Opleidershandleiding Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Sylvia Vlak heeft de pagina Opleidershandleiding 1e Huisartsstage hernoemd naar Opleidershandleiding Huisartsstage zonder een doorverwijzing achter te laten: niet alleen meer voor 1e ha-stage)
(2e ha-stage erin verwerkt)
Regel 6: Regel 6:
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
{| class="infobox huisarts1"
+
{| class="infobox regelgeving"
! <span class="infobox-titel">[[1e Huisartsstage]]</span>
+
! <span class="infobox-titel">Huisartsstages</span>
 
|-   
 
|-   
 
|  
 
|  
Regel 14: Regel 14:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Teamleider'''<br />
+
'''Teamleiders'''<br />
{{Functie - TL Fase 1}}
+
{{Functie - TL Fase 1}}, 1<sup>e</sup> huisartsstage<br />
 +
{{Functie - TL Fase 2}}, 2<sup>e</sup> huisartsstage
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Assistent teamleider'''<br />
 
'''Assistent teamleider'''<br />
{{Functie - ATL Fase 1}}
+
{{Functie - ATL Fase 1}}, 1<sup>e</sup> huisartsstage<br />
|-
+
{{Functie - ATL Fase 2}}, 2<sup>e</sup> huisartsstage<br />
|
+
{{Functie - ATL Twente}}, stages Twente
'''1e Huisartsstage'''<br />
 
*[[Supervisie 1e Huisartsstage|Supervisie]]
 
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]]
 
*[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 
 
|}
 
|}
 
Bij de start van de opleiding is het altijd spannend of de nieuwe combinatie van opleider en aios goed ‘klikt’. Lukt het om een goede samenwerkingsrelatie op te bouwen? Is de ontwikkeling van de aios passend voor de periode? Bij het beantwoorden van dit soort vragen is de uitwisseling met de docenten van het terugkomdagonderwijs én de collegiale consultatie met andere opleiders een grote steun.  
 
Bij de start van de opleiding is het altijd spannend of de nieuwe combinatie van opleider en aios goed ‘klikt’. Lukt het om een goede samenwerkingsrelatie op te bouwen? Is de ontwikkeling van de aios passend voor de periode? Bij het beantwoorden van dit soort vragen is de uitwisseling met de docenten van het terugkomdagonderwijs én de collegiale consultatie met andere opleiders een grote steun.  
Regel 31: Regel 28:
 
De ontmoeting met de docenten en de collega’s vindt plaats tijdens de paralleldagen en de meerdaagse cursus (leergangen). De paralleldag loopt ‘parallel’ met de terugkomdag van de aios, die dan de praktijk waarneemt. De opleider maakt een inschatting van de mate van zelfstandigheid van de aios en zorgt voor passende ondersteuning of achterwacht. Ook brengen de docenten een bezoek aan de praktijk. Er zijn, zo nodig, tussentijds koppelgesprekken naar aanleiding van het verloop van het opleidingsproces.  
 
De ontmoeting met de docenten en de collega’s vindt plaats tijdens de paralleldagen en de meerdaagse cursus (leergangen). De paralleldag loopt ‘parallel’ met de terugkomdag van de aios, die dan de praktijk waarneemt. De opleider maakt een inschatting van de mate van zelfstandigheid van de aios en zorgt voor passende ondersteuning of achterwacht. Ook brengen de docenten een bezoek aan de praktijk. Er zijn, zo nodig, tussentijds koppelgesprekken naar aanleiding van het verloop van het opleidingsproces.  
  
=== Opleiden in de 1<sup>e</sup> huisartsstage ===
+
=== Opleiden in de huisartsstage ===
 
Voorop staat voor ons dat het belangrijkste deel van de opleiding plaatsvindt in de praktijk. De beoordeling van de ontwikkeling van de aios steunt op concrete ervaringen in de functie van huisarts. Opleiders kunnen bij het vormen van hun oordeel over de ontwikkeling van de aios putten uit een serie ‘kritische beroepssituaties’ die zich in de loop van het jaar voordoen. Kritische beroepssituaties zijn ‘prestaties’ van de aios die er in de ogen van de opleider ‘toe doen’. Het zijn, anders gezegd, de momenten waarop zichtbaar wordt in hoeverre de aios (al) competent is.  
 
Voorop staat voor ons dat het belangrijkste deel van de opleiding plaatsvindt in de praktijk. De beoordeling van de ontwikkeling van de aios steunt op concrete ervaringen in de functie van huisarts. Opleiders kunnen bij het vormen van hun oordeel over de ontwikkeling van de aios putten uit een serie ‘kritische beroepssituaties’ die zich in de loop van het jaar voordoen. Kritische beroepssituaties zijn ‘prestaties’ van de aios die er in de ogen van de opleider ‘toe doen’. Het zijn, anders gezegd, de momenten waarop zichtbaar wordt in hoeverre de aios (al) competent is.  
  
Op basis van deze ervaringen formuleren de opleiders hun oordeel en leggen dat vervolgens vast in de CompetentieBeoordelingsLijst ([[ComBeL]]) en het voortgangsadvies in het digitaal portfolio van de aios. De aios nodigt de opleider per mail uit om deze beoordelingen in te vullen. In die mail staat een link naar het desbetreffende formulier. Zie [[Verplichtingen 1e Huisartsstage]]
+
Op basis van deze ervaringen formuleren de opleiders hun oordeel en leggen dat vervolgens vast in de CompetentieBeoordelingsLijst ([[ComBeL]]) en het voortgangsadvies in het digitaal portfolio van de aios. De aios nodigt de opleider per mail uit om deze beoordelingen in te vullen. In die mail staat een link naar het desbetreffende formulier. Zie [[Verplichtingen 1e Huisartsstage]] en [[Verplichtingen 2e Huisartsstage]]
 +
 
 
=== Wie neemt het initiatief? ===
 
=== Wie neemt het initiatief? ===
 
Die vraag wordt vaker gesteld: “Wat moet de aios nou eigenlijk doen en wat wordt van de opleider verwacht?”. Het gaat dan vaak om de vraag wie het initiatief moet nemen. In het onderstaande overzicht zetten we de belangrijkste zaken op een rijtje: 
 
Die vraag wordt vaker gesteld: “Wat moet de aios nou eigenlijk doen en wat wordt van de opleider verwacht?”. Het gaat dan vaak om de vraag wie het initiatief moet nemen. In het onderstaande overzicht zetten we de belangrijkste zaken op een rijtje: 
Regel 43: Regel 41:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
* agendasetting       [[leergesprek]]
+
* agendasetting [[leergesprek]]
* plannen       [[Voortgangsgesprekken|voortgangsgesprek]]
+
* plannen, agendasetting en verslaglegging [[Voortgangsgesprekken|voortgangsgesprek]]
* agendasetting       [[Voortgangsgesprekken|voortgangsgesprek]]
+
* uitnodigen opleider voor invullen [[ComBeL]] en voortgangsadvies ([[E-portfolio|eportfolio]])
* uitnodigen       opleider voor invullen [[ComBeL]] en voortgangsadvies ( [[E-portfolio|eportfolio]])
+
* formuleren [[IOP]] en leerdoelen (bijv. met DART-N)
* formuleren       [[IOP]]
+
* presenteren [[1e Huisartsstage#Zelfstudie en Opdrachten|opdrachten 1<sup>e</sup> huisartsstage]]
* formuleren      [[IOP#DART-N|DARTN]]
+
* presenteren [[Verplichtingen 2e Huisartsstage|opdrachten 2<sup>e</sup> huisartsstage]]
* presenteren       [[1e Huisartsstage#Zelfstudie en Opdrachten|Opdrachten]]
 
