ALK met een korreltje zout en een beetje humor: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} {{Auteur - Annemarie Semeijn}} |- |'''Stage'''...')
 
(Relevantie: toevoegingen)
Regel 33: Regel 33:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 
+
Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen patiënten met lichamelijke klachten waar geen goede somatische verklaring voor is erg lastig vinden. Omdat huisartsen niet goed weten hoe ze dat moeten hanteren, slaken soms een diepe zucht als ze zien dat een bepaalde patiënt, met SOLK, op de spreekuuragenda staat. Tegenoverdracht heet dat... Hoe hanteer je dat? Hoe ga je om met je eigen machteloze gevoel als arts? En wat is de rol van humor hierbij? Mag je grapjes maken over patiënten? Zoals de groep co-assistenten die een fibromyalgie-scorelijst verzonnen hadden. Wat zegt dit over de attitude van de (huis)arts?
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
 
+
* Verkennen professionele attitude ten opzichte van patiënten met SOLK aan de hand van kunstuitingen en/of humor.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===

Versie van 27 jul 2018 om 13:30


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock
Annemarie Semeijn

Stage

2e Huisartsstage

KBA

5. Ernstige ALK

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma

Trefwoord

Volgt

Relevantie

Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen patiënten met lichamelijke klachten waar geen goede somatische verklaring voor is erg lastig vinden. Omdat huisartsen niet goed weten hoe ze dat moeten hanteren, slaken soms een diepe zucht als ze zien dat een bepaalde patiënt, met SOLK, op de spreekuuragenda staat. Tegenoverdracht heet dat... Hoe hanteer je dat? Hoe ga je om met je eigen machteloze gevoel als arts? En wat is de rol van humor hierbij? Mag je grapjes maken over patiënten? Zoals de groep co-assistenten die een fibromyalgie-scorelijst verzonnen hadden. Wat zegt dit over de attitude van de (huis)arts?

Doelen

  • Verkennen professionele attitude ten opzichte van patiënten met SOLK aan de hand van kunstuitingen en/of humor.

Onderwijsactiviteiten

Gebruiksaanwijzing

Bronnen

Sjabloon:Footer - Leerlijn SOLK