Bouwsteen format: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 32: Regel 32:
 
Auteur | Periode/fase | KBA | Competenties | Datum ''voorbeeld bouwsteen uit leerlijn SOLK):''
 
Auteur | Periode/fase | KBA | Competenties | Datum ''voorbeeld bouwsteen uit leerlijn SOLK):''
  
{| class="wikitable"margin-left: 10px; width:300px; "
+
{| class="wikitable" style="margin-left: 10px; width:300px; "
 
! colspan="2" style="height:50px; text-align:center; color: white; background-color: Yellowgreen;" |[[Leerlijn korte episode zorg|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn korte episode zorg</span>]]
 
! colspan="2" style="height:50px; text-align:center; color: white; background-color: Yellowgreen;" |[[Leerlijn korte episode zorg|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn korte episode zorg</span>]]
 
|-
 
|-

Versie van 11 jun 2018 om 11:54

Definitie

Een bouwsteen is een omschreven stuk onderwijs, geselecteerd voor de leerlijn, voorzien van een beschrijving van de relevantie, onderwijsdoelen en tips voor gebruik.

De aard van de bouwsteen kan divers zijn, afhankelijk van het moment van leren en de leerplek. Bouwstenen kennen een vast format.

Label (aard van bouwstenen)

Bouwstenen krijgen een standaard label, waarin 4 keuze-mogelijkheden:

  • Onderwijsprogramma
  • Zelfstudie/achtergrondinformatie
  • Praktijkleren
  • Leergesprek

Mogelijk gaan we hiervoor in de nabije toekomst gekleurde stippen gebruiken

Format

Bouwstenen kunnen groter of kleiner zijn. Ze kunnen een heel onderwijsprogramma bevatten of slechts een stuk achtergrondinformatie of een filmpje. Om het gebruiksgemak voor degene die de Wiki raadpleegt zo groot mogelijk te maken, streven we ernaar om alle bouwstenen in een zelfde format aan te bieden. Na aanklikken kom je in een openingsscherm met daarin de volgende kopjes:

Relevantie:

In de inleiding staat heel kort het onderwerp waar de bouwsteen een bijdrage voor is en de reden waarom deze bouwsteen interessant is.
Voorbeeld: Gedeelde besluitvorming in de spreekkamer wordt steeds belangrijker. Veel artsen denken dat ze de hele dag niets anders doen. Uit onderzoek blijkt dat dit tegenvalt. Bewustwording van wat gedeelde besluitvorming kan betekenen, en bewustwording van de eigen attitude hierbij zijn belangrijke stappen in het leren van gedeelde besluitvorming.

Doelen/Subdoelen:

Hier staat beschreven wat we met deze bouwsteen beogen.
Voorbeeld: Deze bouwsteen is een video-college van ca 15 minuten; het beoogt kennismaking met het begrip gedeelde besluitvorming en bewustwording van de eigen attitude tov gedeelde besluitvorming bij verschillende soorten klachten, hulpvragen en  diagnosen

Werkvormen/Onderwijsactiviteiten:

Hier staan suggesties hoe de bouwsteen in te zetten.
Voorbeeld: het filmpje kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan een praktijkopdracht, leergesprek, terugkomdagonderwijs etc.

Gebruiksaanwijzing en meta-informatie

De gebruiksaanwijzing geeft heel kort weer in welke situaties en voor welke doelgroep de bouwsteen te gebruiken is. Een zekere overlap met de werkvormen en het label lijkt daarbij onvermijdelijk.

De gebruiksaanwijzing komt in een tabel rechts in het scherm, samen met de meta-informatie.
Voorbeeld: Dit is een mooi filmpje over gedeelde besluitvorming voor mensen die er nog weinig van weten.

Meta-informatie bevat de volgende items:

Auteur | Periode/fase | KBA | Competenties | Datum voorbeeld bouwsteen uit leerlijn SOLK):

Leerlijn korte episode zorg
Auteur Yeun Ying Wong
Stage 1e Huisartsstage
KBA 1. Consult filteren
Competenties 1. Medisch handelen

2. Communicatie
4. Organiseren
6. Kennis en wetenschap

Leerplek Leergesprek

TKD

Datum 26-03-2018