Thema en KBA: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Jae Klaasen heeft pagina Thema hernoemd naar Thema en KBA)
 
(35 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde]] omvat 10 thema’s. Een thema vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van de huisartsenzorg dat in ieder geval aan de orde moet komen tijdens de opleiding van de aios: ofwel in de opleidingspraktijk, ofwel in lokaal of landelijk onderwijs. Een thema beslaat een samenhangend geheel van klachten en/of aandoeningen; met een eigen set van beroepsactiviteiten. Voor elk thema is uitgewerkt welke beroepsactiviteiten kenmerkend zijn voor dit thema (i.e., kenmerkende beroepsactiviteit of KBA).
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br />
 +
{| class="infobox regelgeving"
 +
! <span class="infobox-titel">[[Opleidingsplan]]</span>
 +
|-
 +
|
 +
'''Hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Adjunct hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
 +
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 +
|}
 +
Het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde]] definieert 10 thema’s. Een thema vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van de huisartsenzorg dat in ieder geval aan de orde moet komen tijdens de opleiding van de aios: ofwel in de opleidingspraktijk, ofwel in lokaal of landelijk onderwijs. Een thema beslaat een samenhangend geheel van klachten en/of aandoeningen; met een eigen set van kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA).
  
=== Definitie thema ===
+
=== Thema ===
 
Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast praktijkmanagement.
 
Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast praktijkmanagement.
  
 
Elk van de geselecteerde thema's voldoet aan een of meerdere van de volgende criteria: 
 
Elk van de geselecteerde thema's voldoet aan een of meerdere van de volgende criteria: 
 
* Hoort tot de belangrijkste onderdelen van de huisartsgeneeskunde
 
* Hoort tot de belangrijkste onderdelen van de huisartsgeneeskunde
* Hoort tot de activiteiten van ‘de huisarts van de toekomst’ (Toekomstvisie 2022) (bv. vanwege maatschappelijke ontwikkelingen)
+
* Hoort tot de activiteiten van ‘de huisarts van de toekomst’ ([[Toekomstvisie huisartsenzorg 2022]]) (bv. vanwege maatschappelijke ontwikkelingen)
 
* Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
 
* Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
 
* Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden.  
 
* Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden.  
  
=== Definitie kba ===
+
=== KBA ===
 
* Van wezenlijk belang voor het huisartsgeneeskundig handelen 
 
* Van wezenlijk belang voor het huisartsgeneeskundig handelen 
 
* Didactisch gezien een goed voorbeeld van binnen het thema benodigde competenties
 
* Didactisch gezien een goed voorbeeld van binnen het thema benodigde competenties
Regel 17: Regel 39:
 
* Kan aan een aios kan worden toevertrouwd op het moment dat hij/zij voldoende competenties heeft verworven om de activiteit zelfstandig uit te voeren
 
* Kan aan een aios kan worden toevertrouwd op het moment dat hij/zij voldoende competenties heeft verworven om de activiteit zelfstandig uit te voeren
  
== Overzicht van Thema's ==
+
=== Implementatie ===
===1. Korte episode zorg===
+
De Thema's en bijbehorende KBA's hebben we, zoals ingegeven door het [[Toetsprogramma HOVUmc]], vormgegeven middels de 10 naar de thema's vernoemde [[Leerlijnen]].
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
Korte episode zorg omvat het grootste deel van zorg door de huisarts geleverd. Medisch zorgvragen vallen onder korte episode zorg indien de huisarts in één tot maximaal drie consulten de diagnostiek, behandeling en aanvullend beleid kan afronden. Hierbij kan de huisarts gebruik maken van aanvullende diagnostiek in de eigen praktijk of transmuraal. Korte episode zorg wordt door de huisarts geleverd - tijdens een consult, een telefonisch consult of een visite - maar ook door ondersteunend personeel als de PA.
 
<div class="mw-collapsible-content">{{Korte episode zorg}}
 
</div>
 
</div><br />
 
  
===2. Spoedeisende zorg===
+
{| style="text-align:center; color: white; width:100% !important;" id="klein-niet"
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
|- style="vertical-align:middle;"
Spoedeisende zorg omvat zorg op de huisartsenpost, zorg voor spoedeisende aandoeningen in de huisartspraktijk (tijdens kantooruren), en zorg verleend op de klinische Eerste Hulp stage in het tweede jaar. Spoedzorg is een belangrijk onderdeel van het takenpakket van de huisarts ([[Toekomstvisie huisartsenzorg 2022]]: 7x24 uur zorg). De positie van de huisarts werkzaam op de spoedpost dient in afstemming met SEH afdelingen van ziekenhuizen te gebeuren, en vereist dus inzicht in de positie, taken en functies van huisartsgeneeskundige spoedzorg in de keten. Daarvoor is het NHG standpunt 2013 ‘Huisarts en Spoedzorg’ voor de aios dé onderlegger.
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: YellowGreen;" | [[Leerlijn korte episode zorg|<span style="color:white;">Kort</span>]]
<div class="mw-collapsible-content">{{Spoedeisende zorg}}</div>
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: ForestGreen;" | [[Leerlijn spoedeisende zorg|<span style="color:white;">Spoed</span>]]
</div><br />
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen;" | [[Leerlijn chronische zorg|<span style="color:white;">Chron</span>]]
 
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DodgerBlue;" | [[Leerlijn complexe ouderenzorg|<span style="color:white;">Ouderen</span>]]
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DarkMagenta;" | [[Leerlijn zorg voor het kind|<span style="color:white;">Kind</span>]]
3.Chronische zorg<br /><div class="mw-collapsible-content">{{Chronische zorg}}</div>
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: Crimson;" | [[Leerlijn psychische klachten|<span style="color:white;">Psych</span>]]
</div><br />
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: OrangeRed;" | [[Leerlijn ALK|<span style="color:white;">ALK</span>]]
 
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: DarkOrange;" | [[Leerlijn palliatieve zorg|<span style="color:white;">Pall</span>]]
# Spoedeisende zorg
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: Gold;" | [[Leerlijn preventie|<span style="color:white;">Preventie</span>]]
# Chronische zorg
+
| class="clickablecell" style="padding:15px; width:10%; text-align:center; color: white; background-color: LightSlateGray;" | [[Leerlijn praktijkmanagement|<span style="color:white;">Praktijk</span>]]
# Zorg voor ouderen met complexe problematiek
+
|}
# Zorg voor het kind
 
# Zorg voor patiënten met psychische klachten en aandoeningen
 
# Zorg voor patiënten met Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)
 
# Palliatieve en terminale zorg
 
# Preventie
 
# Praktijkmanagement 
 

Huidige versie van 16 feb 2023 om 10:55


Opleidingsplan

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Het Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde definieert 10 thema’s. Een thema vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van de huisartsenzorg dat in ieder geval aan de orde moet komen tijdens de opleiding van de aios: ofwel in de opleidingspraktijk, ofwel in lokaal of landelijk onderwijs. Een thema beslaat een samenhangend geheel van klachten en/of aandoeningen; met een eigen set van kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA).

Thema

Als indelingsprincipe voor de verdeling van de huisartsopleiding in thema’s is gekozen voor overeenkomende klachten en aandoeningen, met daarnaast praktijkmanagement.

Elk van de geselecteerde thema's voldoet aan een of meerdere van de volgende criteria: 

  • Hoort tot de belangrijkste onderdelen van de huisartsgeneeskunde
  • Hoort tot de activiteiten van ‘de huisarts van de toekomst’ (Toekomstvisie huisartsenzorg 2022) (bv. vanwege maatschappelijke ontwikkelingen)
  • Aios kunnen (de integratie van) kennis en vaardigheden voor de betreffende zorg niet zonder meer ontwikkelen op basis van dagelijkse routine: het vraagt om het managen van de praktijk als opleidingspraktijk (bijv. faciliteren dat de aios daar specifieke patiëntgroepen ziet), gericht onderwijs en/of gerichte toetsing.
  • Kent een eigen set beroepsactiviteiten en daarbij behorende competenties die typerend en uniek zijn voor het betreffende thema en daarom gericht onderwezen en getoetst dienen te worden.  

KBA

  • Van wezenlijk belang voor het huisartsgeneeskundig handelen 
  • Didactisch gezien een goed voorbeeld van binnen het thema benodigde competenties
  • Vraagt om geïntegreerde toepassing van meerdere competenties, uit verschillende competentiegebieden
  • Observeerbaar als concreet gedrag en daarmee beoordeelbaar
  • Kan aan een aios kan worden toevertrouwd op het moment dat hij/zij voldoende competenties heeft verworven om de activiteit zelfstandig uit te voeren

Implementatie

De Thema's en bijbehorende KBA's hebben we, zoals ingegeven door het Toetsprogramma HOVUmc, vormgegeven middels de 10 naar de thema's vernoemde Leerlijnen.

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk