Toetsprogramma HOVUmc: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 28: Regel 28:
 
# Toetsen in het toetsprogramma
 
# Toetsen in het toetsprogramma
 
# Beoordelingscyclus
 
# Beoordelingscyclus
# [https://www.hovumc.nl/wiki/Toetsprogramma_HOVUmc#Overzicht_belangrijke_leeractiviteiten Overzicht belangrijke leeractiviteiten]
+
# Overzicht belangrijke leeractiviteiten
  
=== 1. Inleiding ===
+
==== 1. Inleiding ====
 
De Huisartsopleiding van Amsterdam UMC, locatie VUmc leidt artsen op tot vakbekwame, competente huisartsen. Daaruit vloeit voort dat de opleiding in staat moet zijn om het niveau van functioneren van de aios te toetsen. Toetsen is daarom één van onze speerpunten.  
 
De Huisartsopleiding van Amsterdam UMC, locatie VUmc leidt artsen op tot vakbekwame, competente huisartsen. Daaruit vloeit voort dat de opleiding in staat moet zijn om het niveau van functioneren van de aios te toetsen. Toetsen is daarom één van onze speerpunten.  
 
De leidraad hiervoor is het Competentieprofiel van de huisarts. De aios maakt zich tijdens de opleiding de competenties eigen, mede aan de hand van de in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde genoemde opleidingsthema’s en kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s).
 
De leidraad hiervoor is het Competentieprofiel van de huisarts. De aios maakt zich tijdens de opleiding de competenties eigen, mede aan de hand van de in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde genoemde opleidingsthema’s en kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s).
 
+
<div class="accordion" id="accordion">
'''Toetsbeleid HOVUmc'''<br />
+
<accordion parent="accordion" heading="Toetsbeleid HOVUmc" class="show">
 
De huisartsopleiding heeft gekozen voor een programmatisch toetsbeleid. Belangrijke beslissingen met betrekken tot de voortgang worden genomen op basis van informatie afkomstig van het geheel van toetsen, observaties en feedback. Programmatisch toetsen heeft als doel om enerzijds het leren van de aios te stimuleren en anderzijds de besluitvorming over de voortgang te optimaliseren. Toetsing vindt plaats op kennis en vaardigheid, en vooral op het feitelijk handelen van de aios in de praktijk.
 
De huisartsopleiding heeft gekozen voor een programmatisch toetsbeleid. Belangrijke beslissingen met betrekken tot de voortgang worden genomen op basis van informatie afkomstig van het geheel van toetsen, observaties en feedback. Programmatisch toetsen heeft als doel om enerzijds het leren van de aios te stimuleren en anderzijds de besluitvorming over de voortgang te optimaliseren. Toetsing vindt plaats op kennis en vaardigheid, en vooral op het feitelijk handelen van de aios in de praktijk.
  
Regel 40: Regel 40:
  
 
Deze visie op toetsing in beschreven in het landelijk toetsplan. De toetsing in de huisartsopleiding is bindend vastgelegd in het landelijk opleidingsplan, hoofdstuk 5 Protocol Toetsing en Beoordeling: [https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/ Toetsen & beoordelen - Huisartsopleiding Nederland].
 
Deze visie op toetsing in beschreven in het landelijk toetsplan. De toetsing in de huisartsopleiding is bindend vastgelegd in het landelijk opleidingsplan, hoofdstuk 5 Protocol Toetsing en Beoordeling: [https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/ Toetsen & beoordelen - Huisartsopleiding Nederland].
 
+
</accordion>
'''Toetsprogramma HOVUmc'''<br />
+
<accordion parent="accordion" heading="Toetsprogramma HOVUmc">
 
Het Toetsprogramma HOVUmc is de lokale uitwerking van het landelijk protocol en toetsplan en het landelijk opleidingsplan en is geldig voor aios die de opleiding gestart zijn na 1 januari 2017.
 
Het Toetsprogramma HOVUmc is de lokale uitwerking van het landelijk protocol en toetsplan en het landelijk opleidingsplan en is geldig voor aios die de opleiding gestart zijn na 1 januari 2017.
 
Voor de aios die vóór 1 januari 2017 met de opleiding zijn gestart geldt het Protocol Toetsing en Beoordeling in de Huisartsopleiding 2011, het Landelijk Toetsplan 2011 en het Toetsprogramma 2013.
 
Voor de aios die vóór 1 januari 2017 met de opleiding zijn gestart geldt het Protocol Toetsing en Beoordeling in de Huisartsopleiding 2011, het Landelijk Toetsplan 2011 en het Toetsprogramma 2013.
 +
</accordion>
 +
</div>
  
=== 2. Het toetsprogramma gekaderd ===
+
==== 2. Het toetsprogramma gekaderd ====
 
Toetsing is het verzamelen, meten en wegen van informatie over het leren en de stand van de competentieontwikkeling van de aios, met als doel de ontwikkeling van de aios in beeld te brengen en zo nodig het leren bij te sturen. Toetsing en feedback zijn gericht op de competentieontwikkeling van de aios. Leidraad hierbij zijn de vragen: wat wordt er van je verwacht (‘feedup’), waar sta je nu (‘feedback’) en welke stappen moet je nog nemen om verder te komen (‘feedforward’).
 
Toetsing is het verzamelen, meten en wegen van informatie over het leren en de stand van de competentieontwikkeling van de aios, met als doel de ontwikkeling van de aios in beeld te brengen en zo nodig het leren bij te sturen. Toetsing en feedback zijn gericht op de competentieontwikkeling van de aios. Leidraad hierbij zijn de vragen: wat wordt er van je verwacht (‘feedup’), waar sta je nu (‘feedback’) en welke stappen moet je nog nemen om verder te komen (‘feedforward’).
  
 +
In dit Toetsprogramma worden de criteria beschreven die beoordelaars kunnen gebruiken voor de beoordeling van de prestaties van de aios. Het beschrijft de toetspraktijk van de Huisartsopleiding en is een nadere uitwerking van drie belangrijke brondocumenten:
 +
• Het Landelijk opleidingsplan 2016: [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Landelijk-opleidingsplan-huisartsopleiding.pdf Landelijk opleidingsplan Huisartsopleiding]
 +
• Het Landelijk Toetsplan 2019: [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Landelijk-toetsplan.pdf Landelijk toetsplan Huisartsopleiding]
 +
• Het landelijk toetsprotocol: [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Protocol-toetsing-en-beoordeling.pdf Protocol toetsing en beoordeling Huisartsopleiding]
 +
 +
We onderschrijven de visie op toetsing, zoals geformuleerd in het Landelijk toetsplan 2019: streef naar veel en veelsoortig toetsten en plaats werkplektoetsen daarbij centraal. Spreid de beoordeling uit over langere periodes zodat de ontwikkeling van de aios goed in beeld komt. Het is onze ambitie om zo veel mogelijk te toetsen aan de hand van concrete prestaties van de aios, op de stageplek en tijdens het cursorisch onderwijs. In het Toetsprogramma brengen we de toetsen en instrumenten in kaart die beoordelaars (opleiders en docenten) hierbij kunnen inzetten.
 +
 +
<div class="accordion" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Thema’s en Kenmerkende BeroepsActiviteiten (KBA)" class="show">
 +
Tijdens de opleiding verwerft de aios de competenties van de huisarts aan de hand van 10 landelijk vastgestelde opleidingsthema’s. Deze thema’s zijn representatief voor de taakgebieden die relevant zijn voor het beroep huisarts. Per thema is beschreven welke kenmerkende beroepsactiviteiten ([[Thema en KBA|KBA’s]]) daarbij horen. Een KBA beschrijft op gedragsniveau het handelen van de huisarts en vereist geïntegreerde toepassing van meerdere competenties uit verschillende competentiegebieden. Het is van belang om contextfactoren te betrekken. Elke situatie is immers weer anders. Een spoedeisende situatie stelt bijvoorbeeld andere eisen aan de communicatie dan een preventie-consult.
 +
Wij beschouwen de KBA's als een belangrijk hulpmiddel in de opleiding. Voor een nadere uitwerking verwijzen we naar de [https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/themas-en-kbas/ website van Huisartsopleiding Nederland].
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Selectiecriteria Kenmerkende BeroepsActiviteiten">
 +
Welke prestaties van de aios zijn relevant voor beoordeling? We noemen hieronder 6 criteria. De eerste vijf zullen herkenbaar zijn voor opleiders en docenten. De formuleringen zijn gebaseerd op onderzoek van Ten Cate e.a. over het identificeren van een KBA. We voegen daaraan t.b.v. de toepassing in het cursorisch onderwijs nog een 6e criterium toe, specifiek gericht op de 'bewijskracht' van de prestatie van de aios met het oog op beoordeling.
 +
Hiermee laat de aios zien dat hij zich bewust is van de ontwikkeling die hij doormaakt.
  
=== 3. Toetsen in het toetsprogramma ===
+
Een prestatie van de aios is geschikt voor beoordeling als:
 +
# ze een door de beroepsgroep erkend onderdeel vormt van het professionele werk (zoals geformuleerd in de opleidingsthema’s en de KBA’s)
 +
# ze leidt tot een herkenbare / erkenbare output (product i.p.v. proces);
 +
# ze specifieke kennis, vaardigheid en attitude vereist (zoals geformuleerd in de competentiegebieden);
 +
# ze zelfstandig uitvoerbaar is in gelimiteerde tijd (als afgeronde prestatie herkenbaar en beoordeelbaar is);
 +
# ze observeerbaar/beoordeelbaar is (in gedragstermen en niet in bedoelingen);
 +
# ze relevante competentie(s) vereist (relevant en veelzeggend is voor het gekozen leerdoel).
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Vindplaatsen voor prestaties">
 +
Onze ervaring is dat het heel goed mogelijk is om op paralleldagen of tijdens praktijkbezoeken samen met opleiders ‘achteraf’ relevante prestaties van de aios als een betekenisvolle KBA’s te identificeren. De formulering van de onderwijsthema’s en de KBA’s vergemakkelijkt het ook om toekomstige praktijkervaringen te selecteren die bruikbaar zijn voor toetsing. We hebben hiervoor de metafoor van het ‘parelvissen’ gekozen. Betekenisvolle prestaties van aios geven inzicht in meerdere competenties in hun onderlinge samenhang. Wij zien KBA’s niet als afvinklijsten, maar beschouwen ze als een hulpmiddel bij het toetsen en beoordelen waarmee het niveau van functioneren van de aios inzichtelijk wordt.
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Beoordelen van prestaties">
 +
Pas nadat een prestatie geaccepteerd is als relevant voor beoordeling, waardeert de beoordelaar de prestatie in de ComBeL. Hierbij kan de beoordelaar zowel een cijferscore hanteren als een narratieve toelichting.
 +
Een cijferscore dient als uitgangspunt van de waardering van de prestatie. De kwaliteit van de narratieve toelichting op de score is doorslaggevend voor het leerrendement van de aios. Meer informatie over de beoordeling staat beschreven in de ComBeL: [https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/combel/ ComBeL - Huisartsopleiding Nederland].
 +
</accordion>
 +
</div>
  
=== 4. Beoordelingscyclus ===
+
==== 3. Toetsen in het toetsprogramma ====
 +
''Overzicht toetsen en beoordeling volgt''
 +
==== 4. Beoordelingscyclus ====
 +
Tijdens de opleiding zijn er verschillende momenten waarin de voortgang van de aios wordt besproken en geëvalueerd. Het aantal voortgangsgesprekken is in het Landelijk Opleidingsplan vastgelegd op minimaal 3 x met de opleider en 3 x met de docent per opleidingsjaar.
 +
De onderlegger voor deze gesprekken is met name de CompetentieBeoordelingsLijst (ComBeL) [[ComBeL|ComBeL - Wiki HOVUmc]]. Met de ComBeL onderbouwen opleiders en docenten hun oordeel over de ontwikkeling van de aios in de afgelopen periode. Zij worden hiertoe uitgenodigd door de aios, via een link in het portfolio [[ICT - Systemen en ondersteuning|E-portfolio - Wiki HOVUmc]].
 +
De aios houdt gedurende de hele opleiding een Individueel ontwikkelplan (IOP) bij [[IOP|IOP - Wiki HOVUmc]].
  
=== 5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten ===
+
Voor de volledigheid staan hier ook het startgesprek en het stagebezoek beschreven, ondanks dat deze niet in het teken staan van de beoordeling en ook niet verplicht zijn vanuit het landelijke toetsprogramma.
 +
<div class="accordion" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Startgesprek" class="show">
 +
  Lorem ipsum...
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Voortgangsgesprek en eindgesprek">
 +
  Lorem ipsum...
 +
</accordion>
 +
</div>
 +
==== 5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten ====

Versie van 15 nov 2022 om 14:21


Toetsprogramma

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Teamleiders onderwijs
Sanne Kateman, 1e jaar
Marjolijn Oussoren, 2e jaar
Hendrien Duijnhouwer, 3e jaar

Toetsprogramma onderdelen

15/11/22: deze pagina is onder constructie. Zie ook Toetsprogramma HOVUmc OUD

Inhoud

  1. Inleiding
  2. Het toetsprogramma gekaderd
  3. Toetsen in het toetsprogramma
  4. Beoordelingscyclus
  5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten

1. Inleiding

De Huisartsopleiding van Amsterdam UMC, locatie VUmc leidt artsen op tot vakbekwame, competente huisartsen. Daaruit vloeit voort dat de opleiding in staat moet zijn om het niveau van functioneren van de aios te toetsen. Toetsen is daarom één van onze speerpunten. De leidraad hiervoor is het Competentieprofiel van de huisarts. De aios maakt zich tijdens de opleiding de competenties eigen, mede aan de hand van de in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde genoemde opleidingsthema’s en kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s).

De huisartsopleiding heeft gekozen voor een programmatisch toetsbeleid. Belangrijke beslissingen met betrekken tot de voortgang worden genomen op basis van informatie afkomstig van het geheel van toetsen, observaties en feedback. Programmatisch toetsen heeft als doel om enerzijds het leren van de aios te stimuleren en anderzijds de besluitvorming over de voortgang te optimaliseren. Toetsing vindt plaats op kennis en vaardigheid, en vooral op het feitelijk handelen van de aios in de praktijk.

Educatieve en selectieve toetsing zijn niet gescheiden, maar liggen in elkaars verlengde. Educatieve toetsing/beoordeling is ontwikkelingsgericht en biedt informatie over het functioneren en de ontwikkeling van de aios. Selectieve toetsing/beoordeling vindt plaats op vastgestelde momenten in de opleiding waarop opleider en docenten een advies geven over de beroepsgeschiktheid en -bekwaamheid van de aios. Op basis van dat advies neemt het hoofd van de opleiding een besluit over de voortgang van de opleiding.

Deze visie op toetsing in beschreven in het landelijk toetsplan. De toetsing in de huisartsopleiding is bindend vastgelegd in het landelijk opleidingsplan, hoofdstuk 5 Protocol Toetsing en Beoordeling: Toetsen & beoordelen - Huisartsopleiding Nederland.

Het Toetsprogramma HOVUmc is de lokale uitwerking van het landelijk protocol en toetsplan en het landelijk opleidingsplan en is geldig voor aios die de opleiding gestart zijn na 1 januari 2017. Voor de aios die vóór 1 januari 2017 met de opleiding zijn gestart geldt het Protocol Toetsing en Beoordeling in de Huisartsopleiding 2011, het Landelijk Toetsplan 2011 en het Toetsprogramma 2013.

2. Het toetsprogramma gekaderd

Toetsing is het verzamelen, meten en wegen van informatie over het leren en de stand van de competentieontwikkeling van de aios, met als doel de ontwikkeling van de aios in beeld te brengen en zo nodig het leren bij te sturen. Toetsing en feedback zijn gericht op de competentieontwikkeling van de aios. Leidraad hierbij zijn de vragen: wat wordt er van je verwacht (‘feedup’), waar sta je nu (‘feedback’) en welke stappen moet je nog nemen om verder te komen (‘feedforward’).

In dit Toetsprogramma worden de criteria beschreven die beoordelaars kunnen gebruiken voor de beoordeling van de prestaties van de aios. Het beschrijft de toetspraktijk van de Huisartsopleiding en is een nadere uitwerking van drie belangrijke brondocumenten: • Het Landelijk opleidingsplan 2016: Landelijk opleidingsplan Huisartsopleiding • Het Landelijk Toetsplan 2019: Landelijk toetsplan Huisartsopleiding • Het landelijk toetsprotocol: Protocol toetsing en beoordeling Huisartsopleiding

We onderschrijven de visie op toetsing, zoals geformuleerd in het Landelijk toetsplan 2019: streef naar veel en veelsoortig toetsten en plaats werkplektoetsen daarbij centraal. Spreid de beoordeling uit over langere periodes zodat de ontwikkeling van de aios goed in beeld komt. Het is onze ambitie om zo veel mogelijk te toetsen aan de hand van concrete prestaties van de aios, op de stageplek en tijdens het cursorisch onderwijs. In het Toetsprogramma brengen we de toetsen en instrumenten in kaart die beoordelaars (opleiders en docenten) hierbij kunnen inzetten.

Tijdens de opleiding verwerft de aios de competenties van de huisarts aan de hand van 10 landelijk vastgestelde opleidingsthema’s. Deze thema’s zijn representatief voor de taakgebieden die relevant zijn voor het beroep huisarts. Per thema is beschreven welke kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s) daarbij horen. Een KBA beschrijft op gedragsniveau het handelen van de huisarts en vereist geïntegreerde toepassing van meerdere competenties uit verschillende competentiegebieden. Het is van belang om contextfactoren te betrekken. Elke situatie is immers weer anders. Een spoedeisende situatie stelt bijvoorbeeld andere eisen aan de communicatie dan een preventie-consult. Wij beschouwen de KBA's als een belangrijk hulpmiddel in de opleiding. Voor een nadere uitwerking verwijzen we naar de website van Huisartsopleiding Nederland.

Welke prestaties van de aios zijn relevant voor beoordeling? We noemen hieronder 6 criteria. De eerste vijf zullen herkenbaar zijn voor opleiders en docenten. De formuleringen zijn gebaseerd op onderzoek van Ten Cate e.a. over het identificeren van een KBA. We voegen daaraan t.b.v. de toepassing in het cursorisch onderwijs nog een 6e criterium toe, specifiek gericht op de 'bewijskracht' van de prestatie van de aios met het oog op beoordeling. Hiermee laat de aios zien dat hij zich bewust is van de ontwikkeling die hij doormaakt.

Een prestatie van de aios is geschikt voor beoordeling als:

  1. ze een door de beroepsgroep erkend onderdeel vormt van het professionele werk (zoals geformuleerd in de opleidingsthema’s en de KBA’s)
  2. ze leidt tot een herkenbare / erkenbare output (product i.p.v. proces);
  3. ze specifieke kennis, vaardigheid en attitude vereist (zoals geformuleerd in de competentiegebieden);
  4. ze zelfstandig uitvoerbaar is in gelimiteerde tijd (als afgeronde prestatie herkenbaar en beoordeelbaar is);
  5. ze observeerbaar/beoordeelbaar is (in gedragstermen en niet in bedoelingen);
  6. ze relevante competentie(s) vereist (relevant en veelzeggend is voor het gekozen leerdoel).

Onze ervaring is dat het heel goed mogelijk is om op paralleldagen of tijdens praktijkbezoeken samen met opleiders ‘achteraf’ relevante prestaties van de aios als een betekenisvolle KBA’s te identificeren. De formulering van de onderwijsthema’s en de KBA’s vergemakkelijkt het ook om toekomstige praktijkervaringen te selecteren die bruikbaar zijn voor toetsing. We hebben hiervoor de metafoor van het ‘parelvissen’ gekozen. Betekenisvolle prestaties van aios geven inzicht in meerdere competenties in hun onderlinge samenhang. Wij zien KBA’s niet als afvinklijsten, maar beschouwen ze als een hulpmiddel bij het toetsen en beoordelen waarmee het niveau van functioneren van de aios inzichtelijk wordt.

Pas nadat een prestatie geaccepteerd is als relevant voor beoordeling, waardeert de beoordelaar de prestatie in de ComBeL. Hierbij kan de beoordelaar zowel een cijferscore hanteren als een narratieve toelichting. Een cijferscore dient als uitgangspunt van de waardering van de prestatie. De kwaliteit van de narratieve toelichting op de score is doorslaggevend voor het leerrendement van de aios. Meer informatie over de beoordeling staat beschreven in de ComBeL: ComBeL - Huisartsopleiding Nederland.

3. Toetsen in het toetsprogramma

Overzicht toetsen en beoordeling volgt

4. Beoordelingscyclus

Tijdens de opleiding zijn er verschillende momenten waarin de voortgang van de aios wordt besproken en geëvalueerd. Het aantal voortgangsgesprekken is in het Landelijk Opleidingsplan vastgelegd op minimaal 3 x met de opleider en 3 x met de docent per opleidingsjaar. De onderlegger voor deze gesprekken is met name de CompetentieBeoordelingsLijst (ComBeL) ComBeL - Wiki HOVUmc. Met de ComBeL onderbouwen opleiders en docenten hun oordeel over de ontwikkeling van de aios in de afgelopen periode. Zij worden hiertoe uitgenodigd door de aios, via een link in het portfolio E-portfolio - Wiki HOVUmc. De aios houdt gedurende de hele opleiding een Individueel ontwikkelplan (IOP) bij IOP - Wiki HOVUmc.

Voor de volledigheid staan hier ook het startgesprek en het stagebezoek beschreven, ondanks dat deze niet in het teken staan van de beoordeling en ook niet verplicht zijn vanuit het landelijke toetsprogramma.

5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten