Opleidingsrelatie - Samenwerkingsproblemen en ontkoppeling: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(21 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br/>
 
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">Instituutsreglement</li>
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
 
{| class="infobox regelgeving"
 
{| class="infobox regelgeving"
 
! <span class="infobox-titel">[[Regelgeving]]</span>
 
! <span class="infobox-titel">[[Regelgeving]]</span>
 +
|-
 +
|
 +
'''Hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Adjunct hoofd'''<br />
 
'''Adjunct hoofd'''<br />
{{auteur - Harry Schleypen}}
+
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Onderwijscoördinator'''<br />
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
+
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Samenvatting regelgeving'''
+
'''Regelgeving'''
*[[Beeindiging]]
+
*[[Instituutsreglement]]
*[[Klachten]]
+
*[[Opleidingsplan]]
*[[Koppelconflict]]
+
*[[Toetsing en beoordeling]]
*[[LHK]]
+
*[[Opleidingsduur]]
*[[Onderbreking]]
+
*[[Werktijd]]
*[[Parttime werken]]
+
*[[Ziekte en re-integratie]]
*[[Tijdsbesteding]]
+
*[[Verantwoordelijkheden]]
*[[Toetsing]]
+
*[[Procedure bij problemen, klachten en conflicten]]
*[[Varianten groep]]
 
*[[Verantwoordelijkheden aios]]
 
*[[Verantwoordelijkheden hao]]
 
*[[Verlenging]]
 
*[[Werktijden]]
 
 
|}
 
|}
Tijdens de opleiding neemt de aios meerdere keren afscheid van stageplekken, opleiders en groepen.
+
''Soms verloopt de communicatie tussen hao en aios moeizaam. De docenten zullen dan trachten de werkrelatie in positieve zin te beïnvloeden. Als dat geen effect heeft kan het leren van de aios onder druk komen te staan. Het wordt dan tijd om de teamleider op de hoogte te stellen en te kijken of er alsnog een werkzame relatie tot stand kan komen, dan wel dat een ontkoppeling moet volgen''.
Vier beëindigingsituaties verdienen extra aandacht.
 
  
=== 1. Voortijdig beëindigen van de stage ===
+
=== Samenwerkingsproblemen ===
Soms maakt een aios zijn stage niet af. Dat kan zijn als gevolg van een breuk met de opleider (zie het thema ‘Koppelconflict’), maar ook door bijvoorbeeld persoonlijke omstandigheden. Bij een voortijdige beëindiging van de stage volgt er altijd een beoordeling van de opleider, gericht op de vraag of de aios zijn opleiding kan voortzetten:
+
*Docenten signaleren via aios en/of opleider dat er een probleem is in de samenwerking tussen beiden.
*De hao vult in: Beoordeling Aios door Hao - Voortijdige beëindiging
+
*De docenten zorgen ervoor dat zowel het perspectief van de aios als de opleider duidelijk is.
*De Stageopleider vult in: Beoordeling Aios door Stageopleider
+
*Zowel aios als opleider wordt verzocht het probleem met de ander te bespreken en te bekijken wat er verbeterd kan worden.
Deze formulieren worden opgenomen in het beoordelingsdossier. Van deze procedure kan alleen worden afgeweken in situaties van overmacht, zoals beoordeeld door het hoofd van de opleiding.
+
*Indien bovenstaande niet leidt tot het gewenste resultaat organiseren de docenten een driegesprek met aios, opleider en docent(en).
Afhankelijk van de achtergrond van een voortijdige beëindiging zal de aios contact hebben met de docenten, de teamleider en de opleidingsdecaan over het vervolg
+
*De docenten proberen in dat gesprek de samenwerkingsrelatie tussen aios en opleider te herstellen. Wanneer de docenten de indruk hebben dat de verstoorde samenwerking tussen aios en opleider mogelijk tot een ontkoppeling gaat leiden wordt de teamleider van de betreffende fase ingeschakeld. Dit wordt gedaan d.m.v. het het formulier [https://www.hovumc.nl/doc/Formulier_Ontkoppeling.docx Meldingsformulier ontkoppeling]. Zowel aios als opleider worden op de hoogte gesteld van deze stap.
 +
*De teamleider bespreekt de ontkoppeling met de Coördinator Bijzondere Aiostrajecten (CBA). De CBA neemt de leiding in het verdere ontkoppelproces.
  
===2. Voortijdig beëindigen van de opleiding===
+
=== Ontkoppeling ===
In incidentele gevallen komt het voor dat de aios de hele opleiding afbreekt. Dat kan uit eigen beweging zijn, maar ook op initiatief van de opleiding, bijvoorbeeld op grond van behaalde studieresultaten.
+
*De CBA stelt de [[COMO]] op de hoogte van de ontkoppeling.
Als de aios zelf de opleiding stopt, maakt hij dit kenbaar aan het hoofd van de opleiding en de SBOH. De SBOH bevestigt dit besluit en stelt de einddatum vast.
+
*De CBA heeft een gesprek met de aios. De aios wordt gevraagd de [[Evaluaties|LEOh]] in te vullen en te bespreken met de opleider.
Als de opleiding het initiatief neemt, maakt hij dit schriftelijk kenbaar aan de aios. De SBOH beëindigt daarop de arbeidsovereenkomst op het afgesproken tijdstip.
+
*De opleider wordt gevraagd een eind-ComBeL in te vullen in het e-portfolio en deze te bespreken met de aios.
 +
*De aios krijgt van de CBA de opdracht om een reflectieverslag te schrijven over de ontkoppeling waarin de aanleiding, de situatie en analyse en eigen bijdrage beschreven worden. Ook maakt de aios een plan van aanpak met concrete leerpunten om herhaling te voorkomen. De aios bespreekt dit met de docenten en de nieuwe opleider en voegt dit toe aan het e-portfolio. De CBA geeft de aios ter overweging het reflectieverslag ter inzage te sturen naar de opleider waarvan hij/zij ontkoppeld is.  
 +
*De docenten wordt gevraagd na de ontkoppeling het evaluatieformulier 'hao door docent' in te vullen en met de opleider te bespreken. Er wordt een einddatum vastgelegd die voor beide partijen acceptabel is.
  
===3. Regulier beëindigen van de opleiding===
+
=== Na de ontkoppeling ===
De meeste aios beëindigen hun opleiding regulier. Dat wil zeggen: als hun 2e fase groep eindigt, eindigt ook hun opleiding en ze doen dan mee met de certificaat uitreiking die al in het rooster is ingepland. Drie punten zijn in dit stadium van belang:
+
*De [[COMO]] maakt ter ondersteuning een afspraak met de opleider. Er wordt dan tevens teruggeblikt op het proces van de ontkoppeling en hoe de opleider het traject met de aios ervaren heeft. Ook wordt de verdere voorgang besproken. Hierbij krijgt de opleider ook de ruimte te laten weten hoe hij/zij de gang van zaken naar de ontkoppeling heeft ervaren. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat, na goedkeuring door de opleider, naar de betrokken docenten en CBA wordt gestuurd.
*Registratie via de RGS. Als de aios zich, na zijn afstuderen, wil laten inschrijven in het register van de RGS kan hij dit vanaf 8 weken voor de beoogde einddatum kenbaar maken aan de RGS. De procedure hiervoor staat beschreven op de website van de KNMG, maar is via een link ook te bereiken op de site van de [https://www.sobh.nl/ SBOH]. De RGS stuurt dan automatisch informatie over de verdere procedure en de kosten daarvan.
+
*Indien gewenst schakelt de CBA een coach in voor de aios.  
*Voltooiingsverklaring. De aios krijgt 14 dagen vóór de definitieve einddatum (eerder is niet mogelijk) een Voltooiingsverklaring toegestuurd van het instituut, alsmede een overzicht van het IOS. De aios checkt de gegevens en stuurt de voltooiingsverklaring door naar de RGS die de inschrijving vervolgens zal afronden.
+
*Opleider en aios informeren beknopt hun groepsgenoten. De docenten vragen de ontkoppelde opleider de eerstvolgende paralleldag ('s ochtends) aanwezig te zijn, zodat deze zijn/haar collega’s kan informeren en afscheid kan nemen.
*Certificaat uitreiking. De certificaatuitreiking is een feestelijk en symbolisch einde van de opleiding en kent geen inhoudelijke toetsing meer. Ze vindt vier keer per jaar plaats, in principe op de laatste vrijdag in februari, mei, augustus en november. De aios kan zich hiervoor aanmelden bij het secretariaat. De aios nodigt zelf een spreker uit voor een korte toespraak. Vaak is dat de laatste opleider, maar het kan ook een andere opleider zijn, of een docent of supervisor. Na afloop van het officiële gedeelte is er een feestelijke borrel.
+
*De CBA neemt na een aantal weken contact op met de ontkoppelde opleider om te zien of het traject zorgvuldig afgesloten kan worden.
===4. Latere beëindiging van de opleiding===
+
*Mocht een van beide partijen ontevreden zijn over het verloop van de gehele procedure, dan verwijzen we naar het thema [[Klachten]] op deze website.
Niet zelden hebben aios afwijkende studietrajecten, waardoor zij de opleiding later eindigen dan hun reguliere groep.. De procedure van afstuderen is hetzelfde als voor de reguliere aios, met als enige verschil dat de aios van tevoren contact moeten opnemen met de assistent teamleider van de 2e fase om te bespreken met welke lichting van de certificaatuitreiking zij mee willen doen.
+
*Vier maanden na de ontkoppeling heeft de CBA een gesprek met de aios om terug te blikken op het verloop van de ontkoppeling.

Huidige versie van 1 jun 2023 om 14:46


Regelgeving

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Onderwijscoördinator
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Regelgeving

Soms verloopt de communicatie tussen hao en aios moeizaam. De docenten zullen dan trachten de werkrelatie in positieve zin te beïnvloeden. Als dat geen effect heeft kan het leren van de aios onder druk komen te staan. Het wordt dan tijd om de teamleider op de hoogte te stellen en te kijken of er alsnog een werkzame relatie tot stand kan komen, dan wel dat een ontkoppeling moet volgen.

Samenwerkingsproblemen

  • Docenten signaleren via aios en/of opleider dat er een probleem is in de samenwerking tussen beiden.
  • De docenten zorgen ervoor dat zowel het perspectief van de aios als de opleider duidelijk is.
  • Zowel aios als opleider wordt verzocht het probleem met de ander te bespreken en te bekijken wat er verbeterd kan worden.
  • Indien bovenstaande niet leidt tot het gewenste resultaat organiseren de docenten een driegesprek met aios, opleider en docent(en).
  • De docenten proberen in dat gesprek de samenwerkingsrelatie tussen aios en opleider te herstellen. Wanneer de docenten de indruk hebben dat de verstoorde samenwerking tussen aios en opleider mogelijk tot een ontkoppeling gaat leiden wordt de teamleider van de betreffende fase ingeschakeld. Dit wordt gedaan d.m.v. het het formulier Meldingsformulier ontkoppeling. Zowel aios als opleider worden op de hoogte gesteld van deze stap.
  • De teamleider bespreekt de ontkoppeling met de Coördinator Bijzondere Aiostrajecten (CBA). De CBA neemt de leiding in het verdere ontkoppelproces.

Ontkoppeling

  • De CBA stelt de COMO op de hoogte van de ontkoppeling.
  • De CBA heeft een gesprek met de aios. De aios wordt gevraagd de LEOh in te vullen en te bespreken met de opleider.
  • De opleider wordt gevraagd een eind-ComBeL in te vullen in het e-portfolio en deze te bespreken met de aios.
  • De aios krijgt van de CBA de opdracht om een reflectieverslag te schrijven over de ontkoppeling waarin de aanleiding, de situatie en analyse en eigen bijdrage beschreven worden. Ook maakt de aios een plan van aanpak met concrete leerpunten om herhaling te voorkomen. De aios bespreekt dit met de docenten en de nieuwe opleider en voegt dit toe aan het e-portfolio. De CBA geeft de aios ter overweging het reflectieverslag ter inzage te sturen naar de opleider waarvan hij/zij ontkoppeld is.
  • De docenten wordt gevraagd na de ontkoppeling het evaluatieformulier 'hao door docent' in te vullen en met de opleider te bespreken. Er wordt een einddatum vastgelegd die voor beide partijen acceptabel is.

Na de ontkoppeling

  • De COMO maakt ter ondersteuning een afspraak met de opleider. Er wordt dan tevens teruggeblikt op het proces van de ontkoppeling en hoe de opleider het traject met de aios ervaren heeft. Ook wordt de verdere voorgang besproken. Hierbij krijgt de opleider ook de ruimte te laten weten hoe hij/zij de gang van zaken naar de ontkoppeling heeft ervaren. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat, na goedkeuring door de opleider, naar de betrokken docenten en CBA wordt gestuurd.
  • Indien gewenst schakelt de CBA een coach in voor de aios.
  • Opleider en aios informeren beknopt hun groepsgenoten. De docenten vragen de ontkoppelde opleider de eerstvolgende paralleldag ('s ochtends) aanwezig te zijn, zodat deze zijn/haar collega’s kan informeren en afscheid kan nemen.
  • De CBA neemt na een aantal weken contact op met de ontkoppelde opleider om te zien of het traject zorgvuldig afgesloten kan worden.
  • Mocht een van beide partijen ontevreden zijn over het verloop van de gehele procedure, dan verwijzen we naar het thema Klachten op deze website.
  • Vier maanden na de ontkoppeling heeft de CBA een gesprek met de aios om terug te blikken op het verloop van de ontkoppeling.