Klachten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (verouderde informatie verwijderd)
 
(8 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[Conflict]]</li>
 
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">Klachten</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">Klachten</li>
 
</ol>
 
</ol>
Regel 11: Regel 10:
 
|
 
|
 
'''Hoofd'''<br />
 
'''Hoofd'''<br />
{{auteur - Nettie Blankenstein}}
+
{{Functie - Hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Adjunct hoofd'''<br />
 
'''Adjunct hoofd'''<br />
{{auteur - Harry Schleypen}}
+
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Onderwijscoördinator'''<br />
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
+
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
Regel 30: Regel 29:
 
*[[Ziekte en re-integratie]]
 
*[[Ziekte en re-integratie]]
 
*[[Verantwoordelijkheden]]
 
*[[Verantwoordelijkheden]]
*[[Conflict]]
+
*[[Procedure bij problemen, klachten en conflicten]]
**[[Klachten]]
 
**[[Koppelconflict]]
 
 
|}
 
|}
 
Als bepaalde zaken niet naar wens gaan en rechtstreekse communicatie met de betrokkenen geen bevredigend resultaat oplevert, bestaan er verschillende manieren om de kwestie op een ander niveau aan te kaarten.
 
Als bepaalde zaken niet naar wens gaan en rechtstreekse communicatie met de betrokkenen geen bevredigend resultaat oplevert, bestaan er verschillende manieren om de kwestie op een ander niveau aan te kaarten.
Regel 54: Regel 51:
 
|-
 
|-
 
|Opleiding opleiders
 
|Opleiding opleiders
|Teamleider HAO team
+
|Teamleider opleidersteam
 
|-
 
|-
 
|Coördinatie van alle werkgebieden
 
|Coördinatie van alle werkgebieden
Regel 62: Regel 59:
 
=== Belangenverenigingen aios en hao's ===
 
=== Belangenverenigingen aios en hao's ===
 
Zowel de aios als de hao’s hebben een vereniging die hun belangen behartigt. Deze kunnen bijvoorbeeld een ingang bieden als het van belang lijkt om de klachten uit te tillen boven de eigen, persoonlijke situatie en dus op structureel niveau onder de aandacht te brengen.
 
Zowel de aios als de hao’s hebben een vereniging die hun belangen behartigt. Deze kunnen bijvoorbeeld een ingang bieden als het van belang lijkt om de klachten uit te tillen boven de eigen, persoonlijke situatie en dus op structureel niveau onder de aandacht te brengen.
* Voor de aios is er de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen): [mailto:vumc@lovah.nl vumc@lovah.nl]
+
* Voor de aios is er de [https://www.lovah.nl/ LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen)] [mailto:vumc@lovah.nl vumc@lovah.nl]
* Voor de hao's is er de haoVU: [mailto:secretariaat&#x20;ho@vumc.nl Onderwijs secretariaat]
+
* Voor de hao's is er de [[HAOVUmc]]
 
Beide verenigingen komen op voor hun specifieke doelgroep en participeren daarvoor in tal van overlegvormen binnen en buiten de Huisartsopleiding. Ook zijn ze gelieerd aan landelijke verenigingen.
 
Beide verenigingen komen op voor hun specifieke doelgroep en participeren daarvoor in tal van overlegvormen binnen en buiten de Huisartsopleiding. Ook zijn ze gelieerd aan landelijke verenigingen.
  
 
=== Geschillencommissie ===
 
=== Geschillencommissie ===
Er bestaat een landelijke, onafhankelijke Geschillencommissie die is ingesteld door de RGS. Daar kunnen aios een beroep op doen als zij het niet eens zijn met een besluit of een gang van zaken met betrekking tot de vorm, de inhoud of de duur van de opleiding. Daaronder vallen ook kwesties als beoordelingen, in- en uitschrijvingen en de kwaliteit van de opleiding.
+
Er bestaat een landelijke, onafhankelijke Geschillencommissie die is ingesteld door de RGS. Daar kunnen aios en hao's een beroep op doen als zij het niet eens zijn met een besluit of een gang van zaken met betrekking tot de vorm, de inhoud of de duur van de opleiding. Daaronder vallen ook kwesties als beoordelingen, in- en uitschrijvingen en de kwaliteit van de opleiding.
  
 
Voordat de geschillencommissie een zaak in behandeling neemt, stelt ze echter als voorwaarde dat er contact is geweest met een onafhankelijke bemiddelende partij, dan wel een mediator die geregistreerd is bij het Nederlands Mediation Instituut. De huisartsopleiding heeft daarvoor een lijst van Mediators opgesteld..
 
Voordat de geschillencommissie een zaak in behandeling neemt, stelt ze echter als voorwaarde dat er contact is geweest met een onafhankelijke bemiddelende partij, dan wel een mediator die geregistreerd is bij het Nederlands Mediation Instituut. De huisartsopleiding heeft daarvoor een lijst van Mediators opgesteld..
  
Als deze tussenkomst geen effect sorteert zal de geschillencommissie een hoorzitting organiseren. Daarin stelt ze zich via hoor en wederhoor op de hoogte van de casus en komt enkele weken later tot een uitspraak. Als de aios het niet eens is met deze uitspraak staat de weg nog open naar de civiele rechter. Een uitgebreide beschrijving van de procedure van de geschillencommissie is te vinden in het Kaderbesluit van de RGS.
+
Als deze tussenkomst geen effect sorteert zal de geschillencommissie een hoorzitting organiseren. Daarin stelt ze zich via hoor en wederhoor op de hoogte van de casus en komt enkele weken later tot een uitspraak. Als de aios het niet eens is met deze uitspraak staat de weg nog open naar de civiele rechter. Een uitgebreide beschrijving van de procedure van de geschillencommissie is te vinden op de [https://www.knmg.nl/opleiding-herregistratie-carriere/rgs/wat-doet-de-rgs/bezwaar-beroep-en-geschil/geschillencommissie-1.htm website van de KNMG].

Huidige versie van 18 aug 2022 om 13:52


Regelgeving

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Onderwijscoördinator
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Regelgeving

Als bepaalde zaken niet naar wens gaan en rechtstreekse communicatie met de betrokkenen geen bevredigend resultaat oplevert, bestaan er verschillende manieren om de kwestie op een ander niveau aan te kaarten.

Dat kan verschillende vormen aannemen, zoals feedback geven, kritiek uiten, een klacht indienen of een geschil aangaan. Hieronder staan enkele mogelijke ingangen. Het is in principe mogelijk meerdere daarvan, in combinatie of achter elkaar, te bewandelen.

Verantwoordelijke functionarissen

De huisartsopleiding heeft enkele functionarissen aangesteld die voor een bepaalde taak verantwoordelijk zijn. Mogelijk zijn deze verantwoordelijke functionarissen een goede ingang om eventuele problemen voor te leggen. Het gaat om de volgende taken en verantwoordelijke functionarissen:

Aard van de klacht Functionaris
Uitvoering en organisatie onderwijs Teamleider betreffende fase
Koppelingsprocedure     Teamleider betreffende fase
Onderwijsinhoud Onderwijscoördinator
Opleiding opleiders Teamleider opleidersteam
Coördinatie van alle werkgebieden Hoofd van de opleiding

Belangenverenigingen aios en hao's

Zowel de aios als de hao’s hebben een vereniging die hun belangen behartigt. Deze kunnen bijvoorbeeld een ingang bieden als het van belang lijkt om de klachten uit te tillen boven de eigen, persoonlijke situatie en dus op structureel niveau onder de aandacht te brengen.

Beide verenigingen komen op voor hun specifieke doelgroep en participeren daarvoor in tal van overlegvormen binnen en buiten de Huisartsopleiding. Ook zijn ze gelieerd aan landelijke verenigingen.

Geschillencommissie

Er bestaat een landelijke, onafhankelijke Geschillencommissie die is ingesteld door de RGS. Daar kunnen aios en hao's een beroep op doen als zij het niet eens zijn met een besluit of een gang van zaken met betrekking tot de vorm, de inhoud of de duur van de opleiding. Daaronder vallen ook kwesties als beoordelingen, in- en uitschrijvingen en de kwaliteit van de opleiding.

Voordat de geschillencommissie een zaak in behandeling neemt, stelt ze echter als voorwaarde dat er contact is geweest met een onafhankelijke bemiddelende partij, dan wel een mediator die geregistreerd is bij het Nederlands Mediation Instituut. De huisartsopleiding heeft daarvoor een lijst van Mediators opgesteld..

Als deze tussenkomst geen effect sorteert zal de geschillencommissie een hoorzitting organiseren. Daarin stelt ze zich via hoor en wederhoor op de hoogte van de casus en komt enkele weken later tot een uitspraak. Als de aios het niet eens is met deze uitspraak staat de weg nog open naar de civiele rechter. Een uitgebreide beschrijving van de procedure van de geschillencommissie is te vinden op de website van de KNMG.