1e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 23: Regel 23:
 
|
 
|
 
'''1e Huisartsstage'''<br />
 
'''1e Huisartsstage'''<br />
*[[Supervisie 1e Huisartsstage|Supervisie]]
+
*[[Supervisie]]
 
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]]
 
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]]
 
*[[Opleidershandleiding Huisartsstage|Opleidershandleiding]]
 
*[[Opleidershandleiding Huisartsstage|Opleidershandleiding]]
 
*[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 
*[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 
|}
 
|}
</div>
 
<div id="klein-wel">
 
__TOC__
 
 
</div>
 
</div>
 
=== Handleiding 1e huisartsstage ===
 
=== Handleiding 1e huisartsstage ===
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de eerste huisartsstage.
+
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]].
  
 
=== Doelen en globale inhoud ===
 
=== Doelen en globale inhoud ===
Regel 41: Regel 38:
 
* [[Leerlijn chronische zorg|Chronische zorg]]  
 
* [[Leerlijn chronische zorg|Chronische zorg]]  
 
* [[Leerlijn ALK|ALK]]  
 
* [[Leerlijn ALK|ALK]]  
 +
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor het kind]]
  
===Opbouw in trimesters===
+
Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee keer een volledige week zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor [[1e Huisartsstage#Verplichtingen en Leeractiviteiten|Verplichtingen en Leeractiviteiten]].
Het onderwijs tijdens de eerste huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters, elk met een eigen handleiding.
 
 
 
In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse  [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 STARtclass Huisartsgeneeskunde I] (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze cursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel overdag als tijdens ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de huisartsenpost te kunnen doen.
 
 
 
Gebruik de [https://www.scholamedica.nl/images/downloads/Reader_H1_nw.pdf digitale reader] van Schola Medica om je voor te bereiden op de STARtclass.
 
  
==== Trimesterhandleidingen ====
 
{| style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 99%;"
 
| colspan="5" | .
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
| style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#64ad64;" |'''[[1e Trimester|<span style="color:white; font-size:large;">1e<br />Trimester</span>]]'''
 
| style="text-align:center; height:80px; width: 17%; background-color:#4ea24e;" |'''[[2e Trimester|<span style="color:white; font-size:large;">2e<br />Trimester</span>]]'''
 
| style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#389638;" |'''[[3e Trimester|<span style="color:white; font-size:large;">3e<br />Trimester</span>]]'''
 
| style="text-align:center; height:80px; width: 17%; background-color:#228b22;" |'''[[4e Trimester|<span style="color:white; font-size:large;">4e<br />Trimester</span>]]'''
 
|}
 
{{witregel}}
 
 
=== Praktijkleren ===
 
=== Praktijkleren ===
{{Handleiding - Leren in de dagpraktijk}}
+
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
=== Leren op de huisartsenpost ===
+
*'''Een voldoende en divers patiëntenaanbod'''. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
Omdat een belangrijk deel van de huisartsenzorg wordt geleverd op de huisartsenpost (HAP) doet de aios ook diensten op de HAP. Ook hier geldt dat de balans tussen zelfstandig werken en begeleiding essentieel is voor het leren en de patiëntveiligheid. Meer informatie over dienstdoen op de huisartsenpost is te vinden bij de leerlijn spoedeisende zorg: [[leerlijn spoedeisende zorg]].
+
*'''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding'''. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
 +
**Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
 +
**Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
 +
**Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
 +
**Voortgangsgesprekken.
  
=== Instituutsonderwijs ===
+
=== Cursorisch onderwijs ===
{{Handleiding - Instituutsonderwijs}}
+
De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.
==== Reflectieonderwijs ====
 
{{Handleiding - Reflectieonderwijs}}
 
==== Aiosonderwijs ====
 
{{Handleiding - Aiosonderwijs}}
 
 
 
Zie ook [[1e Huisartsstage#Zelfstudie en Opdrachten|Zelfstudie en Opdrachten]]
 
==== Docentonderwijs en training ====
 
{{Handleiding - Docentonderwijs en training}}
 
==== Individuele begeleiding aios ====
 
{{Handleiding - Individuele begeleiding aios}}
 
==== Expert/themaonderwijs ====
 
Expert/themaonderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied. Tijdens de eerste huisartsstage is de hoeveelheid themaonderwijs beperkt tot de landelijke [[Voorbereiding STARtclass jaar 1|STARtclass]] Huisartsgeneeskunde I en daarnaast in totaal drie themadagen rond SOLK/ALK, Zorg voor het kind en Persoonsgerichte zorg.
 
