Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(28 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma]]</li>
+
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[Consultvoeringstoetsen]]</li>
 
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
Regel 11: Regel 10:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Adjunct hoofd, portefeuillehouder toetsing'''<br />
+
'''Hoofd'''<br />
{{auteur - Harry Schleypen}}
+
{{Functie - Hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Adjunct hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Auteurs'''<br />
+
'''Portefeuillehouder toetsing'''<br />
{{auteur - Gert Roos}}
+
{{Functie - Portefeuillehouder toetsing}}
{{auteur - Marrit Kool}}
+
|-
{{auteur - Noor Gimbrere}}
+
|
 +
'''Coördinator consultvoeringstoetsen'''<br />
 +
{{Auteur - Mariël Jacobs}}
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Zie verder:'''<br />
+
'''Video-opnames:'''
*[[APC - Basisgespreksvaardigheden]]
+
*[[Videoplatform]]
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage]]
+
*[[Landelijke richtlijn consultopnames]]
 
*[[Toetsprogramma HOVUmc]]
 
*[[Toetsprogramma HOVUmc]]
'''Video opnames:'''
 
* [[Videoplatform]]
 
* [[Richtlijn consultopnames door aios|Landelijke richtlijn consultopnames]]
 
 
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
*[[Basis consultvoeringstoets|Basis consultvoeringstoets (BCT)]]
+
*[[BasisConsultvoeringsToets]]
 +
*[[BasisConsultvoeringsToets voor AMA's|BCT-AMA]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets 2e Huisartsstage]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets 2e Huisartsstage]]
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage]]
+
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringstoets 2e Huisartsstage]]
 
|}
 
|}
 
 
=== Over de Pre-toets ===
 
=== Over de Pre-toets ===
Deze educatieve [[Consultvoeringstoetsen|consultvoeringstoets]] vindt plaats in de 4e maand van de [[Tijdpad toetsing en beoordeling 1e Huisartsstage|1e Huisartsstage]].
+
De pre-toets vindt plaats in de eerste 6 maanden van de [[Toetsprogramma HOVUmc|1e Huisartsstage]]: ongeveer elke maand levert de aios een nieuw videoconsult in, waarop feedback wordt gegeven door de docent.
* De aios levert 5 (volledige) videoconsulten in middels het hovumc [[videoplatform]] bij de docenten én de hao (‘good practices’)
 
* De aios levert bij elk videoconsult een korte beschrijving van wat de docent gaat zien alsmede een reflectie op de eigen consultvaardigheden: wat ging goed en wat kon beter?
 
* De docent geeft schriftelijke feedback op de communicatievaardigheden (met MAAS Globaal) in minimaal drie ingeleverde consulten én op de bijbehorende reflectie binnen drie weken.
 
* De hao bespreekt minimaal drie van de ingeleverde consulten tijdens leergesprekken met de aios aan de hand van de [[MAAS Globaal]].
 
 
 
==== Nadruk in de feedback op de Pre-toets ligt op: ====
 
* Hulpvraag boven tafel krijgen
 
* LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
 
* Structureren (samenvatten en parafraseren)
 
* Fases aanbrengen in consult
 
* Tonen van empathie
 
* Eerste aanzet tot gevoelsreflecties
 
* Eerste aanzet tot ‘shared decision making’
 
 
 
=== Doel van de Pre-toets ===
 
 
==== Doel voor aios ====
 
==== Doel voor aios ====
Het belangrijkste doel voor de aios van deze toets is dat de aios richting kan geven aan haar leeractiviteiten m.b.t. consultvoering.
+
Voor de aios is het belangrijkste doel van deze toets richting geven aan leeractiviteiten m.b.t. consultvoering. <br />
 +
De toets is educatief en een reflectiemoment; de aios denk actief na over welke leerpunten uit de feedback van docenten en opleiders van belang zijn. <br />
 +
De aios werkt aan de hand van de feedback één of twee leerpunt uit in het leerplan ([[IOP]]), o.a. ter voorbereiding op de selectieve [[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT) voor de 8<sup>e</sup> maand (proeve van bekwaamheid). Deze leerpunten bespreekt de aios met de docent en hao tijdens het voortgangsgesprek in de 4<sup>e</sup> maand.
 +
<br /><br />
 +
Het is leerzaam voor de aios de feedback m.b.t. de Pre-toetsvideo's ook te bespreken met de opleider, zodat deze de aios gericht kan ondersteunen in het ontwikkelen van vaardigheden.
  
De toets is educatief en derhalve onderdeel van het [[portfolio]] van de aios.
+
==== Werkwijze Pre-toets ====
 +
*De aios kiest vanaf maand 2 of 3 elke maand een videoconsult ''(good practices)'' om voor te leggen aan de docenten (4 in totaal).
 +
*De aios levert bij elk videoconsult een korte beschrijving van wat de docent gaat zien, alsmede een reflectie op de eigen consultvaardigheden: wat ging goed en wat kon beter?
 +
* De docent geeft binnen 2 weken (via het [[Videoplatform]]) feedback op de communicatievaardigheden (met [[MAAS 2.0]]) die op de terugkomdag behandeld zijn, op minimaal 3 ingeleverde consulten én op de bijbehorende reflectie. Eén consult wordt bekeken en van feedback voorzien door aios onderling. In totaal heeft de aios dan feedback op 4 videoconsulten.
 +
* De aios bespreekt met de hao de van de docent ontvangen feedback en past het IOP (communicatievaardigheden) indien nodig daarop aan.
  
De aios dient aan de hand van de feedback één of twee leerpunten uit te werken in haar leerplan ([[IOP]]) o.a. ter voorbereiding op de selectieve toets [[Basis consultvoeringstoets]] voor de 7de maand (proeve van bekwaamheid).
+
==== Nadruk in de feedback op de Pre-toets ligt op: ====
 
+
* opening
==== Doel voor de hao ====
+
* hulpvragen
Op een paralleldag in de periode van de pre-toets bekijken de opleiders enkele consulten van elkaars aios (uiteraard met toestemming van de aios) in subgroepjes. Door feedback te vragen en te krijgen op de beoordeling van de opleider van een consult, geeft dit de opleider zicht op zijn/haar “manier van doen” en competenties in deze. De opleiders geven aan dat hen dit veel oplevert.
+
* exploreren
 
+
* samenvatten
=== Aandachtspunten beoordeling van de Pre-toets ===
+
* structurering
<ul class="nav nav-tabs">
+
* empathie
  <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab1|SECTIE 1: Communicatie vaardigheden per fase</btn></li>
+
* besluitvorming
  <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab2|SECTIE 2: Algemene communicagtie per fase</btn></li>
 
</ul>
 
<div class="tab-content">
 
  <div id="tab1" class="tab-pane fade in active">
 
    <div class="card" style="width: 100%;">
 
      <ul class="list-group list-group-flush">
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''1. OPENING'''<br />
 
          *Agendering blijft achterwege
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''2. HULPVRAGEN'''<br />
 
          *Hulpvraag niet benoemd
 
          *Hulpvraag onvolledig benoemd (niet alle ICE-elementen)
 
          *Hulpvraag te globaal  benoemd (‘u wilt weten wat het is’)
 
 
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''3. LICHAMELIJK ONDERZOEK'''<br />
 
          *Onvoldoende duidelijke instructie gegeven
 
          *Onderzoek of aan- en uitkleden te zien op video
 
          *‘U mag...' ter inleiding van een uitkleedverzoek: kenmerkt een ongelijkwaardige verhouding
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''4. DIAGNOSE'''<br />
 
          *Diagnose al genoemd tijdens onderzoek/tijdens aankleden
 
          *Diagnose heel globaal benoemd
 
          *Diagnose en beleid door elkaar heen besproken
 
          *Niet geëxploreerd tijdens/na het bespreken van de diagnose
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''5. BELEID'''<br />
 
          *Beleid en diagnose direct na elkaar of door elkaar besproken
 
          *Teveel tegelijk verteld, de informatie niet stukje bij beetje verteld
 
          *Geen of onvoldoende interactie, niet geëxploreerd (is het duidelijk, is het acceptabel, is het geruststellend, is het uitvoerbaar etc.)
 
          *Patiënt keuzes gegeven terwijl de opties nog niet voldoende besproken zijn 
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''6. CONSULTEVALUATIE'''<br />
 
          *Evaluatie ontbreekt
 
          *Evaluatie is te globaal: 'nog vragen?'
 
          *Evaluatie lijkt op ‘agendering’: 'had u verder nog vragen?'
 
        </li>
 
      </ul>
 
    </div>
 
  </div>
 
  <div id="tab2" class="tab-pane fade">
 
    <div class="card" style="width: 100%;">
 
      <ul class="list-group list-group-flush">
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''8. EXPLOREREN'''<br />
 
          *Niet geëxploreerd in de beleidsfase
 
          *Cues/hints niet opgepikt of geëxploreerd (is een zeer effectieve manier om de hulpvraag te verhelderen)
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''9. EMOTIES'''<br />
 
          *Doorvragen op gevoel/onrust beperkt tot angst voor een ernstige ziekte (kanker, longontsteking etc.), niet over andere aspecten (zoals de gevolgen van een aandoening).
 
          *Geen gevoelsreflecties gegeven
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''10. INFORMATIE-OVERDRACHT'''<br />
 
          *Niet gevraagd wat de patiënt al weer over een aandoening
 
          *Teveel informatie tegelijk gegeven
 
          *Niet gecheckt of de informatie begrepen is
 
          *Niet gecheckt of het beleid aansluit bij de vraag en wensen van de patiënt     
 
          *Een standaard praatje over een aandoening afgedraaid zonder af te stemmen op de hulpvraag en context van de patiënt.
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''11. SAMENVATTEN'''<br />
 
          *Niet-functionele samenvattingen gegeven (zoals een eerdere samenvatting herhalen)
 
          *Onvoldoende ‘kleine’ samenvattingen tussendoor gegeven
 
          *Onduidelijk of het een ‘toetsende’ samenvatting is ('klopt het dat...?') of een structurerende samenvatting ('ik ga de zaken even op een rijtje zetten...')
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''12. STRUCTURERING'''<br />
 
          *Tijdens de intake al onderdelen van het beleid genoemd
 
          *Fasering niet aangegeven of gemarkeerd
 
          *Teveel tijd besteed aan intake, te weinig tijd genomen voor beleid
 
          *Te uitgebreide anamnese in relatie tot de (vaak simpele) klacht
 
        </li>
 
        <li class="list-group-item">
 
          '''13. EMPATHIE'''<br />
 
          *Geen verbale empathie getoond (de combinatie van een empathische houding of mimiek enerzijds en verbale empathie anderzijds zorgt voor de juiste balans)
 
        </li>
 
      </ul>
 
    </div>
 
  </div>
 
</div>
 
  <nowiki></accordion></nowiki>
 
  
 
<br>
 
<br>
Regel 162: Regel 68:
 
|-
 
|-
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>voor de 7<sup>e</sup> maand</small>
+
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>voor de 8<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>5 maanden voor einde opleiding</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>5 maanden voor einde opleiding</small>
 
|-  
 
|-  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px;" | [[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px;" | [[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets]]  
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px" | [[Basis consultvoeringstoets|Basis consultvoeringstoets<br>BCT]]
+
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px" | [[BasisConsultvoeringsToets]]
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringtoets<br> 2<sup>e</sup> Huisartsstage]]
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringtoets<br> 2<sup>e</sup> Huisartsstage]]
 
|}
 
|}

Huidige versie van 30 nov 2022 om 13:51


Consultvoeringstoetsen

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Coördinator consultvoeringstoetsen
Mariël Jacobs

Video-opnames:

Consultvoeringstoetsen:

Over de Pre-toets

De pre-toets vindt plaats in de eerste 6 maanden van de 1e Huisartsstage: ongeveer elke maand levert de aios een nieuw videoconsult in, waarop feedback wordt gegeven door de docent.

Doel voor aios

Voor de aios is het belangrijkste doel van deze toets richting geven aan leeractiviteiten m.b.t. consultvoering.
De toets is educatief en een reflectiemoment; de aios denk actief na over welke leerpunten uit de feedback van docenten en opleiders van belang zijn.
De aios werkt aan de hand van de feedback één of twee leerpunt uit in het leerplan (IOP), o.a. ter voorbereiding op de selectieve BasisConsultvoeringsToets (BCT) voor de 8e maand (proeve van bekwaamheid). Deze leerpunten bespreekt de aios met de docent en hao tijdens het voortgangsgesprek in de 4e maand.

Het is leerzaam voor de aios de feedback m.b.t. de Pre-toetsvideo's ook te bespreken met de opleider, zodat deze de aios gericht kan ondersteunen in het ontwikkelen van vaardigheden.

Werkwijze Pre-toets

  • De aios kiest vanaf maand 2 of 3 elke maand een videoconsult (good practices) om voor te leggen aan de docenten (4 in totaal).
  • De aios levert bij elk videoconsult een korte beschrijving van wat de docent gaat zien, alsmede een reflectie op de eigen consultvaardigheden: wat ging goed en wat kon beter?
  • De docent geeft binnen 2 weken (via het Videoplatform) feedback op de communicatievaardigheden (met MAAS 2.0) die op de terugkomdag behandeld zijn, op minimaal 3 ingeleverde consulten én op de bijbehorende reflectie. Eén consult wordt bekeken en van feedback voorzien door aios onderling. In totaal heeft de aios dan feedback op 4 videoconsulten.
  • De aios bespreekt met de hao de van de docent ontvangen feedback en past het IOP (communicatievaardigheden) indien nodig daarop aan.

Nadruk in de feedback op de Pre-toets ligt op:

  • opening
  • hulpvragen
  • exploreren
  • samenvatten
  • structurering
  • empathie
  • besluitvorming


Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding

1e Huisartsstage 2e Huisartsstage
in de 4e maand voor de 8e maand in de 4e maand 5 maanden voor einde opleiding
Pre-toets BasisConsultvoeringsToets Pre-toets Consultvoeringtoets
2e Huisartsstage