Sjabloon: Leerlijnen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(6 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen die daarvoor beschikbaar zijn.
+
Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel [[bouwstenen]] die daarvoor beschikbaar zijn.
  
 
===3 Soorten aandachtsgebieden===
 
===3 Soorten aandachtsgebieden===
 
De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:
 
De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:
#Thema’s neergelegd in het [[Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde]].
+
#De [[Thema|10 Thema’s]] neergelegd in het [[Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde]].
 
#Competenties neergelegd in het [[Competentieprofiel van de huisarts]].
 
#Competenties neergelegd in het [[Competentieprofiel van de huisarts]].
 
#Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld  interculturaliteit.
 
#Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld  interculturaliteit.
  
===Thema leerliijnen===
+
===Thema leerlijnen===
{|  
+
{|
|- style="vertical-align:top; {{border-radius|8px 8px 8px 8px}};"
+
|- style="vertical-align:top;"
| colspan="3" style="height:10px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333;" |  
+
| colspan="3" style="height:40px; width:20px; text-align:left; color: white; background-color: #333333;" |  
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
| style="height:50px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
| style="height:50px; width:500px; text-align:center; color: white; background-color: YellowGreen" | [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
+
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: YellowGreen;" | [[Leerlijn korte episode zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Korte episode zorg</span>]]
| style="height:50px; width:10px; text-align:right; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |  
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
| style="height:50px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
| style="height:50px; width:500px; text-align:center; color: white; background-color: OliveDrab" | [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
+
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: ForestGreen;" | [[Leerlijn spoedeisende zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Spoedeisende zorg</span>]]
| style="height:50px; width:10px; text-align:right; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |  
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
| style="height:50px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
| style="height:50px; width:500px; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen" | [[Leerlijn chronische zorg|chronische zorg]]
+
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen;" | [[Leerlijn chronische zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Chronische zorg</span>]]
| style="height:50px; width:10px; text-align:right; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |  
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
| style="height:50px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
| style="height:50px; width:500px; text-align:center; color: white; background-color: DodgerBlue" | [[Leerlijn complexe ouderenzorg|complexe ouderenzorg]]
+
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DodgerBlue;" | [[Leerlijn complexe ouderenzorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Complexe ouderenzorg</span>]]
| style="height:50px; width:10px; text-align:right; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |  
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
| style="height:50px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
| style="height:50px; width:500px; text-align:center; color: white; background-color: DarkMagenta" | [[Leerlijn SOLK|SOLK]]
+
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DarkMagenta;" | [[Leerlijn zorg voor het kind|<span style="color:white; font-size:medium;">Zorg voor het kind</span>]]
| style="height:50px; width:10px; text-align:right; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |  
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
| style="height:50px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
| style="height:50px; width:500px; text-align:center; color: white; background-color: Crimson" | [[Leerlijn psychische klachten|psychische klachten]]
+
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Crimson;" | [[Leerlijn psychische klachten|<span style="color:white; font-size:medium;">Psychische klachten</span>]]
| style="height:50px; width:10px; text-align:right; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |  
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
| style="height:50px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
| style="height:50px; width:500px; text-align:center; color: white; background-color: DarkOrange" | [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor het kind]]
+
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: OrangeRed;" | [[Leerlijn ALK|<span style="color:white; font-size:medium;">ALK</span>]]
| style="height:50px; width:10px; text-align:right; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |  
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
| style="height:50px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
| style="height:50px; width:500px; text-align:center; color: white; background-color: LightSlateGray" | [[Leerlijn praktijkmanagement|Praktijkmanagement]]
+
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DarkOrange;" | [[Leerlijn palliatieve zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Palliatieve zorg</span>]]
| style="height:50px; width:10px; text-align:right; background-color: #333333" |  
+
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Gold;" | [[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:medium;">Preventie</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: LightSlateGray;" | [[Leerlijn praktijkmanagement|<span style="color:white; font-size:medium;">Praktijkmanagement</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |  
 
|- style="vertical-align:bottom;"
 
|- style="vertical-align:bottom;"
| colspan="3" style="height:10px; width:10px; text-align:left; background-color: #333333" |  
+
| colspan="3" style="height:40px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |  
 
|}
 
|}
  
# [[Leerlijn korte episode zorg]]
+
 
# [[Leerlijn spoedeisende zorg]]
 
# [[Leerlijn chronische zorg]]
 
# [[Leerlijn complexe ouderenzorg]]
 
# [http://wiki.hovumc.nl/display/SOLK/Leerlijn+SOLK+startpagina Leerlijn SOLK] (oude wiki)
 
# [http://wiki.hovumc.nl/display/PSYCHISCH/Leerlijn+Psychische+klachten+en+aandoeningen+startpagina Leerlijn psychische klachten] (oude wiki)
 
# [http://wiki.hovumc.nl/display/PALLIATIEF/Leerlijn+Palliatieve+en+terminale+zorg+startpagina Leerlijn palliatieve zorg] (oude wiki)
 
# [[Leerlijn preventie]]
 
# [[Leerlijn zorg voor het kind]]
 
# [http://wiki.hovumc.nl/display/PRAKTIJKMANAGEMENT/Leerlijn+praktijkmanagement+startpagina Leerlijn praktijkmanagement] (oude wiki)
 
  
 
===Competentie leerlijnen===
 
===Competentie leerlijnen===
Regel 62: Regel 61:
 
* [http://wiki.hovumc.nl/display/WETENSCHAPENONDERWIJS/Leerlijn+Wetenschap+en+onderwijs+startpagina Leerlijn wetenschap en onderwijs]  Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
 
* [http://wiki.hovumc.nl/display/WETENSCHAPENONDERWIJS/Leerlijn+Wetenschap+en+onderwijs+startpagina Leerlijn wetenschap en onderwijs]  Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
  
* [[Leerlijn ethiek en recht]] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
+
* [[Leerlijn maatschappelijk handelen]] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
  
 
* [[Leerlijn professionaliteit]]. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.
 
* [[Leerlijn professionaliteit]]. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.

Huidige versie van 2 mrt 2022 om 12:37

Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn.

3 Soorten aandachtsgebieden

De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:

  1. De 10 Thema’s neergelegd in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde.
  2. Competenties neergelegd in het Competentieprofiel van de huisarts.
  3. Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld interculturaliteit.

Thema leerlijnen

Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Competentie leerlijnen

  • Leerlijn APC We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
  • Leerlijn wetenschap en onderwijs Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
  • Leerlijn maatschappelijk handelen Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
  • Leerlijn professionaliteit. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.

Overige leerlijnen