AMA-module: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(werk in uitvoering)
Regel 89: Regel 89:
  
 
Op basis van de ervaringen tijdens de zelfstandige periode maken de huisartsopleider en de AMA voor de resterende opleidingstijd een leerplan. Daaruit moet duidelijk worden in hoeverre de AMA in staat is zelfstandig de praktijk te doen en welke onderdelen nog onvolledig kunnen worden uitgevoerd.  
 
Op basis van de ervaringen tijdens de zelfstandige periode maken de huisartsopleider en de AMA voor de resterende opleidingstijd een leerplan. Daaruit moet duidelijk worden in hoeverre de AMA in staat is zelfstandig de praktijk te doen en welke onderdelen nog onvolledig kunnen worden uitgevoerd.  
</accoridion>
+
</accordion>
 
  <accordion parent="accordion" heading="Toetsing, beoordeling en evaluatie">
 
  <accordion parent="accordion" heading="Toetsing, beoordeling en evaluatie">
 
Op verschillende momenten wordt de AMA getoetst en beoordeeld. En aan het eind van de module wordt geëvalueerd.
 
Op verschillende momenten wordt de AMA getoetst en beoordeeld. En aan het eind van de module wordt geëvalueerd.
Regel 96: Regel 96:
 
</div>
 
</div>
  
In onderstaand filmpje vertelt een Algemeen Militair Arts over opleiding, werkzaamheden en uitzending:
+
'''In onderstaand filmpje vertelt een Algemeen Militair Arts over opleiding, werkzaamheden en uitzending.'''
  
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=qOk51-S4vlk</youtube>
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=qOk51-S4vlk</youtube>

Versie van 20 okt 2021 om 16:54



AMA

Teamleider AMA-module
Sanne Kateman

Coördinator AMA-module
Mark Holthuis

Assistent teamleider
Carolien van der Storm

AMA-module

Inleiding

Op deze pagina wordt de module Huisartsgeneeskunde die AMA's (Algemeen Militair Artsen) als onderdeel van hun opleiding tot Algemeen Militair Arts volgen beschreven. De totale opleiding duurt twee jaar, waarvan deze module zes maanden inneemt. Net als de aios heeft de AMA de opleiding tot basisarts voltooid.

De tweejarige opleiding wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum (DGOTC). De module Huisartsgeneeskunde wordt verzorgd door de locatie VUmc van de Huisartsopleiding Amsterdam UMC.

De opzet is hetzelfde als het reguliere aiosonderwijs: de AMA doet praktijkervaring op bij een erkende opleidingspraktijk en een keer per week is er een terugkomdag met cursorisch onderwijs. Net als aios hebben de AMA's een zelfstandige periode en worden zij getoetst door middel van onder meer de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets en een consultvideotoets.

Handleiding AMA-module Huisartsgeneeskunde

Het ondersteunend onderwijs van het instituut is gericht op verdieping, op basis van reflectie op de praktijkervaringen. De AMA leert het huisartsgeneeskundig denken en handelen in de opleidingspraktijk. De AMA maakt kennis met, onderzoekt en behandelt het gehele spectrum van hulpvragen, klachten en aandoeningen in de praktijk. In het begin ligt de nadruk op korte episoden en veelvoorkomende aandoeningen. De NHG-standaarden vormen hierin het belangrijkste referentiekader.

Er is tijdens de opleiding intensief overleg met de opleider, vooral tijdens de dagelijkse leergesprekken. Die kunnen proces-, taak- of persoonsgericht zijn. Het nabespreken van consulten heeft ook een praktijkbelang. De opleider beoordeelt de voortgang. In de vierde/vijfde maand, of eerder indien de opleider dit verantwoord vindt, voert de AMA bij voorkeur één week zelfstandig de praktijk (zie Zelfstandige periode verderop in deze handleiding).

Een groot deel van het cursorisch onderwijs voor de AMA is in eerste instantie ontwikkeld en geschreven voor de aios (arts in opleiding tot specialist) Huisartsgeneeskunde. Lees in deze documenten AMA waar aios staat.

Cursorisch onderwijs
Aanvangstoets: AMA - Self Assessment voor aanvang van de module
Thema 1: Acute klachten Introductieprogramma Trimester 1 1e trimester
Thema 2: Veel voorkomende klachten Introductieprogramma Trimester 2
Gezondheidsrecht: Zie Ethiek_en_recht 2e trimester
Thema 3: Veel voorkomende chronische klachten. Zie Leerlijn chronische zorg
Thema 4: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Zie Leerlijn SOLK
Arts-patiëntcommunicatie. Zie Leerlijn communicatie 1e en 2e trimester
Evidence Based Medicine. Zie Leerlijn kennis en wetenschap

Opdrachten vormen de schakel tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Met deze werkvorm besteed de AMA gericht aandacht aan concrete leerdoelen.

Zie AMA Keuzeopdrachten.

Voor het vaardighedenonderwijs wordt gebruik gemaakt van toetsstations en scoringslijsten. Meer informatie volgt.

Tijdens de zelfstandige periode werkt de AMA één week zelfstandig in de praktijk, dat wil zeggen: niet onder direct toezicht van de huisartsopleider. Het is aan de huisartsopleider te beoordelen in hoeverre het doen van een zelfstandige periode verantwoord is. Variatie in duur en invulling van enkele dagen tot maximaal een week is daarom mogelijk. De huisartsopleider onderbouwt deze keuze. We maken nadrukkelijk onderscheid tussen de zelfstandige periode en het waarnemen van de praktijk. Tijdens de zelfstandige periode staat het leren van de AMA centraal.

Achterwacht
Tijdens de zelfstandige periode dient een waarnemend huisartsopleider beschikbaar te zijn als achterwacht. Dit is bij voorkeur een andere opleider of, indien dat niet mogelijk is, een huisarts die in de praktijk werkzaam is. In principe dient de waarnemend huisartsopleider deel uit te maken van dezelfde huisartsengroep. Hij/zij moet gedurende de zelfstandige periode tijdens de werktijden van de AMA goed bereikbaar zijn voor overleg en zo nodig ook ter plaatse aanwezig kunnen zijn.

Doel
Het doel van de zelfstandige periode is de AMA tijdens de opleiding te laten ervaren wat het betekent om te werken zonder de huisartsopleider direct naast zich. Dit geldt voor alles wat er in de praktijk gebeurt, zoals spoedgevallen, verwijzingen, consultatie, financiële en patiëntadministratie, registratie, therapiebeleid, tijdsindeling, enz. Ook is het van belang dat de AMA leert lopende zaken over te nemen en na de zelfstandige periode over te dragen.

Op basis van de ervaringen tijdens de zelfstandige periode maken de huisartsopleider en de AMA voor de resterende opleidingstijd een leerplan. Daaruit moet duidelijk worden in hoeverre de AMA in staat is zelfstandig de praktijk te doen en welke onderdelen nog onvolledig kunnen worden uitgevoerd.

Op verschillende momenten wordt de AMA getoetst en beoordeeld. En aan het eind van de module wordt geëvalueerd. Lees er alles over op de pagina Verplichtingen AMA-module.

In onderstaand filmpje vertelt een Algemeen Militair Arts over opleiding, werkzaamheden en uitzending.