BasisConsultvoeringsToets: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (punt 5 bij procedure van de BCT aangepast: bekendmaking resultaten nu voor iedereen op hetzelfde moment)
 
(27 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[Consultvoeringstoetsen]]</li>
 
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
Regel 11: Regel 10:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Adjunct hoofd, portefeuillehouder toetsing'''<br />
+
'''Hoofd'''<br />
{{auteur - Harry Schleypen}}
+
{{Functie - Hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Coordinator consultvoeringstoetsen'''<br />
+
'''Adjunct hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Portefeuillehouder toetsing'''<br />
 +
{{Functie - Portefeuillehouder toetsing}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Coördinator consultvoeringstoetsen'''<br />
 
{{Auteur - Mariël Jacobs}}
 
{{Auteur - Mariël Jacobs}}
 
|-
 
|-
|
+
|  
'''Achtergrond:'''<br />
+
'''Video-opnames:'''
*[[Voorbereiding basis consultvoeringstoets]]
 
*[[APC - Basisgespreksvaardigheden]]
 
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage]]
 
*[[Toetsprogramma HOVUmc]]
 
*[[Leerlijn communicatie]]
 
'''Video opnames:'''
 
 
*[[Videoplatform]]
 
*[[Videoplatform]]
 
*[[Landelijke richtlijn consultopnames]]
 
*[[Landelijke richtlijn consultopnames]]
 +
*[[Toetsprogramma HOVUmc]]
 
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
*[[Basis consultvoeringstoets|Basis consultvoeringstoets (BCT)]]
+
*[[BasisConsultvoeringsToets]]
 +
*[[BasisConsultvoeringsToets voor AMA's|BCT-AMA]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets 2e Huisartsstage]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets 2e Huisartsstage]]
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage]]
+
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringstoets 2e Huisartsstage]]
 
|}
 
|}
===Inleiding en rationale===
+
===Algemene inleiding en rationale===
Communicatie met de patiënt en/of diens naasten is een belangrijke competentie van de huisarts. Effectieve, patiëntgerichte communicatie komt tot stand door de juiste inzet van een aantal complexe vaardigheden in verschillende contexten die worden gekleurd door medische, patiënt- en arts-factoren. Al naar gelang deze factoren is er veel variatie mogelijk en nodig om tot een goed consult te komen. Bij het leren van arts-patiënt communicatie en de beoordeling daarvan wordt de context en wat de aios in de specifieke context wilde bereiken steeds betrokken (context specifieke en doelgerichte communicatie, [[Landelijk APC Curriculum]] 2014).
+
Communicatie met de patiënt en/of diens naasten is een belangrijke competentie van de huisarts. Effectieve, patiëntgerichte communicatie komt tot stand door de juiste inzet van een aantal complexe vaardigheden in verschillende contexten die worden gekleurd door medische, patiënt- en artsfactoren. Al naar gelang deze factoren is er veel variatie mogelijk en nodig om tot een goed consult te komen. Bij het leren van arts-patiëntcommunicatie en de beoordeling daarvan worden de context en de doelen van de aios of AMA steeds betrokken (contextspecifieke en doelgerichte communicatie, [[Landelijk APC Curriculum]] 2014).
  
De aios kan genoemde complexe vaardigheden alleen inzetten als hij/zij ze tot op zekere hoogte beheerst. De Basis consultvoeringtoets beoogt tijdig ([[Tijdpad toetsing en beoordeling 1e Huisartsstage|na uiterlijk 6 maanden]]) in de opleiding te toetsen in hoeverre de aios  deze ‘basis consultvoeringvaardigheden’ beheerst. Tijdigheid is belangrijk om vervolgens aandacht te kunnen besteden aan meer specifieke consultvoering bij bijvoorbeeld chronische zorg en bij SOLK patiënten. Voor aios die de basis consultvoeringvaardigheden nog onvoldoende beheersen is de tijdigheid van de toets van belang om te borgen dat er voldoende opleidingstijd over is om vóór de eindbeoordeling van de eerste huisartsenstage (in de 10e maand) te remediëren.
+
De aios of AMA kan genoemde complexe vaardigheden alleen inzetten als hij/zij ze tot op zekere hoogte beheerst. De BasisConsultvoeringToets (afgekort tot BCT voor aios en BCT-AMA voor AMA's) beoogt tijdig in de opleiding te toetsen in hoeverre de aios  of AMA deze ‘basisconsultvoeringvaardigheden’ beheerst. Dan kan daarna de aandacht gaan naar meer specifieke consultvoering bij bijvoorbeeld chronische zorg of ALK.  
  
Toetsing van de (deel-) competenties in het taakgebied communicatie is onderdeel van het [[Toetsprogramma HOVUmc]].
+
Toetsing van de (deel-)competenties in het taakgebied communicatie is onderdeel van het [[Toetsprogramma HOVUmc]].
  
=== Uitslag en herkansing ===
+
De informatie hieronder is '''voor aios'''. De informatie voor AMA's staat hier: <btn>https://www.hovumc.nl/wiki/BasisConsultvoeringsToets voor AMA's|BCT-AMA|btn-success</btn>
De uitslag van deze toets wordt meegewogen bij de beoordeling van het competentiegebied communicatie de eerste fase. Indien de aios bij deze toets onder het verwachte niveau blijft wordt iom opleider en docent het IOP bijgesteld en een volgend toets moment, een herkansing, afgesproken. Deze herkansing kent afgezien van het tijdstip dezelfde spelregels als de eerste toets. Als de herkansing opnieuw tot een onvoldoende beoordeling leidt volgt een procedure nadere toetsing. De invulling van de nadere toetsing is afhankelijk van de feedback uit de BCT en de herkansing. De essentie ervan is dat aios, opleider en docenten zich verdiepen in de feedback van de BCT (-herkansing) en gerichte observaties daarop uitvoeren.
 
  
Bij de beoordeling wordt de [[MAAS-Globaal]] beoordelingslijst als toetsinstrument gehanteerd.
+
==== Doelen van de BCT ====
 +
*Je bent bekend met de basisconsultvoeringvaardigheden die je moet beheersen zoals beschreven in de [[MAAS 2.0]] (feed up).
 +
*Je wordt beoordeeld op jouw beheersing van deze vaardigheden: goed, voldoende, matig of onvoldoende.
 +
*Je krijgt daarbij gedetailleerde narratieve feedback op jouw prestaties en weet waar je verder aan kan werken (feedback en feed forward).
  
<div class="panel-group" id="accordion">
+
==== Stappen voor de aios die de BCT gaat doen ====
<accordion parent="accordion" heading="Vertrouwelijkheid patientopnames" class="in">De opnames die je voor van patienten maakt vallen juridisch gezien onder het medische beroepsgeheim (via de [https://wetten.overheid.nl/BWBR0006251/ Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg] (BIG) en de [https://wetten.overheid.nl/BWBR0007021/ Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst] (WGBO) en de [https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-europese-privacywetgeving/algemene-informatie-avg Algemene Verordening Gegevensbescherming] (AVG). Het maken en bewaren van opnames van consulten moet voldoen aan een aantal juridisch vastgelegde zorgvuldigheidseisen. Dit houdt verband met de gevoeligheid van de beeld- en geluidsopnames voor de privacy van de patiënt en de huisarts (in opleiding).
+
<div class="accordion" id="accordion">
De aios is gehouden aan de regelgeving zoals opgetekend door Huisartsopleiding Nederland in de richtlijn:
+
<accordion parent="accordion" heading="Stap 1: opnames maken" class="show">
  <ul>
+
Maak opnames tijdens je spreekuren op de opleidingspraktijk en selecteer 4 good practices. Zorg dat die opnames voldoen aan de volgende criteria:
    <li>[[Landelijke richtlijn consultopnames]]</li>
+
*De opname begint met de toestemming van de patiënt: de patiënt bevestigt voor de camera dat hij/zij toestemming geeft de beelden te gebruiken voor onderwijsdoeleinden.
  </ul>
+
*Het consult is qua complexiteit passend bij de beginfase van de opleiding (laag complex).
</accordion>
+
*Per consult wordt bij voorkeur slechts één klacht of probleem besproken.
<accordion parent="accordion" heading="Doelen van de BCT"><ul>
+
*Het consult is een eerste consult uit een episode: geen vervolgconsult.
  <li>De aios is bekend met de basis consultvoeringsvaardigheden die hij/zij moet beheersen zoals beschreven in de [[MAAS-Globaal]] (‘feed up’)</li>
+
*De duur van het consult is niet langer dan 20 minuten.
  <li>De aios wordt beoordeeld op zijn/haar beheersing van deze vaardigheden: op, onder of boven het verwachte niveau</li>
+
*Ook consulten van de pre-toets kunnen ingeleverd worden.
  <li>De aios krijgt daarbij gedetailleerde narratieve feedback op zijn/haar prestaties en weet waar hij/zij verder aan kan werken (‘feedback en feed forward’)</li>
+
*De beeld- en geluidskwaliteit van de ingediende consulten zijn goed: de aios en patiënt moeten beiden met hun gezicht in beeld zijn en goed verstaanbaar zijn.
</accordion>
+
*Ieder consult is compleet, vanaf de opening tot en met het afsluiten van het consult.  
<accordion parent="accordion" heading="Procedure van de BCT">
+
*Het lichamelijk onderzoek is niet op beeld maar wel qua geluid te volgen. Een verminderde verstaanbaarheid tijdens het lichamelijk onderzoek wordt geaccepteerd, maar probeer ook dit deel zo goed als mogelijk verstaanbaar op te nemen.
  <ol>
+
*Zorg ervoor dat het totaal van de consulten voldoende beeld geeft van de beheersing van alle items van de MAAS 2.0. Daarbij moeten de relevante basisvaardigheden ook in elk consult afzonderlijk voldoende zichtbaar zijn.
    <li>De aios bespreekt met zijn/haar opleider wanneer hij / zij klaar is voor het indienen van de toets; de toets wordt na uiterlijk 6 maanden opleiding in de eerste huisartsenstage ingeleverd via het videosysteem.</li>
+
*De consulten zijn gevoerd in de Nederlandse taal. Bij uitzondering kunnen (zo min mogelijk) consulten in het Engels aangeleverd worden. Je dient dat tevoren kenbaar te maken, zodat we een externe beoordelaar kunnen vinden die hiermee akkoord gaat.
    <li>De aios kiest, samen met de opleider, 4 geslaagde consulten uit die in zijn/haar ogen goed laten zien dat hij/zij de vaardigheden op het basisniveau beheerst.</li>
+
</accordion>
    <li>De aios levert begeleidende tekst met daarin een toelichting op de keuze. In de toelichting beschrijft de aios wat het onderwerp van het consult is, geeft aan wat goed gegaan is in het consult en wat er nog beter zou kunnen.</li>
+
<accordion parent="accordion1" heading="Stap 2: uploaden video's">
    <li>De consulten worden beoordeeld en van schriftelijke narratieve feedback voorzien door de (externe) beoordelaar (zie verder: ‘Beoordelaars’) a.d.h.v. de [[MAAS-Globaal]].</li>
+
*Zorg dat de 4 good practices uiterlijk 7 maanden na de start van je eerste huisartsstage klaar staan in het videoplatform. De exacte deadline wordt gecommuniceerd via e-mail.
    <li>De aios krijgt (tegelijk met docenten en opleider) op de vastgestelde beoordelingsdeadline een schriftelijke beoordeling van de beoordelaar.</li>
+
*Schrijf in het videoplatform bij elke video een korte toelichting met het onderwerp van het consult, wat goed is gegaan en wat nog beter zou kunnen.
    <li>De aios verwerkt in samenspraak met de docenten en/of opleider binnen twee weken na ontvangst de feedback in een aanpassing van het IOP door het formuleren van nieuwe leerdoelen.</li>
 
    <li>Bij een onvoldoende beoordeelde basis consultvoeringstoets volgt een herkansing: de aios levert hiervoor 4 nieuwe consulten aan (binnen 6 weken na ontvangst van de 1e beoordeling). Een nieuwe beoordelaar beoordeelt de herkansing z.s.m., streefdoel: binnen 3 weken.</li>
 
    <li>Bij onvoldoende beoordeling van de herkansing volgt een procedure nadere toetsing. Deze vindt plaats onder regie van de opleider en docenten: op basis van de feedback van de BCT stellen aios, opleider en docent een plan van aanpak op.</li>
 
  </ol>
 
N.B. De opleider en de docenten beoordelen de competentie communicatie in de [[ComBeL]] (waarvan de APC onderdeel is).
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Criteria video opnames">De geselecteerde consulten dienen aan de volgende voorwaarden te voldoen:
 
<ul>
 
    <li>de opname begint met de toestemming van de patiënt: de patiënt bevestigt voor de camera dat hij/zij toestemming geeft de beelden te gebruiken voor onderwijsdoeleinden.</li>
 
    <li>het consult is qua complexiteit passend bij de beginfase van de opleiding (laag complex)</li>
 
    <li>per consult wordt bij voorkeur slechts één klacht of probleem besproken</li>
 
    <li>het consult is een eerste consult uit een episode: geen vervolgconsult</li>
 
    <li>de duur van het consult is niet langer dan 20 minuten</li>
 
    <li>ook consulten van de pre toets kunnen ingeleverd worden </li>
 
    <li>de beeld- en geluidskwaliteit van de ingediende consulten zijn goed: de aios en patiënt moeten beide met hun gezicht in beeld zijn en goed verstaanbaar.</li>
 
    <li>ieder consult is compleet, vanaf de opening tot en met het afsluiten van het consult. Het lichamelijk onderzoek is niet op beeld maar wel qua geluid te volgen; de verstaanbaarheid in dat deel zal en mag te wensen overlaten.</li>
 
    <li>de aios zorgt ervoor dat het totaal van de consulten voldoende beeld geeft van de beheersing van alle items van de MAAS-Globaal. Daarbij moeten de relevante basisvaardigheden ook in elk consult afzonderlijk voldoende zichtbaar zijn.</li>
 
</ul>
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Beoordeling en norm">De consulten worden beoordeeld door externe beoordelaars. Zij geven per consult en over de hele reeks een beoordeling van de consultvoering: op, onder of boven het verwachte niveau in deze fase van de opleiding. De beoordelaars beoordelen of over het totaal van de consulten de beheersing van alle vaardigheden beschreven in de [[MAAS-Globaal]] voldoende is. Daarbij moeten ook in elk consult afzonderlijk de voor dat consult meest relevante vaardigheden voldoende zichtbaar zijn. Dit ter beoordeling van de beoordelaar. De beoordelaars geven op alle relevante items narratieve feedback.
 