* verslaglegging      [[Voortgangsgesprekken|voortgangsgesprek]]
 
 
|
 
|
* agendasetting       [[leergesprek]]
+
* agendasetting [[leergesprek]]
* agendasetting       [[Voortgangsgesprekken|voortgangsgesprek]]
+
* agendasetting [[Voortgangsgesprekken|voortgangsgesprek]]
* invullen       [[ComBeL]] en voortgangsadvies  8 en 11      maanden & diensten
+
* invullen [[ComBeL]], voortgangsadviezen en diensten
* feedback [[IOP]]
+
* feedback [[IOP]] en leerdoelen
* feedback [[IOP|DARTN]]
+
* feedback [[1e Huisartsstage#Zelfstudie en Opdrachten|opdrachten 1<sup>e</sup> huisartsstage]]
* feedback       [[1e Huisartsstage#Zelfstudie en Opdrachten|Opdrachten]]
+
* feedback [[Verplichtingen 2e Huisartsstage|opdrachten 2<sup>e</sup> huisartsstage]]
 
|} 
 
|} 
 
+
=== Wanneer gebeurt wat? ===
=== Wanneer gebeurt wat in de beoordeling van de 1e huisartsstage? ===
+
<div class="accordion" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="1e Huisartsstage" class="show">
 
* In de '''eerste maand''' stelt de aios in overleg met de docent en opleider zijn '''IOP''' op.
 
* In de '''eerste maand''' stelt de aios in overleg met de docent en opleider zijn '''IOP''' op.
 
* Na ongeveer '''twee maanden''' maakt de aios de Kennis Over Vaardigheden toets '''(KOV)'''.
 
* Na ongeveer '''twee maanden''' maakt de aios de Kennis Over Vaardigheden toets '''(KOV)'''.
 
* '''Twee keer per kalenderjaar''' maakt de aios de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets '''(LHK)'''
 
* '''Twee keer per kalenderjaar''' maakt de aios de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets '''(LHK)'''
* '''Drie keer per jaar''' vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de opleider en de aios en wordt de Combel ingevuld. De '''aios maakt een verslag''' van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de opleider. Zie [[Voortgangsgesprekken]]
+
* '''Drie keer per jaar''' vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de opleider en de aios en wordt de CombeL ingevuld. De '''aios maakt een verslag''' van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de opleider. Zie [[Voortgangsgesprekken]]
* '''Drie keer per jaar''' vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de docenten en de aios en wordt de Combel ingevuld. De '''aios maakt een verslag''' van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de docent.
+
* '''Drie keer per jaar''' vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de docenten en de aios en wordt de CombeL ingevuld. De '''aios maakt een verslag''' van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de docent.
 
* Na '''zeven maanden''' wordt de '''[[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT)''' afgenomen.
 
* Na '''zeven maanden''' wordt de '''[[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT)''' afgenomen.
 
* '''Na acht maanden''' geven de opleider en de docenten elk een tussentijds voortgangsadvies.
 
* '''Na acht maanden''' geven de opleider en de docenten elk een tussentijds voortgangsadvies.
 
* In de '''11e''' '''maand''' van de opleiding geven de opleider en docenten elk een voortgangsadvies om de opleiding wel of niet voort te zetten of onder bepaalde voorwaarden. De voortgangsadviezen van opleider en docenten resulteren in een '''advies''' aan het hoofd van het opleidingsinstituut door de '''teamleider'''. Op basis van het dit advies en de uitslagen van de LHK '''besluit''' het '''hoofd''' van de opleiding over '''de voortzetting''' van de opleiding, uiterlijk  in de 12<sup>e</sup> maand. 
 
* In de '''11e''' '''maand''' van de opleiding geven de opleider en docenten elk een voortgangsadvies om de opleiding wel of niet voort te zetten of onder bepaalde voorwaarden. De voortgangsadviezen van opleider en docenten resulteren in een '''advies''' aan het hoofd van het opleidingsinstituut door de '''teamleider'''. Op basis van het dit advies en de uitslagen van de LHK '''besluit''' het '''hoofd''' van de opleiding over '''de voortzetting''' van de opleiding, uiterlijk  in de 12<sup>e</sup> maand. 
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="2e Huisartsstage">
 +
* '''Twee keer per kalenderjaar''' maakt de aios de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets '''(LHK)'''
 +
* '''Drie keer per jaar''' vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de opleider en de aios en wordt de CombeL ingevuld. De '''aios maakt een verslag''' van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de opleider. Zie [[Voortgangsgesprekken]]
 +
* '''Drie keer per jaar''' vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de docenten en de aios en wordt de CombeL ingevuld. De '''aios maakt een verslag''' van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de docent.
 +
* '''Vijf maanden voor einde opleiding''' wordt de '''[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage]]''' afgenomen.
 +
* '''Vier maanden voor einde opleiding''' geven de opleider en docenten elk een voortgangsadvies. Die voortgangsadviezen resulteren in een '''advies''' aan het hoofd van het opleidingsinstituut door de '''teamleider'''. Op basis van dit advies '''besluit''' het '''hoofd''' over '''de voortzetting''' van de opleiding.
 +
* Bij een positief voortgangsbesluit wordt '''drie maanden voor einde opleiding''' de Voltooiingsverklaring Huisartsopleiding in gang gezet ten behoeve van inschrijving in register RGS.
 +
* In de '''laatste maand''' geven de opleider en de docenten elk een laatste voortgangsadvies. Bij een positief advies volgt definitieve inschrijving bij de RGS en de certificaatuitreiking.
 +
</accordion>
 +
</div>
  
 
=== Belangrijke links ===
 
=== Belangrijke links ===
 
* [[Verplichtingen 1e Huisartsstage]]
 
* [[Verplichtingen 1e Huisartsstage]]
 +
* [[Verplichtingen 2e Huisartsstage]]
 
* [[Tijdpad toetsing en beoordeling 1e Huisartsstage]]
 
* [[Tijdpad toetsing en beoordeling 1e Huisartsstage]]
 +
* [[Tijdpad toetsing en beoordeling 2e Huisartsstage]]
 
* [[BasisConsultvoeringsToets]]
 
* [[BasisConsultvoeringsToets]]
 +
* [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage]]
 
* [[Videoplatform]]
 
* [[Videoplatform]]
 
* [[IOP]]
 
* [[IOP]]
 
* [[ComBeL]]
 
* [[ComBeL]]
 
* [[Voortgangsgesprekken]]
 
* [[Voortgangsgesprekken]]

Versie van 7 sep 2022 om 15:29


Huisartsstages

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleiders
Sanne Kateman, 1e huisartsstage
Hendrien Duijnhouwer, 2e huisartsstage

Assistent teamleider
Carolien van der Storm, 1e huisartsstage
Nanda Stoll, 2e huisartsstage
Kirsty Weijkamp, stages Twente

Bij de start van de opleiding is het altijd spannend of de nieuwe combinatie van opleider en aios goed ‘klikt’. Lukt het om een goede samenwerkingsrelatie op te bouwen? Is de ontwikkeling van de aios passend voor de periode? Bij het beantwoorden van dit soort vragen is de uitwisseling met de docenten van het terugkomdagonderwijs én de collegiale consultatie met andere opleiders een grote steun.

De ontmoeting met de docenten en de collega’s vindt plaats tijdens de paralleldagen en de meerdaagse cursus (leergangen). De paralleldag loopt ‘parallel’ met de terugkomdag van de aios, die dan de praktijk waarneemt. De opleider maakt een inschatting van de mate van zelfstandigheid van de aios en zorgt voor passende ondersteuning of achterwacht. Ook brengen de docenten een bezoek aan de praktijk. Er zijn, zo nodig, tussentijds koppelgesprekken naar aanleiding van het verloop van het opleidingsproces.  

Opleiden in de huisartsstage

Voorop staat voor ons dat het belangrijkste deel van de opleiding plaatsvindt in de praktijk. De beoordeling van de ontwikkeling van de aios steunt op concrete ervaringen in de functie van huisarts. Opleiders kunnen bij het vormen van hun oordeel over de ontwikkeling van de aios putten uit een serie ‘kritische beroepssituaties’ die zich in de loop van het jaar voordoen. Kritische beroepssituaties zijn ‘prestaties’ van de aios die er in de ogen van de opleider ‘toe doen’. Het zijn, anders gezegd, de momenten waarop zichtbaar wordt in hoeverre de aios (al) competent is.  

Op basis van deze ervaringen formuleren de opleiders hun oordeel en leggen dat vervolgens vast in de CompetentieBeoordelingsLijst (ComBeL) en het voortgangsadvies in het digitaal portfolio van de aios. De aios nodigt de opleider per mail uit om deze beoordelingen in te vullen. In die mail staat een link naar het desbetreffende formulier. Zie Verplichtingen 1e Huisartsstage en Verplichtingen 2e Huisartsstage

Wie neemt het initiatief?

Die vraag wordt vaker gesteld: “Wat moet de aios nou eigenlijk doen en wat wordt van de opleider verwacht?”. Het gaat dan vaak om de vraag wie het initiatief moet nemen. In het onderstaande overzicht zetten we de belangrijkste zaken op een rijtje: 

Aios neemt initiatief Opleider neemt initiatief
 

Wanneer gebeurt wat?

  • In de eerste maand stelt de aios in overleg met de docent en opleider zijn IOP op.
  • Na ongeveer twee maanden maakt de aios de Kennis Over Vaardigheden toets (KOV).
  • Twee keer per kalenderjaar maakt de aios de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets (LHK)
  • Drie keer per jaar vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de opleider en de aios en wordt de CombeL ingevuld. De aios maakt een verslag van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de opleider. Zie Voortgangsgesprekken
  • Drie keer per jaar vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de docenten en de aios en wordt de CombeL ingevuld. De aios maakt een verslag van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de docent.
  • Na zeven maanden wordt de BasisConsultvoeringsToets (BCT) afgenomen.
  • Na acht maanden geven de opleider en de docenten elk een tussentijds voortgangsadvies.
  • In de 11e maand van de opleiding geven de opleider en docenten elk een voortgangsadvies om de opleiding wel of niet voort te zetten of onder bepaalde voorwaarden. De voortgangsadviezen van opleider en docenten resulteren in een advies aan het hoofd van het opleidingsinstituut door de teamleider. Op basis van het dit advies en de uitslagen van de LHK besluit het hoofd van de opleiding over de voortzetting van de opleiding, uiterlijk  in de 12e maand. 
  • Twee keer per kalenderjaar maakt de aios de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets (LHK)
  • Drie keer per jaar vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de opleider en de aios en wordt de CombeL ingevuld. De aios maakt een verslag van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de opleider. Zie Voortgangsgesprekken
  • Drie keer per jaar vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de docenten en de aios en wordt de CombeL ingevuld. De aios maakt een verslag van het voortgangsgesprek, geaccordeerd door de docent.
  • Vijf maanden voor einde opleiding wordt de Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage afgenomen.
  • Vier maanden voor einde opleiding geven de opleider en docenten elk een voortgangsadvies. Die voortgangsadviezen resulteren in een advies aan het hoofd van het opleidingsinstituut door de teamleider. Op basis van dit advies besluit het hoofd over de voortzetting van de opleiding.
  • Bij een positief voortgangsbesluit wordt drie maanden voor einde opleiding de Voltooiingsverklaring Huisartsopleiding in gang gezet ten behoeve van inschrijving in register RGS.
  • In de laatste maand geven de opleider en de docenten elk een laatste voortgangsadvies. Bij een positief advies volgt definitieve inschrijving bij de RGS en de certificaatuitreiking.

Belangrijke links