  
 +
==== Themaonderwijs ====
 +
Tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage is een aantal keer themaonderwijs (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]): 3 x een driekwart dag in de gemengde groepen en 7 x  themaonderwijs in de eigen groep. De onderwerpen zijn gerelateerd aan belangrijke leerlijnen tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage: ALK, Zorg voor het kind, Kennis en Wetenschap, Maatschappelijk handelen. Daarnaast is er aandacht voor de kernwaarde Persoonsgerichte zorg.<br />
 +
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs].
 +
==== Landelijk onderwijs ====
 +
In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze vursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel op de praktijk als tijdens de ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de post te kunnen doen. Meer informatie vind je hier: [[STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding|STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc]].
 
==== Supervisie ====
 
==== Supervisie ====
Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In het onderwijs is daarom in de eerste huisartsstage ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin er gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk. In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie [[Supervisie 1e Huisartsstage]].  
+
Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In de 1<sup>e</sup> huisartsstage is daarom tijdens de terugkomdagen ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk. <br />
==== Evaluatie en planning ====
+
In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie pagina [[Supervisie]].
Om het cursorisch onderwijs voor een komende periode voor te bereiden zijn er op de terugkomdag regelmatig evaluatie- en planningsmomenten nodig. Hier wordt teruggekeken naar de voorafgaande periode (wat beviel, wat werd gemist) en vooruitgekeken naar het onderwijs in de komende periode (leerwensen aios binnen het kader van de opleidingsperiode en andere wensen). Er worden afspraken gemaakt over wie wat gaat doen.
+
==== Parallel- en parallel-koppeldagen ====
=== Zelfstudie en Opdrachten ===
+
Tijdens de 1<sup>e</sup> en 2<sup>e</sup> huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.
{{Handleiding - Zelfstudie en Opdrachten}}
+
*Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
 +
*Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.
  
De vier opdrachten van de 1<sup>e</sup> huisartsstage staan beschreven in de [[1e Huisartsstage#Trimesterhandleidingen|trimesterhandleidingen]] en sluiten aan bij de vier hoofdthema's van de eerste fase:
+
=== Verplichtingen en Leeractiviteiten ===
# [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]  
+
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br />
# [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
+
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]].
# [[Leerlijn chronische zorg|Chronische zorg]]  
+
<br /><br />
# [[Leerlijn SOLK|SOLK]]
+
Het overzicht van de verplichtingen in de 1<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br />
 +
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 1<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: ''volgt''.
  
 +
=== Opbouw in trimesters ===
 +
''Dit onderdeel is onder constructie (januari 2023)''<br /><br />
 +
Het onderwijs tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters.
  
Zie ook [[1e Huisartsstage#Instituutsonderwijs|Aiosonderwijs]]
+
<div class="accordion" id="accordion">
=== Voortgang en Beoordeling ===
+
<accordion parent="accordion" heading="1e trimester" class="show">
==== Het Individueel OntwikkelPlan (IOP) ====
+
==== 1e huisartsstage - 1e trimester ====
Vanaf het eerste voortgangsgesprek in de eerste huisarts-stage (5e maand) beschrijft de aios haar leerdoelen in het [[IOP - Individueel OpleidingsPlan]] dat een plaats krijgt in het ontwikkelingsdossier in het e-portfolio. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent.
+
In het 1<sup>e</sup> én 2<sup>e</sup> trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:
 +
* '''Thema's:''' Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen)
 +
*'''Competentiegebieden:''' arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.
  
{{Handleiding - Voortgang en beoordeling}}
+
De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:
 +
* [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
 +
* [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
 +
* [[Leerlijn communicatie|Communicatie]]
 +
* [[Leerlijn medisch handelen|Medisch handelen]]
 +
* [[Leerlijn professionaliteit|Professionaliteit]]
  
Na zes maanden is er de Basisconsultvoeringstoets (BCT), waarin de arts-patiëntcommunicatie door externe beoordelaars middels video-opnames wordt getoetst.
+
==== Programmaonderdelen ====
 +
De aios is de hele eerste week van de opleiding in de praktijk. In de tweede week is de aios twee dagen op het instituut. Deze twee dagen staan in het teken van kennismaking met elkaar en met de opleiding.
 +
<br /><br />
 +
In het 1<sup>e</sup> trimester komt o.a. een toelichting op:
 +
* waarom deze thema's en competenties centraal staan;
 +
* de vaste onderdelen van [[Huisartsopleiding VUmc#De terugkomdag|de terugkomdag]];
 +
* de vaste onderdelen in de [[Toetsprogramma HOVUmc#4. Beoordelingscyclus|beoordelingscyclus]];
 +
* de [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen en overige activiteiten]];
 +
* de eisen die gesteld worden aan het dienstdoen op de huisartsenpost (verplicht aantal diensten, inwerkprogramma, cursus AED-reanimatie, zie: [[Leidraad voor het leren dienstdoen]];
 +
* de werking van de Wiki en Canvas.
  
{{witregel}}
+
De presentaties van de aios staan in deze periode in het teken van Spoedeisende zorg of Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen). De self-assessmentformulieren [[Media:Self-Assessment_Acute_Problematiek.pdf |self-assessment Acute Problematiek]],[[:Media:Self-assessment Top 20 veel voorkomend.docx|Top 20]] of [[Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden|Vaardigheden]] kunnen de aios helpen gericht een onderwerp te kiezen.
 +
<br /><br />
 +
Het onderwijs door de docenten richt zich voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie: het opfrissen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt na zes maanden afgesloten met de [[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT).
 +
<br /><br />
 +
Verder is er aandacht voor de [[leerlijn professionaliteit]] en dat met name het onderdeel reflecteren. De docenten leggen het doel van reflecteren uit en stellen regels omtrent reflecteren vast met de groep.
 +
<br /><br />
 +
De docenten introduceren de [[Step-by-Step methode]] voor het bespreken van een door een aios ingebrachte casus. Vooral acute problemen, die diagnostisch of qua beleid niet eenduidig zijn, lenen zich hier goed voor.
 +
<br /><br />
 +
Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|het toetsprogramma]] zijn in het 1<sup>e</sup> trimester:
 +
*'''Inhoud van de huisartsentas'''
 +
Waarom heb je een huisartsentas? Neem je eigen tas mee en laat hem zien, wat heb je zoals bij je aan spullen?
 +
*'''De ampullenetui'''
 +
Hoe zorg je ervoor dat je de juiste spullen krijgt?
 +
*'''Self-assessment acute en veelvoorkomende klachten'''
 +
Zie [[Media:Self-Assessment_Acute_Problematiek.pdf |self-assessment Acute Problematiek]] en [[:Media:Self-assessment Top 20 veel voorkomend.docx|Top 20 veel voorkomende klachten, self-assessment]]*. De aios bespreken in duo’s, op basis van de ingevulde self-assessments, waar hun sterke en zwakkere punten liggen. De docent inventariseert vervolgens actief welke expertise er in de groep aanwezig is ten aanzien van acute problematiek. Ook licht de docent toe waarom het diensten doen op de HAP cruciaal is om de benodigde ervaring met acute problematiek op te doen.
  
<big>'''Overzicht verplichtingen'''</big>
+
*'''Self-assessment vaardigheden'''
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
+
Zie [[Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden|niveau bespreken technische vaardigheden]]. De docent stimuleert de aios om vooral ook met de opleider te bespreken hoe vaardig de aios zich voelt, zowel op het gebied van basisartsvaardigheden als op het gebied van huisartsspecifieke vaardigheden. De docent benadrukt dat ook de basisartsvaardigheden (zoals lichamelijk onderzoek) vaak nog veel oefening behoeft en stimuleert dat samen met de opleider te doen. De docent wijst op de verplichtingen van een dagelijks leergesprek, naast een - liefst wekelijks - [[om-en-om spreekuur]]. De docent laat op de Wiki de leerlijn Medisch handelen zien met de betreffende documenten over technische vaardigheden.
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
+
</accordion>
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Verplichtingen Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
+
<accordion parent="accordion" heading="2e trimester">
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
+
[[2e Trimester]]
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[Verplichtingen CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
+
</accordion>
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[Verplichtingen GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
+
<accordion parent="accordion" heading="3e trimester">
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
+
[[3e Trimester]]
|}
+
</accordion>
 
+
<accordion parent="accordion" heading="4e trimester">
=== Individualisering opleiding ===
+
[[4e Trimester]]
Binnen het beschreven curriculum heeft de aios veel te kiezen. Aios met relevante werkervaring voorafgaand aan de opleiding kunnen [[Vrijstellingsreglement|vrijstellingen]] voor stages aanvragen. Aios hebben, binnen wettelijke kaders, een rol in het kiezen van welke soort externe stage zij willen volgen. Dit alles wordt vastgelegd in het Individueel opleidingsschema (IOS).
+
</accordion>
In de 2<sup>e</sup> fase is er een aanbod van expertonderwijs, waaruit gekozen kan worden. Tevens zijn er dan differentiatiemogelijkheden, een aanvullend, landelijk en verdiepend onderwijsaanbod waarmee de aios zich extra kan bekwamen in een specifiek onderdeel van de huisartsgeneeskunde.
+
</div>
Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan. Zie ook het [[Werktijd]].
 
