GGZ stage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(opdrachtbeschrijving Patiëntgerichte casuspresentatie toegevoegd)
 
(16 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[2e Fase]]</li>
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">GGZ stage</li>
 
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
Regel 10: Regel 9:
 
|  
 
|  
 
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
 
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
{{auteur - Beatrijs de Leede}}
+
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
 
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Teamleider'''<br />
 
'''Teamleider'''<br />
{{auteur - Hendrien Duijnhouwer}}
+
{{Functie - TL Jaar 2}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Assistent teamleider'''<br />
 
'''Assistent teamleider'''<br />
[mailto:p.scheerman@vumc.nl Pacale Scheerman]
+
{{Functie - ATL Externe Stages}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
Regel 27: Regel 25:
 
|}
 
|}
 
=== Handleiding GGZ-stage ===
 
=== Handleiding GGZ-stage ===
Na de 1<sup>e</sup> huisartsstage volgt de aios enkele externe stages. De GGZ-stage is een keuzestage die standaard wordt aangeboden. Aios kunnen, gemotiveerd en in overleg, een andere keuze maken. Deze keuze moet rond de 6<sup>e</sup> maand van de  
+
Na de 1<sup>e</sup> huisartsstage volgt de aios een aantal externe stages. De GGZ-stage is een keuzestage die standaard wordt aangeboden. Aios kunnen, gemotiveerd en in overleg, een andere keuze maken. Deze keuze moet rond de 6<sup>e</sup> maand van de  
 
1<sup>e</sup> huisartsstage gemaakt worden.
 
1<sup>e</sup> huisartsstage gemaakt worden.
  
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de GGZ-stage.
+
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de GGZ-stage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]].
  
 
=== Doelen en globale inhoud ===
 
=== Doelen en globale inhoud ===
Uit het [[Landelijk opleidingsplan]]: In de stage GGZ gaat het om ontwikkeling van de klinische competenties op het gebied van psychosociale en psychiatrische problematiek die in de huisartspraktijk minder geclusterd voorkomt. Het accent ligt op diagnostiek en behandeling die binnen het bereik van de huisartsenzorg vallen. De opleidingsdoelen worden in het landelijk opleidingsplanbeschreven onder het thema:
+
Uit het [[Landelijk opleidingsplan]]: in de stage GGZ gaat het om ontwikkeling van de klinische competenties op het gebied van psychosociale en psychiatrische problematiek die in de huisartspraktijk minder geclusterd voorkomt. Het accent ligt op diagnostiek en behandeling die binnen het bereik van de huisartsenzorg vallen. De opleidingsdoelen worden in het landelijk opleidingsplan beschreven onder het thema:
 
* [[Leerlijn psychische klachten|Psychische klachten en aandoeningen]]
 
* [[Leerlijn psychische klachten|Psychische klachten en aandoeningen]]
 
Dit thema is met de bijbehorende kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA's) op de Wiki beschreven. Door de KBA's te bestuderen en met de opleider, de groepsgenoten en de docenten te bespreken krijgt de aios een idee van de stand van de eigen competentieontwikkeling in de breedte en diepte. Op de Wiki zijn er voor veel KBA's onderwijs-bouwstenen te vinden, die behulpzaam zijn voor het terugkomdagonderwijs, voor het leren in de praktijk en voor zelfstudie.
 
Dit thema is met de bijbehorende kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA's) op de Wiki beschreven. Door de KBA's te bestuderen en met de opleider, de groepsgenoten en de docenten te bespreken krijgt de aios een idee van de stand van de eigen competentieontwikkeling in de breedte en diepte. Op de Wiki zijn er voor veel KBA's onderwijs-bouwstenen te vinden, die behulpzaam zijn voor het terugkomdagonderwijs, voor het leren in de praktijk en voor zelfstudie.
Regel 39: Regel 37:
 
==== Waarom een GGZ-stage? ====
 
==== Waarom een GGZ-stage? ====
 
De psychiatrische setting, met de inherent hoge prevalentie van de verschillende psychische klachten en aandoeningen, is bij uitstek de plaats voor het in beperkte tijd veel leren rondom diagnostiek en behandeling. De aios leert daarbij consultvoeren bij patiënten met psychische problemen. Dat gaat om zaken als aansluiten bij de patiënt, jezelf als behandelaar effectiever maken, meer de leiding nemen als dat nodig is. Vanuit het perspectief van de huisarts is er in deze setting sprake van weliswaar ernstige maar relatief 'schone' en dus overzichtelijke psychische problematiek. Er is minder verwarring met als lichamelijk beleefde klachten.
 
