AMA Keuzeopdrachten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 2: Regel 2:
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[AMA]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[AMA]]</li>
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">AMA</li>
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
Regel 33: Regel 33:
  
 
<accordion parent="accordion" heading="Acute Casus">
 
<accordion parent="accordion" heading="Acute Casus">
 +
Voor het leren hanteren van acute problemen is alleen je eigen praktijkervaring vaak onvoldoende: spoedgevallen zijn relatief zeldzaam. Deze opdracht heeft dan ook als doel om individuele praktijkervaringen op zo’n manier in de groep te behandelen, dat deze ook voor de collega-AMA tot een leerervaring wordt.
 +
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Uitschrijven van een leerzame acute casus.
 +
*Uitwerking volgens Step-by-Step methode en analyse van het gevoerde beleid.
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Selecteer een recente acute casus uit de huisartspraktijk (stagepraktijk of HAP), waarbij je zelf de huisarts was; neem hiervoor een casus, waarbij het niet direct duidelijk was wat er aan de hand was, maar waarbij er in eerste instantie meerdere mogelijkheden waren wat betreft de oorzaak van de klachten (geen ABC-tje).
 +
*Schrijf de casus uit in de stappen van de Step-by-Step methode.
 +
*Zoek uitgaande van de entreeklacht van de acute casus (b.v. ‘benauwdheid’, ‘pijn op de borst’ ‘bewusteloosheid’) een beslisboom op, waarin aangegeven staat welke vragen/lichamelijk onderzoek nodig zijn om te differentiëren tussen de meest waarschijnlijke en/of relevante diagnoses en geef ten slotte per mogelijke diagnose het standaardbeleid als huisarts aan (raadpleeg waar nodig ‘Spoedgevallen’, de NHG-Standaarden die van toepassing zijn en eventuele andere bronnen zoals b.v. Huisarts & Wetenschap, NTvG, PubMed).
 +
*Bespreek de casus en de beslisboom met je hao en verwerk eventueel commentaar.
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Uitgeschreven acute casus.
 +
*Beslisboom voor de betreffende acute klacht.
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*2-4 uur
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Geen
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Workshop vaardighedentraining">
 
<accordion parent="accordion" heading="Workshop vaardighedentraining">
 +
Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering.
 +
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Beheersen van een relevante vaardigheid ten aanzien van acute geneeskunde, in de opleidingspraktijk of op de HAP.
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*selecteer in overleg met je collega-aios een vaardigheid, waarvoor (veel) interesse is.
 +
*spreek in overleg met je docenten en collega- aios ruimte en tijd af.
 +
*reserveer/ regel benodigde hulpmiddelen.
 +
*maak een opzet voor de workshop.
 +
*voer de workshop uit.
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Feedback op de uitvoering van de workshop en de mate van beheersing van de vaardigheid.
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*Voorbereiding: 1-3 uur
 +
*Uitvoering: 1-2 uur
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Bespreek met je collega’s de opzet van de workshop en vraag wat ze ervan geleerd hebben.
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
Regel 73: Regel 97:
 
<accordion parent="accordion" heading="Afwijken van de standaard">
 
<accordion parent="accordion" heading="Afwijken van de standaard">
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Het kunnen onderbouwen van het afwijken van een NHG-Standaard.
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Selecteer een consult over een veel voorkomende aandoening, waar ook een NHG-Standaard over is, waarbij je (duidelijk) afgeweken bent van wat de NHG-Standaard adviseert
 +
*Noteer de redenen, die je had om in dit geval van de richtlijnen af te wijken.
 +
*Voer een gesprek met je hao over het niet volgen van richtlijnen uit Standaarden:
 +
**Bespreek je casus en vraag feedback aan je hao over je redenen van afwijken van de Standaard.
 +
**Vraag de hao wat voor hem/haar redenen kunnen zijn om van een Standaard af te wijken en bediscussieer waar nodig hoe sterk die redenen zijn.
 +
*Maak een overzicht van alle redenen, die je nu verzameld hebt en geef per reden aan of jij die in het algemeen sterk, zwak of twijfelachtig vind als onderbouwing van het afwijken van de Standaard.
 +
*Neem dit overzicht op sheet mee naar het Instituutsonderwijs.
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Een overzicht van mogelijke redenen om van Standaarden af te wijken met jouw oordeel over het gewicht van deze redenen.
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*2 uur
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Bespreek het resultaat in de grote groep of in een subgroep. Inventariseer eerst op een flap alle redenen, die je groepsgenoten aangeven om af te wijken van Standaarden. Presenteer je sheet en kijk naar verschillen en overeenkomsten met de flap. Vraag naar afwijkende meningen over (het gewicht van) redenen en bediscussieer deze in de groep.
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Top 10 voorschrijfbeleid">
 
<accordion parent="accordion" heading="Top 10 voorschrijfbeleid">
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Vaardighedentoetsing">
 
<accordion parent="accordion" heading="Vaardighedentoetsing">
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
Regel 130: Regel 175:
 
<accordion parent="accordion" heading="Samenwerking POH">
 
<accordion parent="accordion" heading="Samenwerking POH">
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Communicatie met chronische patienten">
 
<accordion parent="accordion" heading="Communicatie met chronische patienten">
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
Regel 169: Regel 224:
 
<accordion parent="accordion" heading="Videotoetsing">
 
<accordion parent="accordion" heading="Videotoetsing">
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
<accordion parent="accordion" heading="Medisch hanbdelen bij vage klachten">
+
<accordion parent="accordion" heading="Medisch handelen bij vage klachten">
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Wat wil de patient eigenlijk">
 
<accordion parent="accordion" heading="Wat wil de patient eigenlijk">
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
!style="width: 20%"| Doel
+
!style="width: 20%"|Doel
|style="width: 80%"| *Blah
+
|style="width: 80%"|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Activiteit
 
!Activiteit
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Resultaat
 
!Resultaat
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Tijd
 
!Tijd
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|-
 
|-
 
!Nabespreking
 
!Nabespreking
|*Blah
+
|
 +
*Blah
 
|}
 
|}
 
</accordion>
 
</accordion>
 
</div>
 
</div>
 
<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />
 
<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />

Versie van 6 nov 2019 om 13:58



AMA

Teamleider AMA module
Jeroen Woertman

Coordinator AMA module
Mark Holthuis

Assistent teamleider
Sylvia Vlak

Opdrachten vormen de 'brug' tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk.

Middels de opdrachten besteedt de AMA gericht aandacht aan concrete leerdoelen.






Thema 1

Voor het leren hanteren van acute problemen is alleen je eigen praktijkervaring vaak onvoldoende: spoedgevallen zijn relatief zeldzaam. Deze opdracht heeft dan ook als doel om individuele praktijkervaringen op zo’n manier in de groep te behandelen, dat deze ook voor de collega-AMA tot een leerervaring wordt.

Doel
  • Uitschrijven van een leerzame acute casus.
  • Uitwerking volgens Step-by-Step methode en analyse van het gevoerde beleid.
Activiteit
  • Selecteer een recente acute casus uit de huisartspraktijk (stagepraktijk of HAP), waarbij je zelf de huisarts was; neem hiervoor een casus, waarbij het niet direct duidelijk was wat er aan de hand was, maar waarbij er in eerste instantie meerdere mogelijkheden waren wat betreft de oorzaak van de klachten (geen ABC-tje).
  • Schrijf de casus uit in de stappen van de Step-by-Step methode.
  • Zoek uitgaande van de entreeklacht van de acute casus (b.v. ‘benauwdheid’, ‘pijn op de borst’ ‘bewusteloosheid’) een beslisboom op, waarin aangegeven staat welke vragen/lichamelijk onderzoek nodig zijn om te differentiëren tussen de meest waarschijnlijke en/of relevante diagnoses en geef ten slotte per mogelijke diagnose het standaardbeleid als huisarts aan (raadpleeg waar nodig ‘Spoedgevallen’, de NHG-Standaarden die van toepassing zijn en eventuele andere bronnen zoals b.v. Huisarts & Wetenschap, NTvG, PubMed).
  • Bespreek de casus en de beslisboom met je hao en verwerk eventueel commentaar.
Resultaat
  • Uitgeschreven acute casus.
  • Beslisboom voor de betreffende acute klacht.
Tijd
  • 2-4 uur
Nabespreking
  • Geen

Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering.

Doel
  • Beheersen van een relevante vaardigheid ten aanzien van acute geneeskunde, in de opleidingspraktijk of op de HAP.
Activiteit
  • selecteer in overleg met je collega-aios een vaardigheid, waarvoor (veel) interesse is.
  • spreek in overleg met je docenten en collega- aios ruimte en tijd af.
  • reserveer/ regel benodigde hulpmiddelen.
  • maak een opzet voor de workshop.
  • voer de workshop uit.
Resultaat
  • Feedback op de uitvoering van de workshop en de mate van beheersing van de vaardigheid.
Tijd
  • Voorbereiding: 1-3 uur
  • Uitvoering: 1-2 uur
Nabespreking
  • Bespreek met je collega’s de opzet van de workshop en vraag wat ze ervan geleerd hebben.

Thema 2

Doel
  • Het kunnen onderbouwen van het afwijken van een NHG-Standaard.
Activiteit
  • Selecteer een consult over een veel voorkomende aandoening, waar ook een NHG-Standaard over is, waarbij je (duidelijk) afgeweken bent van wat de NHG-Standaard adviseert
  • Noteer de redenen, die je had om in dit geval van de richtlijnen af te wijken.
  • Voer een gesprek met je hao over het niet volgen van richtlijnen uit Standaarden:
    • Bespreek je casus en vraag feedback aan je hao over je redenen van afwijken van de Standaard.
    • Vraag de hao wat voor hem/haar redenen kunnen zijn om van een Standaard af te wijken en bediscussieer waar nodig hoe sterk die redenen zijn.
  • Maak een overzicht van alle redenen, die je nu verzameld hebt en geef per reden aan of jij die in het algemeen sterk, zwak of twijfelachtig vind als onderbouwing van het afwijken van de Standaard.
  • Neem dit overzicht op sheet mee naar het Instituutsonderwijs.
Resultaat
  • Een overzicht van mogelijke redenen om van Standaarden af te wijken met jouw oordeel over het gewicht van deze redenen.
Tijd
  • 2 uur
Nabespreking
  • Bespreek het resultaat in de grote groep of in een subgroep. Inventariseer eerst op een flap alle redenen, die je groepsgenoten aangeven om af te wijken van Standaarden. Presenteer je sheet en kijk naar verschillen en overeenkomsten met de flap. Vraag naar afwijkende meningen over (het gewicht van) redenen en bediscussieer deze in de groep.
Doel
  • Blah
Activiteit
  • Blah
Resultaat
  • Blah
Tijd
  • Blah
Nabespreking
  • Blah
Doel
  • Blah
Activiteit
  • Blah
Resultaat
  • Blah
Tijd
  • Blah
Nabespreking
  • Blah

Thema 3

Doel
  • Blah
Activiteit
  • Blah
Resultaat
  • Blah
Tijd
  • Blah
Nabespreking
  • Blah
Doel
  • Blah
Activiteit
  • Blah
Resultaat
  • Blah
Tijd
  • Blah
Nabespreking
  • Blah

Thema 4

Doel
  • Blah
Activiteit
  • Blah
Resultaat
  • Blah
Tijd
  • Blah
Nabespreking
  • Blah
Doel
  • Blah
Activiteit
  • Blah
Resultaat
  • Blah
Tijd
  • Blah
Nabespreking
  • Blah
Doel
  • Blah
Activiteit
  • Blah
Resultaat
  • Blah
Tijd
  • Blah
Nabespreking
  • Blah