Huisartsopleiding VUmc: verschil tussen versies
(39 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 9: | Regel 9: | ||
| | | | ||
'''Hoofd'''<br /> | '''Hoofd'''<br /> | ||
− | {{ | + | {{functie_-_Hoofd}} |
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Adjunct hoofd'''<br /> | '''Adjunct hoofd'''<br /> | ||
− | {{ | + | {{functie_-_Adjunct-hoofd}} |
|- | |- | ||
| | | | ||
− | ''' | + | '''Onderwijscoördinatoren'''<br /> |
− | {{ | + | {{Functie_-_Onderwijscoördinatoren}} |
|} | |} | ||
+ | === Inleiding === | ||
+ | Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van onze opleiding tot huisarts, en is bedoeld voor aios (arts in opleiding tot specialist), docenten en opleiders. <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | De driejarige huisartsopleiding leidt basisartsen op tot vakbekwame en toekomstbestendige huisartsen. De leidraad voor de opleiding is het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk opleidingsplan (LOP)]]. Dit beschrijft de inhoudelijke kaders van de huisartsopleiding in 7 competentiegebieden en 10 huisartsgeneeskundige thema's, met bijbehorende kenmerkende beroepsactiviteiten: | ||
+ | * [https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/themas-en-kbas/ Thema's en KBA's] | ||
+ | * [[Competentieprofiel van de huisarts]] | ||
− | < | + | Binnen deze kaders zetten wij eigen accenten die terug zijn te vinden in [https://www.hovumc.nl/onze-visie-op-onderwijs/ onze visie op onderwijs]. Uiteraard besteden we aandacht aan de [https://www.lhv.nl/thema/kernwaarden-en-toekomstvisie/ kernwaarden van de huisartsgeneeskunde]: persoonsgericht, medisch-generalistisch, continu en gezamenlijk. |
+ | <br /> | ||
+ | Bij het afronden van de huisartsopleiding voldoet de aios aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft de aios een reëel beeld van zijn/haar beheersingsniveau van de 10 thema's van het LOP. Dat is de basis voor het zelfsturend leren na de opleiding, in het kader van permanente professionele ontwikkeling. | ||
+ | <br /><br /> | ||
+ | Er is een literatuurlijst ter ondersteuning van het leren: [[Literatuurlijst]] | ||
− | + | === Opbouw opleiding === | |
+ | Het leren in de praktijk staat centraal. Aios worden daarbij begeleid door opleiders en docenten. Om continuïteit in het leren, begeleiding en beoordeling te borgen, bestaat onze opleiding uit 2 fases van elk anderhalf jaar. | ||
+ | * De aios volgt in totaal 5 stages: het 1<sup>e</sup> en 3<sup>e</sup> jaar een huisartsstage, het 2<sup>e</sup> jaar 3 externe stages. | ||
+ | * De aios werkt 4 dagen per week in de praktijk en biedt zelfstandig patiëntenzorg onder supervisie van een opleider. | ||
+ | * De aios volgt 1 dag per week onderwijs op de terugkomdag op het instituut, in een vaste groep met ca. 14 aios (tijdens de klinische stage is dit ca. 1 x per 3 weken). | ||
+ | * Een groep heeft twee vaste docenten per fase: een huisartsdocent en een gedragswetenschappelijk docent. | ||
+ | * Er wordt gemiddeld 3 uur per week verwacht aan zelfstudie. | ||
+ | * Behalve het onderwijs in de vaste groep volgt de aios lokaal en landelijke themaonderwijs. | ||
− | + | [[Bestand:Opleiding schema.jpg]] | |
− | Het | + | === Onderwijs === |
+ | ==== Leren in de praktijk ==== | ||
+ | De aios leert het vak in de praktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang: | ||
+ | * '''Een voldoende en divers patiëntenaanbod'''. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. | ||
+ | *'''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding'''. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij aios mogelijk. | ||
− | + | In de praktijk: | |
− | + | * leren aios zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder supervisie van een opleider; | |
− | * | + | * voeren aios een leergesprek van een uur met de opleider: tijdens huisartsstages dagelijks, tijdens externe stages wekelijks; |
− | * | + | * is er ad-hoc overleg mogelijk met de opleider over individuele patiënten; |
− | * | + | * kunnen aios 3 uur per week werken aan praktijkopdrachten; |
− | * | + | * krijgen aios feedback op basis van geplande en ad-hoc-observaties; |
− | * | + | * voeren aios en opleiders tijdens de huisartsstages regelmatig om-en-om spreekuren; |
− | * | + | * zijn er tijdens de huisartsstages zelfstandige periodes waarin de aios in de lead is bij alle aspecten van de zorgverlening; |
− | * | + | * voeren aios, opleider en docent bij de huisartsstage 3 x per jaar, en aan het eind van de externe stage, een voortgangsgesprek; |
− | + | * draait de aios tijdens de huisartsstages diensten op de huisartsenpost (HAP). De mate van zelfstandigheid van de aios op de HAP is geformaliseerd in de bekwaamheidsverklaringen (zie de [[Leidraad voor het leren dienstdoen|leidraad diensten]]). | |
− | * | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | === | + | De opleidingspraktijken van locatie Amsterdam bevinden zich in een ruime kring rond de stad, ook in regio's waar het huisartsentekort steeds nijpender wordt. Op de pagina [[Regionaal Opleiden]] lees je hoe wij bijdragen aan een oplossing. |
− | De opleiding is | + | ==== De terugkomdag ==== |
− | * De | + | De aios komen 1 dag per week voor onderwijs naar het instituut. Het doel van deze terugkomdag is ondersteuning en verdieping van het praktijkleren. De opleiding kent zgn. gewone terugkomdagen en terugkomdagen waarop aios themaonderwijs volgen. |
− | + | <br /><br /> | |
− | + | '''''Terugkomdag'''''<br /> | |
+ | Dit instituutsonderwijs is grotendeels vraaggestuurd: de aios en docenten kiezen, binnen de kaders van het Landelijk opleidingsplan, zelf welke onderwerpen zij aan bod laten komen, en in welke vorm. De opbouw van de terugkomdag kent een aantal vaste onderdelen: | ||
+ | *'''''Reflectieronde''''': aios leggen casus en dilemma's voor aan hun groepsgenoten en docenten. Door reflectie en feedback op deze praktijkervaringen krijgt de aios meer grip op de ervaring en ontwikkelen handvatten voor de verdere professionele ontwikkeling. Dit kan leiden tot gerichte leeractiviteiten. De ingebrachte vragen uit de praktijk kunnen ook richting geven aan de planning van het onderwijs in de groep. Zie ook [[Leerlijn professionaliteit]]. | ||
+ | * '''''Aiosonderwijs''''': de aiosgroep kiest in overleg met de docenten welke onderwerpen aandacht moeten krijgen in het groepsonderwijs. Bij de voorbereiding en uitvoering daarvan hebben aios een actieve rol. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het aiosonderwijs te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aiosonderwijs. Het is daarbij van belang dat het onderwijs aansluit op de leerwensen van de groep. <br />Het aiosonderwijs kan ook in tweetallen gegeven worden. <br /> Op de Wiki staan per thema en per competentiegebied [[Bouwstenenoverzicht|onderwijsbouwstenen]] die behulpzaam zijn bij het voorbereiden en vormgeven van dit onderwijs. Zie de pagina [[Aiosonderwijs]] (voor aios en docenten) voor de werkwijze en richtlijnen bij het ontwikkelen en verzorgen van onderwijs voor de terugkomdag. | ||
+ | *'''''Individuele begeleiding''''': elke aios krijgt individuele begeleiding van een docent. Dit kan in een gesprek plaatsvinden, maar ook binnen de digitale leeromgeving Canvas waar docenten inhoudelijk kunnen reageren op bestanden die de aios uploadt, zoals het Individueel OntwikkelPlan ([[IOP - Individueel OntwikkelPlan]]). | ||
+ | *'''''Keek op de week''''': discussie over een actueel onderwerp. | ||
+ | *'''''Supervisie''''' tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage. | ||
+ | *'''''Intervisie''''' tijdens de 2<sup>e</sup> huisartsstage. | ||
+ | *'''''Evaluatie en planning''''': de groep kijkt terug op de terugkomdagen van de afgelopen periode, bespreken de leerwensen voor de komende periode, inclusief de verdeling van onderwerpen voor (aios)onderwijs. | ||
+ | *'''''Docentonderwijs en -training''''': groepsdocenten hebben hun eigen expertisegebieden. Zo geven gedragswetenschappelijk docenten o.a. trainingen in samenwerken en arts-patiëntcommunicatie. Huisartsdocenten geven onderwijs over medisch-inhoudelijke onderwerpen, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw thema. | ||
− | + | '''''Themaonderwijs'''''<br /> | |
− | + | Het themaonderwijs kan gaan over medisch-inhoudelijke of over competentie-gerelateerde onderwerpen. Het themaonderwijs is verplicht onderwijs voor alle aios. De hoeveelheid themaonderwijs verschilt per stage. | |
− | + | *Het onderwijs wordt gegeven door gast- of groepsdocenten met expertise op een bepaald vakgebied. | |
+ | *Aios volgen themaonderwijs in principe in gemengde groepen. Uitzondering hierop is een aantal onderwerpen tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage die in de eigen groep plaatsvinden. | ||
+ | *In jaar 1 en 2 komen onderwerpen aan bod waarvan de huisartsopleiding vindt dat iedere aios er kennis mee moet maken tijdens de opleiding. Bij deze onderwerpen staat niet bij voorbaat vast dat het in de onderwijsgroep of in de opleidingspraktijk aan bod komt. | ||
+ | *In jaar 3 zijn de onderwerpen verdiepend; aios kiezen uit relevante onderwerpen die kunnen uitnodigen tot verdere bekwaamheid. | ||
− | + | [[Bestand:Themaonderwijs schema.jpg]] | |
− | |||
− | + | ==== Overig onderwijs ==== | |
− | + | Naast het reguliere onderwijs dat door het instituut wordt verzorgd, volgen aios ook overig onderwijs dat veelal vanuit landelijk wordt georganiseerd, of door het instituut maar dat buiten de tkd plaatsvindt:<br /><br /> | |
− | + | [[Bestand:Overig onderwijs.jpg]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | ==== | + | ==== Leren op de huisartsenpost ==== |
− | + | Omdat een belangrijk deel van de huisartsenzorg wordt geleverd op de huisartsenpost (HAP) doet de aios ook diensten op de HAP. Ook hier geldt dat de balans tussen zelfstandig werken en begeleiding essentieel is voor het leren en de patiëntveiligheid. Meer informatie over dienstdoen op de huisartsenpost is te vinden bij de [[leerlijn spoedeisende zorg]]. | |
− | ==== | + | ==== Leren met praktijkopdrachten ==== |
− | + | Praktijkopdrachten vormen een brug tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Een praktijkopdracht geeft richting aan het leren in de praktijk. De opleiding kent een aantal verplichte praktijkopdrachten. Zie het overzicht van verplichtingen hieronder. | |
− | + | Daarnaast staat het aios vrij om nog meer praktijkopdrachten te doen, een lijst ter inspiratie staat [[Alternatieve opdrachten|hier]]. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;" | {| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;" | ||
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]''' | | class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]''' | ||
Regel 103: | Regel 104: | ||
|} | |} | ||
− | === | + | ==== Toetsen, voortgang en beoordeling ==== |
− | + | De Huisartsopleiding UMC, locatie VUmc leidt artsen op tot vakbekwame, competente huisartsen. Daaruit vloeit voort dat de opleiding in staat moet zijn om de ontwikkeling van aios te monitoren en het niveau van functioneren van de aios te toetsen. | |
+ | |||
+ | De aios maakt zich tijdens de opleiding de competenties eigen, mede aan de hand van de in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde genoemde opleidingsthema’s en kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s). | ||
+ | De competentieboordelingslijst [[ComBeL]] dient hierbij als onderlegger en beoordelingsinstrument. | ||
+ | Opleider en docent hebben een coachende rol bij de leeractiviteiten van de aios en een beoordelende rol bij de competentieontwikkeling van de aios. | ||
+ | |||
+ | Elke aios is verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn/haar eigen voortgang in het E-portfolio en op Canvas. Het portfolio bevat de voortgangsadviezen, voortgangsbeslissingen en een neerslag van de beoordelingen en prestaties van de aios die het bewijs vormen van het verworven niveau van de competenties. We beschouwen de aios als eigenaar van het portfolio. De aios nodigt de beoordelaars uit om de beoordelingen in te vullen. | ||
− | + | Op de pagina [[Toetsing en beoordeling]] staat uitgebreide informatie over voortgang en beoordeling. | |
− | |||
=== Onderwijsinformatiesystemen === | === Onderwijsinformatiesystemen === | ||
− | Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen. Zie voor een uitgebreide beschrijving [[ICT Systemen | + | Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen. Zie voor een uitgebreide beschrijving de pagina [[ICT - Systemen en ondersteuning]]. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{witregel}} | {{witregel}} |
Huidige versie van 14 jun 2023 om 10:35
Regelgeving |
---|
Hoofd |
Adjunct hoofd |
Onderwijscoördinatoren |
Inhoud
Inleiding
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van onze opleiding tot huisarts, en is bedoeld voor aios (arts in opleiding tot specialist), docenten en opleiders.
De driejarige huisartsopleiding leidt basisartsen op tot vakbekwame en toekomstbestendige huisartsen. De leidraad voor de opleiding is het Landelijk opleidingsplan (LOP). Dit beschrijft de inhoudelijke kaders van de huisartsopleiding in 7 competentiegebieden en 10 huisartsgeneeskundige thema's, met bijbehorende kenmerkende beroepsactiviteiten:
Binnen deze kaders zetten wij eigen accenten die terug zijn te vinden in onze visie op onderwijs. Uiteraard besteden we aandacht aan de kernwaarden van de huisartsgeneeskunde: persoonsgericht, medisch-generalistisch, continu en gezamenlijk.
Bij het afronden van de huisartsopleiding voldoet de aios aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft de aios een reëel beeld van zijn/haar beheersingsniveau van de 10 thema's van het LOP. Dat is de basis voor het zelfsturend leren na de opleiding, in het kader van permanente professionele ontwikkeling.
Er is een literatuurlijst ter ondersteuning van het leren: Literatuurlijst
Opbouw opleiding
Het leren in de praktijk staat centraal. Aios worden daarbij begeleid door opleiders en docenten. Om continuïteit in het leren, begeleiding en beoordeling te borgen, bestaat onze opleiding uit 2 fases van elk anderhalf jaar.
- De aios volgt in totaal 5 stages: het 1e en 3e jaar een huisartsstage, het 2e jaar 3 externe stages.
- De aios werkt 4 dagen per week in de praktijk en biedt zelfstandig patiëntenzorg onder supervisie van een opleider.
- De aios volgt 1 dag per week onderwijs op de terugkomdag op het instituut, in een vaste groep met ca. 14 aios (tijdens de klinische stage is dit ca. 1 x per 3 weken).
- Een groep heeft twee vaste docenten per fase: een huisartsdocent en een gedragswetenschappelijk docent.
- Er wordt gemiddeld 3 uur per week verwacht aan zelfstudie.
- Behalve het onderwijs in de vaste groep volgt de aios lokaal en landelijke themaonderwijs.
Onderwijs
Leren in de praktijk
De aios leert het vak in de praktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
- Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren.
- Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij aios mogelijk.
In de praktijk:
- leren aios zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder supervisie van een opleider;
- voeren aios een leergesprek van een uur met de opleider: tijdens huisartsstages dagelijks, tijdens externe stages wekelijks;
- is er ad-hoc overleg mogelijk met de opleider over individuele patiënten;
- kunnen aios 3 uur per week werken aan praktijkopdrachten;
- krijgen aios feedback op basis van geplande en ad-hoc-observaties;
- voeren aios en opleiders tijdens de huisartsstages regelmatig om-en-om spreekuren;
- zijn er tijdens de huisartsstages zelfstandige periodes waarin de aios in de lead is bij alle aspecten van de zorgverlening;
- voeren aios, opleider en docent bij de huisartsstage 3 x per jaar, en aan het eind van de externe stage, een voortgangsgesprek;
- draait de aios tijdens de huisartsstages diensten op de huisartsenpost (HAP). De mate van zelfstandigheid van de aios op de HAP is geformaliseerd in de bekwaamheidsverklaringen (zie de leidraad diensten).
De opleidingspraktijken van locatie Amsterdam bevinden zich in een ruime kring rond de stad, ook in regio's waar het huisartsentekort steeds nijpender wordt. Op de pagina Regionaal Opleiden lees je hoe wij bijdragen aan een oplossing.
De terugkomdag
De aios komen 1 dag per week voor onderwijs naar het instituut. Het doel van deze terugkomdag is ondersteuning en verdieping van het praktijkleren. De opleiding kent zgn. gewone terugkomdagen en terugkomdagen waarop aios themaonderwijs volgen.
Terugkomdag
Dit instituutsonderwijs is grotendeels vraaggestuurd: de aios en docenten kiezen, binnen de kaders van het Landelijk opleidingsplan, zelf welke onderwerpen zij aan bod laten komen, en in welke vorm. De opbouw van de terugkomdag kent een aantal vaste onderdelen:
- Reflectieronde: aios leggen casus en dilemma's voor aan hun groepsgenoten en docenten. Door reflectie en feedback op deze praktijkervaringen krijgt de aios meer grip op de ervaring en ontwikkelen handvatten voor de verdere professionele ontwikkeling. Dit kan leiden tot gerichte leeractiviteiten. De ingebrachte vragen uit de praktijk kunnen ook richting geven aan de planning van het onderwijs in de groep. Zie ook Leerlijn professionaliteit.
- Aiosonderwijs: de aiosgroep kiest in overleg met de docenten welke onderwerpen aandacht moeten krijgen in het groepsonderwijs. Bij de voorbereiding en uitvoering daarvan hebben aios een actieve rol. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het aiosonderwijs te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aiosonderwijs. Het is daarbij van belang dat het onderwijs aansluit op de leerwensen van de groep.
Het aiosonderwijs kan ook in tweetallen gegeven worden.
Op de Wiki staan per thema en per competentiegebied onderwijsbouwstenen die behulpzaam zijn bij het voorbereiden en vormgeven van dit onderwijs. Zie de pagina Aiosonderwijs (voor aios en docenten) voor de werkwijze en richtlijnen bij het ontwikkelen en verzorgen van onderwijs voor de terugkomdag. - Individuele begeleiding: elke aios krijgt individuele begeleiding van een docent. Dit kan in een gesprek plaatsvinden, maar ook binnen de digitale leeromgeving Canvas waar docenten inhoudelijk kunnen reageren op bestanden die de aios uploadt, zoals het Individueel OntwikkelPlan (IOP - Individueel OntwikkelPlan).
- Keek op de week: discussie over een actueel onderwerp.
- Supervisie tijdens de 1e huisartsstage.
- Intervisie tijdens de 2e huisartsstage.
- Evaluatie en planning: de groep kijkt terug op de terugkomdagen van de afgelopen periode, bespreken de leerwensen voor de komende periode, inclusief de verdeling van onderwerpen voor (aios)onderwijs.
- Docentonderwijs en -training: groepsdocenten hebben hun eigen expertisegebieden. Zo geven gedragswetenschappelijk docenten o.a. trainingen in samenwerken en arts-patiëntcommunicatie. Huisartsdocenten geven onderwijs over medisch-inhoudelijke onderwerpen, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw thema.
Themaonderwijs
Het themaonderwijs kan gaan over medisch-inhoudelijke of over competentie-gerelateerde onderwerpen. Het themaonderwijs is verplicht onderwijs voor alle aios. De hoeveelheid themaonderwijs verschilt per stage.
- Het onderwijs wordt gegeven door gast- of groepsdocenten met expertise op een bepaald vakgebied.
- Aios volgen themaonderwijs in principe in gemengde groepen. Uitzondering hierop is een aantal onderwerpen tijdens de 1e huisartsstage die in de eigen groep plaatsvinden.
- In jaar 1 en 2 komen onderwerpen aan bod waarvan de huisartsopleiding vindt dat iedere aios er kennis mee moet maken tijdens de opleiding. Bij deze onderwerpen staat niet bij voorbaat vast dat het in de onderwijsgroep of in de opleidingspraktijk aan bod komt.
- In jaar 3 zijn de onderwerpen verdiepend; aios kiezen uit relevante onderwerpen die kunnen uitnodigen tot verdere bekwaamheid.
Overig onderwijs
Naast het reguliere onderwijs dat door het instituut wordt verzorgd, volgen aios ook overig onderwijs dat veelal vanuit landelijk wordt georganiseerd, of door het instituut maar dat buiten de tkd plaatsvindt:
Leren op de huisartsenpost
Omdat een belangrijk deel van de huisartsenzorg wordt geleverd op de huisartsenpost (HAP) doet de aios ook diensten op de HAP. Ook hier geldt dat de balans tussen zelfstandig werken en begeleiding essentieel is voor het leren en de patiëntveiligheid. Meer informatie over dienstdoen op de huisartsenpost is te vinden bij de leerlijn spoedeisende zorg.
Leren met praktijkopdrachten
Praktijkopdrachten vormen een brug tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Een praktijkopdracht geeft richting aan het leren in de praktijk. De opleiding kent een aantal verplichte praktijkopdrachten. Zie het overzicht van verplichtingen hieronder. Daarnaast staat het aios vrij om nog meer praktijkopdrachten te doen, een lijst ter inspiratie staat hier.
Verplichtingen 1e Huisartsstage |
Klinische stage |
CZ stage |
GGZ stage |
Verplichtingen 2e Huisartsstage |
Toetsen, voortgang en beoordeling
De Huisartsopleiding UMC, locatie VUmc leidt artsen op tot vakbekwame, competente huisartsen. Daaruit vloeit voort dat de opleiding in staat moet zijn om de ontwikkeling van aios te monitoren en het niveau van functioneren van de aios te toetsen.
De aios maakt zich tijdens de opleiding de competenties eigen, mede aan de hand van de in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde genoemde opleidingsthema’s en kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s). De competentieboordelingslijst ComBeL dient hierbij als onderlegger en beoordelingsinstrument. Opleider en docent hebben een coachende rol bij de leeractiviteiten van de aios en een beoordelende rol bij de competentieontwikkeling van de aios.
Elke aios is verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn/haar eigen voortgang in het E-portfolio en op Canvas. Het portfolio bevat de voortgangsadviezen, voortgangsbeslissingen en een neerslag van de beoordelingen en prestaties van de aios die het bewijs vormen van het verworven niveau van de competenties. We beschouwen de aios als eigenaar van het portfolio. De aios nodigt de beoordelaars uit om de beoordelingen in te vullen.
Op de pagina Toetsing en beoordeling staat uitgebreide informatie over voortgang en beoordeling.
Onderwijsinformatiesystemen
Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen. Zie voor een uitgebreide beschrijving de pagina ICT - Systemen en ondersteuning.
Overzicht stagehandleidingen
Handleiding 1e Huisartsstage | Klinische stage |
CZ stage |
GGZ stage |
Handleiding 2e Huisartsstage |