Differentiaties: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(37 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[2e Fase]]</li>
 
 
<li class="breadcrumb-item">[[2e Huisartsstage]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[2e Huisartsstage]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
Regel 10: Regel 9:
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Onderwijscoördinator differentiaties'''<br />
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
+
{{Auteur - Dorien Stilma}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Teamleider 2e Fase'''<br />
 
'''Teamleider 2e Fase'''<br />
{{auteur - Hendrien Duijnhouwer}}
+
{{Functie - TL Fase 2}}
 
|-
 
|-
|'''Coordinator differentiaties'''<br />
+
|'''Differentiatiecoördinator'''<br />
[mailto:a.weesie@vumc.nl Angela Weesie]
+
{{Functie - Differentiatie Coördinator}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Assistent teamleider'''<br />
 
'''Assistent teamleider'''<br />
[mailto:h.breuker@vumc.nl Hedwich Breuker]
+
{{Functie - ATL Fase 2}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''2e Huisartsstage'''
 
'''2e Huisartsstage'''
*[[Opdrachten 2e Huisartsstage|Opdrachten]]
 
 
*[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|Verplichtingen]]
 
*[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|Verplichtingen]]
*[[Supervisie 2e Huisartsstage|Verplichtingen]]
 
 
*[[Differentiaties]]
 
*[[Differentiaties]]
 
*[[Bouwstenen 2e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 
*[[Bouwstenen 2e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 +
*[[Intervisie]]
 
|}
 
|}
Naast reguliere onderwijs kun je in de [[2e Huisartsstage|2e huisartsstage]] van de huisartsopleiding gebruik maken van een aanvullend, verdiepend onderwijsaanbod: de differentiatie.
+
=== Wat is een differentiatie? ===
 +
Een differentiatie is een aanvullend, verdiepend onderwijsaanbod. De gemiddelde tijdsinvestering is 23 dagen, verdeeld over 6, 9 of 12 maanden.
  
Hiermee bekwaam je je meer dan gebruikelijk in een onderdeel van de huisartsgeneeskunde dat je fascinatie/interesse heeft.
+
=== Landelijke differentiaties ===
 +
Er zijn 11 landelijk georganiseerde differentiaties, waarvan er 10 zijn gebaseerd op de kaderopleidingen. Het overzicht staat [https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/differentiaties/ hier].
  
Per 6 maanden volg je 1 x per maand in totaal 5 onderwijsdagen op het instituut waar de differentiatie wordt gegeven. Daarnaast kun je maximaal 3 uur praktijktijd besteden. Wil je echt plezier hebben van de differentiatie dan stop je er vooral eigen tijd in.
+
De landelijke differentiaties zijn geïntegreerde differentiaties en bestaan uit:
 +
*6-10 onderwijsdagen op het instituut dat de differentiatie verzorgt.
 +
*Praktijkopdrachten die je uitvoert op de stageplek; je bent dan bijvoorbeeld meer dan gemiddeld bezig met patiënten die centraal staan bij de gekozen differentiatie.
 +
*De vereiste voorbereidingen/zelfstudie.
  
Let op: Naast naast het landelijke aanbod heeft HOVUmc de Differentiatie Onderwijs.
+
Bij elke differentiatie zal je er ook eigen tijd in moeten stoppen.
  
=== Hoe voer ik een differentiatie uit? ===
+
=== Lokale differentiatie ===
Een differentiatie duurt doorgaans 6 maanden, sommige 9 of 12 maanden.
+
Naast de landelijke differentiaties kun je lokaal de differentiatie Wetenschappelijke Vorming volgen. Dit is een individuele, niet-geïntegreerde differentiatie.  
 
+
Je pauzeert de opleiding om je te richten op de differentiatie: het doen van wetenschappelijk onderzoek. Er zijn geen onderwijsdagen, wel individuele begeleiding. De invulling van de differentiatie wordt mede bepaald door jouw individuele opleidingsplan en of je kunt aansluiten bij een lopend onderzoeksproject.
Je bent in de opleidingspraktijk meer dan gemiddeld bezig met de patiënten die centraal staan bij de differentiatie van je keuze. Dat moet natuurlijk  wel mogelijk zijn in de praktijk waar je in het 2e Huisartsstage gaat werken. Bespreek dus met je opleider van tevoren je plannen en doelen. Bij de koppelingsprocedure kun je je wensen al kenbaar maken bij de opleiders.
 
 
 
Indien je een differentiatie kiest die door een ander instituut wordt gegeven dan valt de terugkomdag voor de differentiatie niet samen met het groepsonderwijs op je eigen instituut. Je volgt dan in een bepaalde week en de differentiatiedag en de  reguliere terugkomdag van je reguliere onderwijsgroep. In de week dat er differentiatieonderwijs c.q. workshops staan gepland op eigen instituut werk jij, ter compensatie, in de praktijk.
 
 
 
In het algemeen zijn de onderwijsdagen op:
 
* '''HOVUmc''': donderdag
 
* '''LUMC''': doorgaans woensdag
 
* '''AMC''': dinsdag
 
  
 
=== Wie kan een differentiatie volgen? ===
 
=== Wie kan een differentiatie volgen? ===
Iedere aios in de 2e huisartsstage kan een differentiatie volgen uit het aanbod van de verschillende instituten. Daartoe dien je '''voldoende leerruimte''' te hebben en (ruim) voldoende te presteren in de praktijk. Aan het einde van [[1e Huisartsstage]] moet de ruimte in het [[IOP]] aangetoond zijn.
+
Je kunt een differentiatie volgen als je:
 +
*een aanstelling hebt van minimaal 32 uur per week (84,21%) en ten tijde van de differentiatie minimaal 2,5 dagen werkzaam bent op de praktijk. Overigens is het mogelijk om het deeltijdpercentage gedurende de differentiatie te verhogen.
 +
*voldoende leerruimte hebt op basis van resultaten en persoonlijke belastbaarheid, en de differentiatie past bij jouw [[IOP - Individueel OntwikkelPlan]]. Aan het einde van de 1<sup>e</sup> huisartsstage geven opleider en groepsdocenten hierover een advies. In het laatste kwartaal van jaar 2 volgt opnieuw advies van de groepsdocenten. Uiteindelijk hoor je van de coördinator differentiaties of je bent toegelaten.
 +
*voor het einde van de opleiding het vereiste competentieniveau kunt halen binnen de resterende opleidingstijd minus drie maanden (= maximale studiebelasting voor de differentiatie).
  
Als je de overtuiging hebt dat je die ruimte hebt in je leertraject en een differentiatie overweegt, maar twijfelt of je aan de criteria voldoet kun je contact opnemen met teamleider van de 2e Fase/coördinator differentiatie. In overleg met haar vraag je schriftelijk en voorzien van een toelichting, motivatie en recent curriculum een aanvullende beoordeling.  
+
De landelijke voorwaarden lees je [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/20230501-De-Landelijke-Differentiatie-Uitleg-en-Kaders_website.pdf hier]. <br />
 
+
Bekijk onze informatievideo:
Voldoende leerruimte is o.a. aantoonbaar door voldoende scores op de:
+
{{#evt:
* [[LHK]]
+
service=youtube
* CV-toets(en)
+
|id=https://www.youtube.com/watch?v=rVdcY_bBqzo
* minimale score van 3 op alle taakgebieden van de laatste [[ComBeL]] 1e huisartsstage van zowel opleider als docent.
+
|dimensions=320
Angela Weesie zal daarop informatie inwinnen bij je docenten, een beslissing nemen en je hierover informeren. In geval van twijfel beslist het hoofd van de opleiding. Ook indien de aios het niet eens is met de uitslag beslist Nettie Blankenstein, hoofd opleiding.
+
}}
 
+
<br />
=== Welke differentiaties zijn er? ===
+
<div class="panel-group" id="accordion">
Het landelijk differentiatie aanbod bestaat uit een pakket van differentiatie mogelijkheden overeenkomstig aan de onderwerpen van de [https://www.nhg.org/scholing/kaderopleiding-beleid-en-beheer NHG-kaderopleidingen] (of zie: [http://www.chbb.nl/ CHBB]). Dit aanbod is samengesteld en wordt uitgevoerd door de gezamenlijke opleidingsinstituten en is toegankelijk voor de aios van alle acht opleidingsinstituten, die voldoen aan de voorwaarden.
+
<accordion parent="accordion" heading="Proces voorlichting en inschrijving" class="show">
 
+
In onderstaand schema staan de momenten van het proces voorlichting en inschrijving. De belangrijkste zijn:
Het opleidingsinstituut van de afdeling huisartsgeneeskunde, die de 'eigenaar' is van een kaderopleiding, verzorgt ook de differentiatie met dit onderwerp. De differentiatie is een extra onderwijsaanbod nauw afgestemd op het cursorisch onderwijs van de opleiding en de inhoud van de kaderopleiding, maar is geen onderdeel van de kaderopleiding. Het bewijs van succesvolle voltooiing van de differentiatie kan later wel ingebracht worden bij het volgen van de betreffende kaderopleiding.
+
*Advies opleider en groepsdocenten
 
+
*Plan van aios bij aanmelding
==== Landelijk aanbod ====
+
*Aanmelding 6 maanden voor start 2<sup>e</sup> huisartsstage
Op de website van Huisartsopleiding Nederland vind je het actuele [https://www.huisartsopleiding.nl/aios/landelijk-onderwijs/differentiaties overzicht van de beschikbare differentiaties].
+
*Afstemming aios en opleider over differentiatie
 
+
 <br />
==== Lokaal aanbod HOVUmc ====
+
[[Bestand:Proces vrl en inschr diff.png|kaderloos|700x700px]]
Naast bovenstaande aanbod kun je je inschrijven voor de [http://www.hovumc.nl/differentiatie-onderwijs/ Differentiatie Onderwijs].
+
<br />
 
+
Bekijk de PowerPointpresentatie [[:Bestand:Voorl Differentiatie dec21.pptx|Voorlichting Differentiaties]].
=== Inschrijven? Zo doe je dat! ===
+
</accordion>
Een maand voor de start van koppelingsprocedure ontvang je een brief met informatie over de koppeling, de differentiatie’s en de workshops.
+
==== Inschrijfformulier ====
 +
[https://forms.office.com/pages/responsepage.aspx?id=GqvfaLsRxky-tSjXVphPtrOKGWlS-UJChDYQLoMM3LVURDdBMjMzSDlYMTI3WlFOTlE3S0EzMjU0MSQlQCN0PWcu Inschrijfformulier voor een differentiatie]
 +
<div class="accordion" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Wat betekent een differentiatie voor het cursorisch onderwijs?">
 +
De onderwijsdagen van de differentiatie kunnen op andere dagen van de week vallen dan de terugkomdag bij ons. In die week volg je dan zowel het differentiatieonderwijs als de terugkomdag. Je mist dan een extra dag op de praktijk. Het is de bedoeling dat je deze gemiste praktijkdag inhaalt. In Amsterdam kan dat door de terugkomdag over te slaan tijdens de zgn. 'differentiatieweken' die in je rooster staan. In Twente doe je dit in afstemming met je docenten.  <br />
 +
Als het differentiatieonderwijs op dezelfde dag valt als de terugkomdagen, gaat het differentiatieonderwijs voor. Dit geldt niet voor de zelfstandige periode in de huisartspraktijk; de zelfstandige periode heeft voorrang op het differentiatieonderwijs. <br />
 +
<br />
 +
Let wel: in alle gevallen moet je 2,5 dag per week beschikbaar blijven voor de praktijk. Dat kan bijten met bovenstaande als je in deeltijd werkt. In dat geval gaat de 2,5 dag in de praktijk voor, evenals het differentiatieonderwijs. Je kunt dan de terugkomdag overslaan of een halve terugkomdag volgende in de week dat je ook differentiatieonderwijs hebt. Stem me je opleider en docent af welk onderdeel van de geplande terugkomdag dan het handigst is om te volgen, passend bij jouw IOP.<br />
 +
Het is ook mogelijk om gedurende de differentiatie jouw deeltijdfactor te verhogen.
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Wat betekent een differentiatie voor de praktijk?">
 +
Het merendeel van de differentiaties heeft een looptijd van 6 maanden. Ervaring leert dat de tijdsinvestering voor een differentiatie 23 dagen is. Een aios kan maximaal een kwart van de praktijktijd besteden aan de differentiatie. In alle gevallen moet de aios tweeënhalve dag per week beschikbaar blijven voor patiëntenzorg.
  
Je schrijft je in via het '''[https://www.hovumc.nl/inschrijven_differentiaties inschrijfformulier]'''. Als je voldoet aan de eisen wordt je aangemeld voor de differentiatie van je keuze. Je ontvangt bericht van het betreffende instituut over de uitvoer van de differentiatie.
+
Over het algemeen is het praktijkgedeelte van de differentiatie goed in te passen in de patiëntenzorg. In sommige gevallen is dat lastiger. Het is dan ook belangrijk dat:
 +
*de aios aangeeft wat de differentiatie qua investering gaat vragen
 +
*aios en opleider de plannen en doelen van de aios en de mogelijkheden in de opleidingspraktijk t.a.v. de differentiatie bespreken
  
Let op:
+
Kijk ook wat de meerwaarde ervan kan zijn voor de praktijk. Bepaal samen hoe de differentiatie het beste tot z’n recht kan komen, zowel voor de praktijk als voor de ontwikkeling van de aios.
* Je kunt niet voor twee verschillende differentiatie’s kiezen als die elkaar overlappen;
+
</accordion>
* Als je een differentiatie volgt kun/mag je GEEN workshops volgen. (Je werkt die dag immers in de praktijk, of volgt de differentiatie bij VUmc)
+
<accordion parent="accordion" heading="Waar moet je als opleider rekening mee houden?">
* De gehele differentiatie valt binnen de duur van je opleiding.
+
*1<sup>e</sup> huisartsstage: aios na 10 maanden advies geven over het volgen van een differentiatie. Aios weten op dat moment vaak nog niet of ze een differentiatie willen volgen. Leidend bij dit advies zijn de criteria, zie [[Differentiaties#Wie kan een differentiatie volgen?|Wie kan een differentiatie volgen]].
* Je werkt minimaal 3 volle dagen in de praktijk; je hebt dus een arbeidspercentage van tenminste 84%.
+
*2<sup>e</sup> huisartsstage: de differentiatie heeft invloed op de patiëntenzorg en de begeleiding van de aios. Kijk samen hoe de differentiatie het beste tot z’n recht kan komen in de praktijk en hoe de aios de leerdoelen kan behalen. Het plan dat aios heeft met de differentiatie is onderdeel van het [[IOP]]. Het kan interessant en relevant zijn voor de praktijk, wellicht biedt de differentiatie aanknopingspunten voor het [[Ontwikkelplan]].  
  
=== Inschrijfformulier ===
+
Aan het volgen van een differentiatie is de voorwaarde gesteld dat de differentiatie uitvoerbaar is vanuit de opleidingspraktijk; bijvoorbeeld dat de praktijk een passende patiëntenpopulatie heeft.
* [https://www.hovumc.nl/inschrijven_differentiaties Inschrijfformulier differentiaties]
+
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Waar moet je als docent rekening mee houden?">
 +
*1<sup>e</sup> huisartsstage: aios na 10 maanden advies geven over het volgen van een differentiatie. Aios weten op dat moment vaak nog niet of ze een differentiatie willen volgen. Leidend bij dit advies zijn de criteria, zie [[Differentiaties#Wie kan een differentiatie volgen?|Wie kan een differentiatie volgen]].
 +
*2<sup>e</sup> huisartsstage: de inhoudelijke begeleiding van de differentiatie ligt bij het instituut dat de differentiatie verzorgt. Als docent is het van belang om te letten op de ontwikkeling en persoonlijke belastbaarheid van de aios. Daarnaast is het mooi als de aios de opgedane kennis en vaardigheden van de differentiatie terugbrengt in de eigen groep.
 +
</accordion>
 +
</div>

Huidige versie van 4 dec 2023 om 09:40


2e Huisartsstage

Onderwijscoördinator differentiaties
Dorien Stilma

Teamleider 2e Fase
Hendrien Duijnhouwer

Differentiatiecoördinator

Nanda Stoll

Assistent teamleider
Nanda Stoll

2e Huisartsstage

Wat is een differentiatie?

Een differentiatie is een aanvullend, verdiepend onderwijsaanbod. De gemiddelde tijdsinvestering is 23 dagen, verdeeld over 6, 9 of 12 maanden.

Landelijke differentiaties

Er zijn 11 landelijk georganiseerde differentiaties, waarvan er 10 zijn gebaseerd op de kaderopleidingen. Het overzicht staat hier.

De landelijke differentiaties zijn geïntegreerde differentiaties en bestaan uit:

  • 6-10 onderwijsdagen op het instituut dat de differentiatie verzorgt.
  • Praktijkopdrachten die je uitvoert op de stageplek; je bent dan bijvoorbeeld meer dan gemiddeld bezig met patiënten die centraal staan bij de gekozen differentiatie.
  • De vereiste voorbereidingen/zelfstudie.

Bij elke differentiatie zal je er ook eigen tijd in moeten stoppen.

Lokale differentiatie

Naast de landelijke differentiaties kun je lokaal de differentiatie Wetenschappelijke Vorming volgen. Dit is een individuele, niet-geïntegreerde differentiatie. Je pauzeert de opleiding om je te richten op de differentiatie: het doen van wetenschappelijk onderzoek. Er zijn geen onderwijsdagen, wel individuele begeleiding. De invulling van de differentiatie wordt mede bepaald door jouw individuele opleidingsplan en of je kunt aansluiten bij een lopend onderzoeksproject.

Wie kan een differentiatie volgen?

Je kunt een differentiatie volgen als je:

  • een aanstelling hebt van minimaal 32 uur per week (84,21%) en ten tijde van de differentiatie minimaal 2,5 dagen werkzaam bent op de praktijk. Overigens is het mogelijk om het deeltijdpercentage gedurende de differentiatie te verhogen.
  • voldoende leerruimte hebt op basis van resultaten en persoonlijke belastbaarheid, en de differentiatie past bij jouw IOP - Individueel OntwikkelPlan. Aan het einde van de 1e huisartsstage geven opleider en groepsdocenten hierover een advies. In het laatste kwartaal van jaar 2 volgt opnieuw advies van de groepsdocenten. Uiteindelijk hoor je van de coördinator differentiaties of je bent toegelaten.
  • voor het einde van de opleiding het vereiste competentieniveau kunt halen binnen de resterende opleidingstijd minus drie maanden (= maximale studiebelasting voor de differentiatie).

De landelijke voorwaarden lees je hier.
Bekijk onze informatievideo:


In onderstaand schema staan de momenten van het proces voorlichting en inschrijving. De belangrijkste zijn:

  • Advies opleider en groepsdocenten
  • Plan van aios bij aanmelding
  • Aanmelding 6 maanden voor start 2e huisartsstage
  • Afstemming aios en opleider over differentiatie

 
Proces vrl en inschr diff.png
Bekijk de PowerPointpresentatie Voorlichting Differentiaties.

Inschrijfformulier

Inschrijfformulier voor een differentiatie

De onderwijsdagen van de differentiatie kunnen op andere dagen van de week vallen dan de terugkomdag bij ons. In die week volg je dan zowel het differentiatieonderwijs als de terugkomdag. Je mist dan een extra dag op de praktijk. Het is de bedoeling dat je deze gemiste praktijkdag inhaalt. In Amsterdam kan dat door de terugkomdag over te slaan tijdens de zgn. 'differentiatieweken' die in je rooster staan. In Twente doe je dit in afstemming met je docenten.
Als het differentiatieonderwijs op dezelfde dag valt als de terugkomdagen, gaat het differentiatieonderwijs voor. Dit geldt niet voor de zelfstandige periode in de huisartspraktijk; de zelfstandige periode heeft voorrang op het differentiatieonderwijs.

Let wel: in alle gevallen moet je 2,5 dag per week beschikbaar blijven voor de praktijk. Dat kan bijten met bovenstaande als je in deeltijd werkt. In dat geval gaat de 2,5 dag in de praktijk voor, evenals het differentiatieonderwijs. Je kunt dan de terugkomdag overslaan of een halve terugkomdag volgende in de week dat je ook differentiatieonderwijs hebt. Stem me je opleider en docent af welk onderdeel van de geplande terugkomdag dan het handigst is om te volgen, passend bij jouw IOP.
Het is ook mogelijk om gedurende de differentiatie jouw deeltijdfactor te verhogen.

Het merendeel van de differentiaties heeft een looptijd van 6 maanden. Ervaring leert dat de tijdsinvestering voor een differentiatie 23 dagen is. Een aios kan maximaal een kwart van de praktijktijd besteden aan de differentiatie. In alle gevallen moet de aios tweeënhalve dag per week beschikbaar blijven voor patiëntenzorg.

Over het algemeen is het praktijkgedeelte van de differentiatie goed in te passen in de patiëntenzorg. In sommige gevallen is dat lastiger. Het is dan ook belangrijk dat:

  • de aios aangeeft wat de differentiatie qua investering gaat vragen
  • aios en opleider de plannen en doelen van de aios en de mogelijkheden in de opleidingspraktijk t.a.v. de differentiatie bespreken

Kijk ook wat de meerwaarde ervan kan zijn voor de praktijk. Bepaal samen hoe de differentiatie het beste tot z’n recht kan komen, zowel voor de praktijk als voor de ontwikkeling van de aios.

  • 1e huisartsstage: aios na 10 maanden advies geven over het volgen van een differentiatie. Aios weten op dat moment vaak nog niet of ze een differentiatie willen volgen. Leidend bij dit advies zijn de criteria, zie Wie kan een differentiatie volgen.
  • 2e huisartsstage: de differentiatie heeft invloed op de patiëntenzorg en de begeleiding van de aios. Kijk samen hoe de differentiatie het beste tot z’n recht kan komen in de praktijk en hoe de aios de leerdoelen kan behalen. Het plan dat aios heeft met de differentiatie is onderdeel van het IOP. Het kan interessant en relevant zijn voor de praktijk, wellicht biedt de differentiatie aanknopingspunten voor het Ontwikkelplan.

Aan het volgen van een differentiatie is de voorwaarde gesteld dat de differentiatie uitvoerbaar is vanuit de opleidingspraktijk; bijvoorbeeld dat de praktijk een passende patiëntenpopulatie heeft.

  • 1e huisartsstage: aios na 10 maanden advies geven over het volgen van een differentiatie. Aios weten op dat moment vaak nog niet of ze een differentiatie willen volgen. Leidend bij dit advies zijn de criteria, zie Wie kan een differentiatie volgen.
  • 2e huisartsstage: de inhoudelijke begeleiding van de differentiatie ligt bij het instituut dat de differentiatie verzorgt. Als docent is het van belang om te letten op de ontwikkeling en persoonlijke belastbaarheid van de aios. Daarnaast is het mooi als de aios de opgedane kennis en vaardigheden van de differentiatie terugbrengt in de eigen groep.