Supervisie: verschil tussen versies
k |
|||
(17 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | ||
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
− | |||
<li class="breadcrumb-item">[[1e Huisartsstage]]</li> | <li class="breadcrumb-item">[[1e Huisartsstage]]</li> | ||
− | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page"> | + | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> |
</ol> | </ol> | ||
<br /> | <br /> | ||
Regel 10: | Regel 9: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
− | ''' | + | '''Supervisiecoördinator'''<br /> |
[mailto:hv.poulsen@vumc.nl Helle Poulsen] | [mailto:hv.poulsen@vumc.nl Helle Poulsen] | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Teamleider'''<br /> | '''Teamleider'''<br /> | ||
− | {{ | + | {{Functie - TL Fase 1}} |
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Assistent teamleider'''<br /> | '''Assistent teamleider'''<br /> | ||
− | + | {{Functie - ATL Fase 1}} | |
|- | |- | ||
| | | | ||
'''1e Huisartsstage'''<br /> | '''1e Huisartsstage'''<br /> | ||
− | *[[ | + | *[[Supervisie]] |
− | |||
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]] | *[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]] | ||
*[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]] | *[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]] | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | In groepjes van 3 worden aios | + | === Inleiding === |
+ | In de tweede helft van de 1<sup>e</sup> huisartsstage is supervisie ingeroosterd. Supervisie is een leermethode waarbij aios onderzoeken hoe zij op persoonlijke wijze vorm willen geven aan het huisartsenvak. In groepjes van 2-3 worden de aios door een supervisor begeleid. De supervisie bestaat uit 10 bijeenkomsten van twee uur. Je haalt het meeste uit de supervisie als je weet aan welke punten/thema’s je wilt werken en je persoonlijke ervaringen en beschouwingen daarbij bijhoudt. <br /> | ||
+ | Als je door overmacht een bijeenkomst mist, maak je een vervangende opdracht. | ||
+ | |||
+ | ==== Beoordeling van supervisie ==== | ||
+ | Na 5 bijeenkomsten is er een schriftelijke tussenbeoordeling, na 10 bijeenkomsten is de schriftelijke eindbeoordeling met mondelinge toelichting. De eindbeoordeling weegt mee in het laatste voortgangsadvies van de 1<sup>e</sup> huisartsstage. Indien de supervisie op dat moment nog niet is afgerond, telt de tussenbeoordeling als weging voor het voortgangsadvies. Het supervisietraject wordt wel altijd volledig gedaan. | ||
+ | <br /><br /> | ||
+ | De supervisor beoordeelt de ontwikkeling in het reflectieve vermogen van de aios op het eigen handelen, de inhoud wordt niet beoordeeld. Mocht de supervisor twijfels hebben over de ontwikkeling in het reflectief vermogen van de aios dan bespreekt hij/zij dat tijdens de tussenbeoordeling. Een enkele keer komt het voor dat de supervisor bij de eindbeoordeling een onvoldoende eindbeoordeling geeft aan de aios.<br /> | ||
+ | Onze ervaring leert dat een onvoldoende beoordeling in supervisie niet op zichzelf staat. Het kan zijn dat de aios in andere contexten, bijv. in de praktijk, op de terugkomdag) ook moeite ervaart in het reflecteren op zijn/haar eigen handelen. De mogelijkheid bestaat om een gesprek te organiseren tussen aios, supervisor en groepsdocenten. Het doel van dit gesprek is te onderzoeken hoe het leerproces van de aios verder vormgegeven kan worden. | ||
=== Supervisienota === | === Supervisienota === | ||
− | + | Voor meer informatie over supervisie zie: | |
− | * [ | + | * [[:Media:Supervisienota.docx|Supervisienota]] |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Spelregels === | === Spelregels === | ||
<div class="panel-group" id="accordion"> | <div class="panel-group" id="accordion"> | ||
− | <accordion parent="accordion" heading=" | + | <accordion parent="accordion" heading="Supervisiespelregels voor aios" class="in"> |
− | + | *De supervisie is ingeroosterd op de terugkomdag van 15-17 uur en bestaat uit 10 bijeenkomsten van 2 uur. | |
− | *De supervisie bestaat uit 10 bijeenkomsten van 2 uur. | + | *Je maakt deel uit van een drie- of tweetal aios uit jouw terugkomdaggroep. Samen vormen jullie een supervisiegroepje. |
− | * | + | *De supervisie wordt begeleid door een huisarts of gedragswetenschapper die een opleiding tot supervisor heeft gevolgd. |
− | * | + | *Je bedenkt zelf aan welke vragen je wilt werken. De supervisor begeleidt het proces en stelt jou in staat om steeds beter op jouw eigen handelen te kunnen reflecteren en zo nodig bij te kunnen sturen. |
− | * | + | *In de loop van de supervisie breng je 2-3 keer een casus in die verband houdt met jouw leervragen. In de tijd tussen de bijeenkomsten in werk je gericht aan jouw leervragen en doe je nieuwe ervaringen op. |
− | *Na elke bijeenkomst schrijf je een reflectieverslag. Hierin schrijf je jouw beleving van de | + | *Na elke bijeenkomst schrijf je een reflectieverslag. Hierin schrijf je jouw beleving van de supervisiebijeenkomst. Dit verslag stuur je voorafgaand aan de eerstvolgende bijeenkomst naar de supervisor en de andere aios van het groepje. Jullie lezen deze verslagen ter voorbereiding. |
− | + | *Klikevaluatie: na-2-3 bijeenkomsten is er een moment om aan te geven of de aios en supervisor vinden dat ze tot een vruchtbare samenwerking kunnen komen. Is “de klik” positief dan gaat het groepje in de bestaande samenstelling verder. Is “de klik” negatief dan zoekt men contact met de supervisiecoördinator. Deze bepaalt samen met de betrokkenen of het mogelijk is om toch samen verder te gaan of dat er een nieuwe supervisor moet worden toegewezen aan jullie groepje. | |
− | * | + | *Tussenbeoordeling: De supervisor beoordeelt hoe jouw reflectieve vermogen zich ontwikkelt. Deze criteria zijn te vinden in bijlage “supervisie tussenbeoordeling”. |
− | + | *Eindbeoordeling: De supervisor beoordeelt of jouw leerproces voldoet aan de criteria. Deze criteria zijn te vinden in bijlage “supervisie eindbeoordeling”. | |
− | * | + | *Er geldt een volledige aanwezigheidsverplichting. Mocht een aios, na de eerste twee tot drie keer, onverhoopt een keer niet aanwezig kunnen zijn en blijkt het ondoenlijk te zijn om de datum van de betreffende bijeenkomst te verzetten, dan worden er afspraken gemaakt voor een vervangende opdracht. |
− | * | + | *De supervisie is vertrouwelijk. Om ervoor te zorgen dat je je zo veilig mogelijk voelt, heeft de supervisor geen contact met de docenten of de opleider. |
− | * | ||
− | *De supervisie is vertrouwelijk. Om ervoor te zorgen dat je je veilig mogelijk voelt, | ||
</accordion> | </accordion> | ||
− | <accordion parent="accordion" heading=" | + | <accordion parent="accordion" heading="Supervisiespelregels voor docenten"> |
− | + | *Ter voorbereiding geeft een lid uit de werkgroep SV een introductie op SV van 30 á 45 minuten. Deze introductie kan het beste 3-4 weken voor begin van de supervisie ingepland worden. | |
− | + | *Jullie als docenten formeren de groepjes (3tallen) en wijzen daaraan de beschikbare supervisoren toe, desgewenst met hulp van de supervisor, die de introductie heeft gegeven. De aios konden in de introductie op een briefje invullen met zij NIET in SV willen. Dat geldt zowel voor de supervisoren als mede-aios. | |
− | + | **Plaats aios ook liever niet bij een supervisor die ze al kennen. | |
− | + | **Plaats geen aios bij elkaar die goed bevriend zijn, dat verkleint de leerruimte. | |
− | + | *Zodra de samenstelling van de SV-groepjes gemaakt is, geef je de indeling door aan de assistent teamleider van de 1<sup>e</sup> huisartsstage. Deze mailt elk supervisiegroepje hun eigen overzicht en verzoekt de aios contact op te nemen met de supervisor om de eerste bijeenkomsten te bevestigen. | |
− | + | *De aios krijgen van de supervisor hun tussen- en eindevaluatie. Zij bewaren het origineel en geven een kopie aan jullie (dat is m.n. voor twijfels bij de tussenevaluatie van belang). | |
− | + | *Als een supervisietraject voortijdig af- of onderbroken wordt, moet de aios het formulier ‘af- of onderbroken supervisie’ invullen en inleveren bij de onderwijsassistente fase 1, zodat hiermee rekening kan worden gehouden bij de planning van het vervolgtraject. | |
− | + | *Peil af en toe in de groep of de aios het gevoel hebben zinvol en met plezier aan het werk te zijn in SV. ‘Uitzitten’ is bij SV net zo min een optie als bij de hao in de opleidingspraktijk. Het helpt als jullie aios aanmoedigen ongenoegen met de supervisor in de supervisiegroep te bespreken. | |
− | + | *Net als bij hao’s komen ontkoppelingen voor. Wensen ertoe worden eerst in de SV-groep besproken, dan nemen betrokkenen contact op met de supervisiecoördinator. Zij begeleidt de ontkoppeling en beslist over het vervolgtraject voor de betreffende aios. Hierbij worden het advies van de supervisor en de wensen van de aios betrokken. | |
− | |||
</accordion> | </accordion> | ||
</div> | </div> | ||
=== Formulieren === | === Formulieren === | ||
− | * [ | + | * [[:Media:Supervisie - Tussenbeoordeling.docx|Supervisie - Tussenbeoordeling]] |
− | * [ | + | * [[:Media:Supervisie - Eindbeoordeling.docx|Supervisie - Eindbeoordeling]] |
− | * [ | + | * [[:Media:Supervisie - Melding onderbreking.docx|Supervisie - Melding onderbreking]] |
− | * [ | + | * [[:Media:Evaluatie_supervisor_en_sv.docx|Supervisie - Evaluatie supervisor & supervisie]] |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Huidige versie van 4 apr 2023 om 12:24
1e Huisartsstage |
---|
Supervisiecoördinator |
Teamleider |
Assistent teamleider |
1e Huisartsstage |
Inleiding
In de tweede helft van de 1e huisartsstage is supervisie ingeroosterd. Supervisie is een leermethode waarbij aios onderzoeken hoe zij op persoonlijke wijze vorm willen geven aan het huisartsenvak. In groepjes van 2-3 worden de aios door een supervisor begeleid. De supervisie bestaat uit 10 bijeenkomsten van twee uur. Je haalt het meeste uit de supervisie als je weet aan welke punten/thema’s je wilt werken en je persoonlijke ervaringen en beschouwingen daarbij bijhoudt.
Als je door overmacht een bijeenkomst mist, maak je een vervangende opdracht.
Beoordeling van supervisie
Na 5 bijeenkomsten is er een schriftelijke tussenbeoordeling, na 10 bijeenkomsten is de schriftelijke eindbeoordeling met mondelinge toelichting. De eindbeoordeling weegt mee in het laatste voortgangsadvies van de 1e huisartsstage. Indien de supervisie op dat moment nog niet is afgerond, telt de tussenbeoordeling als weging voor het voortgangsadvies. Het supervisietraject wordt wel altijd volledig gedaan.
De supervisor beoordeelt de ontwikkeling in het reflectieve vermogen van de aios op het eigen handelen, de inhoud wordt niet beoordeeld. Mocht de supervisor twijfels hebben over de ontwikkeling in het reflectief vermogen van de aios dan bespreekt hij/zij dat tijdens de tussenbeoordeling. Een enkele keer komt het voor dat de supervisor bij de eindbeoordeling een onvoldoende eindbeoordeling geeft aan de aios.
Onze ervaring leert dat een onvoldoende beoordeling in supervisie niet op zichzelf staat. Het kan zijn dat de aios in andere contexten, bijv. in de praktijk, op de terugkomdag) ook moeite ervaart in het reflecteren op zijn/haar eigen handelen. De mogelijkheid bestaat om een gesprek te organiseren tussen aios, supervisor en groepsdocenten. Het doel van dit gesprek is te onderzoeken hoe het leerproces van de aios verder vormgegeven kan worden.
Supervisienota
Voor meer informatie over supervisie zie:
Spelregels
- De supervisie is ingeroosterd op de terugkomdag van 15-17 uur en bestaat uit 10 bijeenkomsten van 2 uur.
- Je maakt deel uit van een drie- of tweetal aios uit jouw terugkomdaggroep. Samen vormen jullie een supervisiegroepje.
- De supervisie wordt begeleid door een huisarts of gedragswetenschapper die een opleiding tot supervisor heeft gevolgd.
