Thema en KBA: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Overzicht van Thema's)
 
(40 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
==Definitie==
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br />
 +
{| class="infobox regelgeving"
 +
! <span class="infobox-titel">[[Opleidingsplan]]</span>
 +
|-
 +
|
 +
'''Hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Adjunct hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
 +
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 +
|}
 +
Het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde]] definieert 10 thema’s. Een thema vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van de huisartsenzorg dat in ieder geval aan de orde moet komen tijdens de opleiding van de aios: ofwel in de opleidingspraktijk, ofwel in lokaal of landelijk onderwijs. Een thema beslaat een samenhangend geheel van klachten en/of aandoeningen; met een eigen set van kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA).
 +
 
 +
=== Thema ===
 
Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast praktijkmanagement.
 
Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast praktijkmanagement.
 
Elk van de geselecteerde thema's voldoet aan een of meerdere van de volgende criteria:
 
 
*Hoort tot de belangrijkste onderdelen van de huisartsgeneeskunde
 
*Hoort tot de activiteiten van ‘de huisarts van de toekomst’ (Toekomstvisie 2022) (bv. vanwege maatschappelijke ontwikkelingen)
 
*Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
 
*Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden
 
  
== Overzicht van Thema's ==
+
Elk van de geselecteerde thema's voldoet aan een of meerdere van de volgende criteria: 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
* Hoort tot de belangrijkste onderdelen van de huisartsgeneeskunde
1. Korte episode zorg<br/><div class="mw-collapsible-content">{{Korte episode zorg}}</div>
+
* Hoort tot de activiteiten van ‘de huisarts van de toekomst’ ([[Toekomstvisie huisartsenzorg 2022]]) (bv. vanwege maatschappelijke ontwikkelingen)
</div><br/>
+
* Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
 +
* Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden.  
  
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
=== KBA ===
2. Spoedeisende zorg<br/><div class="mw-collapsible-content">{{Spoedeisende zorg}}</div>
+
* Van wezenlijk belang voor het huisartsgeneeskundig handelen 
</div><br/>
+
* Didactisch gezien een goed voorbeeld van binnen het thema benodigde competenties
 +
* Vraagt om geïntegreerde toepassing van meerdere competenties, uit verschillende competentiegebieden
 +
* Observeerbaar als concreet gedrag en daarmee beoordeelbaar
 +
* Kan aan een aios kan worden toevertrouwd op het moment dat hij/zij voldoende competenties heeft verworven om de activiteit zelfstandig uit te voeren
  
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
=== Implementatie ===
3.Chronische zorg<br/><div class="mw-collapsible-content">{{Chronische zorg}}</div>
+
De Thema's en bijbehorende KBA's hebben we, zoals ingegeven door het [[Toetsprogramma HOVUmc]], vormgegeven middels de 10 naar de thema's vernoemde [[Leerlijnen]].
</div><br/>
 
  
# Spoedeisende zorg
+
{| style="text-align:center; color: white; width:100% !important;" id="klein-niet"
# Chronische zorg
+
|- style="vertical-align:middle;"
# Zorg voor ouderen met complexe problematiek
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: YellowGreen;" | [[Leerlijn korte episode zorg|<span style="color:white;">Kort</span>]]
# Zorg voor het kind
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: ForestGreen;" | [[Leerlijn spoedeisende zorg|<span style="color:white;">Spoed</span>]]
# Zorg voor patiënten met psychische klachten en aandoeningen
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen;" | [[Leerlijn chronische zorg|<span style="color:white;">Chron</span>]]
# Zorg voor patiënten met Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DodgerBlue;" | [[Leerlijn complexe ouderenzorg|<span style="color:white;">Ouderen</span>]]
# Palliatieve en terminale zorg
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DarkMagenta;" | [[Leerlijn zorg voor het kind|<span style="color:white;">Kind</span>]]
# Preventie
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: Crimson;" | [[Leerlijn psychische klachten|<span style="color:white;">Psych</span>]]
# Praktijkmanagement 
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: OrangeRed;" | [[Leerlijn ALK|<span style="color:white;">ALK</span>]]
 +
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DarkOrange;" | [[Leerlijn palliatieve zorg|<span style="color:white;">Pall</span>]]
 +
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: Gold;" | [[Leerlijn preventie|<span style="color:white;">Preventie</span>]]
 +
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: LightSlateGray;" | [[Leerlijn praktijkmanagement|<span style="color:white;">Praktijk</span>]]
 +
|}

Huidige versie van 16 feb 2023 om 10:55


Opleidingsplan

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Het Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde definieert 10 thema’s. Een thema vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van de huisartsenzorg dat in ieder geval aan de orde moet komen tijdens de opleiding van de aios: ofwel in de opleidingspraktijk, ofwel in lokaal of landelijk onderwijs. Een thema beslaat een samenhangend geheel van klachten en/of aandoeningen; met een eigen set van kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA).

Thema

Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast praktijkmanagement.

Elk van de geselecteerde thema's voldoet aan een of meerdere van de volgende criteria: 

  • Hoort tot de belangrijkste onderdelen van de huisartsgeneeskunde
  • Hoort tot de activiteiten van ‘de huisarts van de toekomst’ (Toekomstvisie huisartsenzorg 2022) (bv. vanwege maatschappelijke ontwikkelingen)
  • Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
  • Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden.  

KBA

  • Van wezenlijk belang voor het huisartsgeneeskundig handelen 
  • Didactisch gezien een goed voorbeeld van binnen het thema benodigde competenties
  • Vraagt om geïntegreerde toepassing van meerdere competenties, uit verschillende competentiegebieden
  • Observeerbaar als concreet gedrag en daarmee beoordeelbaar
  • Kan aan een aios kan worden toevertrouwd op het moment dat hij/zij voldoende competenties heeft verworven om de activiteit zelfstandig uit te voeren

Implementatie

De Thema's en bijbehorende KBA's hebben we, zoals ingegeven door het Toetsprogramma HOVUmc, vormgegeven middels de 10 naar de thema's vernoemde Leerlijnen.

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk