Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 16: Regel 16:
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
[[:Category:KBA 7.1 - Individueel zorgplan|1. Individueel zorgplan]]<br />
+
[[:Category:KBA 7.6 - Preventieproject|6. Preventieproject]]
[[:Category:KBA 7.2 - Leefstijl|2. Leefstijl]] <br />
 
[[:Category:KBA 7.3 - Preventieve activiteiten|3. Preventieve activiteiten]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.4 - Opsporen en selecteren|4. Opsporen en selecteren]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.5 - Programmatische preventie|5. Programmatische preventie]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.6 - Preventieproject|6. Preventieproject]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.7 - Bevolkingsonderzoek |7. Bevolkingsonderzoek]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.8 - Screening |8. Screening]] <br />
 
[[:Category:KBA 7.9 - Kinderwens|9. Kinderwens]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]<br />
+
|[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
+
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|5. Maatschappelijk handelen]]<br />
[[Competentiegebied 3 - Samenwerken|3. Samenwerken]]<br />
+
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]
[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
 
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|handelen]]<br />
 
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]<br />
 
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leervorm'''
 
|'''Leervorm'''
 
|Praktijk
 
|Praktijk
 +
Leergesprek
 
|-
 
|-
 
|'''Datum'''
 
|'''Datum'''
|26-03-2018
+
|18-2-2018
 
|}
 
|}
 +
 +
=== Relevantie ===
 +
Na het maken van deze opdracht heb je kennis gemaakt met de mogelijkheden van het opzetten van een preventie project in je eigen praktijk. Je hebt nagedacht over de zin- en onzin van bepaalde projecten voor jouw populatie en je weet wat er speelt in je gemeente / wijk. Daarnaast ken je je mogelijkheden en beperkingen als huisarts.
 +
 +
=== Doelen ===
 +
* In kaart brengen van de behoeftes / uitdagingen op het gebied van preventie in jouw praktijk / wijk
 +
* Opzetten van een preventie project in je praktijk / wijk
 +
 +
==== Subdoelen ====
 +
* Je verhouden tot maatschappelijke on- mogelijkheden en kennis nemen van financiering
 +
 +
=== Voorbereiding ===
 +
* Voordat je gaat nadenken over een preventie project in je praktijk, is het goed om na te denken over wat je wilt bereiken. Wat heeft jouw populatie nodig en hoe kun je je doelgroep bereiken?
 +
* Voor informatie over je buurt: [https://www.roswijkscan.nl/ ROS-wijkscan] en [https://www.waarstaatjegemeente.nl Waarstaatjegemeente]
 +
* Voor inspiratie ten aanzien van het onderwerp: https://www.loketgezondleven.nl/gezonde-gemeente/themadossiers/preventie-zorg-en-welzijn/eerstelijnszorg-huisartsenpraktijk-0
 +
* Preventie in de praktijk: https://www.nhg.org/thema/preventie-de-huisartsenpraktijk
 +
* Voor samenwerking in de buurt: https://www.nhg.org/preventieindebuurt
 +
* Over financiering Financiering preventie.pdf
 +
 +
=== Bouwsteen 1 ===
 +
* Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc, is er nog een rol voor andere organisaties?
 +
* Hoe is de financiering van preventie geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep?
 +
* Bepreek je bevindingen in een leergesprek, en gebruik deze input zo nodig voor opdracht 2
 +
 +
=== Bouwsteen 2 ===
 +
* Bespreek in een leergesprek de of en wat er in het verleden als is gedaan op het gebied van preventie in jouw praktijk
 +
* Selecteer mbv bovenstaande links een geschikt preventie project, of verzin zelf iets nieuws! [https://www.loketgezondleven.nl/gezonde-gemeente/themadossiers/preventie-zorg-en-welzijn/eerstelijnszorg-huisartsenpraktijk-0 Inspirerende voorbeelden] genoeg.
 +
* Bedenk welke stakeholders je nodig heb voor de uitvoering van de project (denk aan praktijk verpleegkundige, wijkzorg, gemeente, zie ook opdracht 2)
 +
* Ga aan de slag met behulp van de NHG links, maak een projectplan (liefst een overzicht op 1 A4) en bespreek met je stakeholders de uitvoering.
 +
* Let op overdraagbaarheid; wie neemt het project over als jij er niet meer bent?
 +
 +
=== Achtergrond ===
 +
Onderstaande informatie + link helpt je niet direct met het kiezen van een project, maar laten je wel de context zien waar je mee te maken hebt:
 +
 +
''Verantwoordelijkheid van de burgers, waar zijn de grenzen''
 +
 +
Naast denkvermogen is 'doenvermogen' minstens zo belangrijk om aan de hoge eisen van de participatiesamenleving te kunnen voldoen. De overheid verwacht van burgers steeds vaker dat ze zelfredzaam zijn op het gebied van gezondheid, persoonlijke financiën en de arbeidsmarkt. De WRR vraagt met het rapport ''‘Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid’'' aandacht voor het belang van niet-cognitieve vermogens van patienten, zoals een doel stellen, in actie komen, volhouden en om kunnen gaan met verleiding en tegenslag. https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2017/04/24/weten-is-nog-geen-doen

Versie van 15 jul 2018 om 21:46

Leerlijn preventie
Auteur Annemarie Schalkwijk

Louise Nooteboom

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

6. Preventieproject

Competenties 4. Organiseren

5. Maatschappelijk handelen
6. Kennis en wetenschap

Leervorm Praktijk

Leergesprek

Datum 18-2-2018

Relevantie

Na het maken van deze opdracht heb je kennis gemaakt met de mogelijkheden van het opzetten van een preventie project in je eigen praktijk. Je hebt nagedacht over de zin- en onzin van bepaalde projecten voor jouw populatie en je weet wat er speelt in je gemeente / wijk. Daarnaast ken je je mogelijkheden en beperkingen als huisarts.

Doelen

  • In kaart brengen van de behoeftes / uitdagingen op het gebied van preventie in jouw praktijk / wijk
  • Opzetten van een preventie project in je praktijk / wijk

Subdoelen

  • Je verhouden tot maatschappelijke on- mogelijkheden en kennis nemen van financiering

Voorbereiding

Bouwsteen 1

  • Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc, is er nog een rol voor andere organisaties?
  • Hoe is de financiering van preventie geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep?
  • Bepreek je bevindingen in een leergesprek, en gebruik deze input zo nodig voor opdracht 2

Bouwsteen 2

  • Bespreek in een leergesprek de of en wat er in het verleden als is gedaan op het gebied van preventie in jouw praktijk
  • Selecteer mbv bovenstaande links een geschikt preventie project, of verzin zelf iets nieuws! Inspirerende voorbeelden genoeg.
  • Bedenk welke stakeholders je nodig heb voor de uitvoering van de project (denk aan praktijk verpleegkundige, wijkzorg, gemeente, zie ook opdracht 2)
  • Ga aan de slag met behulp van de NHG links, maak een projectplan (liefst een overzicht op 1 A4) en bespreek met je stakeholders de uitvoering.
  • Let op overdraagbaarheid; wie neemt het project over als jij er niet meer bent?

Achtergrond

Onderstaande informatie + link helpt je niet direct met het kiezen van een project, maar laten je wel de context zien waar je mee te maken hebt:

Verantwoordelijkheid van de burgers, waar zijn de grenzen

Naast denkvermogen is 'doenvermogen' minstens zo belangrijk om aan de hoge eisen van de participatiesamenleving te kunnen voldoen. De overheid verwacht van burgers steeds vaker dat ze zelfredzaam zijn op het gebied van gezondheid, persoonlijke financiën en de arbeidsmarkt. De WRR vraagt met het rapport ‘Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid’ aandacht voor het belang van niet-cognitieve vermogens van patienten, zoals een doel stellen, in actie komen, volhouden en om kunnen gaan met verleiding en tegenslag. https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2017/04/24/weten-is-nog-geen-doen