  
 
{{witregel}}
 
{{witregel}}
 
 
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
 
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"

Versie van 11 jan 2023 om 15:59


1e Huisartsstage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Sanne Kateman

Assistent teamleider
Carolien van der Storm

1e Huisartsstage

Handleiding 1e huisartsstage

Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de 1e huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Doelen en globale inhoud

In deze stage leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. Huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, besliskunde en arts-patiëntcommunicatie staan daarbij centraal. De volgende thema's uit het Landelijk OpleidingsPlan krijgen extra aandacht:

Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee keer een volledige week zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor Verplichtingen en Leeractiviteiten.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
    • Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
    • Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
    • Voortgangsgesprekken.

Cursorisch onderwijs

De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.

Themaonderwijs

Tijdens de 1e huisartsstage is een aantal keer themaonderwijs (zie Themaonderwijs in de opleiding): 3 x een driekwart dag in de gemengde groepen en 7 x themaonderwijs in de eigen groep. De onderwerpen zijn gerelateerd aan belangrijke leerlijnen tijdens de 1e huisartsstage: ALK, Zorg voor het kind, Kennis en Wetenschap, Maatschappelijk handelen. Daarnaast is er aandacht voor de kernwaarde Persoonsgerichte zorg.
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Landelijk onderwijs

In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze vursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel op de praktijk als tijdens de ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de post te kunnen doen. Meer informatie vind je hier: STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc.

Supervisie

Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In de 1e huisartsstage is daarom tijdens de terugkomdagen ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk.
In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie pagina Supervisie.

Parallel- en parallel-koppeldagen

Tijdens de 1e en 2e huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.

  • Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
  • Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.

Verplichtingen en Leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de 1e huisartsstage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 1e huisartsstage staat hier: volgt.

Opbouw in trimesters

Dit onderdeel is onder constructie (januari 2023)

Het onderwijs tijdens de 1e huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters.

1e huisartsstage - 1e trimester

In het 1e én 2e trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:

  • Thema's: Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen)
  • Competentiegebieden: arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.

De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:

Programmaonderdelen

De aios is de hele eerste week van de opleiding in de praktijk. In de tweede week is de aios twee dagen op het instituut. Deze twee dagen staan in het teken van kennismaking met elkaar en met de opleiding.

In het 1e trimester komt o.a. een toelichting op:

De presentaties van de aios staan in deze periode in het teken van Spoedeisende zorg of Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen). De self-assessmentformulieren self-assessment Acute Problematiek,Top 20 of Vaardigheden kunnen de aios helpen gericht een onderwerp te kiezen.

Het onderwijs door de docenten richt zich voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie: het opfrissen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt na zes maanden afgesloten met de BasisConsultvoeringsToets (BCT).

Verder is er aandacht voor de leerlijn professionaliteit en dat met name het onderdeel reflecteren. De docenten leggen het doel van reflecteren uit en stellen regels omtrent reflecteren vast met de groep.

De docenten introduceren de Step-by-Step methode voor het bespreken van een door een aios ingebrachte casus. Vooral acute problemen, die diagnostisch of qua beleid niet eenduidig zijn, lenen zich hier goed voor.

Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in het toetsprogramma zijn in het 1e trimester:

  • Inhoud van de huisartsentas

Waarom heb je een huisartsentas? Neem je eigen tas mee en laat hem zien, wat heb je zoals bij je aan spullen?

  • De ampullenetui

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste spullen krijgt?

  • Self-assessment acute en veelvoorkomende klachten

Zie self-assessment Acute Problematiek en Top 20 veel voorkomende klachten, self-assessment*. De aios bespreken in duo’s, op basis van de ingevulde self-assessments, waar hun sterke en zwakkere punten liggen. De docent inventariseert vervolgens actief welke expertise er in de groep aanwezig is ten aanzien van acute problematiek. Ook licht de docent toe waarom het diensten doen op de HAP cruciaal is om de benodigde ervaring met acute problematiek op te doen.

  • Self-assessment vaardigheden

Zie niveau bespreken technische vaardigheden. De docent stimuleert de aios om vooral ook met de opleider te bespreken hoe vaardig de aios zich voelt, zowel op het gebied van basisartsvaardigheden als op het gebied van huisartsspecifieke vaardigheden. De docent benadrukt dat ook de basisartsvaardigheden (zoals lichamelijk onderzoek) vaak nog veel oefening behoeft en stimuleert dat samen met de opleider te doen. De docent wijst op de verplichtingen van een dagelijks leergesprek, naast een - liefst wekelijks - om-en-om spreekuur. De docent laat op de Wiki de leerlijn Medisch handelen zien met de betreffende documenten over technische vaardigheden.

  Overzicht stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage