzoek. Aandachtspunten bij rollenspel:

  • Benoem normale bevindingen in positieve termen.
  • Vermijd termen die als ziektelabel gezien kunnen worden.
  • Vat zowel klachten als cognities en emoties samen.
  • Vat samen zonder af te zwakken.
  • Benadruk dat de klacht reëel is.
  • Sluit aan bij de informatiebehoefte van de patiënt.
  • Sluit in je uitleg aan bij termen die de patient gebruikt.

Goede elementen video SOLK:

  • Vertrouwen relatie.
  • SCEGS uitgevraagd?
  • Verklaringsmodellen op basis van SCEGS.
  • Effectief geruststellen.
  • Gezamenlijke besluitvorming.
  • Welke volgende stap: concrete afspraken.

Werken met een dagboek