FAQ en Begrippenlijst: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
k |
||
Regel 2: | Regel 2: | ||
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li> | <li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li> | ||
− | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page"> | + | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">FAQ en Begrippenlijst</li> |
</ol> | </ol> | ||
<br /> | <br /> |
Versie van 20 nov 2018 om 18:29
Regelgeving |
---|
hoofd |
Adjunct hoofd |
Onderwijscoordinator |
Regelgeving |
Begrip | Omschrijving |
---|---|
Aios | Arts in opleiding tot specialist, te weten tot specialist huisartsgeneeskunde. |
Beoordelen | Op basis van verzamelde informatie bepalen of de aios voldoende voortgang boekt en/of aan de gestelde normen voldoet. |
Competentie | De bekwaamheid om een professionele activiteit in een specifieke, authentieke context adequaat uit te voeren door de geïntegreerde aanwezigheid van kennis, inzichten, vaardigheden, attitude, persoonskenmerken/eigenschappen. |
ComBeL | CompetentieBeoordelingsLijst. Hulpmiddel voor de opleider, docent en aios om de beoordeling van de competentieontwikkeling van de aios te onderbouwen. De ComBeL bestrijkt de zeven competentiegebieden, waarbij voor elke competentie indicatoren voor de beoordeling zijn omschreven. |
Competentiegebied | Cluster van competenties behorend bij de kerntaken van de huisarts: medisch inhoudelijk handelen, communicatie, samenwerken, organiseren, maatschappelijk handelen, wetenschap en onderwijs en professionaliteit. |
Cursorisch onderwijs | Gestructureerd onderwijs, in aanvulling op praktijkleren. |
Deeltijd | Minder dan een volledige week werkzaam zijn, zoals beschreven in de betreffende regeling arbeidsvoorwaarden. |
Docent | Een staflid van de huisartsopleiding dat betrokken is bij het onderwijs en de beoordeling van de aios. |
Educatieve beoordeling | Beoordeling om te bepalen waar de aios staat in zijn of haar competentieontwikkeling en te benoemen wat er nog nodig is om het gewenste niveau te behalen. |
Eindbeoordeling | Beoordeling van de aios of hij of zij geschikt is en in staat wordt geacht het specialisme waarvoor hij of zij is opgeleid zelfstandig en naar behoren uit te oefenen nadat de opleiding is beëindigd. |
Hoofd | Hoofd van een opleidingsinstituut. |
Individueel Opleidingsplan | (IOP) Uitwerking van het opleidingsplan op individueel niveau dat aangeeft hoe de aios de benodigde competenties verwerft. |
Instituutsreglement | Reglement dat de praktische gang van zaken regelt tussen het opleidingsinstituut en de aios, opleiders, stageopleiders en de opleidings- en stage-inrichtingen, zie instituutsreglement. |
KBA | Kenmerkende Beroeps Activiteit (KBA): observeerbare activiteit die exemplarisch is voor het huisartsgeneeskundig handelen. |
Landelijk opleidingsplan | Plan dat het kader stelt voor de inrichting en de uitvoering van de opleiding. |
Leren | Leerproces van de aios en diens leerresultaat: competentieontwikkeling. |
Leerwerkplan | Plan dat de vorm en inhoud beschrijft van het praktisch en theoretisch gedeelte van de opleiding in de praktijk van de opleider, de opleidingsinrichting of stage-inrichting, met inachtneming van het opleidingsplan. |
Thema | Kenmerkend onderdeel van de huisartsgeneeskunde dat expliciet aandacht behoeft in de huisartsopleiding, zie Thema en KBA. |
Opleider | Stageopleider of huisartsopleider (een door de RGS voor de opleiding erkende huisarts onder wiens verantwoordelijkheid een gedeelte van de opleiding tot huisarts plaatsvindt). |
Observeren | Zorgvuldig waarnemen. |
Portfolio | Documenten waaruit de ontwikkeling van een aios blijkt. Op basis van dit dossier worden leerdoelen bepaald. De aios beheert dit dossier, zie E-portfolio |
Programmatisch toetsen | Een veelheid en verscheidenheid van toetsvormen en beoordelaars, met daaruit voortkomend betekenisvolle feedback, op basis waarvan van tijd tot tijd voortgangsbeslissingen worden genomen. |
Stage | Deel van de opleiding dat plaats vindt buiten het specialisme huisartsgeneeskunde |
Toetsen | Het verzamelen van informatie over het leren en de competentieontwikkeling van de aios, met het doel dit leren te kunnen (bij)sturen en plannen en goed te kunnen begeleiden en om op vaste momenten onderbouwd de voortgang van de aios te kunnen beoordelen. |
Toetsinstrument | Hulpmiddel voor het geven van feedback en/of beoordelen van de aios |
Selectieve beoordelin | Beoordeling met als doel vast te stellen of de aios het vereiste niveau behaald heeft en of een bepaalde fase van de opleiding of de opleiding als geheel (eindbeoordeling) kan worden afgesloten. |
Voltijds | Een volledige week werkzaam zijn zoals beschreven in de betreffende regeling arbeidsvoorwaarden. |
Vrijstelling | De ontheffing van de verplichting deel te nemen aan een gedeelte van opleiding met als gevolg bekorting van de opleidingsduur. |
Zelfstudie | Voor de opleiding noodzakelijke activiteiten die geen deel uitmaken van de opleiding in de praktijk en het cursorisch onderwijs. |