Opleidershandleiding AMA: verschil tussen versies
(bijlage toelichting voor de HAP toegevoegd) |
(afbeelding opleiding AMA toegevoegd en handleiding beoordeling in uitklapper geplaatst) |
||
Regel 33: | Regel 33: | ||
=== Inleiding === | === Inleiding === | ||
De module Huisartsgeneeskunde wordt door Defensie gezien als een substantieel onderdeel van de tweejarige opleiding tot Algemeen Militair Arts (AMA). De intensieve begeleiding en feedback tijdens deze module worden voor het assessment van de AMA als bijzonder betekenisvol beschouwd. Defensie hecht dan ook veel waarde aan het oordeel van de huisartsopleider. | De module Huisartsgeneeskunde wordt door Defensie gezien als een substantieel onderdeel van de tweejarige opleiding tot Algemeen Militair Arts (AMA). De intensieve begeleiding en feedback tijdens deze module worden voor het assessment van de AMA als bijzonder betekenisvol beschouwd. Defensie hecht dan ook veel waarde aan het oordeel van de huisartsopleider. | ||
+ | |||
+ | De hele opleiding ziet er als volgt uit: | ||
+ | [[Bestand:AMA-traject Defensie_2021.jpg|528x330px]] | ||
Er zijn uiteraard verschillen tussen het werk van de militair arts en de huisarts. Allereerst natuurlijk in populatie. Een militair arts doet voor die doelgroep wel huisartsenwerk maar is geen huisarts in de civiele betekenis. Zo is bijvoorbeeld de militair verplicht om gebruik te maken van de door Defensie geboden zorg. De zorg wordt geboden nabij de werkplek. De militair arts vervult tevens arbo-taken. | Er zijn uiteraard verschillen tussen het werk van de militair arts en de huisarts. Allereerst natuurlijk in populatie. Een militair arts doet voor die doelgroep wel huisartsenwerk maar is geen huisarts in de civiele betekenis. Zo is bijvoorbeeld de militair verplicht om gebruik te maken van de door Defensie geboden zorg. De zorg wordt geboden nabij de werkplek. De militair arts vervult tevens arbo-taken. | ||
Regel 39: | Regel 42: | ||
==== Beoordeling AMA ==== | ==== Beoordeling AMA ==== | ||
+ | <div class="panel-group" id="accordion"> | ||
+ | <accordion parent="accordion" heading="Handleiding beoordeling AMA" class="show"> | ||
Bij de start van de opleidingsmodule wordt vaak de vraag gesteld: ‘wat moet de AMA na zes maanden nu eigenlijk kennen en kunnen?’ En: ‘wat wordt daarbij van mij als opleider verwacht?’. | Bij de start van de opleidingsmodule wordt vaak de vraag gesteld: ‘wat moet de AMA na zes maanden nu eigenlijk kennen en kunnen?’ En: ‘wat wordt daarbij van mij als opleider verwacht?’. | ||
Voorop staat natuurlijk dat de opleiding én de beoordeling van de ontwikkeling van de AMA vooral plaatsvinden aan de hand van concrete ervaringen in de praktijk. Opleiders kunnen bij het vormen van hun oordeel putten uit een serie kritische beroepssituaties die zich in iedere stageperiode voordoen. Aan de hand van concrete prestaties van de AMA vormt de opleider zich een beeld van de vorderingen. | Voorop staat natuurlijk dat de opleiding én de beoordeling van de ontwikkeling van de AMA vooral plaatsvinden aan de hand van concrete ervaringen in de praktijk. Opleiders kunnen bij het vormen van hun oordeel putten uit een serie kritische beroepssituaties die zich in iedere stageperiode voordoen. Aan de hand van concrete prestaties van de AMA vormt de opleider zich een beeld van de vorderingen. | ||
Regel 88: | Regel 93: | ||
Als onderlegger voor de beoordeling maken we gebruik van de '''Com'''petentie'''Be'''oordelings'''L'''ijst (ComBeL). Zie [[Verplichtingen AMA-module]] voor download ComBeL en meer informatie over toetsing en beoordeling in de module. | Als onderlegger voor de beoordeling maken we gebruik van de '''Com'''petentie'''Be'''oordelings'''L'''ijst (ComBeL). Zie [[Verplichtingen AMA-module]] voor download ComBeL en meer informatie over toetsing en beoordeling in de module. | ||
− | + | </accordion> | |
− | < | ||
<accordion parent="accordion" heading="Procedure/tijdpad educatieve beoordeling" class="show"> | <accordion parent="accordion" heading="Procedure/tijdpad educatieve beoordeling" class="show"> | ||
*Na de derde en in de zesde maand vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de opleider en AMA. | *Na de derde en in de zesde maand vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de opleider en AMA. |
Versie van 3 nov 2021 om 15:57
AMA |
---|
Teamleider AMA-module |
Coördinator AMA-module |
Assistent teamleider |
AMA-module |
Inleiding
De module Huisartsgeneeskunde wordt door Defensie gezien als een substantieel onderdeel van de tweejarige opleiding tot Algemeen Militair Arts (AMA). De intensieve begeleiding en feedback tijdens deze module worden voor het assessment van de AMA als bijzonder betekenisvol beschouwd. Defensie hecht dan ook veel waarde aan het oordeel van de huisartsopleider.
De hele opleiding ziet er als volgt uit:
Er zijn uiteraard verschillen tussen het werk van de militair arts en de huisarts. Allereerst natuurlijk in populatie. Een militair arts doet voor die doelgroep wel huisartsenwerk maar is geen huisarts in de civiele betekenis. Zo is bijvoorbeeld de militair verplicht om gebruik te maken van de door Defensie geboden zorg. De zorg wordt geboden nabij de werkplek. De militair arts vervult tevens arbo-taken.
Meer informatie over (de handleiding van) de module: AMA-module.
Beoordeling AMA
Bij de start van de opleidingsmodule wordt vaak de vraag gesteld: ‘wat moet de AMA na zes maanden nu eigenlijk kennen en kunnen?’ En: ‘wat wordt daarbij van mij als opleider verwacht?’. Voorop staat natuurlijk dat de opleiding én de beoordeling van de ontwikkeling van de AMA vooral plaatsvinden aan de hand van concrete ervaringen in de praktijk. Opleiders kunnen bij het vormen van hun oordeel putten uit een serie kritische beroepssituaties die zich in iedere stageperiode voordoen. Aan de hand van concrete prestaties van de AMA vormt de opleider zich een beeld van de vorderingen.
De vier hoofdthema’s (acute klachten, veelvoorkomende klachten, veelvoorkomende chronische klachten en SOLK) en de opdrachten voor de terugkomdagen geven structuur aan de stageperiode. Het niveau dat we nastreven is vergelijkbaar met wat een aios na ongeveer zes maanden bereikt zou moeten hebben. Zie tevens het Opleidingsplan AMA.
Over de weging van die prestaties - wat is nu een voldoende ontwikkeling? - is meer te zeggen. AMA’s zijn geen huisartsen in opleiding. Het zijn artsen die ervaring opdoen met de huisartsgeneeskundige manier van werken. In de loop van de module moet daarin voldoende groei waarneembaar zijn. De opleider vormt zich een beeld van het startniveau van de AMA en moet kunnen constateren dat er een zichtbare positieve ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Voorbeelden van veelzeggende prestaties van de AMA vormen daarvoor het uitgangspunt. Twijfels over ‘voldoende groei’ kunnen op de paralleldagen of in samenspraak met de docenten nader onderzocht worden. Zo nodig kunnen er naar aanleiding hiervan extra beoordelingsmomenten ingelast worden.
Wie neemt het initiatief in het beoordelen van de voortgang
Het is de taak van de beoordelaars (opleider en docenten) om zich een beeld te vormen van de ontwikkeling van de AMA. De verantwoordelijkheid van de AMA is het om inzicht te geven in de eigen ontwikkeling: de AMA stelt zich toetsbaar op. Of en op welke wijze de AMA dat doet geeft inzicht in de competentie Professionaliteit.
- agendasetting leergesprek
- plannen voortgangsgesprek
- agendasetting voortgangsgesprek
- inleveren beoordelingsformulieren
- formulieren IOP (2e trimester)
- formulieren DARTN (2e trimester)
- presenteren opdrachten
- verslaglegging voortgangsgesprek
- agendasetting leergesprek
- agendasetting voortgangsgesprek
- invullen beoordelingen
- feedback op IOP (2e trimester)
- feedback op DARTN (2e trimester)
- feedback op opdrachten
Diensten op de huisartsenpost
Net als de aios doet de AMA diensten op de HAP. Meld de AMA daarom tijdig aan voor de introductiecursus.
Voor opleider en HAP is een informatiebrief met betrekking tot de AMA op de HAP opgesteld: Toelichting voor de HAP.
Wanneer gebeurt wat in de beoordeling
In de AMA-module zijn meerdere toetsmomenten opgenomen. Na drie maanden en in de zesde maand vinden voortgangsgesprekken plaats. Daarin wordt een beoordeling gegeven van de voortgang op de zeven taakgebieden (competenties). Zie de procedures voor educatieve en selectieve beoordeling in de uitklappers hieronder.
Als onderlegger voor de beoordeling maken we gebruik van de CompetentieBeoordelingsLijst (ComBeL). Zie Verplichtingen AMA-module voor download ComBeL en meer informatie over toetsing en beoordeling in de module.
- Na de derde en in de zesde maand vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de opleider en AMA.
- De AMA maakt een verslag van het voortgangsgesprek en laat dit accorderen door de opleider.
- Na drie maanden geeft de opleider een beoordeling van de geschiktheid van de AMA om de module voort te zetten.
- Minimaal twee keer levert de AMA een eigen bijdrage aan het terugkomdagonderwijs in de vorm van een referaat, casusbespreking of ander onderwijs.
- Gedurende de module presenteert de AMA een registratie van consulten ter bespreking en beoordeling aan de opleider en de docenten.
- De AMA maakt twee keer de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets: aan het eind van de eerste maand van de module en aan het eind van de eerste maand ná de module.
- In de zesde maand van de module geven de opleider en docenten elk een beoordeling van de prestaties van de AMA.
- De beoordelingen van opleider en docenten resulteren in een advies aan het hoofd van het opleidingsinstituut door de teamleider.
- Op basis van het hierboven genoemde advies en de uitslagen van de LHK besluit het hoofd over de afronding van de module.