2e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(10 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[2e Fase]]</li>
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">2e Huisartsstage</li>
 
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
Regel 28: Regel 27:
 
|}
 
|}
 
=== Handleiding 2<sup>e</sup> huisartsstage ===
 
=== Handleiding 2<sup>e</sup> huisartsstage ===
Na de 1<sup>e</sup> huisartsstage en de externe stages volgt de 2<sup>e</sup> huisartsstage. Deze handleiding geeft een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs.
+
Na de 1<sup>e</sup> huisartsstage en de externe stages volgt de 2<sup>e</sup> huisartsstage. Deze handleiding geeft een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs in de 2<sup>e</sup> huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]].
  
 
=== Doelen en globale inhoud 2<sup>e</sup> huisartsstage ===
 
=== Doelen en globale inhoud 2<sup>e</sup> huisartsstage ===
Regel 37: Regel 36:
 
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor het kind]]
 
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor het kind]]
 
* [[Leerlijn palliatieve zorg|Palliatieve zorg]]
 
* [[Leerlijn palliatieve zorg|Palliatieve zorg]]
* [[Leerlijn SOLK|SOLK]]
+
* [[Leerlijn ALK|ALK]]
 
* [[Leerlijn preventie|Preventie]]
 
* [[Leerlijn preventie|Preventie]]
 
* [[Leerlijn praktijkmanagement|Praktijkmanagement]]
 
* [[Leerlijn praktijkmanagement|Praktijkmanagement]]
 +
 +
Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee volledige weken zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor [[2e Huisartsstage#Verplichtingen en Leeractiviteiten|Verplichtingen en Leeractiviteiten]].
  
 
Het einde van de 2<sup>e</sup> huisartsstage valt samen met de afronding van de huisartsopleiding. De aios voldoet dan aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft een reëel beeld van het beheersingsniveau van de tien thema's van het LOP. Dat geeft richting aan het zelfsturend leren na de opleiding in het kader van permanente professionele ontwikkeling.
 
Het einde van de 2<sup>e</sup> huisartsstage valt samen met de afronding van de huisartsopleiding. De aios voldoet dan aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft een reëel beeld van het beheersingsniveau van de tien thema's van het LOP. Dat geeft richting aan het zelfsturend leren na de opleiding in het kader van permanente professionele ontwikkeling.
  
 
=== Praktijkleren ===
 
=== Praktijkleren ===
{{Handleiding - Leren in de dagpraktijk}}
+
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
=== Leren op de huisartsenpost ===
+
*'''Een voldoende en divers patiëntenaanbod'''. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
Omdat een belangrijk deel van de huisartsenzorg wordt geleverd op de huisartsenpost (HAP) doet de aios ook diensten op de HAP. Ook hier geldt dat de balans tussen zelfstandig werken en begeleiding essentieel is voor het leren en de patiëntveiligheid. Meer informatie over dienstdoen op de huisartsenpost is te vinden bij de leerlijn spoedeisende zorg: [[leerlijn spoedeisende zorg]].
+
*'''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding'''. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
 
+
**Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
=== Instituutsonderwijs ===
+
**Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
{{Handleiding - Instituutsonderwijs}}
+
**Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
==== Reflectieonderwijs ====
+
**Voortgangsgesprekken.
{{Handleiding - Reflectieonderwijs}}
 
==== Aiosonderwijs ====
 
{{Handleiding - Aiosonderwijs}}
 
 
 
Zie ook [[2e Huisartsstage#Zelfstudie en Opdrachten|Opdracht Aiosonderwijs]]
 
==== Docentonderwijs en training ====
 
{{Handleiding - Docentonderwijs en training}}
 
==== Individuele begeleiding aios ====
 
{{Handleiding - Individuele begeleiding aios}}
 
 
 
==== Expertonderwijs ====
 
Expertonderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied, uiteenlopend van een kader-huisarts tot een medisch specialist tot een paramedicus. Tijdens de 2<sup>e</sup> huisartsstage is er een tot twee keer per maand in de middag een keuze aan verschillend expertonderwijs. Deelname is, net als voor de andere terugkomdagonderdelen, verplicht. 
 
 
 
De aios kiest vooraf bij welk expertonderwijs hij/zij aansluit: elke drie maanden ontvangt de aios een uitnodiging om zich in te schrijven voor het keuzeonderwijs van het eerstvolgende kwartaal. Deze keuze is om organisatorische redenen bindend.
 
 
 
==== Evaluatie en planning ====
 
Om het cursorisch onderwijs voor een komende periode voor te bereiden zijn er op de terugkomdag regelmatig evaluatie- en planningsmomenten nodig. Hier wordt teruggekeken naar de voorafgaande periode (wat beviel, wat werd gemist) en vooruitgekeken naar het onderwijs in de komende periode (leerwensen aios binnen het kader van de opleidingsperiode en andere wensen). Er worden afspraken gemaakt over wie wat gaat doen.
 
 
 
=== Zelfstudie en Opdrachten ===
 
{{Handleiding - Zelfstudie en Opdrachten}}
 
 
 
De drie opdrachten tijdens de 2<sup>e</sup> huisartsstage zijn:
 
* Opdracht aiosonderwijs
 
* Opdracht praktijkmanagement
 
* Keuze uit palliatieve zorg, polyfarmacie en psychische klachten
 
 
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Beschrijving opdracht aiosonderwijs" class="in">
 
{{Handleiding - Opdracht aiosonderwijs}}
 
 
 
Zie ook [[2e Huisartsstage#Instituutsonderwijs|Aiosonderwijs]]
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Beschrijving opdracht praktijkmanagement">
 
''Je bent bezig een spiraaltje in te brengen en voor de tweede keer in dit consult belt de assistente je met een vraagje. Het spiraal valt op de grond als je opstaat … Patiënten die te laat komen worden er als ze alsnog verschijnen “tussendoor” gezet, waardoor je spreekuren altijd uitlopen met veel geklaag van patiënten over wachttijden als resultaat …”''
 
 
 
Een goede organisatie van de huisartspraktijk is een wezenlijke randvoorwaarde voor de kwaliteit van de medische zorg. Ook als HIDHA of waarnemer zullen je effectiviteit en je werkplezier hierdoor beïnvloed worden en ben je medeverantwoordelijk voor de organisatie.
 
 
 
Vandaar deze opdracht om ervaring op te doen met het gericht verbeteren van een onderdeel van ‘praktijkmanagement’ in de [[2e Huisartsstage]].
 
 
 
Er bevindt zich een [[Praktijkverbeterplan hand-out|hand-out]] onder de leerlijn Praktijkmanagement.
 
 
 
{| class="infobox huisarts2 box cel klein" width="100%"
 
!Doel
 
|
 
* Zicht krijgen op de sterke en zwakke kanten van de praktijkorganisatie van de opleidingspraktijk.
 
* In afstemming met de opleider gericht een verbetering in de praktijkorganisatie plannen en uitvoeren.
 
|-
 
!Activiteit
 
|Hieronder een voorbeeld, de stapsgewijze beschrijving van de activiteiten (verbeterplan) is echter aan jou.
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
Voorbeeld activiteit
 
<div class="mw-collapsible-content">
 
Analyseer samen met je opleider de praktijkorganisatie van de opleidingspraktijk door een sterkte/zwakte analyse te maken. Je kunt hierbij eventueel gebruik maken van het accreditatieinstrument, dat het NHG gebruikt bij het dóórlichten van huisartspraktijken. Stel vast:
 
* Wat loopt goed?
 
* Wat loopt minder en wat voor problemen geeft dat?
 
Bespreek deze sterkte/zwakte analyse met je hao:
 
* Waar is de opleider het mee eens, waarmee niet?
 
* Wat zou de opleider graag beter willen?
 
* Kies in overleg met je hao een onderwerp en een doel.
 
* Schrijf een plan voor verbetering.
 
* Maak een start met de uitvoering.
 
</div>
 
</div>
 
|-
 
!Resultaat
 
|
 
* Een beschrijving van een in afstemming met de opleider gekozen onderdeel van de praktijkorganisatie in relatie tot de normen van de beroepsgroep en eventuele alternatieven (uitgangssituatie).
 
* Een uitgewerkt verbeterplan voor dit onderdeel van de organisatie van de opleidingspraktijk (plan).
 
* Procesbeschrijving, resultaten en leerpunten voor eigen toekomstige praktijkvoering (resultaten).
 
|-
 
!Tijd
 
|Afhankelijk van grootte gekozen onderdeel en omvang plan.
 
|-
 
!Nabespreking
 
|'''Nabespreking met hao:'''
 
* Bespreek je plan met de hao en vraag diens feedback erop; verwerk suggesties.
 
* Bespreek knelpunten in de uitvoering steeds met de hao en zoek samen oplossingen.
 
'''Inbreng op het instituut: in overleg met je docenten, b.v.:'''
 
* Presentatie verbeterplan in de groep met consultatie collega-aios en docenten.
 
* Consultatie collega-aios en/of docenten over ervaren knelpunten in de uitvoering (reflectieronde of tijdens ‘bespreken opdrachten’).
 
* Mailconsultatie huisarts-docent over knelpunt of om feedback op je plan te krijgen.
 
* Presentatie tussenresultaat van de uitvoering in de groep.
 
* Inbreng samenwerkingsprobleem in je supervisie, etc.
 
|}
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Beschrijvingen opdrachten palliatieve zorg, polyfarmacie en psychische klachten">
 
<ul class="nav nav-tabs">
 
  <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab11|Palliatieve zorg</btn></li>
 
  <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab12|Polyfarmacie</btn></li>
 
  <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab13|Psychische klachten</btn></li>
 
</ul>
 
<div class="tab-content">
 
  <div id="tab11" class="tab-pane fade in active">
 
[[Praktijkopdracht - Palliatieve zorg]]
 
  </div>
 
  <div id="tab12" class="tab-pane fade">
 
[[Praktijkopdracht - Polyfarmacie]]
 
  </div>
 
  <div id="tab13" class="tab-pane fade">
 
''“Ik kom tot niets meer dokter, mijn vrouw zei dat ik nu toch echt naar u toe moet gaan. Ik zit vreselijk in mijn maag met mijn werk, ik ben al 2 weken ziek thuis …”''
 
 
 
Het kunnen verrichten van diagnostiek naar aard en ernst van aangeboden psychische problematiek is een taak van de huisarts. Of er vervolgens verder zelf ook begeleiding aangeboden wordt is facultatief. Vaak wordt hiervoor verwezen naar POH-GGZ, eerste lijns psycholoog of tweede lijn. Ook de financiering van de eerste lijns gezondheidszorg ontmoedigt het zelf gaan begeleiden bij psychische problematiek door de huisarts.
 
 
 
Maar als huisarts blijf je vaak wel aanspreekpunt voor de patiënt en wordt van je gevraagd dat je meedenkt over het te voeren beleid.
 
 
 
Deze praktijkopdracht heeft als doel je ervaring te laten opdoen met het begeleiden bij psychische problematiek en je ook te laten reflecteren op wat je zelf wilt gaan doen als huisarts op dit terrein.
 
{| class="infobox huisarts2 box cel klein" width="100%"
 
!Doel
 
|
 
* Twee patiënten met psychische problematiek diagnostisch in kaart brengen en gericht verwijzen dan wel (deels) zelf begeleiden.
 
* Kunnen beschrijven wat je in je eigen praktijk wel, resp. niet gaat doen t.a.v. psychische problematiek.
 
|-
 
!Activiteit
 
|
 
Hoe je deze opdracht gaat invullen mag je zelf bedenken.
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
'''Voorbeeld activiteit'''
 
<div class="mw-collapsible-content">
 
* Bedenk met welke soorten psychische problematiek je al wat ervaring hebt en waarmee je ook affiniteit hebt. Reflecteer voor jezelf op wat je als huisarts tot je taak wilt rekenen en wat niet. Oriënteer je op de verwijs- en begeleidingsmogelijkheden binnen (POH GGZ?) en buiten de opleidingspraktijk.
 
* Selecteer tijdens je spreekuren twee patiënten met psychische problematiek, die je verder in kaart wilt brengen en vervolgen; in principe verdienen problemen, die gewoonlijk ook in de eerste lijn (mede)behandeld kunnen worden de voorkeur ( dus géén psychoses, ernstige depressies, forse persoonlijkheidsstoornissen etc.).
 
* Nodig deze 2 spreekuur patiënten die met psychische problemen op je spreekuur komen uit voor langere gesprekken (1/2 uur per gesprek).
 
* Verdiep je waar nog nodig in diagnostiek en behandeling (zelfstudie, gerichte scholing, gebruik 4-DKL).
 
* Bespreek in dit 30-minuten gesprek met hen de klachten en problemen en inventariseer wat er tot nu toe aan hulp geboden is; maak een begeleidingsplan (waarin jij en evt. ook andere hulpverleners een rol spelen) en bespreek dit met de patiënt.
 
* Verwijs gericht en houd zelf ook contact met de patiënt om het resultaat te bespreken; overleg structureel met de hulpverlener naar wie je verwezen hebt).Resultaat
 
* Verslaglegging van je begeleidingen via video en/of schriftelijk verslag en/of presentatie met daarin je aanpak, de knelpunten/beslismomenten en de resultaten van je begeleiding ( wat was effectief/helpend en wat niet).
 
* Een beschrijving van wat je als huisarts zelf wilt gaan doen op het terrein van psychische problematiek en wat beslist niet.
 
</div>
 
</div>
 
 
 
|-
 
!Resultaat
 
|Rapportage (schriftelijk en/of in de groep):
 
* Wat was betekenisvol voor mij?
 
* Wat waren mijn beslismomenten? Wat waren mijn overwegingen daarbij en hoe ben ik tot mijn besluit genomen?
 
* Wat neem ik hiervan mee voor mijn eigen praktijkvoering en wat niet?
 
|-
 
!Tijd
 
|Kan sterk variëren‎.
 
|-
 
!Nabespreking
 
|'''Nabespreking met de hao:'''
 
* Spreek diagnostische gesprekken na met de opleider en overleg over het gewenste beleid; vraag diens consultatie bij ervaren knelpunten/dilemma’s.
 
* Draag de patiënten over bij het afsluiten van de begeleiding ( of bij verwijzing naar derden).
 
Inbreng in instituutsonderwijs: in overleg met je docenten, bv. :
 
 
 
'''Casus inbreng reflectieronde:'''
 
* Presentatie van video van een (deel van een ) gesprek zien, waarover je vragen hebt.
 
* Presentatie succesvideo.
 
* Presentatie van een gebruikt begeleidingsmodel in de groep.
 
* Bespreking ervaren samenwerkingsprobleem in de groep.
 
* Inbreng ervaren probleem/knelpunt in je supervisie, etc.
 
|}
 
  </div>
 
</div>
 
{{witregel}}<br />
 
</accordion>
 
</div>
 
 
 
=== Voortgang en Beoordeling ===
 
====Het individueel ontwikkelingsplan (IOP)====
 
Vanaf het eerste voortgangsgesprek in de eerste huisarts-stage (5e maand) beschrijft de aios haar leerdoelen in het [[IOP]] dat een plaats krijgt in het ontwikkelingsdossier in het e-portfolio. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent.
 
 
 
{{Handleiding - Voortgang en beoordeling}}
 
  
In de 4<sup>e</sup> maand levert de aios video-opnames in ten behoeve van de pré-toets consultvoering. Uiterlijk vijf maanden voor het einde van de opleiding vindt de [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|consultvoeringstoets 2<sup>e</sup> huisartsstage]] plaats.
+
=== Cursorisch onderwijs ===
 +
De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.
  
Vier maanden vóór het einde van de opleiding vindt de laatste voortgangsbeslissing plaats door het hoofd met het oog op tijdige certificering van de aios als huisarts.
+
==== Themaonderwijs ====
 +
Tijdens de 2<sup>e</sup> huisartsstage is er regelmatig een middag themaonderwijs (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]). <br />
 +
Op deze middagen komt er één onderwerp aan bod. Tijdens deze stage hebben aios een keuze in onderwerp. Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs].
 +
==== Onderwijs buiten het instituut ====
 +
Tijdens de 2<sup>e</sup> huisartsstage krijgen de aios ook onderwijs buiten het instituut:
 +
*Landelijke tweedaagse ([https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/landelijk-onderwijs/landelijke-tweedaagse/ Landelijke tweedaagse - Huisartsopleiding Nederland]). Deze tweedaagse wordt 4x per jaar georganiseerd door Schola Medica; aios volgen deze in het eerste kwartaal van de 2<sup>e</sup> huisartsstage. In de week van de tweedaagse is er geen terugkomdag. Een paar weken van tevoren staat er een voorbereidingsopdracht klaar in de digitale leeromgeving van Schola Medica. Als je een dag mist, maak je een plan hoe je het gat in kennis kan dichten. Als je twee dagen mist, sluit je de volgende tweedaagse aan.
 +
*STARtclass huisartsgeneeskunde III ([[STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding|STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc]]). Deze STARtclass wordt 4 x per jaar georganiseerd door Schola Medica op een maandag of een vrijdag. Aios volgen deze in het tweede kwartaal van de 2<sup>e</sup> huisartsstage. De STARtclass duurt één dag. In de week van de STARtclass is er ook een terugkomdag. Als je de STARtclass mist, sluit je de volgende keer aan. De ABCDE-training maakt onderdeel uit van deze STARtclass, de AED/BLS training niet.
 +
*AED/BLS-training ([[Leerlijn spoedeisende zorg#Aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg|Aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg - Wiki HOVUmc]]). In jaar 1 en 2 maakt deze training onderdeel uit van de STARtclass, maar in jaar 3 niet. Aios hebben een geldig certificaat nodig om diensten te kunnen doen op de post. Ook vinden we het belangrijk dat aios de opleiding verlaten met een geldig AED/BLS certificaat. Daarom organiseren we deze training elk kwartaal i.s.m. Dokh, aios krijgen van Dokh een uitnodiging om deel te nemen aan deze training.
 +
==== Intervisie ====
 +
Door reflectie en actief leren werk je systematisch en doelbewust aan verbetering van je beroepsmatig functioneren. Om groei te geven in zelfsturend leren en eigen regie (leerlijn professionaliteit) en duidelijke handvatten te bieden voor de beroepspraktijk na de opleiding, maak je in de tweede helft van de 2<sup>e</sup> huisartsstage tijdens de terugkomdag kennis met intervisie. Voor meer informatie: [[Intervisie|Intervisie Wiki HOVUmc]].
 +
==== Parallel- en parallel-koppeldagen ====
 +
Tijdens de 1<sup>e</sup> en 2<sup>e</sup> huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.
 +
*Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
 +
*Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.
  
===Individualisering opleiding===
+
=== Verplichtingen en Leeractiviteiten ===
In de 2<sup>e</sup> fase is er een aanbod van expertonderwijs, waaruit gekozen kan worden. Tevens zijn er dan [[Differentiaties|differentiatiemogelijkheden]], een aanvullend, landelijk en verdiepend onderwijsaanbod waarmee de aios zich extra kan bekwamen in een specifiek onderdeel van de huisartsgeneeskunde. Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan. Zie ook het [[Aanwezigheidsreglement]].
+
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br />
 +
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]].
 +
<br /><br />
 +
Het overzicht van de verplichtingen in de 2<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br />
 +
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 2<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|Overzicht belangrijke leeractiviteiten]]
  
 
{{witregel}}
 
{{witregel}}

Huidige versie van 3 apr 2023 om 17:07


2e Huisartsstage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Hendrien Duijnhouwer

Assistent teamleider
Nanda Stoll

Onderdelen 2e huisartsstage:

Handleiding 2e huisartsstage

Na de 1e huisartsstage en de externe stages volgt de 2e huisartsstage. Deze handleiding geeft een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs in de 2e huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Doelen en globale inhoud 2e huisartsstage

In de 2e huisartsstage leert de aios, toenemend zelfstandig, toenemend complexe patiëntenzorg te leveren. Daarbij leert de aios de zorg te organiseren, als leidinggevende aan praktijkondersteuners en praktijkassistenten. De aios leert zich verhouden tot het vraagstuk van de toekomstbestendigheid van de huisartsenzorg. De aios leert toenemend zelfsturend en maakt individuele keuzes voor de indeling van de opleiding. In de 2e huisartsstage is er gericht aandacht voor de volgende thema's uit het Landelijk Opleidingsplan (LOP):

Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee volledige weken zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor Verplichtingen en Leeractiviteiten.

Het einde van de 2e huisartsstage valt samen met de afronding van de huisartsopleiding. De aios voldoet dan aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft een reëel beeld van het beheersingsniveau van de tien thema's van het LOP. Dat geeft richting aan het zelfsturend leren na de opleiding in het kader van permanente professionele ontwikkeling.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
    • Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
    • Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
    • Voortgangsgesprekken.

Cursorisch onderwijs

De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.

Themaonderwijs

Tijdens de 2e huisartsstage is er regelmatig een middag themaonderwijs (zie Themaonderwijs in de opleiding).
Op deze middagen komt er één onderwerp aan bod. Tijdens deze stage hebben aios een keuze in onderwerp. Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Onderwijs buiten het instituut

Tijdens de 2e huisartsstage krijgen de aios ook onderwijs buiten het instituut:

  • Landelijke tweedaagse (Landelijke tweedaagse - Huisartsopleiding Nederland). Deze tweedaagse wordt 4x per jaar georganiseerd door Schola Medica; aios volgen deze in het eerste kwartaal van de 2e huisartsstage. In de week van de tweedaagse is er geen terugkomdag. Een paar weken van tevoren staat er een voorbereidingsopdracht klaar in de digitale leeromgeving van Schola Medica. Als je een dag mist, maak je een plan hoe je het gat in kennis kan dichten. Als je twee dagen mist, sluit je de volgende tweedaagse aan.
  • STARtclass huisartsgeneeskunde III (STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc). Deze STARtclass wordt 4 x per jaar georganiseerd door Schola Medica op een maandag of een vrijdag. Aios volgen deze in het tweede kwartaal van de 2e huisartsstage. De STARtclass duurt één dag. In de week van de STARtclass is er ook een terugkomdag. Als je de STARtclass mist, sluit je de volgende keer aan. De ABCDE-training maakt onderdeel uit van deze STARtclass, de AED/BLS training niet.
  • AED/BLS-training (Aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg - Wiki HOVUmc). In jaar 1 en 2 maakt deze training onderdeel uit van de STARtclass, maar in jaar 3 niet. Aios hebben een geldig certificaat nodig om diensten te kunnen doen op de post. Ook vinden we het belangrijk dat aios de opleiding verlaten met een geldig AED/BLS certificaat. Daarom organiseren we deze training elk kwartaal i.s.m. Dokh, aios krijgen van Dokh een uitnodiging om deel te nemen aan deze training.

Intervisie

Door reflectie en actief leren werk je systematisch en doelbewust aan verbetering van je beroepsmatig functioneren. Om groei te geven in zelfsturend leren en eigen regie (leerlijn professionaliteit) en duidelijke handvatten te bieden voor de beroepspraktijk na de opleiding, maak je in de tweede helft van de 2e huisartsstage tijdens de terugkomdag kennis met intervisie. Voor meer informatie: Intervisie Wiki HOVUmc.

Parallel- en parallel-koppeldagen

Tijdens de 1e en 2e huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.

  • Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
  • Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.

Verplichtingen en Leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de 2e huisartsstage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 2e huisartsstage staat hier: Overzicht belangrijke leeractiviteiten

  Overzichten stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage