Bouwsteen format: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 11: Regel 11:
  
 
==== Werkvormen/Onderwijsactiviteiten: ====
 
==== Werkvormen/Onderwijsactiviteiten: ====
Hier staan suggesties hoe de bouwsteen in te zetten.<blockquote>'''''Voorbeeld''': het filmpje kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan een praktijkopdracht, leergesprek, terugkomdagonderwijs etc.''</blockquote>
+
Hier staat de inhoud van de bouwsteen en suggesties hoe de bouwsteen in te zetten.<blockquote>'''''Voorbeeld''': het filmpje kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan een praktijkopdracht, leergesprek, terugkomdagonderwijs etc.''</blockquote>
  
 
==== Gebruiksaanwijzing: ====
 
==== Gebruiksaanwijzing: ====

Versie van 10 jul 2018 om 16:08

Definitie Bouwsteen

Een bouwsteen bevat informatie over een specifiek onderwerp binnen een leerlijn. Bouwstenen zijn divers van aard en kunnen groter of kleiner zijn. Ze kunnen een heel onderwijsprogramma bevatten of slechts een stuk achtergrondinformatie of bijvoorbeeld een filmpje. Omwille van het gebruiksgemak streven we ernaar om alle bouwstenen in een zelfde format aan te bieden. Na aanklikken kom je in een openingsscherm met een vast format:

Format Bouwsteen

Relevantie:

Hier staat heel kort het onderwerp waar de bouwsteen een bijdrage voor is en de reden waarom deze bouwsteen interessant is.
Voorbeeld: Gedeelde besluitvorming in de spreekkamer wordt steeds belangrijker. Veel artsen denken dat ze de hele dag niets anders doen. Uit onderzoek blijkt dat dit tegenvalt. Bewustwording van wat gedeelde besluitvorming kan betekenen, en bewustwording van de eigen attitude hierbij, zijn belangrijke stappen in het leren van gedeelde besluitvorming.

Doelen/Subdoelen:

Hier staat beschreven wat we met deze bouwsteen beogen.
Voorbeeld: Deze bouwsteen is een video-college van ca 15 minuten; het beoogt kennismaking met het begrip gedeelde besluitvorming en bewustwording van de eigen attitude tov gedeelde besluitvorming bij verschillende soorten klachten, hulpvragen en  diagnosen

Werkvormen/Onderwijsactiviteiten:

Hier staat de inhoud van de bouwsteen en suggesties hoe de bouwsteen in te zetten.
Voorbeeld: het filmpje kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan een praktijkopdracht, leergesprek, terugkomdagonderwijs etc.

Gebruiksaanwijzing:

Hier staat in welke situaties en voor welke doelgroep de bouwsteen te gebruiken is. Een zekere overlap met de werkvormen en de meta-informatie is daarbij onvermijdelijk.
Voorbeeld: Dit is een mooi filmpje over gedeelde besluitvorming voor mensen die er nog weinig van weten.

Meta-informatie

Hier staan de volgende items:

  • Leerlijn (selecteer de leerlijn waar vanuit de bouwsteen wordt gemaakt)
  • Auteur (als de bouwsteen vrijwel samenvalt met een bestaand onderwijsprogramma of presentatie, vermeld dan zowel de originele auteur als je eigen naam)
  • Stage
  • KBA (selecteer de meest passende KBA voor de bouwsteen, minder is beter)
  • Competenties (selecteer de meest passende competenties voor deze bouwsteen, niet alle bij de KBA horende competenties hoeven terug te komen, minder is beter)
  • Toepassing
    • Onderwijsprogramma
    • Zelfstudie/achtergrondinformatie
    • Praktijkleren
    • Leergesprek
  • Trefwoorden (de termen waarmee deze bouwsteen door de hele Wiki, leerlijn overstijgend vindbaar is, bijvoorbeeld de bouwsteen Insulinebehandeling bij diabetes zou als trefwoorden kunnen hebben: Insuline, Diabetes, POH, Ketenzorg. Per leerlijn wordt gewerkt aan een vaste set van trefwoorden; de trefwoorden-sets van de verschillende leerlijnen worden door de Wiki-beheerder geïntegreerd)
  • Datum

Voorbeeld:

Leerlijn korte episode zorg
Auteur Yeun Ying Wong
Stage 1e Huisartsstage
KBA 1. Consult filteren
Competenties 1. Medisch handelen

2. Communicatie
4. Organiseren
6. Kennis en wetenschap

Toepassing Praktijkleren

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Trefwoorden Astma/COPD, APC
Datum 26-03-2018