De psychiatrische setting, met de inherent hoge prevalentie van de verschillende psychische klachten en aandoeningen, is bij uitstek de plaats voor het in beperkte tijd veel leren rondom diagnostiek en behandeling. De aios leert daarbij consultvoeren bij patiënten met psychische problemen. Dat gaat om zaken als aansluiten bij de patiënt, jezelf als behandelaar effectiever maken, meer de leiding nemen als dat nodig is. Vanuit het perspectief van de huisarts is er in deze setting sprake van weliswaar ernstige maar relatief 'schone' en dus overzichtelijke psychische problematiek. Er is minder verwarring met als lichamelijk beleefde klachten.
 +
 +
Lees hier meer over de geestelijke gezondheidszorg: [[:Media:Geestelijke gezondheidszorg.pdf|Document geestelijke gezondheidszorg]]
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
Regel 49: Regel 49:
  
 
=== Afstemming met de huisartsstages ===
 
=== Afstemming met de huisartsstages ===
De aios ziet patiënten met psychische klachten en aandoeningen gedurende de hele opleiding. Tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage ligt de focus op de diagnostiek en behandeling/verwijzing bij nieuwe patiënten. Tijdens de GGZ-stage en de 2<sup>e</sup> huisartsstage verdiept de aios haar  kennis en vaardighede,n en is er meer aandacht voor patiënten met chronische psychische aandoeningen en persoonlijkheidsstoornissen.
+
De aios ziet patiënten met psychische klachten en aandoeningen gedurende de hele opleiding. Tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage ligt de focus op de diagnostiek en behandeling/verwijzing bij nieuwe patiënten. Tijdens de GGZ-stage en de 2<sup>e</sup> huisartsstage verdiept de aios haar  kennis en vaardigheden en is er meer aandacht voor patiënten met chronische psychische aandoeningen en persoonlijkheidsstoornissen.
  
 
=== Praktijkleren ===
 
=== Praktijkleren ===
Regel 61: Regel 61:
 
** Voortgangsgesprekken halverwege en aan het eind van de stage mbv de [[ComBeL|Combel GGZ]]-stage
 
** Voortgangsgesprekken halverwege en aan het eind van de stage mbv de [[ComBeL|Combel GGZ]]-stage
  
=== Instituutsonderwijs ===
+
=== Cursorisch onderwijs ===
De aios komen drie tot vier keer per maand naar het instituut. De groep is gemengd en bestaat uit aios die de CCZ- dan wel de GGZ-stage volgen. De CCZ- en GGZ-stage markeren de start van de tweede fase. De tweede-fasegroep blijft in principe tot het einde van de opleiding bij elkaar.
+
Tijdens de GGZ-stage zijn er gemiddeld 9 terugkomdagen. De groep is gemengd en bestaat uit aios die de CZ- of de GGZ-stage volgen (of bij vrijstellingen een keuzestage). Bij het themaonderwijs wordt de groep gesplitst naar stage.<br />
 
+
De onderwerpen die aan bod komen worden voor een deel bepaald aan de hand van de prevalentie van problematiek in de huisartspraktijk. Daarnaast is er een logische opbouw vanuit de praktijk zoals eerst bijvoorbeeld depressie, angst en vervolgens pas suïcidaliteit.
De opbouw van de terugkomdag kent een aantal vaste onderdelen:
+
<br /><br />
<div class="panel-group" id="accordion">
+
Tijdens de GGZ-stage is er 6 x themaonderwijs (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]): 2 themadagen en 4 themamiddagen. Zowel op de dagen als de middagen komt er één onderwerp aan bod. De onderwerpen zijn gerelateerd aan een belangrijke leerlijn tijdens deze stage: Psychische klachten.<br />
<accordion parent="accordion" heading="Reflectieonderwijs" class="in">
+
Sommige onderwerpen worden gegeven door de groepsdocenten van de betreffende aiosgroepen, andere door gastdocenten.<br />
{{Handleiding - Reflectieonderwijs}}
+
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs].  
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Aiosonderwijs" class="in">
 
{{Handleiding - Aiosonderwijs}}
 
</accordion>
 
Omdat de groep gemengd is, is het zaak de onderwerpen zo te kiezen dat alle aios ervan kunnen leren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de [[GGZ stage#Zelfstudie en Opdrachten|opdracht patiëntgerichte casuspresentatie]].
 
</div>
 
 
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Docentonderwijs en training" class="in">
 
{{Handleiding - Docentonderwijs en training}}
 
</accordion>
 
Tijdens de GGZ-stage zullen de docenten o.a. extra aandacht geven aan complexe interactiepatronen.
 
</div>
 
 
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Individuele begeleiding aios">
 
{{Handleiding - Individuele begeleiding aios}}
 
</accordion>
 
In de GGZ-stage woont de docent het voortgangsgesprek tussen aios en stageopleider meestal niet bij. Wel komt de docent op stagebezoek of overlegt hij/zij telefonisch met de stageopleider.
 
</div>
 
 
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Expertonderwijs">
 
Expertonderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied.
 
</accordion>
 
Tijdens de GGZ-stage is er op veel middagen expertonderwijs; eens per maand is er een hele themadag met expertonderwijs. De onderwerpen beslaan psychiatrische ziektebeelden, persoonlijkheidsstoornissen en behandelvormen. Gespreksvaardigheden worden geoefend met een trainingsacteur.
 
 
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Evaluatie en planning" class="in">
 
Om het cursorisch onderwijs voor een komende periode voor te bereiden zijn er op de terugkomdag regelmatig evaluatie- en planningsmomenten nodig. Hier wordt teruggekeken naar de voorafgaande periode (wat beviel, wat werd gemist) en vooruitgekeken naar het onderwijs in de komende periode (leerwensen aios binnen het kader van de opleidingsperiode en andere wensen). Er worden afspraken gemaakt over wie wat gaat doen.
 
</accordion>
 
</div>
 
 
 
=== Zelfstudie en Opdrachten ===
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Zelfstudie en Opdrachten" class="in">
 
Opdrachten hebben als doel om, binnen het kader van de opleidingsdoelen, persoonlijke leerdoelen te kiezen en daaraan te werken, veelal uitmondend in een casus- of themapresentatie in de groep. De opdrachten zijn voor alle aios verplicht.
 
 
 
Een aantal opdrachten is beschreven. Aios kunnen, gemotiveerd en in overleg, van een opdracht afwijken als dat beter past bij het behalen van de betreffende leerdoelen (zelfsturing binnen kaders).
 
 
 
Leerdoelen en opdrachten worden vastgelegd in het [[IOP]].
 
</accordion>
 
 
 
De opdrachten tijdens de GGZ-stage zijn:
 
* Opdracht Patiëntgerichte casuspresentatie (=opdracht aiosonderwijs)
 
* Opdracht KPB (Korte Praktijk Beoordeling)
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Beschrijving opdracht Patiëntgerichte casuspresentatie" class="in">
 
Patiëntgerichtheid is in de [[GGZ stage]] min of meer vanzelfsprekend, maar daarom niet makkelijk. Dit concept veronderstelt gelijkwaardigheid waar dat mogelijk is en samenwerking.
 
 
 
Een patiëntgerichte gespreksvoering waarin niet alleen ziekte en klacht maar vooral ook beleving, verwachtingen en achtergronden van de patiënt ter sprake komen is bij psychische klachten en aandoeningen zo mogelijk nóg essentiëler dan bij andere gezondheidsklachten.
 
 
 
Een belangrijk onderdeel van de informatie die de aios verzamelt is datgene wat de patiënt ‘met je doet’. Het bij jezelf registreren van gevoelens van machteloosheid, compassie, angst, irritatie maakt dat je een professionele afweging kunt maken of en hoe deze gevoelens je gedrag als dokter moeten sturen. Daarbij is het belangrijk te laten weten dat je het perspectief van de patiënt gehoord hebt.
 
{| class="infobox ggz box cel klein" width="100%"
 
!Doel
 
|
 
* Het leren beschrijven van een ziektegeschiedenis van een patiënt waarin ook diens eigen perspectief  nadrukkelijk onderdeel van het verhaal vormt.
 
|-
 
!Activiteit
 
|
 
*Bereid een casus voor volgens het concept van patiëntgerichtheid waarbij ook een vraag wordt voorgelegd aan de groep. Dat kan de DSM IV diagnose zijn, inclusief de DD’s, maar ook het behandelvoorstel of verwijzingsvoorstel (wat zouden jullie hierbij adviseren).
 
|-
 
!Resultaat
 
|
 
*Schriftelijk uitgewerkte casus met geformuleerde vraag (mag ook op [https://canvas.vu.nl/login/canvas Canvas] gezet worden). En een zinvolle bespreking van een interessante patiënt met je collega’s.
 
|-
 
!Tijd
 
|
 
*1 uur
 
|-
 
!Nabespreking
 
|
 
*Op de TKD in de groep
 
|}
 
 
 
{{witregel}}
 
===Overzichten aios opdrachten===
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Opdrachten 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Opdrachten<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Opdrachten Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[Opdrachten CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[Opdrachten GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[Opdrachten 2e Huisartsstage|<span style="color:white">Opdrachten<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
 
|}
 
 
 
zie ook [[GGZ stage#Instituutsonderwijs|Aiosonderwijs]]
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Beschrijving opdracht KPB" class="in">
 
De [[KPB]] (Korte Praktijk Beoordeling) is een toetsing- en beoordelingsinstrument waarmee de aios zich laat observeren bij een concrete activiteit. Door zich vaak kortdurend te laten observeren en feedback te krijgen, kan de aios een goede indruk krijgen van zijn functioneren. En omgekeerd: door de resultaten ervan over de dragen aan bijvoorbeeld de docenten kunnen zij zich een beeld vormen van het functioneren van de aios.
 
 
 
Deze werkwijze, inclusief een bijpassend beoordelingsformulier, is oorspronkelijk ontwikkeld in de klinische setting, maar tegenwoordig wordt het ook daarbuiten steeds vaker gebruikt. Er bestaan inmiddels ook meerdere formulieren waaruit de aios zelf kan kiezen. Ze kunnen worden ingevuld door daarvoor in aanmerking komende personen. Op deze manier wordt het praktijkhandelen vanuit vele hoeken bekeken (360 graden feedback).
 
 
 
Het aantal KPB’s dat de aios moet laten invullen wordt in het begin van de stage door de docenten vastgesteld. Hetzelfde geldt voor de manier waarop de KPB’s worden aangeleverd en eventueel tijdens de terugkomdagen worden nabesproken. Desgevraagd worden ze ook ter hand gesteld aan de stageopleider.
 
 
 
* [https://www.hovumc.nl/portfolio KPB formulier (e-portfolio)], officiele meest receente versie van het formulier.
 
* [[:media:KPB.pdf|KPB formulier (pdf)]], uitprintbare pdf versie zonder thema aanduiding.
 
 
 
{| class="infobox ggz box cel klein" width="100%"
 
!Doel
 
|
 
*Informatie verzamelen over het feitelijk handelen van de aios ten dienste van educatieve feedback en eindbeoordeling.
 
|-
 
!Activiteit
 
|
 
*Gedurende de stage laat de aios de [[KPB]]’s invullen door relevante personen in de stagesetting, bijvoorbeeld: stageopleider, arts-assistenten, verpleegkundigen, mede- aios, co- assistent, patiënt.
 
|-
 
!Resultaat
 
|
 
*KPB’s die input geven voor het IOP en voor de beoordeling van de aios
 
|-
 
!Tijd
 
|
 
*10-15 minuten per KPB
 
|-
 
!Nabespreking
 
|
 
*Aansluitend aan de KPB met de beoordelaar en verder in overleg met de groepsdocenten
 
|}
 
<br />
 
 
 
</accordion>
 
</div>
 
 
De aios vraagt geregeld om observatie door de stageopleider en/of andere zorgprofessionals. Bij een aantal van deze observaties wordt het [[KPB]]-formulier gebruikt (aantal i.o.m. de stageopleider).
 
</div>
 
 
 
=== Voortgang en beoordeling ===
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Het individueel ontwikkelingsplan (IOP)">
 
Vanaf het eerste voortgangsgesprek in de 1<sup>e</sup> huisartsstage (5<sup>e</sup> maand) beschrijft de aios leerdoelen in het [[IOP]] dat een plaats krijgt in het ontwikkelingsdossier in het e-portfolio. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent.
 
