Leerlijnen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Thema's:)
k (Geknipt uit de handleiding 1H en samengevoegd met bestaande tekst als voorbereiding voor transclusie terug in de handleiding 1H en elders.)
Regel 7: Regel 7:
 
#overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld  interculturaliteit.
 
#overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld  interculturaliteit.
  
====Thema's:====
+
====Thema's leerliijnen:====
 +
* Leerlijn Spoedeisende zorg
 +
* Leerlijn Chronische zorg
 +
* Leerlijn Zorg voor ouderen met complexe aandoeningen
 +
*[http://wiki.hovumc.nl/display/SOLK/Leerlijn+SOLK+startpagina Leerlijn SOLK startpagina]
 +
* [http://wiki.hovumc.nl/display/PSYCHISCH/Leerlijn+Psychische+klachten+en+aandoeningen+startpagina Leerlijn Psychische klachten en aandoeningen]
 +
*[http://wiki.hovumc.nl/display/PALLIATIEF/Leerlijn+Palliatieve+en+terminale+zorg+startpagina Leerlijn Palliatieve en terminale zorg startpagina]
 +
* [http://wiki.hovumc.nl/display/preventie/Leerlijn+Preventie+Startpagina Leerlijn Preventie]
 +
* Leerlijn Zorg voor het kind
 +
*[http://wiki.hovumc.nl/display/PRAKTIJKMANAGEMENT/Leerlijn+praktijkmanagement+startpagina Leerlijn praktijkmanagement]
  
*[http://wiki.hovumc.nl/display/PSYCHISCH/Leerlijn+Psychische+klachten+en+aandoeningen+startpagina Psychische klachten en aandoeningen]
+
====Competentie leerlijnen:====
*[http://wiki.hovumc.nl/display/PALLIATIEF/Leerlijn+Palliatieve+en+terminale+zorg+startpagina Palliatieve en terminale zorg]
+
* [http://wiki.hovumc.nl/display/APC/Leerlijn+APC+startpagina Leerlijn APC]  We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
*[http://wiki.hovumc.nl/display/PRAKTIJKMANAGEMENT/Leerlijn+praktijkmanagement+startpagina Praktijkmanagement]
+
* [http://wiki.hovumc.nl/display/WETENSCHAPENONDERWIJS/Leerlijn+Wetenschap+en+onderwijs+startpagina Leerlijn Wetenschap en onderwijs] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
*[http://wiki.hovumc.nl/display/SOLK/Leerlijn+SOLK+startpagina SOLK]
 
*Spoedeisende zorg i.o.
 
*Chronische zorg i.o.
 
*[http://wiki.hovumc.nl/display/preventie/Leerlijn+Preventie+Startpagina Preventie]
 
  
====Competenties:====
+
* Leerlijn Ethiek en recht Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
  
*[http://wiki.hovumc.nl/display/APC APC]
+
* Leerlijn professionaliteit Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.
*[http://wiki.hovumc.nl/display/MAATSCHAPPELIJKHANDELEN/Leerlijn+Maatschappelijk+handelen+startpagina Maatschappelijk handelen]
 
*[http://wiki.hovumc.nl/display/WETENSCHAPENONDERWIJS/Leerlijn+Wetenschap+en+onderwijs+startpagina Wetenschap en onderwijs]
 
  
====Overige aandachtsgebieden:====
+
====Overige leerlijnen:====
  
*[[Interculturaliteit]]
+
*[[Interculturaliteit|Leerlijn Interculturaliteit]]

Versie van 17 mrt 2018 om 18:01

Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen die daarvoor beschikbaar zijn.

Drie soorten aandachtsgebieden:

De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden:

  1. de thema’s van het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde 2016.
  2. de competentiegebieden
  3. overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld interculturaliteit.

Thema's leerliijnen:

Competentie leerlijnen:

  • Leerlijn APC We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
  • Leerlijn Wetenschap en onderwijs Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
  • Leerlijn Ethiek en recht Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
  • Leerlijn professionaliteit Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.

Overige leerlijnen: