Thema en KBA: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '==Definitie== Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast p...')
 
k
Regel 8: Regel 8:
 
*Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
 
*Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
 
*Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden
 
*Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden
 +
 +
== Overzicht van Thema's ==
 +
# Korte episode zorg
 +
# Spoedeisende zorg
 +
# Chronische zorg
 +
# Zorg voor ouderen met complexe problematiek
 +
# Zorg voor het kind
 +
# Zorg voor patiënten met psychische klachten en aandoeningen
 +
# Zorg voor patiënten met Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)
 +
# Palliatieve en terminale zorg
 +
# Preventie
 +
# Praktijkmanagement 

Versie van 24 jan 2018 om 17:28

Definitie

Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast praktijkmanagement.

Elk van de geselecteerde thema's voldoet aan een of meerdere van de volgende criteria:

  • Hoort tot de belangrijkste onderdelen van de huisartsgeneeskunde
  • Hoort tot de activiteiten van ‘de huisarts van de toekomst’ (Toekomstvisie 2022) (bv. vanwege maatschappelijke ontwikkelingen)
  • Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
  • Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden

Overzicht van Thema's

  1. Korte episode zorg
  2. Spoedeisende zorg
  3. Chronische zorg
  4. Zorg voor ouderen met complexe problematiek
  5. Zorg voor het kind
  6. Zorg voor patiënten met psychische klachten en aandoeningen
  7. Zorg voor patiënten met Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)
  8. Palliatieve en terminale zorg
  9. Preventie
  10. Praktijkmanagement