LEAP - Communiceren bij veel weerstand

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Annemarie Semeijn (overleg | bijdragen) op 27 jul 2018 om 12:47 (Listen: (reflectief luisteren))
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock
Annemarie Semeijn

Stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Consult ALK
5. Ernstige ALK

Competenties

Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Trefwoord

Volgt

Relevantie

Het begeleiden van patiënten met ernstige e/o langdurige SOLK is niet altijd gemakkelijk. Vaak hebben ze andere ideeën over de oorzaak van de klachten dan de huisarts. Een andere mening over wat er een gedaan zou moeten worden. Nóg een keer laboratoriumonderzoek, een 'scan', een second of zelfs third opinion. Ze kunnen daarmee een gevoel van machteloosheid bij de behandelaar oproepen.

De LEAP-methode is aanvankelijk ontwikkeld voor het communiceren met patiënten met een EPA (Ernstige Psychiatrische Aandoening). Maar deze manier van communiceren blijkt óók zeer effectief bij patiënten met ernstige SOLK. De overeenkomst tussen deze twee categorieën patiënten is dat ze een andere idee hebben over de (oorzaak van) hun klachten dan de dokter.

De LEAP-methode:

  • De LEAP-methode:  LEAP staat voor Listen, Empathize, Agree en Partner.
  • 50% vd patiënten met ‘ernstige psychiatrische aandeningen’ (EPA) nemen medicatie niet/nauwelijks, omdat ze van mening zijn dat ze geen ziekte hebben of dat het wel meevalt.
  • Dit gebrekkige ziekte-inzicht gaat verder dan ontkennen vd diagnose en is niet gelijk aan ontkenning of eigenwijsheid.
  • Vroege (medicamenteuze) behandeling zou de prognose op langere termijn verbeteren en de mate van ziekte-inzicht is omgekeerd evenredig met de frequentie en duur vd ZH-opnames.
  • Ziekte-inzicht is geen alles-of-niets fenomeen, maar kan heel goed partieel voorkomen en in wisselende mate.
  • Men zegt wel dat het vooral de bijwerkingen zijn die maken dat iemand stopt met de medicatie, maar uit onderzoek blijkt dat dat niet zo is: het is het gebrek aan ziekte-inzicht.
  • Oorzaken van gebrek aan ziekte-inzicht? Men weet het eigenlijk niet goed:  
    • Gevolg van stigmatisering? => daar zijn geen aanwijzingen voor.
    • Culturele aspecten: een andere naam geven aan de symptomen en klachten: ‘winti’, zenuwen'?
    • Neurologisch? Ziekte-gerelateerd? Vorm van anosognosie?
    • Discrepantie tussen 'past-self' en 'current-self', maar in de loop van de tijd niet bijgesteld?

Doelen

Het opdoen van theoretische kennis genaamd de LEAP methode. Het leren communiceren met een SOLK-patiënt door middel van de LEAP-methode.

Onderwijsactiviteiten

Zelfstudie van de hieronder genoemde samenvatting. Een onderwerp voor een leergesprek.

Oefenen van de LEAP methode tijdens een consult.

Gebruiksaanwijzing

Bronnen

Sjabloon:Footer - Leerlijn SOLK