 
 
Aan het begin van de stage is er in het intakegesprek met de stageopleider én op de terugkomdag aandacht voor de leerdoelen van de aios; waaraan kan en wil de aios in de huidige stageplek vooral aandacht geven met het oog op de kaders zoals geformuleerd in de thema's en de ComBeL GGZ-stage?
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Voortgang en beoordeling" class="in">
 
{{Handleiding - Voortgang en beoordeling}}
 
</accordion>
 
Tijdens de GGZ-stage heeft de aios een intakegesprek aan het begin, een voortgangsgesprek halverwege, en een beoordelings- en evaluatiegesprek aan het eind van de drie maanden. De ComBeL GGZ-stage geeft de specifieke indicatoren bij alle competentiegebieden. Het thema [[Leerlijn psychische klachten|Psychische klachten en aandoeningen]] noemt de kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s) waarbinnen de aios de competentieontwikkeling laat zien. Zie ook: [[Tijdpad toetsing en beoordeling GGZ stage|Tijdpad toetsing en beoordeling GGZ-stage]] en [[Verplichtingen GGZ stage|Verplichtingen GGZ-stage]].
 
</div>
 
 
 
<big>'''Overzicht verplichtingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Verplichtingen Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[Verplichtingen CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[Verplichtingen GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
 
|}
 
{{witregel}}
 
 
 
=== Individualisering opleiding ===
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Individualisering opleiding" class="in">
 
Binnen het beschreven curriculum heeft de aios veel te kiezen. Aios met relevante werkervaring voorafgaand aan de opleiding kunnen [[Vrijstellingsreglement|vrijstellingen]] voor stages aanvragen. Aios hebben, binnen wettelijke kaders, een rol in het kiezen van welke soort externe stage zij willen volgen. Dit alles wordt vastgelegd in het Individueel opleidingsschema (IOS).
 
Tijdens de tweede huisarts-stage is er een aanbod van expertonderwijs, waaruit gekozen kan worden. Tevens zijn er dan differentiatiemogelijkheden, een aanvullend, landelijk en verdiepend onderwijsaanbod waarmee de aios zich extra kan bekwamen in een specifiek onderdeel van de huisartsgeneeskunde.
 
Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan. Zie ook het [[Aanwezigheidsreglement]].
 
</accordion>
 
</div>
 
=== Onderwijsinformatiesystemen ===
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Onderwijsinformatiesystemen" class="in">
 
Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen. Zie voor een uitgebreide beschrijving [[ICT Systemen|de handleiding ICT.]]
 
* [[E-portfolio]]. Een online portfolio waarin de aios opneemt: alle ComBels en voortgangsadviezen, alsmede de reflectieverslagen na de voortgangsgesprekken, de verklaringen dienstdoen, supervisiebeoordelingen.
 
* [[Canvas]]. De interactieve digitale leeromgeving waarop de aios binnen zijn/haar groep kan communiceren over inhoudelijke en praktische zaken, zoals voortgang in het individueel ontwikkelingsplan, literatuur, presentaties. Ook het rooster is opgenomen in Canvas.
 
* [https://hovumc.nl/wiki HOVUmc-Wiki]. Deze open, online informatiebron bevat een groot aantal onderwijsbouwstenen, gerangschikt onder vijftien [[leerlijnen]]. Een bouwsteen bevat informatie over een bepaald onderwerp. De bouwstenen zijn bruikbaar bij het maken van onderwijs door aios en docenten, ter ondersteuning van het praktijkleren, voor zelfstudie en voor leergesprekken. Naast onderwijsinhoudelijke informatie bevat de Wiki alle handleidingen en regelgeving van de opleiding.
 
* [[Video opnames van consulten|Videoplatform]]. Dit is een beveiligde online omgeving waar aios video-opnames van consulten uploaden om later terug te kijken met de opleider, de docenten of de terugkomdaggroep. Ook vindt via dit platform de beoordeling voor de BasisConsultvoeringsToets en de consultvoeringstoets van de tweede huisartsstage plaats.
 
* [[Webmail]]. Iedere aios krijgt voor de duur van de opleiding een eigen VUmc-account.
 
