Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 1: Regel 1:
{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px;"
+
{| class="infobox-leerlijn-9"
! colspan="2" style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen; background-color: Gold; border-left:solid 1px Gold; border-right:solid 1px Gold; border-top:solid 1px Gold;border-bottom:solid 1px Gold;" |[[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn preventie</span>]]
+
! colspan="2" | [[Leerlijn preventie]]
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''

Versie van 15 jul 2018 om 15:46

Leerlijn preventie
Auteur Annemarie Schalkwijk

Louise Nooteboom

Stage Overall
KBA

Overall

Competenties Overall
Leerplek Praktijk
Datum 26-03-2018
Relevantie

Zorgverleners vinden het soms lastig om een goed gesprek aan te gaan met mensen met chronische ziekten over hun eigen verantwoordelijkheid op het gebied van gezondheid en eigen regie. Wie heeft welke rol als het gaat om de omslag van zorg en ziekte naar gezondheid en gedrag? Van zowel hulpverleners als patiënten wordt een andere houding verwacht. Wat is daarvoor nodig?

Doelen
  • Kennis krijgen hoe je het gesprek kan aangaan met patiënt met chronische ziekte over eigen verantwoordelijkheid
  • Een referentiekader ontwikkelen voor een eigen standpunt over de verandering van het ziekte-zorg denken, naar gezondheid-gedrag denken
Subdoelen
  • Ervaring opdoen over voeren gesprek met pt over eigen gezondheid en verantwoordelijkheid
Voorbereiding
  • Hoe voert u een goed gesprek over gezondheid en eigen regie? In de praktijk valt dat niet altijd mee. De Academische werkplaats Huisartsgeneeskunde van het Radboudumc en Vilans verkenden de mogelijkheden voor een 'ander gesprek' over gezondheid. De infographic Van ZZ naar GG: eigen regie en gezondheid geeft praktische voorbeelden van methodieken om dit gesprek te voeren en laat zien wat de ervaringen en inzichten van patiënten en zorgverleners zijn. Als je echt wilt weten wat mensen beweegt, moet je open staan voor het gesprek over zaken die mensen zelf belangrijk vinden, in plaats van de zaken die je zelf wellicht op je agenda had gezet. Je kunt afbeeldingen gebruiken om het onderzoek aangenamer en creatiever te maken. Neem deze infographic door met je opleider.
  • Spreek met je Opleider en de doktersassistente af dat je graag patiënten met CZ op je spreekuur wil zien.
  • Spreek met je Opleider en/of POH-S over ervaringen om gezondheid en eigen verantwoordelijkheid met de patiënt te bespreken.
Bouwsteen 1
  • Selecteer een patiënt in de praktijk met:Bespreek of patiënt gemotiveerd is om de eigen regie op te pakken
    • een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen)
  • Bespreek met de patiënt over wat gezondheid voor hem/haar betekend
  • Gebruik plaatjes voor het gesprek Neem het gesprek op
Bouwsteen 2
  • Bespreek met je opleider of POH-S het gesprek (laat video zien):
    • Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken
    • Wat jouw knelpunten zijn om eigen verantwoordelijkheid te bespreken