BasisConsultvoeringsToets voor AMA's: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 85: Regel 85:
 
**Ga naar Opname toevoegen aan deze beoordeling.
 
**Ga naar Opname toevoegen aan deze beoordeling.
 
**Vink de opnames aan die je wil toevoegen aan je beoordeling en bevestig.
 
**Vink de opnames aan die je wil toevoegen aan je beoordeling en bevestig.
*Extra stap voor AMA's: je stelt als einddatum voor het beschikbaar zijn van de 2 consulten de einddatum van jouw stage in; de opnames  verdwijnen dan automatisch uit het videosysteem.
+
*'''Extra stap voor AMA's:''' je stelt als einddatum voor het beschikbaar zijn van de 2 consulten de einddatum van jouw stage in; de opnames  verdwijnen dan automatisch uit het videosysteem.
 
</accordion>
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion1" heading="Stap 3: beoordeling en feedback door externe beoordelaars">
 
<accordion parent="accordion1" heading="Stap 3: beoordeling en feedback door externe beoordelaars">
#De consulten worden beoordeeld door externe beoordelaars. Zij geven per consult en over de hele reeks een beoordeling van de consultvoering: goed, voldoende, matig of voldoende vergeleken met het verwachte niveau in deze fase van de opleiding.  
+
#De consulten worden beoordeeld door externe beoordelaars. Zij geven per consult en over het totaal van de 2 consulten een beoordeling van de consultvoering: goed, voldoende, matig of voldoende, vergeleken met het verwachte niveau in deze fase van de opleiding.
#De beoordelaars beoordelen de beheersing van alle vaardigheden beschreven in de MAAS 2.0 over het totaal van de consulten. Daarbij moeten ook in elk consult afzonderlijk de voor dat consult meest relevante vaardigheden voldoende zichtbaar zijn. Dit ter beoordeling van de beoordelaar. De beoordelaars geven op alle relevante items narratieve feedback.
+
#Daarbij moeten ook in elk consult afzonderlijk de voor dat consult meest relevante vaardigheden voldoende zichtbaar zijn (binnen de 6 geselecteerde items). Dit ter beoordeling van de beoordelaar. De beoordelaars geven op alle geselecteerde items narratieve feedback.
 
#De norm voor het verwachte niveau is het expertoordeel van de beoordelaar. Hij/zij baseert zich daarbij op de toelichting bij de items van de MAAS 2.0 zoals beschreven in de handleiding bij de MAAS 2.0.  
 
#De norm voor het verwachte niveau is het expertoordeel van de beoordelaar. Hij/zij baseert zich daarbij op de toelichting bij de items van de MAAS 2.0 zoals beschreven in de handleiding bij de MAAS 2.0.  
#De beoordelaars geven bij de aios in elk geval feedback bij de volgende items: opening, hulpvragen, exploreren, empathie, samenvatten en structureren en op alle items waar de aios 'matig' of 'onvoldoende' op scoort.
+
#4. De beoordelaars geven bij de AMA’s  alleen feedback op de 6 geselecteerde items: opening, hulpvragen, exploreren, empathie, samenvatten en structureren.
#Externe beoordelaars zijn gedragswetenschappelijk docent, huisartsdocent of huisartsopleider, maar nooit de eigen docent of opleider van de betreffende aios.  
+
#Externe beoordelaars zijn gedragswetenschappelijk docent, huisartsdocent of huisartsopleider, maar nooit de eigen docent of opleider van de betreffende AMA.  
 
#De beoordelaars zijn speciaal voor deze taak opgeleid en houden hun deskundigheid bij middels het regelmatig beoordelen van consulten en bijwonen van expertbijeenkomsten.  
 
#De beoordelaars zijn speciaal voor deze taak opgeleid en houden hun deskundigheid bij middels het regelmatig beoordelen van consulten en bijwonen van expertbijeenkomsten.  
#Ervaring en wetenschappelijk onderzoek leren dat deze expertbijeenkomsten kunnen bijdragen aan het verminderen van de interbeoordelaarsvariatie, met name waar het de afkappunten betreft. Ze leiden tot meer zelfkennis van de beoordelaar als beoordelaar, met name hoe ‘mild dan wel streng’ hij/zij is vergeleken met de anderen. Daarbij krijgt de beoordelaar inzichten die bruikbaar zijn bij het verwoorden van de feedback aan de aios. Dit alles laat onverlet dat de beoordeling de kenmerken houdt van het expertoordeel: goed onderbouwd, van hoge kwaliteit en subjectief.
+
#Ervaring en wetenschappelijk onderzoek leren dat deze expertbijeenkomsten kunnen bijdragen aan het verminderen van de interbeoordelaarsvariatie, met name waar het de afkappunten betreft. Ze leiden tot meer zelfkennis van de beoordelaar als beoordelaar, met name hoe ‘mild dan wel streng’ hij/zij is vergeleken met de anderen. Daarbij krijgt de beoordelaar inzichten die bruikbaar zijn bij het verwoorden van de feedback aan de AMA. Dit alles laat onverlet dat de beoordeling de kenmerken houdt van het expertoordeel: goed onderbouwd, van hoge kwaliteit en subjectief.
#Per aios zijn er twee beoordelaars: de eerste beoordelaar beoordeelt de ingeleverde consultvideo's en bij twijfel vraagt deze de tweede beoordelaar mee te kijken. Direct contact tussen aios en beoordelaar(s) maakt geen onderdeel uit van de procedure.
+
#Per AMA zijn er twee beoordelaars: de eerste beoordelaar beoordeelt de ingeleverde consultvideo's en bij twijfel vraagt deze de tweede beoordelaar mee te kijken. Direct contact tussen AMA en beoordelaar(s) maakt geen onderdeel uit van de procedure.
 
</accordion>
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion1" heading="Stap 4: uitslag BCT en vervolg">
 
<accordion parent="accordion1" heading="Stap 4: uitslag BCT en vervolg">
#De externe beoordelaars krijgen tussen de 3 weken en 1 maand de tijd voor hun beoordeling, afhankelijk van onder meer het aantal beschikbare beoordelaars in verhouding tot het aantal te beoordelen aios.
+
#De externe beoordelaars krijgen tussen de 3 weken en 1 maand de tijd voor hun beoordeling, afhankelijk van onder meer het aantal beschikbare beoordelaars in verhouding tot het aantal te beoordelen AMA's.
 
#Je krijgt (tegelijk met docenten en opleider) op de vastgestelde beoordelingsdeadline een schriftelijke beoordeling van de beoordelaar.
 
#Je krijgt (tegelijk met docenten en opleider) op de vastgestelde beoordelingsdeadline een schriftelijke beoordeling van de beoordelaar.
#Je verwerkt in samenspraak met de docenten en/of opleider binnen twee weken na de uitslag de feedback in een aanpassing van jouw IOP door het formuleren van nieuwe APC-leerdoelen en een plan van aanpak hoe je deze leerdoelen wil behalen. Docent en opleider stemmen af of er nog aanvullende afspraken zijn om feedback te krijgen op de APC-leerdoelen (zoals nieuwe videoconsulten, observatie door opleider, video kijken in de groep, etc.) en geven dat bij je aan.
+
#Je bespreekt de uitslag op de terugkomdag in de groep en/of met de docenten, met de huisartsopleider en bij het eindbeoordelingsgesprek.
#In het voortgangsgesprek van de 9<sup>e</sup> maand bespreek je wat gedaan is om de leerdoelen te bereiken en waar je nu staat ten opzichte van deze leerdoelen.
+
#De uitslag van deze toets wordt door de docenten meegewogen bij de beoordeling van het competentiegebied communicatie.
#Je neemt de APC-leerdoelen op in het overdrachtsdocument en bespreekt deze met docent en opleider bij de start van je 2<sup>e</sup> huisartsstage.
+
#Bewaar zelf de uitslag van de BCT-AMA. Bij afronding van de huisartsstage verdwijnt deze uit het videoplatform.
#De pdf met de uitslag van de BasisConsultvoeringsToets zet je zelf in jouw portfolio. Ter info: deze uitslag verdwijnt uit het videosysteem zodra je start met de 2<sup>e</sup> huisartsstage.
 
 
 
De uitslag van deze toets wordt door de docenten meegewogen bij de beoordeling van het competentiegebied ‘communicatie’.  
 
 
</accordion>
 
</accordion>
 
</div>
 
</div>
  
 
+
==== Geacteerd voorbeeldconsult ====
''Deze pagina wordt verder aangevuld''
+
<youtube>https://youtu.be/8HY4LFGDpvE</youtube>

Versie van 29 jun 2022 om 10:51


Consultvoeringstoetsen

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Coördinator consultvoeringstoetsen
Mariël Jacobs

Achtergrond:

Video opnames:

Consultvoeringstoetsen:

Algemene inleiding en rationale

Communicatie met de patiënt en/of diens naasten is een belangrijke competentie van de huisarts. Effectieve, patiëntgerichte communicatie komt tot stand door de juiste inzet van een aantal complexe vaardigheden in verschillende contexten die worden gekleurd door medische, patiënt- en artsfactoren. Al naar gelang deze factoren is er veel variatie mogelijk en nodig om tot een goed consult te komen. Bij het leren van arts-patiëntcommunicatie en de beoordeling daarvan worden de context en de doelen van de aios of AMA steeds betrokken (contextspecifieke en doelgerichte communicatie, Landelijk APC Curriculum 2014).

De aios of AMA kan genoemde complexe vaardigheden alleen inzetten als hij/zij ze tot op zekere hoogte beheerst. De BasisConsultvoeringToets (afgekort tot BCT voor aios en BCT-AMA voor AMA's) beoogt tijdig in de opleiding te toetsen in hoeverre de aios of AMA deze ‘basisconsultvoeringvaardigheden’ beheerst. Dan kan daarna de aandacht gaan naar meer specifieke consultvoering bij bijvoorbeeld chronische zorg of ALK.

Toetsing van de (deel-)competenties in het taakgebied communicatie is onderdeel van het Toetsprogramma HOVUmc.

De informatie hieronder is voor AMA's. De informatie voor aios staat hier:

Doelen van de BCT-AMA =

  • Je bent bekend met de basisconsultvoeringvaardigheden die je moet beheersen, zoals beschreven in de volgende 6 items van de MAAS 2.0 (feed up):
    • Opening
    • Hulpvragen
    • Exploreren
    • Empathie
    • Samenvatten
    • Structureren
  • Je wordt beoordeeld op jouw beheersing van deze vaardigheden: goed, voldoende, matig of onvoldoende.
  • Je krijgt daarbij gedetailleerde narratieve feedback op jouwprestaties en weet waar je verder aan kan werken (feedback en feed forward).

Stappen voor de AMA die de BCT-AMA gaat doen

Maak opnames tijdens je spreekuren op de opleidingspraktijk en selecteer 2 good practices. Zorg dat die opnames voldoen aan de volgende criteria:

  • De opname begint met de toestemming van de patiënt: de patiënt bevestigt voor de camera dat hij/zij toestemming geeft de beelden te gebruiken voor onderwijsdoeleinden.
  • Het consult is qua complexiteit passend bij de beginfase van de opleiding (laag complex).
  • Per consult wordt bij voorkeur slechts één klacht of probleem besproken.
  • De duur van het consult is niet langer dan 20 minuten.
  • Ook consulten die eerder zijn getoond op bijvoorbeeld de terugkomdag kunnen gebruikt worden voor de BCT-AMA.
  • De beeld- en geluidskwaliteit van de ingediende consulten zijn goed: de aios en patiënt moeten beiden met hun gezicht in beeld zijn en goed verstaanbaar zijn.
  • Ieder consult is compleet, vanaf de opening tot en met het afsluiten van het consult.
  • Het lichamelijk onderzoek is niet op beeld maar wel qua geluid te volgen. Een verminderde verstaanbaarheid tijdens het lichamelijk onderzoek wordt geaccepteerd, maar probeer ook dit deel zo goed als mogelijk verstaanbaar op te nemen.
  • Zorg ervoor dat de 2 consulten voldoende beeld geven van de beheersing van de 6 geselecteerde items van de MAAS 2.0: opening, hulpvragen, exploreren, empathie, samenvatten en structureren.
  • De consulten zijn gevoerd in de Nederlandse taal. Bij uitzondering kunnen (zo min mogelijk) consulten in het Engels aangeleverd worden. Je dient dat tevoren kenbaar te maken, zodat we een externe beoordelaar kunnen vinden die hiermee akkoord gaat.

Vertrouwelijkheid patiëntopnames

De opnames die je van patiënten maakt, vallen juridisch gezien onder het medische beroepsgeheim (via de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (BIG) en de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het maken en bewaren van opnames van consulten moet voldoen aan een aantal juridisch vastgelegde zorgvuldigheidseisen. Dit houdt verband met de gevoeligheid van de beeld- en geluidsopnames voor de privacy van de patiënt en de huisarts (in opleiding). De aios is gehouden aan de regelgeving zoals opgetekend door Huisartsopleiding Nederland in de Landelijke richtlijn consultopnames.

  • Zorg dat de 2 good practices uiterlijk 4 maanden na de start van je huisartsstage klaar staan in het videoplatform. De exacte deadline wordt gecommuniceerd via e-mail.

Procedure in het videoplatform
In het videoplatform staat op de uploadpagina de procedure als volgt beschreven:

  • Uploaden video's. Upload het vereiste aantal video's, deze video's voldoen aan bovengenoemde eisen.
  • Naamgeving video's. Begin met BCT, ga door met het volgnummer, sluit af met het onderwerp. Bijvoorbeeld: BCT1Vermoeidheid.
  • Toevoegen video's aan beoordeling. voeg de correct naamgegeven video's toe ter beoordeling. Dit doe je met de volgende stappen, nadat je bent ingelogd:
    • Ga naar het tabblad Beoordelingen.
    • Ga naar Opnames beheren.
    • Ga naar Opname toevoegen aan deze beoordeling.
    • Vink de opnames aan die je wil toevoegen aan je beoordeling en bevestig.
  • Extra stap voor AMA's: je stelt als einddatum voor het beschikbaar zijn van de 2 consulten de einddatum van jouw stage in; de opnames verdwijnen dan automatisch uit het videosysteem.
  1. De consulten worden beoordeeld door externe beoordelaars. Zij geven per consult en over het totaal van de 2 consulten een beoordeling van de consultvoering: goed, voldoende, matig of voldoende, vergeleken met het verwachte niveau in deze fase van de opleiding.
  2. Daarbij moeten ook in elk consult afzonderlijk de voor dat consult meest relevante vaardigheden voldoende zichtbaar zijn (binnen de 6 geselecteerde items). Dit ter beoordeling van de beoordelaar. De beoordelaars geven op alle geselecteerde items narratieve feedback.
  3. De norm voor het verwachte niveau is het expertoordeel van de beoordelaar. Hij/zij baseert zich daarbij op de toelichting bij de items van de MAAS 2.0 zoals beschreven in de handleiding bij de MAAS 2.0.
  4. 4. De beoordelaars geven bij de AMA’s alleen feedback op de 6 geselecteerde items: opening, hulpvragen, exploreren, empathie, samenvatten en structureren.
  5. Externe beoordelaars zijn gedragswetenschappelijk docent, huisartsdocent of huisartsopleider, maar nooit de eigen docent of opleider van de betreffende AMA.
  6. De beoordelaars zijn speciaal voor deze taak opgeleid en houden hun deskundigheid bij middels het regelmatig beoordelen van consulten en bijwonen van expertbijeenkomsten.
  7. Ervaring en wetenschappelijk onderzoek leren dat deze expertbijeenkomsten kunnen bijdragen aan het verminderen van de interbeoordelaarsvariatie, met name waar het de afkappunten betreft. Ze leiden tot meer zelfkennis van de beoordelaar als beoordelaar, met name hoe ‘mild dan wel streng’ hij/zij is vergeleken met de anderen. Daarbij krijgt de beoordelaar inzichten die bruikbaar zijn bij het verwoorden van de feedback aan de AMA. Dit alles laat onverlet dat de beoordeling de kenmerken houdt van het expertoordeel: goed onderbouwd, van hoge kwaliteit en subjectief.
  8. Per AMA zijn er twee beoordelaars: de eerste beoordelaar beoordeelt de ingeleverde consultvideo's en bij twijfel vraagt deze de tweede beoordelaar mee te kijken. Direct contact tussen AMA en beoordelaar(s) maakt geen onderdeel uit van de procedure.
  1. De externe beoordelaars krijgen tussen de 3 weken en 1 maand de tijd voor hun beoordeling, afhankelijk van onder meer het aantal beschikbare beoordelaars in verhouding tot het aantal te beoordelen AMA's.
  2. Je krijgt (tegelijk met docenten en opleider) op de vastgestelde beoordelingsdeadline een schriftelijke beoordeling van de beoordelaar.
  3. Je bespreekt de uitslag op de terugkomdag in de groep en/of met de docenten, met de huisartsopleider en bij het eindbeoordelingsgesprek.
  4. De uitslag van deze toets wordt door de docenten meegewogen bij de beoordeling van het competentiegebied communicatie.
  5. Bewaar zelf de uitslag van de BCT-AMA. Bij afronding van de huisartsstage verdwijnt deze uit het videoplatform.

Geacteerd voorbeeldconsult