Leefstijlverandering bespreekbaar maken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 2: Regel 2:
 
! colspan="2" style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: gold; background-color: gold; border-left:solid 1px gold; border-right:solid 1px gold; border-top:solid 1px gold;border-bottom:solid 1px gold;" |[[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn preventie</span>]]
 
! colspan="2" style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: gold; background-color: gold; border-left:solid 1px gold; border-right:solid 1px gold; border-top:solid 1px gold;border-bottom:solid 1px gold;" |[[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn preventie</span>]]
 
|-
 
|-
|Auteur
+
|'''Auteur'''
 
|
 
|
 
Annemarie Schalkwijk<br />
 
Annemarie Schalkwijk<br />
 
Louise Nooteboom
 
Louise Nooteboom
 
|-
 
|-
|Stage
+
|'''Stage'''
 
|
 
|
 
[[1e Huisartsstage]]<br />
 
[[1e Huisartsstage]]<br />
[[Klinische stage]]<br />
 
[[CZ stage]]<br />
 
[[GGZ stage]]<br />
 
 
[[2e Huisartsstage]]
 
[[2e Huisartsstage]]
 
|-
 
|-
|KBA
+
|'''KBA'''
 
|
 
|
[[:Category:KBA 7.1 - Individueel zorgplan|1. Individueel zorgplan]]<br />
+
[[:Category:KBA 7.2 - Leefstijl|2. Leefstijl]]  
[[:Category:KBA 7.2 - Leefstijl|2. Leefstijl]] <br />
 
[[:Category:KBA 7.3 - Preventieve activiteiten|3. Preventieve activiteiten]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.4 - Opsporen en selecteren|4. Opsporen en selecteren]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.5 - Programmatische preventie|5. Programmatische preventie]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.6 - Preventieproject|6. Preventieproject]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.7 - Bevolkingsonderzoek |7. Bevolkingsonderzoek]]<br />
 
[[:Category:KBA 7.8 - Screening |8. Screening]] <br />
 
[[:Category:KBA 7.9 - Kinderwens|9. Kinderwens]]
 
 
|-
 
|-
|Competenties
+
|'''Competenties'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]<br />
+
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]
 
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
 
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
[[Competentiegebied 3 - Samenwerken|3. Samenwerken]]<br />
 
[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
 
 
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|5. Medisch handelen]]<br />
 
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|5. Medisch handelen]]<br />
 
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]<br />
 
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]<br />
 
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
 
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
 
|-
 
|-
|Leervorm
+
|'''Leervorm'''
 
|Praktijk
 
|Praktijk
 
|-
 
|-
|Datum
+
|'''Datum'''
|26-03-2018
+
|12-02-2018
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===

Versie van 29 jun 2018 om 09:33

Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk
Louise Nooteboom

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

2. Leefstijl

Competenties 1. Medisch handelen

2. Communicatie
5. Medisch handelen
6. Kennis en wetenschap
7. Professionaliteit

Leervorm Praktijk
Datum 12-02-2018

Relevantie

Na dit onderwijsprogramma ben je in staat om leefstijlverandering met de pt te bespreken en de pt te ondersteunen in dit proces. Door dit vaker te doen, ben je beter instaat om leefstijlverandering te bespreken en weet je welke barrières je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op het motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.

Doelen

Leefstijlverandering bespreken met de patiënt Mogelijkheden van verandering verkennen samen met patiënt In het verandertraject een ondersteunende rol spelen voor de patiëntt

Subdoelen

Ervaring opdoen met motiverende gespreksvoering.

  • Ervaring opdoen met het opstellen van een individueel zorgplan
  • Voorbereiding

NHG leefstijladvisering algemeen, in deze link van het NHG komt alles aan de orde. Zo staat het voorkomen of beperken van gezondheidsschade centraal en is een actieve rol van de patiënt essentieel. Huisarts en praktijkondersteuner kunnen de patiënt begeleiden bij diens zelfmanagement door: het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl; NHG zorgmodules leefstijl In de nieuwe NHG-Zorgmodules Leefstijl staan richtlijnen over leefstijladvisering rondom de thema’s roken, alcohol, voeding en bewegen, voor de huisarts en andere zorgverleners

Voor de patiënt zijn informatie en adviezen op Thuisarts.nl te vinden.

de patiënt te motiveren tot en ondersteunen bij gedragsverandering Voorbeeld individueel zorgplan. Achtergrondinformatie over de totstandkoming van het individueel zorgplan H&W, Het individueel zorgplan: ‘Een knus hoekje in het HIS’. 2014 Acties in de praktijk

Spreek met je Opleider en de doktersassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wil zien. Spreek met je Opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de pt te bespreken. Spreek met je Opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan. Bouwsteen 1

Selecteer een patiënt in de praktijk met: een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen) een indicatie voor een leefstijlverandering (bv overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses) Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevind Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject Bouwsteen 2

Bespreek met je opleider en/of POH-S: Wat jouw knelpunten zijn om leestijlverandering te bespreken Hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden Hoe je ondersteuning biedt van leefstijlverandering bij een patiënt