KPB: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br />
 +
{| class="infobox toetsing"
 +
! <span class="infobox-titel">[[Toetsprogramma]]</span>
 +
|-
 +
|
 +
'''Portefeuillehouder toetsing'''<br />
 +
{{Functie - Portefeuillehouder toetsing}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Teamleiders onderwijs'''<br />
 +
{{Functie - TL Fase 1}}, 1<sup>e</sup> jaar<br />
 +
{{Functie - TL Jaar 2}}, 2<sup>e</sup> jaar<br />
 +
{{Functie - TL Fase 2}}, 3<sup>e</sup> jaar
 +
|}
 +
=== Inleiding ===
 
Met de Korte Praktijk Beoordeling geven opleiders gerichte feedback aan de aios, gebaseerd op een geobserveerde concrete situatie.
 
Met de Korte Praktijk Beoordeling geven opleiders gerichte feedback aan de aios, gebaseerd op een geobserveerde concrete situatie.
  
 
De KPB betreft het competentiegebied medisch handelen (competentiegebied 1) in combinatie met een of meer andere competentiegebieden. Opleider en aios bespreken vooraf samen welke competentiegebieden beoordeeld worden.
 
De KPB betreft het competentiegebied medisch handelen (competentiegebied 1) in combinatie met een of meer andere competentiegebieden. Opleider en aios bespreken vooraf samen welke competentiegebieden beoordeeld worden.
  
De KPB is in alle praktijksituaties toepasbaar en kan gekoppeld worden aan [[Thema en KBA|Thema's en KBA's]] (Kenmerkende BeroepsActiviteiten) met behulp van het [[E-portfolio|e-Portfolio]].
+
De KPB is in alle praktijksituaties toepasbaar en kan gekoppeld worden aan [[Thema en KBA|Thema's en KBA's]] (Kenmerkende BeroepsActiviteiten) met behulp van het [[ICT - Systemen en ondersteuning|e-portfolio]].
  
 
Kenmerkend voor de KPB is dat het niet zozeer gaat om het afvinken van een lijstje en het geven van een cijfer, maar om in concrete bewoordingen te beschrijven wat er goed gaat en wat er beter kan.
 
Kenmerkend voor de KPB is dat het niet zozeer gaat om het afvinken van een lijstje en het geven van een cijfer, maar om in concrete bewoordingen te beschrijven wat er goed gaat en wat er beter kan.
  
=== Voor wie ===
+
=== Uitvoering ===
 
De KPB is bedoeld voor zowel opleider als aios. Voor de opleider kunnen de KPB’s die in een bepaalde periode worden gedaan dienen als onderbouwing voor de [[ComBeL]]. Voor de aios kunnen de KPB’s, door de gerichte kwalitatieve feedback die ze hierbij ontvangen, richting geven aan het formuleren van leerdoelen of gebruikt worden om voortgang van een leerdoel te evalueren.
 
De KPB is bedoeld voor zowel opleider als aios. Voor de opleider kunnen de KPB’s die in een bepaalde periode worden gedaan dienen als onderbouwing voor de [[ComBeL]]. Voor de aios kunnen de KPB’s, door de gerichte kwalitatieve feedback die ze hierbij ontvangen, richting geven aan het formuleren van leerdoelen of gebruikt worden om voortgang van een leerdoel te evalueren.
  
 
De aios voert, na ondertekening door de opleider, het formulier in zijn/haar ePortfolio in.
 
De aios voert, na ondertekening door de opleider, het formulier in zijn/haar ePortfolio in.
 +
 +
{| class="infobox toetsing box cel klein" width="100%"
 +
!Doel
 +
|
 +
*Informatie verzamelen over het feitelijk handelen van de aios ten dienste van educatieve feedback en eindbeoordeling.
 +
|-
 +
!Activiteit
 +
|
 +
*Gedurende de stage laat de aios de KPB’s invullen door relevante personen in de stagesetting, bijvoorbeeld: stageopleider, arts-assistenten, verpleegkundigen, mede- aios, co- assistent, patiënt.
 +
|-
 +
!Resultaat
 +
|
 +
*KPB’s die input geven voor het IOP en voor de beoordeling van de aios
 +
|-
 +
!Tijd
 +
|
 +
*10-15 minuten per KPB
 +
|-
 +
!Nabespreking
 +
|
 +
*Aansluitend aan de KPB met de beoordelaar en verder in overleg met de groepsdocenten
 +
|}
  
 
=== Literatuur ===
 
=== Literatuur ===
Regel 18: Regel 61:
 
* [https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-12-97 Quality of written narrative feedback and reflection in a modified mini-clinical evaluation exercise]
 
* [https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-12-97 Quality of written narrative feedback and reflection in a modified mini-clinical evaluation exercise]
  
Brontekst https://www.huisartsopleiding.nl/opleiding/toetsing/toetsaanbod/kpb
+
Brontekst: [https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/kpb/ Huisartsopleiding Nederland - Korte Praktijkbeoordeling]
  
 
=== Formulier ===
 
=== Formulier ===
Naast het officiele formulier in het eportfolio is er een uitprintbare pdf beschikbaar:
+
Naast het officiële formulier in het [https://www.portfolio-artsenopl.nl/hn/ e-portfolio] is er een pdf beschikbaar: [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Korte-Praktijkbeoordeling-formulier-def.pdf pdf KPB-formulier]
*[[media:KPB.pdf|KPB.pdf]]
 
 
 
 
 
<pdf>File:KPB.pdf</pdf>
 

Huidige versie van 5 jan 2023 om 13:21


Toetsprogramma

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Teamleiders onderwijs
Sanne Kateman, 1e jaar
Marjolijn Oussoren, 2e jaar
Hendrien Duijnhouwer, 3e jaar

Inleiding

Met de Korte Praktijk Beoordeling geven opleiders gerichte feedback aan de aios, gebaseerd op een geobserveerde concrete situatie.

De KPB betreft het competentiegebied medisch handelen (competentiegebied 1) in combinatie met een of meer andere competentiegebieden. Opleider en aios bespreken vooraf samen welke competentiegebieden beoordeeld worden.

De KPB is in alle praktijksituaties toepasbaar en kan gekoppeld worden aan Thema's en KBA's (Kenmerkende BeroepsActiviteiten) met behulp van het e-portfolio.

Kenmerkend voor de KPB is dat het niet zozeer gaat om het afvinken van een lijstje en het geven van een cijfer, maar om in concrete bewoordingen te beschrijven wat er goed gaat en wat er beter kan.

Uitvoering

De KPB is bedoeld voor zowel opleider als aios. Voor de opleider kunnen de KPB’s die in een bepaalde periode worden gedaan dienen als onderbouwing voor de ComBeL. Voor de aios kunnen de KPB’s, door de gerichte kwalitatieve feedback die ze hierbij ontvangen, richting geven aan het formuleren van leerdoelen of gebruikt worden om voortgang van een leerdoel te evalueren.

De aios voert, na ondertekening door de opleider, het formulier in zijn/haar ePortfolio in.

Doel
  • Informatie verzamelen over het feitelijk handelen van de aios ten dienste van educatieve feedback en eindbeoordeling.
Activiteit
  • Gedurende de stage laat de aios de KPB’s invullen door relevante personen in de stagesetting, bijvoorbeeld: stageopleider, arts-assistenten, verpleegkundigen, mede- aios, co- assistent, patiënt.
Resultaat
  • KPB’s die input geven voor het IOP en voor de beoordeling van de aios
Tijd
  • 10-15 minuten per KPB
Nabespreking
  • Aansluitend aan de KPB met de beoordelaar en verder in overleg met de groepsdocenten

Literatuur

Via de volgende links vind u meer informatie over soortgelijke instrumenten in medische opleidingen wereldwijd (1) en meer informatie over het inzetten van de KPB en observatie binnen de huisartsopleidingen in Nederland (2,3). 

Brontekst: Huisartsopleiding Nederland - Korte Praktijkbeoordeling

Formulier

Naast het officiële formulier in het e-portfolio is er een pdf beschikbaar: pdf KPB-formulier