KPB: verschil tussen versies
k |
|||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | <br /> | ||
+ | {| class="infobox toetsing" | ||
+ | ! <span class="infobox-titel">[[Toetsprogramma]]</span> | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Portefeuillehouder toetsing'''<br /> | ||
+ | {{Functie - Portefeuillehouder toetsing}} | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Teamleiders onderwijs'''<br /> | ||
+ | {{Functie - TL Fase 1}}, 1<sup>e</sup> jaar<br /> | ||
+ | {{Functie - TL Jaar 2}}, 2<sup>e</sup> jaar<br /> | ||
+ | {{Functie - TL Fase 2}}, 3<sup>e</sup> jaar | ||
+ | |} | ||
+ | === Inleiding === | ||
Met de Korte Praktijk Beoordeling geven opleiders gerichte feedback aan de aios, gebaseerd op een geobserveerde concrete situatie. | Met de Korte Praktijk Beoordeling geven opleiders gerichte feedback aan de aios, gebaseerd op een geobserveerde concrete situatie. | ||
De KPB betreft het competentiegebied medisch handelen (competentiegebied 1) in combinatie met een of meer andere competentiegebieden. Opleider en aios bespreken vooraf samen welke competentiegebieden beoordeeld worden. | De KPB betreft het competentiegebied medisch handelen (competentiegebied 1) in combinatie met een of meer andere competentiegebieden. Opleider en aios bespreken vooraf samen welke competentiegebieden beoordeeld worden. | ||
− | De KPB is in alle praktijksituaties toepasbaar en kan gekoppeld worden aan [[Thema en KBA|Thema's en KBA's]] (Kenmerkende BeroepsActiviteiten) met behulp van het [[ | + | De KPB is in alle praktijksituaties toepasbaar en kan gekoppeld worden aan [[Thema en KBA|Thema's en KBA's]] (Kenmerkende BeroepsActiviteiten) met behulp van het [[ICT - Systemen en ondersteuning|e-portfolio]]. |
Kenmerkend voor de KPB is dat het niet zozeer gaat om het afvinken van een lijstje en het geven van een cijfer, maar om in concrete bewoordingen te beschrijven wat er goed gaat en wat er beter kan. | Kenmerkend voor de KPB is dat het niet zozeer gaat om het afvinken van een lijstje en het geven van een cijfer, maar om in concrete bewoordingen te beschrijven wat er goed gaat en wat er beter kan. | ||
− | === | + | === Uitvoering === |
De KPB is bedoeld voor zowel opleider als aios. Voor de opleider kunnen de KPB’s die in een bepaalde periode worden gedaan dienen als onderbouwing voor de [[ComBeL]]. Voor de aios kunnen de KPB’s, door de gerichte kwalitatieve feedback die ze hierbij ontvangen, richting geven aan het formuleren van leerdoelen of gebruikt worden om voortgang van een leerdoel te evalueren. | De KPB is bedoeld voor zowel opleider als aios. Voor de opleider kunnen de KPB’s die in een bepaalde periode worden gedaan dienen als onderbouwing voor de [[ComBeL]]. Voor de aios kunnen de KPB’s, door de gerichte kwalitatieve feedback die ze hierbij ontvangen, richting geven aan het formuleren van leerdoelen of gebruikt worden om voortgang van een leerdoel te evalueren. | ||
De aios voert, na ondertekening door de opleider, het formulier in zijn/haar ePortfolio in. | De aios voert, na ondertekening door de opleider, het formulier in zijn/haar ePortfolio in. | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox toetsing box cel klein" width="100%" | ||
+ | !Doel | ||
+ | | | ||
+ | *Informatie verzamelen over het feitelijk handelen van de aios ten dienste van educatieve feedback en eindbeoordeling. | ||
+ | |- | ||
+ | !Activiteit | ||
+ | | | ||
+ | *Gedurende de stage laat de aios de KPB’s invullen door relevante personen in de stagesetting, bijvoorbeeld: stageopleider, arts-assistenten, verpleegkundigen, mede- aios, co- assistent, patiënt. | ||
+ | |- | ||
+ | !Resultaat | ||
+ | | | ||
+ | *KPB’s die input geven voor het IOP en voor de beoordeling van de aios | ||
+ | |- | ||
+ | !Tijd | ||
+ | | | ||
+ | *10-15 minuten per KPB | ||
+ | |- | ||
+ | !Nabespreking | ||
+ | | | ||
+ | *Aansluitend aan de KPB met de beoordelaar en verder in overleg met de groepsdocenten | ||
+ | |} | ||
=== Literatuur === | === Literatuur === | ||
Regel 18: | Regel 61: | ||
* [https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-12-97 Quality of written narrative feedback and reflection in a modified mini-clinical evaluation exercise] | * [https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-12-97 Quality of written narrative feedback and reflection in a modified mini-clinical evaluation exercise] | ||
− | Brontekst https://www.huisartsopleiding.nl/ | + | Brontekst: [https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/kpb/ Huisartsopleiding Nederland - Korte Praktijkbeoordeling] |
=== Formulier === | === Formulier === | ||
− | Naast het | + | Naast het officiële formulier in het [https://www.portfolio-artsenopl.nl/hn/ e-portfolio] is er een pdf beschikbaar: [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Korte-Praktijkbeoordeling-formulier-def.pdf pdf KPB-formulier] |
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Huidige versie van 5 jan 2023 om 13:21
Toetsprogramma |
---|
Portefeuillehouder toetsing |
Teamleiders onderwijs |
Inleiding
Met de Korte Praktijk Beoordeling geven opleiders gerichte feedback aan de aios, gebaseerd op een geobserveerde concrete situatie.
De KPB betreft het competentiegebied medisch handelen (competentiegebied 1) in combinatie met een of meer andere competentiegebieden. Opleider en aios bespreken vooraf samen welke competentiegebieden beoordeeld worden.
De KPB is in alle praktijksituaties toepasbaar en kan gekoppeld worden aan Thema's en KBA's (Kenmerkende BeroepsActiviteiten) met behulp van het e-portfolio.
Kenmerkend voor de KPB is dat het niet zozeer gaat om het afvinken van een lijstje en het geven van een cijfer, maar om in concrete bewoordingen te beschrijven wat er goed gaat en wat er beter kan.
Uitvoering
De KPB is bedoeld voor zowel opleider als aios. Voor de opleider kunnen de KPB’s die in een bepaalde periode worden gedaan dienen als onderbouwing voor de ComBeL. Voor de aios kunnen de KPB’s, door de gerichte kwalitatieve feedback die ze hierbij ontvangen, richting geven aan het formuleren van leerdoelen of gebruikt worden om voortgang van een leerdoel te evalueren.
De aios voert, na ondertekening door de opleider, het formulier in zijn/haar ePortfolio in.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Literatuur
Via de volgende links vind u meer informatie over soortgelijke instrumenten in medische opleidingen wereldwijd (1) en meer informatie over het inzetten van de KPB en observatie binnen de huisartsopleidingen in Nederland (2,3).
- In training assesment using direct observation of single patient encounters
- The process of feedback in workplace-based assessment
- Quality of written narrative feedback and reflection in a modified mini-clinical evaluation exercise
Brontekst: Huisartsopleiding Nederland - Korte Praktijkbeoordeling
Formulier
Naast het officiële formulier in het e-portfolio is er een pdf beschikbaar: pdf KPB-formulier