Uitleg bij ALK - Verschillende verklaringsmodellen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox-leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 2e Huisartsstage}}...')
 
k (Relevantie: wiki aangemaakt)
Regel 31: Regel 31:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 +
Een eerste en belangrijke stap bij de begeleiding en behandeling van SOLK is uitleg geven. In de [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/somatisch-onvoldoende-verklaarde-lichamelijke-klachten-solk NHG-standaard SOLK] staat dan ook:
 +
 +
''In het beleid ligt de nadruk op voorlichting en adviezen gericht op tijdcontingente uitbreiding van belasting en activiteiten.''
 +
 +
''Bij de voorlichting kan de huisarts gebruik maken van de verschillende verklaringsmodellen die aanwijzingen geven voor de behandeling van SOLK. Sluit hierbij aan bij de woorden, beelden en aanknopingspunten die tijdens de exploratiefase (SCEGS) naar voren zijn gekomen. Kies vooral een model dat zowel bij de huisarts als bij deze patiënt past, en vind en gebruik hierbij eigen woorden.''
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
  
 +
Aan een patiënt met SOLK uitleg kunnen geven over mogelijke verklaringsmodellen voor de lichamelijke klachten.
 +
* De AIOS weet welke verklaringsmodellen er zijn voor de lichamelijke klachten bij SOLK.
 +
* De AIOS kan tot een keuze komen welke modellen bij hemzelf passen. Welke modellen kan hij goed uitleggen.
 +
** De AIOS kan tot een keuze komen welk model waarschijnlijk past bij de individuele SOLK-patiënt.
 +
** De AIOS heeft geoefend met de verschillende modellen en kent goede zinnen en formuleringen passend bij de verschillende verklaringsmodellen.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
* Kijk voorafgaand aan de TKD een video van een SOLK-consult. Heb je in dit consult de SCEGS gebruikt? Geeft de informatie van de patiënt je aanknopingspunten voor een verklaring/uitleg van de klachten?
 +
* Neem een casus van een SOLK-patiënt mee naar de TKD om te oefenen in een rollenspel. Neem geen té ingewikkelde casus mee. Oefenen kun je beter met eenvoudige casuïstiek.
  
 +
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
'''Inleidende presentatie door docent: '''
 +
 +
Gebruik hiervoor de presentatie (bijlage) met daarin zo'n 20 dia's: Uit proefschrift Tim olde Hartman zijn 10 verklaringsmodellen overgenomen. Deze heel kort toelichten. Enkele ervan zijn heel gangbaar, ook bij leken. Enkele zijn veel ingewikkelder en behoeven echt goede toelichting.
  
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
  
  

Versie van 23 jul 2018 om 20:07


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock

Stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Consult ALK

Competenties

Medisch handelen
Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma

Trefwoord

Volgt

Relevantie

Een eerste en belangrijke stap bij de begeleiding en behandeling van SOLK is uitleg geven. In de NHG-standaard SOLK staat dan ook:

In het beleid ligt de nadruk op voorlichting en adviezen gericht op tijdcontingente uitbreiding van belasting en activiteiten.

Bij de voorlichting kan de huisarts gebruik maken van de verschillende verklaringsmodellen die aanwijzingen geven voor de behandeling van SOLK. Sluit hierbij aan bij de woorden, beelden en aanknopingspunten die tijdens de exploratiefase (SCEGS) naar voren zijn gekomen. Kies vooral een model dat zowel bij de huisarts als bij deze patiënt past, en vind en gebruik hierbij eigen woorden.

Doelen

Aan een patiënt met SOLK uitleg kunnen geven over mogelijke verklaringsmodellen voor de lichamelijke klachten.

  • De AIOS weet welke verklaringsmodellen er zijn voor de lichamelijke klachten bij SOLK.
  • De AIOS kan tot een keuze komen welke modellen bij hemzelf passen. Welke modellen kan hij goed uitleggen.
    • De AIOS kan tot een keuze komen welk model waarschijnlijk past bij de individuele SOLK-patiënt.
    • De AIOS heeft geoefend met de verschillende modellen en kent goede zinnen en formuleringen passend bij de verschillende verklaringsmodellen.

Onderwijsactiviteiten

  • Kijk voorafgaand aan de TKD een video van een SOLK-consult. Heb je in dit consult de SCEGS gebruikt? Geeft de informatie van de patiënt je aanknopingspunten voor een verklaring/uitleg van de klachten?
  • Neem een casus van een SOLK-patiënt mee naar de TKD om te oefenen in een rollenspel. Neem geen té ingewikkelde casus mee. Oefenen kun je beter met eenvoudige casuïstiek.

Gebruiksaanwijzing

Inleidende presentatie door docent: 

Gebruik hiervoor de presentatie (bijlage) met daarin zo'n 20 dia's: Uit proefschrift Tim olde Hartman zijn 10 verklaringsmodellen overgenomen. Deze heel kort toelichten. Enkele ervan zijn heel gangbaar, ook bij leken. Enkele zijn veel ingewikkelder en behoeven echt goede toelichting.


Bronnen

Sjabloon:Footer - Leerlijn SOLK