  
De norm voor het verwachte niveau is het expertoordeel van de beoordelaar. Hij/zij baseert zich daarbij op de toelichting bij de items van de MAAS-globaal zoals beschreven in de handleiding bij de MAAS-Globaal. Dit is van belang omdat de aios moet weten langs welke meetlat hij/zij getoetst wordt.
+
'''Procedure in het videoplatform'''<br />
 +
In het [https://video.hovumc.nl/login videoplatform] staat op de uploadpagina de procedure als volgt beschreven:
 +
#Uploaden video's. Upload het vereiste aantal video's, deze video's voldoen aan bovengenoemde eisen.
 +
#Naamgeving video's. Begin met BCT, ga door met het volgnummer, sluit af met het onderwerp. Bijvoorbeeld: ''BCT1Vermoeidheid''.
 +
#Toevoegen video's aan beoordeling. voeg de correct naamgegeven video's toe ter beoordeling. Dit doe je met de volgende stappen, nadat je bent ingelogd:
 +
*Ga naar het tabblad Beoordelingen.
 +
*Ga naar Opnames beheren.
 +
*Ga naar Opname toevoegen aan deze beoordeling.
 +
*Vink de opnames aan die je wil toevoegen aan je beoordeling en bevestig.
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion1" heading="Stap 3: beoordeling en feedback door externe beoordelaars">
 +
#De consulten worden beoordeeld door externe beoordelaars. Zij geven per consult en over de hele reeks een beoordeling van de consultvoering: goed, voldoende, matig of voldoende vergeleken met het verwachte niveau in deze fase van de opleiding.
 +
#De beoordelaars beoordelen de beheersing van alle vaardigheden beschreven in de MAAS 2.0 over het totaal van de consulten. Daarbij moeten ook in elk consult afzonderlijk de voor dat consult meest relevante vaardigheden voldoende zichtbaar zijn. Dit ter beoordeling van de beoordelaar. De beoordelaars geven op alle relevante items narratieve feedback.
 +
#De norm voor het verwachte niveau is het expertoordeel van de beoordelaar. Hij/zij baseert zich daarbij op de toelichting bij de items van de MAAS 2.0 zoals beschreven in de handleiding bij de MAAS 2.0.
 +
#De beoordelaars geven bij de aios in elk geval feedback bij de volgende items: opening, hulpvragen, exploreren, empathie, samenvatten en structureren en op alle items waar de aios 'matig' of 'onvoldoende' op scoort.
 +
#Externe beoordelaars zijn gedragswetenschappelijk docent, huisartsdocent of huisartsopleider, maar nooit de eigen docent of opleider van de betreffende aios.
 +
#De beoordelaars zijn speciaal voor deze taak opgeleid en houden hun deskundigheid bij middels het regelmatig beoordelen van consulten en bijwonen van expertbijeenkomsten.
 +
#Ervaring en wetenschappelijk onderzoek leren dat deze expertbijeenkomsten kunnen bijdragen aan het verminderen van de interbeoordelaarsvariatie, met name waar het de afkappunten betreft. Ze leiden tot meer zelfkennis van de beoordelaar als beoordelaar, met name hoe ‘mild dan wel streng’ hij/zij is vergeleken met de anderen. Daarbij krijgt de beoordelaar inzichten die bruikbaar zijn bij het verwoorden van de feedback aan de aios. Dit alles laat onverlet dat de beoordeling de kenmerken houdt van het expertoordeel: goed onderbouwd, van hoge kwaliteit en subjectief.
 +
#Per aios zijn er twee beoordelaars: de eerste beoordelaar beoordeelt de ingeleverde consultvideo's en bij twijfel vraagt deze de tweede beoordelaar mee te kijken. Direct contact tussen aios en beoordelaar(s) maakt geen onderdeel uit van de procedure.
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion1" heading="Stap 4: uitslag BCT en vervolg">
 +
#De externe beoordelaars krijgen tussen de 3 weken en 1 maand de tijd voor hun beoordeling, afhankelijk van onder meer het aantal beschikbare beoordelaars in verhouding tot het aantal te beoordelen aios.
 +
#Je krijgt (tegelijk met docenten en opleider) op de vastgestelde beoordelingsdeadline een schriftelijke beoordeling van de beoordelaar.
 +
#Je verwerkt in samenspraak met de docenten en/of opleider binnen twee weken na de uitslag de feedback in een aanpassing van jouw IOP door het formuleren van nieuwe APC-leerdoelen en een plan van aanpak hoe je deze leerdoelen wil behalen. Docent en opleider stemmen af of er nog aanvullende afspraken zijn om feedback te krijgen op de APC-leerdoelen (zoals nieuwe videoconsulten, observatie door opleider, video kijken in de groep, etc.) en geven dat bij je aan.
 +
#In het voortgangsgesprek van de 9<sup>e</sup> maand bespreek je wat gedaan is om de leerdoelen te bereiken en waar je nu staat ten opzichte van deze leerdoelen.
 +
#Je neemt de APC-leerdoelen op in het overdrachtsdocument en bespreekt deze met docent en opleider bij de start van je 2<sup>e</sup> huisartsstage.
 +
#De pdf met de uitslag van de BasisConsultvoeringsToets zet je zelf in jouw portfolio. Ter info: deze uitslag verdwijnt uit het videosysteem zodra je start met de 2<sup>e</sup> huisartsstage.
  
Als de ingeleverde consulten niet aan de voorwaarden voldoen (zie ‘procedure’) dan vraagt de beoordelaar de aios om een nieuwe set consulten.
+
De uitslag van deze toets wordt door de docenten meegewogen bij de beoordeling van het competentiegebied ‘communicatie’.  
</accordion>
+
</accordion>
<accordion parent="accordion" heading="Beoordelaars">De toets wordt uitgevoerd door externe beoordelaars; zij zijn gedragswetenschappelijk docent respectievelijk huisarts-docent  of huisartsopleider, maar niet de eigen docent of opleider van de betreffende aios. Zij zijn speciaal voor deze taak opgeleid. Zij houden hun deskundigheid bij middels het regelmatig beoordelen van consulten en het regelmatig bijwonen van expertbijeenkomsten. Zij zijn derhalve expert op dit gebied. De expertbijeenkomsten hebben tot doel zo veel mogelijk overeenstemming te verkrijgen over de beoordeling van de toepassing van vaardigheden door de aios, zowel m.b.t. de narratieve feedback als m.b.t. de norm en afkappunten (onder, op of boven verwacht niveau).
+
</div>
  
Ervaring en wetenschappelijk onderzoek leren dat deze expertbijeenkomsten bij kunnen dragen aan het verminderen van de interbeoordelaar variatie, met name waar het de afkappunten betreft. Ze leiden tot meer zelfkennis van de beoordelaar als beoordelaar, met name hoe ‘mild dan wel streng’ hij/zij is vergeleken met de anderen. Daarbij krijgt de beoordelaar inzichten die bruikbaar zijn bij het verwoorden van de feedback aan de aios. Dit alles laat onverlet dat de beoordeling de kenmerken houdt van het expertoordeel, goed onderbouwd, van hoge kwaliteit en subjectief.
+
==== Vertrouwelijkheid patiëntopnames ====
 +
De opnames die je van patiënten maakt, vallen juridisch gezien onder het medische beroepsgeheim (via de [https://wetten.overheid.nl/BWBR0006251/2022-04-01 Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (BIG)] en de [https://wetten.overheid.nl/BWBR0007021/2006-02-01 Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)] en de [https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/algemene-informatie-avg Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)]. Het maken en bewaren van opnames van consulten moet voldoen aan een aantal juridisch vastgelegde zorgvuldigheidseisen. Dit houdt verband met de gevoeligheid van de beeld- en geluidsopnames voor de privacy van de patiënt en de huisarts (in opleiding). De aios is gehouden aan de regelgeving zoals opgetekend door Huisartsopleiding Nederland in de [[Landelijke richtlijn consultopnames]].
 +
==== Geacteerd voorbeeldconsult ====
 +
<youtube>https://youtu.be/8HY4LFGDpvE</youtube>
  
Direct contact met de beoordelaars maakt geen onderdeel uit van de procedure.
+
<br />
</accordion>
+
<span style="font-size:18px; font-weight:500;">Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding</span>
</div>
 
 
 
<br>
 
<span style="font-size:20px; font-weight:500;">Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding</span>
 
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%"
 
! colspan="2" style="border: 1px solid #ffffff;" width="50%" |1<sup>e</sup> Huisartsstage
 
! colspan="2" style="border: 1px solid #ffffff;" width="50%" |1<sup>e</sup> Huisartsstage
Regel 105: Regel 115:
 
|-
 
|-
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>voor de 7<sup>e</sup> maand</small>
+
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>voor de 8<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>5 maanden voor einde opleiding</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>5 maanden voor einde opleiding</small>
 
|-  
 
|-  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px;" | [[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px;" | [[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets]]  
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px" | [[Basis consultvoeringstoets|Basis consultvoeringstoets<br>BCT]]
+
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px" | [[Basisconsultvoeringstoets|Basisconsultvoeringstoets<br>BCT]]
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringtoets<br> 2<sup>e</sup> Huisartsstage]]
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringtoets<br> 2<sup>e</sup> Huisartsstage]]
 
|}
 
|}

Huidige versie van 1 jun 2023 om 08:18


Consultvoeringstoetsen

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Coördinator consultvoeringstoetsen
Mariël Jacobs

Video-opnames:

Consultvoeringstoetsen:

Algemene inleiding en rationale

Communicatie met de patiënt en/of diens naasten is een belangrijke competentie van de huisarts. Effectieve, patiëntgerichte communicatie komt tot stand door de juiste inzet van een aantal complexe vaardigheden in verschillende contexten die worden gekleurd door medische, patiënt- en artsfactoren. Al naar gelang deze factoren is er veel variatie mogelijk en nodig om tot een goed consult te komen. Bij het leren van arts-patiëntcommunicatie en de beoordeling daarvan worden de context en de doelen van de aios of AMA steeds betrokken (contextspecifieke en doelgerichte communicatie, Landelijk APC Curriculum 2014).

De aios of AMA kan genoemde complexe vaardigheden alleen inzetten als hij/zij ze tot op zekere hoogte beheerst. De BasisConsultvoeringToets (afgekort tot BCT voor aios en BCT-AMA voor AMA's) beoogt tijdig in de opleiding te toetsen in hoeverre de aios of AMA deze ‘basisconsultvoeringvaardigheden’ beheerst. Dan kan daarna de aandacht gaan naar meer specifieke consultvoering bij bijvoorbeeld chronische zorg of ALK.

Toetsing van de (deel-)competenties in het taakgebied communicatie is onderdeel van het Toetsprogramma HOVUmc.

De informatie hieronder is voor aios. De informatie voor AMA's staat hier:

Doelen van de BCT

  • Je bent bekend met de basisconsultvoeringvaardigheden die je moet beheersen zoals beschreven in de MAAS 2.0 (feed up).
  • Je wordt beoordeeld op jouw beheersing van deze vaardigheden: goed, voldoende, matig of onvoldoende.
  • Je krijgt daarbij gedetailleerde narratieve feedback op jouw prestaties en weet waar je verder aan kan werken (feedback en feed forward).

Stappen voor de aios die de BCT gaat doen

Maak opnames tijdens je spreekuren op de opleidingspraktijk en selecteer 4 good practices. Zorg dat die opnames voldoen aan de volgende criteria:

  • De opname begint met de toestemming van de patiënt: de patiënt bevestigt voor de camera dat hij/zij toestemming geeft de beelden te gebruiken voor onderwijsdoeleinden.
  • Het consult is qua complexiteit passend bij de beginfase van de opleiding (laag complex).
  • Per consult wordt bij voorkeur slechts één klacht of probleem besproken.
  • Het consult is een eerste consult uit een episode: geen vervolgconsult.
  • De duur van het consult is niet langer dan 20 minuten.
  • Ook consulten van de pre-toets kunnen ingeleverd worden.
  • De beeld- en geluidskwaliteit van de ingediende consulten zijn goed: de aios en patiënt moeten beiden met hun gezicht in beeld zijn en goed verstaanbaar zijn.
  • Ieder consult is compleet, vanaf de opening tot en met het afsluiten van het consult.
  • Het lichamelijk onderzoek is niet op beeld maar wel qua geluid te volgen. Een verminderde verstaanbaarheid tijdens het lichamelijk onderzoek wordt geaccepteerd, maar probeer ook dit deel zo goed als mogelijk verstaanbaar op te nemen.
  • Zorg ervoor dat het totaal van de consulten voldoende beeld geeft van de beheersing van alle items van de MAAS 2.0. Daarbij moeten de relevante basisvaardigheden ook in elk consult afzonderlijk voldoende zichtbaar zijn.
  • De consulten zijn gevoerd in de Nederlandse taal. Bij uitzondering kunnen (zo min mogelijk) consulten in het Engels aangeleverd worden. Je dient dat tevoren kenbaar te maken, zodat we een externe beoordelaar kunnen vinden die hiermee akkoord gaat.
  • Zorg dat de 4 good practices uiterlijk 7 maanden na de start van je eerste huisartsstage klaar staan in het videoplatform. De exacte deadline wordt gecommuniceerd via e-mail.
  • Schrijf in het videoplatform bij elke video een korte toelichting met het onderwerp van het consult, wat goed is gegaan en wat nog beter zou kunnen.

Procedure in het videoplatform
In het videoplatform staat op de uploadpagina de procedure als volgt beschreven:

  1. Uploaden video's. Upload het vereiste aantal video's, deze video's voldoen aan bovengenoemde eisen.
  2. Naamgeving video's. Begin met BCT, ga door met het volgnummer, sluit af met het onderwerp. Bijvoorbeeld: BCT1Vermoeidheid.
  3. Toevoegen video's aan beoordeling. voeg de correct naamgegeven video's toe ter beoordeling. Dit doe je met de volgende stappen, nadat je bent ingelogd:
  • Ga naar het tabblad Beoordelingen.
  • Ga naar Opnames beheren.
  • Ga naar Opname toevoegen aan deze beoordeling.
  • Vink de opnames aan die je wil toevoegen aan je beoordeling en bevestig.
  1. De consulten worden beoordeeld door externe beoordelaars. Zij geven per consult en over de hele reeks een beoordeling van de consultvoering: goed, voldoende, matig of voldoende vergeleken met het verwachte niveau in deze fase van de opleiding.
  2. De beoordelaars beoordelen de beheersing van alle vaardigheden beschreven in de MAAS 2.0 over het totaal van de consulten. Daarbij moeten ook in elk consult afzonderlijk de voor dat consult meest relevante vaardigheden voldoende zichtbaar zijn. Dit ter beoordeling van de beoordelaar. De beoordelaars geven op alle relevante items narratieve feedback.
  3. De norm voor het verwachte niveau is het expertoordeel van de beoordelaar. Hij/zij baseert zich daarbij op de toelichting bij de items van de MAAS 2.0 zoals beschreven in de handleiding bij de MAAS 2.0.
  4. De beoordelaars geven bij de aios in elk geval feedback bij de volgende items: opening, hulpvragen, exploreren, empathie, samenvatten en structureren en op alle items waar de aios 'matig' of 'onvoldoende' op scoort.
  5. Externe beoordelaars zijn gedragswetenschappelijk docent, huisartsdocent of huisartsopleider, maar nooit de eigen docent of opleider van de betreffende aios.
  6. De beoordelaars zijn speciaal voor deze taak opgeleid en houden hun deskundigheid bij middels het regelmatig beoordelen van consulten en bijwonen van expertbijeenkomsten.
  7. Ervaring en wetenschappelijk onderzoek leren dat deze expertbijeenkomsten kunnen bijdragen aan het verminderen van de interbeoordelaarsvariatie, met name waar het de afkappunten betreft. Ze leiden tot meer zelfkennis van de beoordelaar als beoordelaar, met name hoe ‘mild dan wel streng’ hij/zij is vergeleken met de anderen. Daarbij krijgt de beoordelaar inzichten die bruikbaar zijn bij het verwoorden van de feedback aan de aios. Dit alles laat onverlet dat de beoordeling de kenmerken houdt van het expertoordeel: goed onderbouwd, van hoge kwaliteit en subjectief.
  8. Per aios zijn er twee beoordelaars: de eerste beoordelaar beoordeelt de ingeleverde consultvideo's en bij twijfel vraagt deze de tweede beoordelaar mee te kijken. Direct contact tussen aios en beoordelaar(s) maakt geen onderdeel uit van de procedure.
  1. De externe beoordelaars krijgen tussen de 3 weken en 1 maand de tijd voor hun beoordeling, afhankelijk van onder meer het aantal beschikbare beoordelaars in verhouding tot het aantal te beoordelen aios.
  2. Je krijgt (tegelijk met docenten en opleider) op de vastgestelde beoordelingsdeadline een schriftelijke beoordeling van de beoordelaar.
  3. Je verwerkt in samenspraak met de docenten en/of opleider binnen twee weken na de uitslag de feedback in een aanpassing van jouw IOP door het formuleren van nieuwe APC-leerdoelen en een plan van aanpak hoe je deze leerdoelen wil behalen. Docent en opleider stemmen af of er nog aanvullende afspraken zijn om feedback te krijgen op de APC-leerdoelen (zoals nieuwe videoconsulten, observatie door opleider, video kijken in de groep, etc.) en geven dat bij je aan.
  4. In het voortgangsgesprek van de 9e maand bespreek je wat gedaan is om de leerdoelen te bereiken en waar je nu staat ten opzichte van deze leerdoelen.
  5. Je neemt de APC-leerdoelen op in het overdrachtsdocument en bespreekt deze met docent en opleider bij de start van je 2e huisartsstage.
  6. De pdf met de uitslag van de BasisConsultvoeringsToets zet je zelf in jouw portfolio. Ter info: deze uitslag verdwijnt uit het videosysteem zodra je start met de 2e huisartsstage.

De uitslag van deze toets wordt door de docenten meegewogen bij de beoordeling van het competentiegebied ‘communicatie’.

Vertrouwelijkheid patiëntopnames

De opnames die je van patiënten maakt, vallen juridisch gezien onder het medische beroepsgeheim (via de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (BIG) en de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het maken en bewaren van opnames van consulten moet voldoen aan een aantal juridisch vastgelegde zorgvuldigheidseisen. Dit houdt verband met de gevoeligheid van de beeld- en geluidsopnames voor de privacy van de patiënt en de huisarts (in opleiding). De aios is gehouden aan de regelgeving zoals opgetekend door Huisartsopleiding Nederland in de Landelijke richtlijn consultopnames.

Geacteerd voorbeeldconsult


Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding

1e Huisartsstage 2e Huisartsstage
in de 4e maand voor de 8e maand in de 4e maand 5 maanden voor einde opleiding
Pre-toets Basisconsultvoeringstoets
BCT
Pre-toets Consultvoeringtoets
2e Huisartsstage