Uitleg bij ALK - Verschillende verklaringsmodellen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(toevoegen wiki)
(Onderwijsactiviteit 2:: pdf en pptx)
Regel 53: Regel 53:
  
 
Gebruik hiervoor de presentatie (bijlage) met daarin zo'n 20 dia's: Uit proefschrift Tim olde Hartman zijn 10 verklaringsmodellen overgenomen. Deze heel kort toelichten. Enkele ervan zijn heel gangbaar, ook bij leken. Enkele zijn veel ingewikkelder en behoeven echt goede toelichting.
 
Gebruik hiervoor de presentatie (bijlage) met daarin zo'n 20 dia's: Uit proefschrift Tim olde Hartman zijn 10 verklaringsmodellen overgenomen. Deze heel kort toelichten. Enkele ervan zijn heel gangbaar, ook bij leken. Enkele zijn veel ingewikkelder en behoeven echt goede toelichting.
 +
 +
[[Presentatie SOLK|Verklaringsmodellen SOLK presentatie]]
  
 
'''Demonstratie-video:'''
 
'''Demonstratie-video:'''
Regel 73: Regel 75:
 
* Tips voor elkaar?
 
* Tips voor elkaar?
 
* Wat neem je mee naar je eerst volgende SOLK-consult? 
 
* Wat neem je mee naar je eerst volgende SOLK-consult? 
 +
[[Verklaringsmodellen SOLK]]
  
 
== Onderwijsactiviteit 2: ==
 
== Onderwijsactiviteit 2: ==
Regel 80: Regel 83:
  
 
Zie voor uitgebreide toelichting de bouwsteen GGZ ([[Paniekboot]])
 
Zie voor uitgebreide toelichting de bouwsteen GGZ ([[Paniekboot]])
 
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
{{Footer - Leerlijn SOLK}}
 
{{Footer - Leerlijn SOLK}}

Versie van 23 jul 2018 om 20:25


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock

Stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Consult ALK

Competenties

Medisch handelen
Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma

Trefwoord

Volgt

Relevantie

Een eerste en belangrijke stap bij de begeleiding en behandeling van SOLK is uitleg geven. In de NHG-standaard SOLK staat dan ook:

In het beleid ligt de nadruk op voorlichting en adviezen gericht op tijdcontingente uitbreiding van belasting en activiteiten.

Bij de voorlichting kan de huisarts gebruik maken van de verschillende verklaringsmodellen die aanwijzingen geven voor de behandeling van SOLK. Sluit hierbij aan bij de woorden, beelden en aanknopingspunten die tijdens de exploratiefase (SCEGS) naar voren zijn gekomen. Kies vooral een model dat zowel bij de huisarts als bij deze patiënt past, en vind en gebruik hierbij eigen woorden.

Doelen

Aan een patiënt met SOLK uitleg kunnen geven over mogelijke verklaringsmodellen voor de lichamelijke klachten.

  • De AIOS weet welke verklaringsmodellen er zijn voor de lichamelijke klachten bij SOLK.
  • De AIOS kan tot een keuze komen welke modellen bij hemzelf passen. Welke modellen kan hij goed uitleggen.
    • De AIOS kan tot een keuze komen welk model waarschijnlijk past bij de individuele SOLK-patiënt.
    • De AIOS heeft geoefend met de verschillende modellen en kent goede zinnen en formuleringen passend bij de verschillende verklaringsmodellen.

Onderwijsactiviteiten

  • Kijk voorafgaand aan de TKD een video van een SOLK-consult. Heb je in dit consult de SCEGS gebruikt? Geeft de informatie van de patiënt je aanknopingspunten voor een verklaring/uitleg van de klachten?
  • Neem een casus van een SOLK-patiënt mee naar de TKD om te oefenen in een rollenspel. Neem geen té ingewikkelde casus mee. Oefenen kun je beter met eenvoudige casuïstiek.

Gebruiksaanwijzing

Inleidende presentatie door docent: 

Gebruik hiervoor de presentatie (bijlage) met daarin zo'n 20 dia's: Uit proefschrift Tim olde Hartman zijn 10 verklaringsmodellen overgenomen. Deze heel kort toelichten. Enkele ervan zijn heel gangbaar, ook bij leken. Enkele zijn veel ingewikkelder en behoeven echt goede toelichting.

Verklaringsmodellen SOLK presentatie

Demonstratie-video:

Laat daarna bijgaande video zien en laat de AIOS daarbij noteren welke verklaringsmodellen en welke communicatieve vaardigheden en technieken ze de huisarts zien gebruiken.

(hier link naar video)

Zelf oefenen met geven van uitleg:

De AIOS gaan nu zelf aan de slag:

  • Bespreek eerst in tweetallen een van de zelf meegenomen casussen en overleg met elkaar wélke verklaringsmodellen bij deze casus toegepast zou kunnen worden.
  • De dia met alle verklaringsmodellen blijft geprojecteerd.
  • Ga dan de casus spelen: een de patiënt, de ander de dokter die uitleg gaat geven. Start het rollenspel op het moment van uitleg geven. Doe niet een heel consult, dat kost alleen maar tijd. Na ongeveer 10’ onderbreken en in tweetallen nabespreken.
  • Draai vervolgens de rollen om en doe wederom een rollenspel en bespreek na.

Evaluatie:

Bespreek met de hele groep na hoe het ging:

  • Wat gaat goed en wat is lastig.
  • Tips voor elkaar?
  • Wat neem je mee naar je eerst volgende SOLK-consult? 

Verklaringsmodellen SOLK

Onderwijsactiviteit 2:

Toegift: De angst-cirkel cq. Paniekboot is óók bij SOLK te gebruiken:

Aan de hand van een concrete casus de mogelijkheid bespreken van het toepassen van de paniekcirkel (in de vorm van het bootje) in het geven van uitleg bij SOLK. De paniekcirkel cq. paniekboot is eigenlijk een grafische weergave van wat er gebeurt bij 'somato-sensorische amplificatie'

Zie voor uitgebreide toelichting de bouwsteen GGZ (Paniekboot)

Bronnen

Sjabloon:Footer - Leerlijn SOLK