Begeleiding POH-somatiek door aios

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Jae Klaasen (overleg | bijdragen) op 14 mei 2018 om 06:30 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px; width:300px; " ! colspan="2" style="height:50px; text-align:center; color: white; background-color: Ligh...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Leerlijn chronische zorg
Auteur Judith Tjin-A-Ton
Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Chronische ziekten
3. Samenwerking

Competenties

1. Medisch handelen
3. Samenwerken
4. Organiseren

Leerplek Prakijk

Leergesprek
TKD

Type

Presentatie
Onderwijsprogramma
Video
Literatuur

Datum 24-04-2018

Relevantie De zorg voor mensen met een chronische ziekte, zoals DM, Astma/COPD en (preventie van) hart- en vaatziekten, is steeds vaker geregeld in de ketenzorg. Hierbij verschuift de taak van de huisarts gedeeltelijk van het zelf leveren van zorg, naar het begeleiden van de POH’s die de zorg leveren. Het is voor de aios dus van belang om behalve medische richtlijnen leren toe te passen, ook te weten hoe die zorg georganiseerd is en ervaring op te doen met het superviseren van POH’s.

Doelen ‐ aios krijgt inzicht hoe de keten- en/of chronische zorg in de opleidingspraktijk is geregeld; ‐ aios krijgt inzicht in de begeleiding van de POH door de huisarts; ‐ aios creëert in samenspraak met de huisarts-opleider een leeromgeving waarin hij/zij een rol krijgt in het begeleiden van de POH; ‐ aios leert de POH te superviseren.

Werkvormen/onderwijsactiviteiten Het belangrijkste onderdeel bestaat uit een gesprek van de aios met de POH en een leergesprek met de huisarts-opleider. Dit met als doel de organisatie van zorg in de stage praktijk te leren kennen. Het zijn twee afzonderlijke gesprekken omdat de visie van de POH soms kan verschillen van die van de huisarts-opleider. Dat kan dan een interessant gesprek opleveren. Daarna is het de bedoeling dat de aios een plan van aanpak schrijft voor de begeleiding van de POH tijdens de stage in de huisartsenpraktijk.

Gebruiksaanwijzing Deze bouwsteen is met name bedoeld voor de 2e fase, maar kan ook al in de 1e fase (afhankelijk van specifieke belangstelling van de aios of de praktijksetting in de 1e fase) worden gebruikt.

Gebruiksaanwijzing voor docenten Het zou heel fijn zijn als de docenten in het eerste kwartaal van de huisartsenstage in de 2e fase dit onder de aanbracht brengen van zowel de aios als de huisarts-opleiders. Hiervoor is een korte power-point gemaakt van 5 dia’s ter introductie bij de verschillende groepen. Dit kost slechts 5 minuten. Lees ter voorbereiding de bouwsteen voor het geval er vragen zijn. De bouwsteen bestaat uit twee onderdelen:

  1. Twee gesprekken met POH resp. huisarts-opleider om de organisatie van chronische zorg in kaart te brengen;
  2. Het maken van een plan van aanpak ‘Begeleiding POH-somatiek door aios’.

Het is aan de docenten om te beoordelen hoe ze het maken van een plan van aanpak willen stimuleren zodat dat alle aios de gelegenheid krijgen dit te leren in de opleidingspraktijk. Deze bouwsteen kan ook gepresenteerd worden tijdens een terugkomdag. Aandachtspunten kunnen dan zijn: verschillen in organisatie van zorg tussen de verschillende praktijken en de achtergronden daarvan en verschillen in de plannen van aanpak. Tips voor elkaar?

Gebruiksaanwijzing voor aios De bouwsteen bestaat uit twee onderdelen:

  1. Twee gesprekken met POH resp. huisarts-opleider om de organisatie van chronische zorg in kaart te brengen;
  2. het maken van een plan van aanpak ‘Begeleiding POH somatiek door aios’.

Start eerst met het gesprek met de POH en daarna met de huisarts-opleider. Eventueel een gesprek met zijn drieën als alternatief.

bijlage 1. Vragenlijst als handvat voor gesprek van de aios met de POH en/of huisarts-opleider. bijlage 2 .Maak vervolgens een plan van aanpak