Uitleg bij ALK - Klachtendagboek: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 2e Huisartsstage}}...') |
|||
Regel 43: | Regel 43: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | Bekijk onderstaande video. | ||
+ | <youtube>https://youtu.be/Sq4L2o5v3K8</youtube> | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== |
Versie van 18 feb 2019 om 13:04
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Relevantie
Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt, bijvoorbeeld hoofdpijn of buikpijn, kan het bijhouden van een klachtendagboek door de patiënt, nuttige informatie naar boven brengen. Door zo'n dagboek kan bv een verband zijn tussen voedingsmiddelen en klachten of tussen koffieabstinentie (op vrije dagen) en hoofdpijn aan het licht komen. Maar ook de relatie tussen klachten en (levens)omstandigheden. Door het werken met een klachtendagboek wordt de patiënt zelf actief betrokken bij het onderzoek naar de herkomst van de klachten.
Doel
De AIOS kent het nut van een klachtendagboek en weet wanneer het in gezet kan worden. DeAIOS weet hoe de resultaten van een klachtendagboek te bespreken met een patiënt. De AIOS kan oefenen met uitleg geven over en bespreken van een klachtendagboek.
Gebruiksaanwijzing
Deze module kan zowel op de TKD als voor een leergesprek gebruikt worden.
Onderwijsactiviteiten
Bekijk onderstaande video.