- Je bedenkt zelf aan welke vragen je wilt werken. De supervisor begeleidt het proces en stelt jou in staat om steeds beter op jouw eigen handelen te kunnen reflecteren en zo nodig bij te kunnen sturen.
- In de loop van de supervisie breng je 2-3 keer een casus in die verband houdt met jouw leervragen. In de tijd tussen de bijeenkomsten in werk je gericht aan jouw leervragen en doe je nieuwe ervaringen op.
- Na elke bijeenkomst schrijf je een reflectieverslag. Hierin schrijf je jouw beleving van de supervisiebijeenkomst. Dit verslag stuur je voorafgaand aan de eerstvolgende bijeenkomst naar de supervisor en de andere aios van het groepje. Jullie lezen deze verslagen ter voorbereiding.
- Klikevaluatie: na-2-3 bijeenkomsten is er een moment om aan te geven of de aios en supervisor vinden dat ze tot een vruchtbare samenwerking kunnen komen. Is “de klik” positief dan gaat het groepje in de bestaande samenstelling verder. Is “de klik” negatief dan zoekt men contact met de supervisiecoördinator. Deze bepaalt samen met de betrokkenen of het mogelijk is om toch samen verder te gaan of dat er een nieuwe supervisor moet worden toegewezen aan jullie groepje.
- Tussenbeoordeling: De supervisor beoordeelt hoe jouw reflectieve vermogen zich ontwikkelt. Deze criteria zijn te vinden in bijlage “supervisie tussenbeoordeling”.
- Eindbeoordeling: De supervisor beoordeelt of jouw leerproces voldoet aan de criteria. Deze criteria zijn te vinden in bijlage “supervisie eindbeoordeling”.
- Er geldt een volledige aanwezigheidsverplichting. Mocht een aios, na de eerste twee tot drie keer, onverhoopt een keer niet aanwezig kunnen zijn en blijkt het ondoenlijk te zijn om de datum van de betreffende bijeenkomst te verzetten, dan worden er afspraken gemaakt voor een vervangende opdracht.
- De supervisie is vertrouwelijk. Om ervoor te zorgen dat je je zo veilig mogelijk voelt, heeft de supervisor geen contact met de docenten of de opleider.
- Ter voorbereiding geeft een lid uit de werkgroep SV een introductie op SV van 30 á 45 minuten. Deze introductie kan het beste 3-4 weken voor begin van de supervisie ingepland worden.
- Jullie als docenten formeren de groepjes (3tallen) en wijzen daaraan de beschikbare supervisoren toe, desgewenst met hulp van de supervisor, die de introductie heeft gegeven. De aios konden in de introductie op een briefje invullen met zij NIET in SV willen. Dat geldt zowel voor de supervisoren als mede-aios.
- Plaats aios ook liever niet bij een supervisor die ze al kennen.
- Plaats geen aios bij elkaar die goed bevriend zijn, dat verkleint de leerruimte.
- Zodra de samenstelling van de SV-groepjes gemaakt is, geef je de indeling door aan de assistent teamleider van de 1e huisartsstage. Deze mailt elk supervisiegroepje hun eigen overzicht en verzoekt de aios contact op te nemen met de supervisor om de eerste bijeenkomsten te bevestigen.
- De aios krijgen van de supervisor hun tussen- en eindevaluatie. Zij bewaren het origineel en geven een kopie aan jullie (dat is m.n. voor twijfels bij de tussenevaluatie van belang).
- Als een supervisietraject voortijdig af- of onderbroken wordt, moet de aios het formulier ‘af- of onderbroken supervisie’ invullen en inleveren bij de onderwijsassistente fase 1, zodat hiermee rekening kan worden gehouden bij de planning van het vervolgtraject.
- Peil af en toe in de groep of de aios het gevoel hebben zinvol en met plezier aan het werk te zijn in SV. ‘Uitzitten’ is bij SV net zo min een optie als bij de hao in de opleidingspraktijk. Het helpt als jullie aios aanmoedigen ongenoegen met de supervisor in de supervisiegroep te bespreken.
- Net als bij hao’s komen ontkoppelingen voor. Wensen ertoe worden eerst in de SV-groep besproken, dan nemen betrokkenen contact op met de supervisiecoördinator. Zij begeleidt de ontkoppeling en beslist over het vervolgtraject voor de betreffende aios. Hierbij worden het advies van de supervisor en de wensen van de aios betrokken.