1e Huisartsstage: verschil tussen versies
Regel 23: | Regel 23: | ||
| | | | ||
'''1e Huisartsstage'''<br /> | '''1e Huisartsstage'''<br /> | ||
− | *[[ | + | *[[Supervisie]] |
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]] | *[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]] | ||
*[[Opleidershandleiding Huisartsstage|Opleidershandleiding]] | *[[Opleidershandleiding Huisartsstage|Opleidershandleiding]] | ||
*[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]] | *[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]] | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
=== Handleiding 1e huisartsstage === | === Handleiding 1e huisartsstage === | ||
− | Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de | + | Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]]. |
=== Doelen en globale inhoud === | === Doelen en globale inhoud === | ||
Regel 41: | Regel 38: | ||
* [[Leerlijn chronische zorg|Chronische zorg]] | * [[Leerlijn chronische zorg|Chronische zorg]] | ||
* [[Leerlijn ALK|ALK]] | * [[Leerlijn ALK|ALK]] | ||
+ | * [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor het kind]] | ||
− | + | Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee keer een volledige week zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor [[1e Huisartsstage#Verplichtingen en Leeractiviteiten|Verplichtingen en Leeractiviteiten]]. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Praktijkleren === | === Praktijkleren === | ||
− | + | De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang: | |
− | + | *'''Een voldoende en divers patiëntenaanbod'''. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt. | |
− | + | *'''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding'''. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door: | |
+ | **Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten. | ||
+ | **Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties. | ||
+ | **Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt. | ||
+ | **Voortgangsgesprekken. | ||
− | === | + | === Cursorisch onderwijs === |
− | + | De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | ==== Themaonderwijs ==== | ||
+ | Tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage is een aantal keer themaonderwijs (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]): 3 x een driekwart dag in de gemengde groepen en 7 x themaonderwijs in de eigen groep. De onderwerpen zijn gerelateerd aan belangrijke leerlijnen tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage: ALK, Zorg voor het kind, Kennis en Wetenschap, Maatschappelijk handelen. Daarnaast is er aandacht voor de kernwaarde Persoonsgerichte zorg.<br /> | ||
+ | Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs]. | ||
+ | ==== Landelijk onderwijs ==== | ||
+ | In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze vursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel op de praktijk als tijdens de ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de post te kunnen doen. Meer informatie vind je hier: [[STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding|STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc]]. | ||
==== Supervisie ==== | ==== Supervisie ==== | ||
− | Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In | + | Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In de 1<sup>e</sup> huisartsstage is daarom tijdens de terugkomdagen ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk. <br /> |
− | ==== | + | In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie pagina [[Supervisie]]. |
− | + | ==== Parallel- en parallel-koppeldagen ==== | |
− | + | Tijdens de 1<sup>e</sup> en 2<sup>e</sup> huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios. | |
− | + | *Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk. | |
+ | *Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal. | ||
− | + | === Verplichtingen en Leeractiviteiten === | |
− | + | Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br /> | |
− | + | Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]]. | |
− | # | + | <br /><br /> |
− | + | Het overzicht van de verplichtingen in de 1<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br /> | |
+ | Het overzicht van de leeractiviteiten in de 1<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: ''volgt''. | ||
+ | === Opbouw in trimesters === | ||
+ | ''Dit onderdeel is onder constructie (januari 2023)''<br /><br /> | ||
+ | Het onderwijs tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters. | ||
− | + | <div class="accordion" id="accordion"> | |
− | === | + | <accordion parent="accordion" heading="1e trimester" class="show"> |
− | ==== | + | ==== 1e huisartsstage - 1e trimester ==== |
− | + | In het 1<sup>e</sup> én 2<sup>e</sup> trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal: | |
+ | * '''Thema's:''' Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen) | ||
+ | *'''Competentiegebieden:''' arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit. | ||
− | + | De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen: | |
+ | * [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]] | ||
+ | * [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]] | ||
+ | * [[Leerlijn communicatie|Communicatie]] | ||
+ | * [[Leerlijn medisch handelen|Medisch handelen]] | ||
+ | * [[Leerlijn professionaliteit|Professionaliteit]] | ||
− | + | ==== Programmaonderdelen ==== | |
+ | De aios is de hele eerste week van de opleiding in de praktijk. In de tweede week is de aios twee dagen op het instituut. Deze twee dagen staan in het teken van kennismaking met elkaar en met de opleiding. | ||
+ | <br /><br /> | ||
+ | In het 1<sup>e</sup> trimester komt o.a. een toelichting op: | ||
+ | * waarom deze thema's en competenties centraal staan; | ||
+ | * de vaste onderdelen van [[Huisartsopleiding VUmc#De terugkomdag|de terugkomdag]]; | ||
+ | * de vaste onderdelen in de [[Toetsprogramma HOVUmc#4. Beoordelingscyclus|beoordelingscyclus]]; | ||
+ | * de [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen en overige activiteiten]]; | ||
+ | * de eisen die gesteld worden aan het dienstdoen op de huisartsenpost (verplicht aantal diensten, inwerkprogramma, cursus AED-reanimatie, zie: [[Leidraad voor het leren dienstdoen]]; | ||
+ | * de werking van de Wiki en Canvas. | ||
− | + | De presentaties van de aios staan in deze periode in het teken van Spoedeisende zorg of Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen). De self-assessmentformulieren [[Media:Self-Assessment_Acute_Problematiek.pdf |self-assessment Acute Problematiek]],[[:Media:Self-assessment Top 20 veel voorkomend.docx|Top 20]] of [[Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden|Vaardigheden]] kunnen de aios helpen gericht een onderwerp te kiezen. | |
+ | <br /><br /> | ||
+ | Het onderwijs door de docenten richt zich voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie: het opfrissen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt na zes maanden afgesloten met de [[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT). | ||
+ | <br /><br /> | ||
+ | Verder is er aandacht voor de [[leerlijn professionaliteit]] en dat met name het onderdeel reflecteren. De docenten leggen het doel van reflecteren uit en stellen regels omtrent reflecteren vast met de groep. | ||
+ | <br /><br /> | ||
+ | De docenten introduceren de [[Step-by-Step methode]] voor het bespreken van een door een aios ingebrachte casus. Vooral acute problemen, die diagnostisch of qua beleid niet eenduidig zijn, lenen zich hier goed voor. | ||
+ | <br /><br /> | ||
+ | Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|het toetsprogramma]] zijn in het 1<sup>e</sup> trimester: | ||
+ | *'''Inhoud van de huisartsentas''' | ||
+ | Waarom heb je een huisartsentas? Neem je eigen tas mee en laat hem zien, wat heb je zoals bij je aan spullen? | ||
+ | *'''De ampullenetui''' | ||
+ | Hoe zorg je ervoor dat je de juiste spullen krijgt? | ||
+ | *'''Self-assessment acute en veelvoorkomende klachten''' | ||
+ | Zie [[Media:Self-Assessment_Acute_Problematiek.pdf |self-assessment Acute Problematiek]] en [[:Media:Self-assessment Top 20 veel voorkomend.docx|Top 20 veel voorkomende klachten, self-assessment]]*. De aios bespreken in duo’s, op basis van de ingevulde self-assessments, waar hun sterke en zwakkere punten liggen. De docent inventariseert vervolgens actief welke expertise er in de groep aanwezig is ten aanzien van acute problematiek. Ook licht de docent toe waarom het diensten doen op de HAP cruciaal is om de benodigde ervaring met acute problematiek op te doen. | ||
− | + | *'''Self-assessment vaardigheden''' | |
− | + | Zie [[Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden|niveau bespreken technische vaardigheden]]. De docent stimuleert de aios om vooral ook met de opleider te bespreken hoe vaardig de aios zich voelt, zowel op het gebied van basisartsvaardigheden als op het gebied van huisartsspecifieke vaardigheden. De docent benadrukt dat ook de basisartsvaardigheden (zoals lichamelijk onderzoek) vaak nog veel oefening behoeft en stimuleert dat samen met de opleider te doen. De docent wijst op de verplichtingen van een dagelijks leergesprek, naast een - liefst wekelijks - [[om-en-om spreekuur]]. De docent laat op de Wiki de leerlijn Medisch handelen zien met de betreffende documenten over technische vaardigheden. | |
− | | | + | </accordion> |
− | + | <accordion parent="accordion" heading="2e trimester"> | |
− | + | [[2e Trimester]] | |
− | + | </accordion> | |
− | + | <accordion parent="accordion" heading="3e trimester"> | |
− | + | [[3e Trimester]] | |
− | + | </accordion> | |
− | + | <accordion parent="accordion" heading="4e trimester"> | |
− | + | [[4e Trimester]] | |
− | + | </accordion> | |
− | + | </div> | |
− | |||
{{witregel}} | {{witregel}} | ||
− | |||
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big> | <big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big> | ||
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;" | {| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;" |
Versie van 11 jan 2023 om 15:59
1e Huisartsstage |
---|
Onderwijscoördinatoren |
Teamleider |
Assistent teamleider |
1e Huisartsstage |
Inhoud
Handleiding 1e huisartsstage
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de 1e huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.
Doelen en globale inhoud
In deze stage leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. Huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, besliskunde en arts-patiëntcommunicatie staan daarbij centraal. De volgende thema's uit het Landelijk OpleidingsPlan krijgen extra aandacht:
Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee keer een volledige week zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor Verplichtingen en Leeractiviteiten.
Praktijkleren
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
- Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
- Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
- Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
- Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
- Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
- Voortgangsgesprekken.
Cursorisch onderwijs
De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.
Themaonderwijs
Tijdens de 1e huisartsstage is een aantal keer themaonderwijs (zie Themaonderwijs in de opleiding): 3 x een driekwart dag in de gemengde groepen en 7 x themaonderwijs in de eigen groep. De onderwerpen zijn gerelateerd aan belangrijke leerlijnen tijdens de 1e huisartsstage: ALK, Zorg voor het kind, Kennis en Wetenschap, Maatschappelijk handelen. Daarnaast is er aandacht voor de kernwaarde Persoonsgerichte zorg.
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.
Landelijk onderwijs
In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze vursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel op de praktijk als tijdens de ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de post te kunnen doen. Meer informatie vind je hier: STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc.
Supervisie
Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In de 1e huisartsstage is daarom tijdens de terugkomdagen ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk.
In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie pagina Supervisie.
Parallel- en parallel-koppeldagen
Tijdens de 1e en 2e huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.
- Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
- Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.
Verplichtingen en Leeractiviteiten
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).
Het overzicht van de verplichtingen in de 1e huisartsstage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 1e huisartsstage staat hier: volgt.
Opbouw in trimesters
Dit onderdeel is onder constructie (januari 2023)
Het onderwijs tijdens de 1e huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters.
1e huisartsstage - 1e trimester
In het 1e én 2e trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:
- Thema's: Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen)
- Competentiegebieden: arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.
De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:
Programmaonderdelen
De aios is de hele eerste week van de opleiding in de praktijk. In de tweede week is de aios twee dagen op het instituut. Deze twee dagen staan in het teken van kennismaking met elkaar en met de opleiding.
In het 1e trimester komt o.a. een toelichting op:
- waarom deze thema's en competenties centraal staan;
- de vaste onderdelen van de terugkomdag;
- de vaste onderdelen in de beoordelingscyclus;
- de verplichtingen en overige activiteiten;
- de eisen die gesteld worden aan het dienstdoen op de huisartsenpost (verplicht aantal diensten, inwerkprogramma, cursus AED-reanimatie, zie: Leidraad voor het leren dienstdoen;
- de werking van de Wiki en Canvas.
De presentaties van de aios staan in deze periode in het teken van Spoedeisende zorg of Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen). De self-assessmentformulieren self-assessment Acute Problematiek,Top 20 of Vaardigheden kunnen de aios helpen gericht een onderwerp te kiezen.
Het onderwijs door de docenten richt zich voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie: het opfrissen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt na zes maanden afgesloten met de BasisConsultvoeringsToets (BCT).
Verder is er aandacht voor de leerlijn professionaliteit en dat met name het onderdeel reflecteren. De docenten leggen het doel van reflecteren uit en stellen regels omtrent reflecteren vast met de groep.
De docenten introduceren de Step-by-Step methode voor het bespreken van een door een aios ingebrachte casus. Vooral acute problemen, die diagnostisch of qua beleid niet eenduidig zijn, lenen zich hier goed voor.
Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in het toetsprogramma zijn in het 1e trimester:
- Inhoud van de huisartsentas
Waarom heb je een huisartsentas? Neem je eigen tas mee en laat hem zien, wat heb je zoals bij je aan spullen?
- De ampullenetui
Hoe zorg je ervoor dat je de juiste spullen krijgt?
- Self-assessment acute en veelvoorkomende klachten
Zie self-assessment Acute Problematiek en Top 20 veel voorkomende klachten, self-assessment*. De aios bespreken in duo’s, op basis van de ingevulde self-assessments, waar hun sterke en zwakkere punten liggen. De docent inventariseert vervolgens actief welke expertise er in de groep aanwezig is ten aanzien van acute problematiek. Ook licht de docent toe waarom het diensten doen op de HAP cruciaal is om de benodigde ervaring met acute problematiek op te doen.
- Self-assessment vaardigheden
Zie niveau bespreken technische vaardigheden. De docent stimuleert de aios om vooral ook met de opleider te bespreken hoe vaardig de aios zich voelt, zowel op het gebied van basisartsvaardigheden als op het gebied van huisartsspecifieke vaardigheden. De docent benadrukt dat ook de basisartsvaardigheden (zoals lichamelijk onderzoek) vaak nog veel oefening behoeft en stimuleert dat samen met de opleider te doen. De docent wijst op de verplichtingen van een dagelijks leergesprek, naast een - liefst wekelijks - om-en-om spreekuur. De docent laat op de Wiki de leerlijn Medisch handelen zien met de betreffende documenten over technische vaardigheden.
Overzicht stagehandleidingen
Handleiding 1e Huisartsstage |
Klinische stage |
CZ stage |
GGZ stage |
Handleiding 2e Huisartsstage |