</accordion>
 
</div>
 
  
{{witregel}}
+
=== Verplichtingen en leeractiviteiten ===
 +
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br />
 +
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]].
 +
<br /><br />
 +
Het overzicht van de verplichtingen in de GGZ-stage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br />
 +
Het overzicht van de leeractiviteiten in de GGZ-stage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|Overzicht belangrijke leeractiviteiten]]
 +
<br /><br />
 +
==== Overige onderwerpen voor de terugkomdag ====
 +
'''Ontwikkelingen in de GGZ'''<br />
 +
Evenals in de huisartsengeneeskunde beweegt de GGZ ook voortdurend. Een video van Jim van Os schetst de kern van het toekomstbeeld: [https://www.youtube.com/watch?v=HOWyT0HbKdM  over de nieuwe GGZ] (vanaf 6:35 stopzetten):
 +
<br /><br />
 +
'''Film ‘How mad are you’'''<br />
 +
In deze documentaire (voor docenten: zie de docentenomgeving op Canvas: Bestanden: f. GGZ-stage1. Materialen TKD) worden tien vrijwilligers een week lang geobserveerd door een psychiater, sociaal psychiatrisch verpleegkundige en klinisch psycholoog. Vijf van de vrijwilligers hebben een psychiatrische diagnose in het verleden gehad en zijn behandeld (ernstige depressie, bipolaire stoornis, anorexia nervosa, OCD, sociale fobie).
 +
Het doel ervan is te discussiëren over de grenzen van de psychiatrie en hoe ingewikkeld het is om tot een diagnose te komen. Als kijker word je je bewust van je eigen observaties en oordelen.
 +
<br /><br />
 +
'''Mini-college: wat is psychisch lijden?'''<br />
 +
[https://www.psychosenet.nl/mini-college/mini-college-wat-is-psychisch-lijden-en-wat-doe-je-er-aan/ Mini-college wat is psychisch lijden en wat doe je er aan]
 +
<br /><br />
 +
'''Column bespreken'''<br />
 +
Deze column van psychiater Dirk de Wachter biedt vaak genoeg stof tot discussie: [https://www.geloofstoerusting.nl/artikelen/leven-op-speedboot-tina/ Leven op speedboot TINA]
 +
<br /><br />
 +
'''Alternatieven voor dsm5'''<br />
 +
''Volgt''
 +
<br /><br />
 
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
 
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"

Huidige versie van 3 apr 2023 om 17:07


GGZ-stage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Marjolijn Oussoren

Assistent teamleider
Pascale Scheerman

GGZ-stage

Handleiding GGZ-stage

Na de 1e huisartsstage volgt de aios een aantal externe stages. De GGZ-stage is een keuzestage die standaard wordt aangeboden. Aios kunnen, gemotiveerd en in overleg, een andere keuze maken. Deze keuze moet rond de 6e maand van de 1e huisartsstage gemaakt worden.

Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de GGZ-stage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Doelen en globale inhoud

Uit het Landelijk opleidingsplan: in de stage GGZ gaat het om ontwikkeling van de klinische competenties op het gebied van psychosociale en psychiatrische problematiek die in de huisartspraktijk minder geclusterd voorkomt. Het accent ligt op diagnostiek en behandeling die binnen het bereik van de huisartsenzorg vallen. De opleidingsdoelen worden in het landelijk opleidingsplan beschreven onder het thema:

Dit thema is met de bijbehorende kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA's) op de Wiki beschreven. Door de KBA's te bestuderen en met de opleider, de groepsgenoten en de docenten te bespreken krijgt de aios een idee van de stand van de eigen competentieontwikkeling in de breedte en diepte. Op de Wiki zijn er voor veel KBA's onderwijs-bouwstenen te vinden, die behulpzaam zijn voor het terugkomdagonderwijs, voor het leren in de praktijk en voor zelfstudie.

Waarom een GGZ-stage?

De psychiatrische setting, met de inherent hoge prevalentie van de verschillende psychische klachten en aandoeningen, is bij uitstek de plaats voor het in beperkte tijd veel leren rondom diagnostiek en behandeling. De aios leert daarbij consultvoeren bij patiënten met psychische problemen. Dat gaat om zaken als aansluiten bij de patiënt, jezelf als behandelaar effectiever maken, meer de leiding nemen als dat nodig is. Vanuit het perspectief van de huisarts is er in deze setting sprake van weliswaar ernstige maar relatief 'schone' en dus overzichtelijke psychische problematiek. Er is minder verwarring met als lichamelijk beleefde klachten.

Lees hier meer over de geestelijke gezondheidszorg: Document geestelijke gezondheidszorg

Doelen

De doelen van de GGZ-stage zijn:

  1. Leren diagnosticeren van psychische klachten en aandoeningen.
  2. Kennismaken met behandelvormen.
  3. Doelgericht en effectief leren communiceren met patiënten met psychische problemen en hun systeem.

Voor een verdere omschrijving zie de KBA's op de Wiki

Afstemming met de huisartsstages

De aios ziet patiënten met psychische klachten en aandoeningen gedurende de hele opleiding. Tijdens de 1e huisartsstage ligt de focus op de diagnostiek en behandeling/verwijzing bij nieuwe patiënten. Tijdens de GGZ-stage en de 2e huisartsstage verdiept de aios haar kennis en vaardigheden en is er meer aandacht voor patiënten met chronische psychische aandoeningen en persoonlijkheidsstoornissen.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de praktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod. De aios ziet tijdens de GGZ-stage, afhankelijk van de specifieke stage-inrichting, een breder of smaller aanbod van patiënten met specifieke psychische aandoeningen.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de stage-opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
    • Geregelde leergesprekken.
    • Observaties m.b.v. de Korte praktijkbeoordeling: het KPB-formulier nodigt uit tot gedetailleerde feedback.
    • Voortgangsgesprekken halverwege en aan het eind van de stage mbv de Combel GGZ-stage

Cursorisch onderwijs

Tijdens de GGZ-stage zijn er gemiddeld 9 terugkomdagen. De groep is gemengd en bestaat uit aios die de CZ- of de GGZ-stage volgen (of bij vrijstellingen een keuzestage). Bij het themaonderwijs wordt de groep gesplitst naar stage.
De onderwerpen die aan bod komen worden voor een deel bepaald aan de hand van de prevalentie van problematiek in de huisartspraktijk. Daarnaast is er een logische opbouw vanuit de praktijk zoals eerst bijvoorbeeld depressie, angst en vervolgens pas suïcidaliteit.

Tijdens de GGZ-stage is er 6 x themaonderwijs (zie Themaonderwijs in de opleiding): 2 themadagen en 4 themamiddagen. Zowel op de dagen als de middagen komt er één onderwerp aan bod. De onderwerpen zijn gerelateerd aan een belangrijke leerlijn tijdens deze stage: Psychische klachten.
Sommige onderwerpen worden gegeven door de groepsdocenten van de betreffende aiosgroepen, andere door gastdocenten.
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Verplichtingen en leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de GGZ-stage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de GGZ-stage staat hier: Overzicht belangrijke leeractiviteiten

Overige onderwerpen voor de terugkomdag

Ontwikkelingen in de GGZ
Evenals in de huisartsengeneeskunde beweegt de GGZ ook voortdurend. Een video van Jim van Os schetst de kern van het toekomstbeeld: over de nieuwe GGZ (vanaf 6:35 stopzetten):

Film ‘How mad are you’
In deze documentaire (voor docenten: zie de docentenomgeving op Canvas: Bestanden: f. GGZ-stage1. Materialen TKD) worden tien vrijwilligers een week lang geobserveerd door een psychiater, sociaal psychiatrisch verpleegkundige en klinisch psycholoog. Vijf van de vrijwilligers hebben een psychiatrische diagnose in het verleden gehad en zijn behandeld (ernstige depressie, bipolaire stoornis, anorexia nervosa, OCD, sociale fobie). Het doel ervan is te discussiëren over de grenzen van de psychiatrie en hoe ingewikkeld het is om tot een diagnose te komen. Als kijker word je je bewust van je eigen observaties en oordelen.

Mini-college: wat is psychisch lijden?
Mini-college wat is psychisch lijden en wat doe je er aan

Column bespreken
Deze column van psychiater Dirk de Wachter biedt vaak genoeg stof tot discussie: Leven op speedboot TINA

Alternatieven voor dsm5
Volgt

Overzicht stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage