Categorie: Competentie 2.2 - Communicatietechnieken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<div class="panel-group" id="accordion22"> <accordion parent="accordion22" heading="Competentie 2.2 - De huisarts bouwt effectieve behandelrelaties met patiënten o...')
 
k (Tekst vervangen door "{{Competentie 2.1}} Bouwstenen in de Leerlijn professionaliteit")
Regel 1: Regel 1:
<div class="panel-group" id="accordion22">
+
{{Competentie 2.1}}
<accordion parent="accordion22" heading="Competentie 2.2 - De huisarts bouwt effectieve behandelrelaties met patiënten op">
+
Bouwstenen in de [[Leerlijn professionaliteit]]
<big>'''Competentie'''</big> (uit het [[Competentieprofiel van de huisarts|Competentieprofiel]])
 
 
 
'''2.2 De huisarts past communicatietechnieken en -middelen doelgericht toe'''
 
*past zinsbouw en woordkeus aan bij leeftijd, geslacht, etnische en culturele achtergrond, en emotie van de patiënt.
 
*licht de opbouw van het consult helder toe.
 
*zet communicatiemiddelen (bijv. e-mail, telefoon, videoconsult etc.) patiëntgericht in.
 
 
 
<big>'''Gedragsindicatoren'''</big> (uit de [[ComBeL]])
 
 
 
'''Structureren van consult en informatieoverdracht '''
 
*vat regelmatig samen, adequaat en evenwichtig door het gehele consult heen
 
*structureert door logische opbouw van fasen (opening, vraagverheldering, anamnese, onderzoek en beleid)
 
*kondigt fasen aan en besteedt tijd evenwichtig over verschillende fasen
 
*geeft informatie helder en ordelijk: categoriseert, begrijpelijke taal, kleine hoeveelheden
 
*gebruikt zo nodig ondersteunende materialen (patiëntenbrieven, afbeeldingen, internet, etc.)
 
</accordion>
 
</div>
 

Versie van 6 nov 2018 om 14:26

Competentie (uit het Competentieprofiel)

2.1 De huisarts bouwt effectieve behandelrelaties met patiënten op

  • creëert een sfeer van vertrouwen.
  • toont betrokkenheid bij patiënt (en naasten) en legt daarmee de basis voor een duurzame vertrouwensrelatie.

Gedragsindicatoren (uit de ComBeL)

Empathie, gevoelens en ruimte voor de patiënt

  • geeft m.b.v. algemene vragen de patiënt de ruimte om eigen verhaal t.a.v. klachten, problemen of vragen aan de orde te stellen
  • toont empathie blijkend uit houding, intonatie, gebaren en oogcontact
  • vraagt door naar gevoelens en geeft gevoelsreflecties
  • vraagt door naar wensen en verwachtingen (hulpvragen) van de patiënt
  • vraagt naar reacties op de gegeven informatie over diagnose en beleid

Bouwstenen in de Leerlijn professionaliteit

Deze categorie bevat geen pagina’s of media.