AMA Keuzeopdrachten: verschil tussen versies
(uploaden in Canvas) |
|||
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | ||
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
− | <li class="breadcrumb-item">[[AMA]]</li> | + | <li class="breadcrumb-item">[[AMA-module]]</li> |
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
</ol> | </ol> | ||
Regel 10: | Regel 10: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
− | '''Teamleider AMA module'''<br /> | + | '''Teamleider AMA-module'''<br /> |
− | {{ | + | {{Functie - TL Fase 1}} |
|- | |- | ||
| | | | ||
− | ''' | + | '''Coördinator AMA-module'''<br /> |
− | + | {{Functie - Onderwijscoördinator AMA}} | |
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Assistent teamleider'''<br /> | '''Assistent teamleider'''<br /> | ||
− | [ | + | {{Functie - ATL Fase 1}} |
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''AMA-module'''<br /> | ||
+ | *[[AMA-module|Handleiding AMA-module]] | ||
+ | *[[Opleidingsplan AMA]] | ||
+ | *[[Verplichtingen AMA-module]] | ||
+ | *[[AMA Keuzeopdrachten]] | ||
+ | *[[Instituutsreglement AMA-module]] | ||
+ | *[[Opleidershandleiding AMA|Informatie voor opleiders]] | ||
|} | |} | ||
+ | === Inleiding === | ||
+ | Opdrachten vormen de schakel tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk tijdens de [[AMA-module]]. | ||
+ | Middels de opdrachten besteedt de AMA gericht aandacht aan de eigen concrete leerdoelen. | ||
+ | |||
+ | De opdrachten zijn gebaseerd op de vier medische hoofdthema's van de module: | ||
− | + | #Acute klachten | |
+ | #Veelvoorkomende klachten | ||
+ | #Veelvoorkomende chronische klachten | ||
+ | #Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (ALK) | ||
− | + | <br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /> | |
− | <br /><br /><br /><br /><br /><br /> | ||
<div class="panel-group" id="accordion"> | <div class="panel-group" id="accordion"> | ||
− | === Thema 1 === | + | ==== Thema 1: Acute klachten ==== |
<accordion parent="accordion" heading="Acute Casus"> | <accordion parent="accordion" heading="Acute Casus"> | ||
Regel 91: | Regel 107: | ||
</accordion> | </accordion> | ||
− | === Thema 2 === | + | ==== Thema 2: Veelvoorkomende klachten ==== |
<accordion parent="accordion" heading="Afwijken van de standaard"> | <accordion parent="accordion" heading="Afwijken van de standaard"> | ||
Regel 189: | Regel 205: | ||
</accordion> | </accordion> | ||
− | === Thema 3 === | + | ==== Thema 3: Veelvoorkomende chronische klachten ==== |
<accordion parent="accordion" heading="Samenwerking POH"> | <accordion parent="accordion" heading="Samenwerking POH"> | ||
Regel 251: | Regel 267: | ||
</accordion> | </accordion> | ||
− | === Thema 4 === | + | ==== Thema 4: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten ==== |
<accordion parent="accordion" heading="Videotoetsing"> | <accordion parent="accordion" heading="Videotoetsing"> | ||
Regel 259: | Regel 275: | ||
!style="width: 20%"|Doel | !style="width: 20%"|Doel | ||
|style="width: 80%"| | |style="width: 80%"| | ||
− | *Reflectie op je eigen handelen bij het omgaan met patiënten met | + | *Reflectie op je eigen handelen bij het omgaan met patiënten met ALK. |
|- | |- | ||
!Activiteit | !Activiteit | ||
Regel 343: | Regel 359: | ||
</accordion> | </accordion> | ||
</div> | </div> | ||
− | |||
− |
Huidige versie van 16 feb 2023 om 11:17
AMA |
---|
Teamleider AMA-module |
Coördinator AMA-module |
Assistent teamleider |
AMA-module |
Inhoud
Inleiding
Opdrachten vormen de schakel tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk tijdens de AMA-module. Middels de opdrachten besteedt de AMA gericht aandacht aan de eigen concrete leerdoelen.
De opdrachten zijn gebaseerd op de vier medische hoofdthema's van de module:
- Acute klachten
- Veelvoorkomende klachten
- Veelvoorkomende chronische klachten
- Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (ALK)
Thema 1: Acute klachten
Voor het leren hanteren van acute problemen is alleen je eigen praktijkervaring vaak onvoldoende: spoedgevallen zijn relatief zeldzaam. Deze opdracht heeft dan ook als doel om individuele praktijkervaringen op zo’n manier in de groep te behandelen, dat deze ook voor de collega-AMA tot een leerervaring wordt.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Thema 2: Veelvoorkomende klachten
Bij elke NHG-Standaard staat vermeld, dat de huisarts goede redenen kan hebben om af te wijken van de standaard. Met deze opdracht vergelijk je jouw redenen om af te wijken van een NHG-Standaard over een veel voorkomende aandoening
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Ondanks de NHG-Standaarden en andere huisartsgeneeskundige richtlijnen zijn er grote verschillen in voorschrijfbeleid tussen huisartspraktijken. Door middel van deze opdracht toets je je eigen voorschrijfgedrag aan de richtlijnen.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Vaardigheden worden in de praktijk geleerd. In deze opdracht verbeter je gericht een voor het onderzoek of de behandeling van een veel voorkomende aandoening belangrijke vaardigheid.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
beheersen. |
Tijd |
|
Nabespreking |
vaardigheid en train ze waar nodig in het toepassen. |
Thema 3: Veelvoorkomende chronische klachten
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Thema 4: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten
Door het opnemen en zelf beoordelen van video opnames van consulten met patiënten, die met een lichamelijk onverklaarde klacht komen, krijg je meer zicht op wat je op dit terrein nog te leren hebt.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Bij 'vage’ klachten is er per definitie sprake van een kleine kans op een relevante medische aandoening. Toch is het, los van de hulpvraag van de patiënt, vaak aangewezen om een inschatting te maken van deze kans en te besluiten welk onderzoek aan te raden is om deze kans voldoende verder te verkleinen.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Iets is een ‘vage klacht’ vanuit het perspectief van de dokter; voor de patiënt ligt dit vaak heel anders. Deze opdracht laat je focussen op de verschillen in visie en verwachtingen tussen dokter en patiënt.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|