Leerlijn communicatie: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 14: | Regel 14: | ||
Lees het [[Media:Landelijk APC curriculum 2014.pdf|Landelijk APC Curriculum]] | Lees het [[Media:Landelijk APC curriculum 2014.pdf|Landelijk APC Curriculum]] | ||
− | + | == APC basis == | |
Onderstaande documenten vormen de basis van de leerlijn APC: | Onderstaande documenten vormen de basis van de leerlijn APC: | ||
Regel 25: | Regel 25: | ||
[http://www.geneeskundeboek.nl/9789085621478/Handboek-effectieve-communicatie-in-de-huisartsenpraktijk APC - Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk] Hoofdstuk 2 en Boekbespreking | [http://www.geneeskundeboek.nl/9789085621478/Handboek-effectieve-communicatie-in-de-huisartsenpraktijk APC - Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk] Hoofdstuk 2 en Boekbespreking | ||
− | + | == Aios onderwijs == | |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Fasering | !Fasering |
Versie van 12 feb 2018 om 05:16
Het apc onderwijs van HOVUmc is beschreven in de docenthandleiding, zie onder APC Basis. De Landelijke projectgroep APC van Huisartsopleiding Nederland heeft van 2010 tot 2014, samen met vertegenwoordigers van alle huisartsopleidingen gewerkt aan vernieuwing van het apc onderwijs. Patiëntgerichte communicatie was altijd al het uitgangspunt. Contextspecificiteit en doelgerichtheid van communicatie zijn daar bijgekomen. Contextspecificiteit: de communicatie verschilt per consult. Doelgerichtheid: de aios communiceert op elk moment met een doel waarvan hij zich meer of minder bewust is. Bij het nabespreken van het consult betrekken we het doel van de aios: welk doel had je voor ogen? wat vinden we van dat doel? wat deed je om dat doel te bereiken? hoe effectief was dat? hoe zou het anders kunnen? Deze visie en de uitwerking daarvan worden gepresenteerd in het eindverslag APC project 2014 als onderwijsproducten, dus praktisch toepasbare brokken, waarin de kopjes de inhoud volledig dekken:
- Visie op communicatie van de huisarts
- Consultmodel huisartsgeneeskundig consult
- APC curriculumstructuur
- Aandachtspunten communicatie per huisartsgeneeskundig thema
- Visie op leren van de aios
- Visie op toetsing communicatie
- Leermiddelen: communicatiewiel en bespreekformat
- ‘Train the trainer’: workshop doelgericht communiceren
Dit alles wordt onderbouwd met veel verwijzingen naar de moderne literatuur over communicatie, didactiek en toetsing. Dit verslag beschrijft daarmee de state of the art van het (voorgenomen) communicatieonderwijs aan de huisartsopleidingen in Nederland anno 2014. Aanbevolen literatuur ter inspiratie en vooral ook als naslagwerk bij het geven van onderwijs in contextspecifieke en doelgerichte communicatie dat grafisch is vormgegeven in het communicatiewiel.
Lees het Landelijk APC Curriculum
APC basis
Onderstaande documenten vormen de basis van de leerlijn APC:
APC - Docenthandleiding
APC - Silverman samenvatting en leeswijzer
APC - Silverman voor hao's
APC - Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk Hoofdstuk 2 en Boekbespreking
Aios onderwijs
Fasering | Aios onderwijsprogramma | |
---|---|---|
1e Huisartsstage | Maand 1
Maand 2 Maand 2 Maand 3 Maand 4 Maand 5 Maand 5 of 6, facultatief Maand 7 Maand 9 |
APC - Beginfase van het consult
APC - Voorbereiding STARtclass Jaar 1 APC - Communiceren in de acute situatie APC - Uitleg en advies APC - Feedback APC - Gedeelde besluitvorming APC - Beoordelen van consulten APC - SOLK Interculturele arts-patiënt communicatie (in ontwikkeling) |
Klinische stage | APC - Communiceren in de acute situatie | |
CZ stage | APC - Familigesprekken | |
GGZ stage | Problem Solving Treatment (Zie opdracht PST) | |
2e Huisartsstage | Maand 3 of 4
Maand 4 of 5 Maand 6 Maand 7 Maand 7 |
APC - Motiverende gespreksvoering
Het telefonisch consult (in ontwikkeling) APC - Palliatieve fase SOLK deel 2 (in ontwikkeling) Interculturele arts-patiënt communicatie (in ontwikkeling) |