FAQ en Begrippenlijst: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(13 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
+
#REDIRECT [[Regelzaken vóór, tijdens en bij afronding van de huisartsopleiding]]
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">Vrijstellingsreglement</li>
 
</ol>
 
<br />
 
{| class="infobox regelgeving"
 
! <span class="infobox-titel">[[Regelgeving]]</span>
 
|-
 
|
 
'''hoofd'''<br />
 
{{auteur - Nettie Blankenstein}}
 
|-
 
|
 
'''Adjunct hoofd'''<br />
 
{{auteur - Harry Schleypen}}
 
|-
 
|
 
'''Onderwijscoordinator'''<br />
 
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
 
|-
 
|
 
'''Regelgeving'''<br />
 
*[[FAQ en Begrippenlijst]]
 
*[[Instituutsreglement]]
 
*[[Opleidingsplan]]
 
*[[Toetsing en beoordeling]]
 
*[[Opleidingsduur]]
 
*[[Werktijd]]
 
*[[Verantwoordelijkheden]]
 
*[[Conflict]]
 
|}
 
 
 
{| class="wikitable"
 
!Begrip
 
!Omschrijving
 
|-
 
|'''Aios'''
 
|Arts in opleiding tot specialist, te  weten tot specialist huisartsgeneeskunde.
 
|-
 
|'''Beoordelen'''
 
|Op basis van verzamelde informatie bepalen of de aios voldoende voortgang  boekt en/of aan de gestelde normen voldoet.
 
|-
 
|'''Competentie'''
 
|De bekwaamheid om een professionele activiteit in een specifieke,  authentieke context adequaat uit te voeren door de ge√Øntegreerde  aanwezigheid van kennis, inzichten, vaardigheden, attitude,  persoonskenmerken/eigenschappen.
 
|-
 
|'''ComBeL'''
 
|CompetentieBeoordelingsLijst. Hulpmiddel voor de opleider, docent en aios  om de beoordeling van de competentieontwikkeling van de aios te onderbouwen.  De [[ComBeL]] bestrijkt de zeven competentiegebieden, waarbij voor elke  competentie indicatoren voor de beoordeling zijn omschreven.
 
|-
 
|'''Competentiegebied'''
 
|Cluster van [[Competentieprofiel van de huisarts|competenties]] behorend bij de kerntaken van de huisarts:  medisch inhoudelijk handelen, communicatie, samenwerken, organiseren,  maatschappelijk handelen, wetenschap en onderwijs en professionaliteit.
 
|-
 
|'''Cursorisch onderwijs'''
 
|Gestructureerd onderwijs, in aanvulling op praktijkleren.
 
|-
 
|'''Deeltijd'''
 
|Minder dan een volledige week werkzaam zijn, zoals beschreven in de  betreffende regeling arbeidsvoorwaarden.
 
|-
 
|'''Docent'''
 
|Een staflid van de huisartsopleiding dat betrokken is bij het onderwijs  en de beoordeling van de aios.
 
|-
 
|'''Educatieve beoordeling'''
 
|Beoordeling om te bepalen waar de aios staat in zijn of haar  competentieontwikkeling en te benoemen wat er nog nodig is om het gewenste  niveau te behalen.
 
|-
 
|'''Eindbeoordeling'''
 
|Beoordeling van de aios of hij of zij geschikt is en in staat wordt  geacht het specialisme waarvoor hij of zij is opgeleid zelfstandig en naar  behoren uit te oefenen nadat de opleiding is be√´indigd.
 
|-
 
|'''Hoofd'''
 
|Hoofd van een opleidingsinstituut.
 
|-
 
|'''Individueel Opleidingsplan'''
 
|([[IOP]]) Uitwerking van het opleidingsplan op individueel niveau dat  aangeeft hoe de aios de benodigde competenties verwerft.
 
|-
 
|'''Instituutsreglement'''
 
|Reglement dat de praktische gang van zaken regelt tussen het  opleidingsinstituut en de aios, opleiders, stageopleiders en de opleidings-  en stage-inrichtingen, zie [[instituutsreglement]].
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|Kenmerkende Beroeps Activiteit ([[Thema en KBA|KBA]]): observeerbare activiteit die exemplarisch  is voor het huisartsgeneeskundig handelen.
 
|-
 
|'''Landelijk opleidingsplan'''
 
|Plan dat het kader stelt voor de inrichting en de uitvoering van de  opleiding.
 
|-
 
|'''Leren'''
 
|Leerproces van de aios en diens leerresultaat: competentieontwikkeling.
 
|-
 
|'''Leerwerkplan'''
 
|Plan dat de vorm en inhoud beschrijft van het praktisch en theoretisch  gedeelte van de opleiding in de praktijk van de opleider, de  opleidingsinrichting of stage-inrichting, met inachtneming van het  opleidingsplan.
 
|-
 
|'''Thema'''
 
|Kenmerkend onderdeel van de huisartsgeneeskunde dat expliciet aandacht  behoeft in de huisartsopleiding, zie [[Thema en KBA]].
 
|-
 
|'''Opleider'''
 
|Stageopleider of huisartsopleider (een door de RGS voor de opleiding  erkende huisarts onder wiens verantwoordelijkheid een gedeelte van de  opleiding tot huisarts plaatsvindt).
 
|-
 
|'''Observeren'''
 
|Zorgvuldig waarnemen.
 
|-
 
|'''Portfolio'''
 
|Documenten waaruit de ontwikkeling van een aios blijkt. Op basis van dit  dossier worden leerdoelen bepaald. De aios beheert dit dossier, zie [[E-portfolio]]
 
|-
 
|'''Programmatisch toetsen'''
 
|Een veelheid en verscheidenheid van toetsvormen en  beoordelaars, met daaruit voortkomend  betekenisvolle feedback, op basis waarvan van tijd tot tijd  voortgangsbeslissingen worden genomen.
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|Deel van de opleiding dat plaats vindt buiten het specialisme  huisartsgeneeskunde
 
|-
 
|'''Toetsen'''
 
|Het verzamelen van informatie over het leren en de  competentieontwikkeling van de aios, met het doel dit leren te kunnen  (bij)sturen en plannen en goed te kunnen begeleiden en om op vaste momenten  onderbouwd de voortgang van de aios te kunnen beoordelen.
 
|-
 
|'''Toetsinstrument'''
 
|Hulpmiddel voor het geven van feedback en/of beoordelen van de aios
 
|-
 
|'''Selectieve beoordelin'''
 
|Beoordeling met als doel vast te stellen of de aios het vereiste niveau  behaald heeft en of een bepaalde fase van de opleiding of de opleiding als  geheel (eindbeoordeling) kan worden afgesloten.
 
|-
 
|'''Voltijds'''
 
|Een volledige week werkzaam zijn zoals beschreven in de betreffende  regeling arbeidsvoorwaarden.
 
|-
 
|'''Vrijstelling'''
 
|De ontheffing van de verplichting deel te nemen aan een gedeelte van  opleiding met als gevolg bekorting van de opleidingsduur.
 
|-
 
|'''Zelfstudie'''
 
|Voor de opleiding noodzakelijke activiteiten die geen deel uitmaken van  de opleiding in de praktijk en het cursorisch onderwijs.
 
|}
 

Huidige versie van 11 nov 2020 om 14:44